Mitä kirjoja/ohjelmia haluat esitellä lapsellesi?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Haluatko lukea tai katsoa lapsesi kanssa jotain kirjaa/ohjelmaa, josta on kenties omasta lapsuudesta hyviä muistoja? Tai onko jokin uudempi sellainen, mitä haluat lapsellesi tarjota? Ja jos olet näitä tarjonnut, miten lapset otti ne vastaan?

Itse olen yrittänyt näyttää lapsille vanhoja kunnon muumipiirrettyjä. No, on niitä vähän katsottu, mutta jostain syystä uudet ohjelmat kiinnostaa enemmän. Olipa kerran -sarjoista (Olipa kerran elämä, ihminen jne.) sentään on kumpikin innostunut. Muistelen myös lämmöllä Disneyn elokuvia, mutta eihän niitä suurinta osaa herkille pienille voi näyttää. 🫣 Leijonakuningas, Dumbo, Kaunotar ja hirviö, Ariel... Kaikki liian jänniä meidän 5 vuotiaalle. (Ja taitaa ikäsuosituskin olla +7. Miten itse muistelen katsoneeni niitä paljon pienempänä...) Joulunostalgisoinneista lapset nieli Joulupukki ja noitarummun, mutta Lumiukko on yhden mielestä jännä ja toisen mielestä tylsä.

Kirjojen kanssa on ollut parempi menestys. Miina ja Manu sekä Pupu Tupuna on molemmille uponnut pienenä. Ja Harry Pottereita esikoinen alkoi lukea ihan oma-aloitteisesti, kun koulukaveritkin. Uudemmista olen lapsille "tuputtanut" Fanni tunnetaitokirjoja ja nekin on ollut tykättyjä. 😊

Itse haluaisin lukea useita kirjoja lapsen kanssa, mutta ei olla kielellisesti vielä niin edistytty että se vielä sujuisi... Ekana listalla olisi Nalle Kallen kultainen iltasatukirja.

Mauri Kunnaksen tuotanto, erityisesti koiramäki ja herra hakkarainen on lapsille upotettu äidin johdosta 🤣❤️

Harry Potterit oon luetuttanut esikoisella korona-aikaan kun oli kotikoulua. Ehkä muutkin vielä innostuvat niistä kasvaessaan.

Ohjelmista ei mitään tietoista ainakaan mielestäni, elokuvista isommat lapset on katsoneet klassikoista Marveleita, Jurassic park/worldit, star warsit.

Ja tietysti Disneyn klassikkoleffat on sellaisia mitä tietoisesta ollaan katsottu yhdessä.

Olen myös niin vanhanaikainen että olen haalinut omat lempiklassikkoleffat dvd:llä, koska en luota suoratoistopalveluiden pysyvyyteen.

Ootan, että Miina ja Manu -kirjoja pääsee lukemaan lapselle. Ne oli omia suosikkeja pienenä ja vanhemmillani säilössä niitä vino pino. Hetki vaan menee, ennen kuin lapsi jaksaa keskittyä niin kauan, että pääsis ensimmäistä sivua pidemmälle noissa kunnon satukirjoissa. Enemmän kiinnostaa kirjojen syöminen kuin lukeminen tällä hetkellä.

Miina ja Manu on täällä suosiossa