Mitä luette? (eli keskustelua vauva-oppaista ja odotuskirjallisuudesta)

Mannavilja

Satasella mukana keskusteluissa
Äitini oli tyhjentänyt Akateemisen vauvakirjahyllyn ja ilmestyi ovelle kirjakassin kanssa. Ensimmäinen reaktio oli, että roskakirjallisuus suoraan paperinkeräykseen. Jäin kuitenkin miettimään, oletteko törmänneet asiallisiin ja oikeaa tietoa sisältäviin, hyviin vauva-oppaisiin tai miksei myös raskauskirjallisuuteen.

Suosituksia, vinkkejä, mutta myös avautumista ihan kamalista opuksista.

(Laitoin äidin palauttamaan nuo ostokset, mutta lupasin lukea jotain tässä odotusaikana, joten voin yrittää itsekin rustailla ajatuksia lukemastani...)
 
Haa! Hyvä aihe, olen juuri sitä tyyppiä että ryhdyttyäni johonkin juttuun haluan tietää siitä KAIKEN :bookworm:

Neuvolasta saadut vauvaoppaat nyt on jo moneenkin kertaan luettu läpi, netistä puhumattakaan. Sitten piti päästä kirjastoon. Ensimmäinen oli Sheila Bailey Vicky Kitzinger: Odotusajan 280 päivää (1992). Oli kyllä niin vanha kirja ettei sitä kovin vakavalla silmällä viitsinyt lukea, vaikka ovathan tietyt fysiologiset seikat pysyneet samoina jo ammoisista ajoista lähtien ja kirjasta on kyllä uudempiakin painoksia.

Sen jälkeen olen lukenut Sariola-Nuutila-Sainio-Saisto-Tiitinen: Odottavan äidin käsikirja (2014) joka pääpiirteissään oli tosi hyödyllinen ja selkeä, mutta joka mielestäni paikoin sisälsi tavalliselle tallaajalle (tai hormonihuuruiselle odottajalle) tarpeettoman määrän turhan seikkaperäistä lääketieteellistä tekstiä. Suosittelen silti.

Seuraavaksi haluaisin lukea Desmond Morrisin Vauva-kirjan, koska olen pitänyt paljon hänen aiemmista antropologisista teoksistaan kuten Eläin nimeltä ihminen (1994) sekä Mies ja nainen - olemmeko erilaisia (1998).
 
Toinen kun on nyt tuloillaan, niin luvun alla on Kun kolmesta tulee neljä :)

Miehelle kun ostin isyyspakkaukseen sen Vauva: omistajan oppaan esikoisesta, niin tuli se itsekin vilaistua..

Ite luin paljon lehtiä ja nettijulkaisuja, jonkun kirjankin, mut niin hyvä ei ollut, et olis mieleen jäänyt :grin
 
Täällä on jo ennen raskautta hankittu Suomalainen vauvakirja ja Isäksi ensi kertaa (lahja miehelleni). Molemmat hyviä ja nykyaikaisia kirjoja. Suomalainen vauvakirja antaa hyvää tietoa oireista ja vauvan hoidosta taaperoksi asti, mitä ei välttämättä netistä löydä. Isäksi ensi kertaa keskittyy miesten ajatuksiin ja tunne elämään.
 
Meillä on kans toi Vauva-omistajan opas. Joka on ihan hauska ja on siinä asiaakin.
Samalla suosittelen lämpimästä Vuoden mutsi kirjaa. Todella hauska ja kevyttä luettavaa ja löytyy siitäkin ihan asiaa, jos näin esikoisen odottajana mistään mitään ymmärrän :wink:).
 
Mää en oo tainnu lukea muuta kuin Vauva-lehteä :D Selasin toki niitä neuvolan oppaita, mutta netistä löysin helpommin tarvitsemani tiedon (ja en tarkoita nyt keskustelupalstoja :D)
 
Mulla sama juttu kuin Lemmyllä. Neuvolan oppaat ja lehtiset tulee luettua, samoin paljon vauvalehtiä. Netistä löytyykin sitten näppärästi tarvittu tieto. Nyt varsinkin kun on tuo esikoinen niin ei oikein tule luettua kirjoja, ei meinaa riittää aika eikä keskittymiskyky. :)
 
Minäkään en juuri ole lueskella muuta kun vauvalehtiä ja neuvolan oppaita. Sisko kyllä anto mulle jonkun kirjan mutta en kyllä muista edes minkä niminen se on. :D on vähä jäänyt siis unholaan. Yhden kirjakasan alla se on..
 
Neuvolalehtoset, luettu, kaks plus ja vauva lehti niitä luen. Muuten pitäydyn omissa dekkareissa ja hömppää kirjoissa
 
Jos kaipaa välillä kevyempää lukemista aiheesta, on Minna Kiistalan "Minä en sitten muutu: odottavan äidin tunnustuksia" aivan huippu! Satuin lukemaan sen vähän matalapaineisemmassa vaiheessa ja yllätti kyllä todella kuplivalla (ajoittain mustallakin) huumorillaan, en voinu ku nauraa kippurassa ajoittain :hilarious:
 
Jos kaipaa välillä kevyempää lukemista aiheesta, on Minna Kiistalan "Minä en sitten muutu: odottavan äidin tunnustuksia" aivan huippu! Satuin lukemaan sen vähän matalapaineisemmassa vaiheessa ja yllätti kyllä todella kuplivalla (ajoittain mustallakin) huumorillaan, en voinu ku nauraa kippurassa ajoittain :hilarious:
Luin kans ton saman, mut viel enemmän tykkäsin siitä Vuoden mutsi-kirjasta.
 
Mulle sukulaiset tyrkkäsivät lainaan Kantamisen aika -nimisen kirjan, jota oon vähän silmäilly, keskittyy siis kantamiseen raskauden aikana ja jälkeen sekä synnytykseen. En oo vielä tarkkaan lukenu, pikkusen ärsytti se kirjotustyyli, mutta niin mua tuntuu ärsyttävän kaikissa äitiyskirjoissa. Aina niihin tungetasn sekaan jotain lässynläätä.

Toinen mulle lainattu kirja on Unihiekkaa etsimässä. Luin sen vastasyntynyttä käsittelevän osuuden. Kertoo siis nimensä mukaisesti nukkumisedta ja alkuosa painotti tuttuun rytmiin ja rutiineihin pyrkimistä jo alusta. Sisälsi myös fysiologisia faktoja vauvan unesta. Tää oli musta asiallisesti kirjoitettu. Myös kasan vanhoja vauva-lehtiä sain siskolta.

Aluks aattelin, että hankin lukemista, mut nyt vaan on väsyttänyt ja toivon et saan ees kodin ja gradun valmiiksi. Onneksi en koe olevani ihan uuno lasten kanssa, vaikka esikoista odotankin. Jotain lapsen kehitysvaiheista kertovaa kirjaa vois olla kiva lukea. Ehkä kun saan gradun pois niin varhaiskasvatuksen ja psykologian hyllyt kutsuvat kirjastossa.

Ainoat, mitä oon itselleni ostanut on Liikkuva äiti, että saisi vinkkejä selän hoitoon ja Vaippailmiö, kun ainakin suunnittelin tekeväni vaippoja itse.
 
Mulla on ihan sama kuin Jelly Beanilla, että kun johonkin ryhdytään, niin sitten siitä pitää tietää mahdollisimman paljon. Harmittelin ääneen, kun en ole ehtinyt paljon lukea, niin kaverit totesivat, että etköhän sä sit opi käytännössä vauvaa hoitamaan ihan lukemattakin. Mutta kun haluan olla valmistautunut. :D

Ongelma on puolestaan sama kuin Kirahvilla, että en siedä äitiysoppaiden lässytystä. Jotain kirjaa (jonka nimi ei edes jäänyt mieleen) yritin lukea, mutta se loppui lyhyeen juuri tuon lässytyksen vuoksi.

Nyt olen lukenut vähän matkaa Äidiksi ensi kertaa -kirjaa. Siinä vaikuttaa olevan ihan asiaa, vaikkei ihan tuorein teos enää ole. Vinkki lässykammoisille: skipatkaa eka luku - sen jälkeen helpottaa. :)

Jo mainittu Vaippailmiö oli mielestäni hyvä kestoilua harkitseville. Netin tietomäärä tuntui niin valtavalta, että tuosta kirjasta sai tiivistetysti perusasiat haltuun.

Vuoden mutsin voisin lukea, samoin tuo unikirja kuulosti hyvältä.
 
Tää foorumi on hyvä juttu, täältä ne parhaat vinkit, tulee. Myös se eiköhän meistä, jokainen tiedä miten vauvaa hoitaa ja miten haluaa omaa lastensa hoitavan
 
Sain kaverilta lainaan paksun kirjan: Äidiksi (raskausaika, synnytys ja vauvan kymmenen ensimmäistä kuukautta).
On onneksi paljon kuvia.:grin
 
Mä sain parhaalta ystävältäni lainaksi hänen omalta edesmenneeltä äidiltään aikoinaan saaman Järkevää lastenhoitoa, jonka on kirjoittanut Benjamin Spock. Sitä oon välillä lueskellu, en vielä kovin paljoa. :D
Ja avoimin mielin. Vaikka vasta esikoinen on tulossa, eikä siis aiemmin oo omia ollu, ni työkseni oon kuitenkin hoitanut lapsia, tosi pieniäkin. Ja siskontyttöäkin ihan vauvasta asti hoitanut ja käsitellyt. Että en mä mitään ohjenuoria ota, vaikkei omista lapsista oo aikaisempa kokemusta, uskon että se tulee kuitenkin mulle selville miten oman lapseni hoito sitten onnistuu ja luonnistuu. Mutta mielenkiinnosta lueskelen silti tota kirjaa ja netistäkin jotain kirjotuksia. Ehkä löydän jotain muitakin aiheesta kertovia kirjoja. :D
 
Mun milestä kaikki oppaat on tehty lähinnä uusavuttomille ihmisille. Eiköhän se maalaisjärki ole se paras. Mun yx entinen duunikaveri, joka nykyään terveydenhoitaja niin kertoi että nuoret äidit laittavat kellon soimaan jotta muistavat ruokkkia vauvan, kun ovat facebookissa. Näin hänelle sanonut moni nuori äiti.
 
Ihan hyvä, että laittavat kellon pirisemään, jos muuten jäisi ruokkimatta. On se sitä vaihtoehtoa parempi. Itteeni kyl toi vauvan huuto herättelee viimeistään...
 
Öö, eikö ole vähän ylimielistä sanoo että kaikki oppaat on uusavuttomille? Itse en aio vauvanhoito opasta hankkia mutta tästä raskausajan oppaasta mitä neuvoloissa jaetaan, olen hyvin iloinen. Siinä myöskin on tietoa synnytyksen jälkeisestä ajasta. Vaikka olen hoitaja, en menisi ikinä sanomaan kenellekään että olet uusavuton jos luet oppaita. Minulla ei ole lapsia, en osaa niiden ympärivuorokautisesta hoidosta sanoa mitään ennen kuin oma nyytti on kädessä, sen jälkeen olen asiantuntija Oman lapseni hoidossa. Joo, olen hoitanut lapsia, pieniäkin, mutta jokainen lapsi on erilainen. Osaan vaihtaa toki vaippoja ja muuta perushoitoa, koska teen sitä työkseni, vanhusten parissa. En silti koskaan sano myöskään omasta työstäni että osaan kaiken, uutta tulee aina.
Esim imetys ym. on ihan hepreaa, toki sitä ei oppaista lukemalla opi mutta on se kiva tietää etukäteen mitä suunnilleen tapahtuu.
 
Mistäs sitten pitäisi oppia, jos ei tiedä, jos ei oppaista? Kumminkaimoilta, anopeilta ja naapureilta?
 
Takaisin
Top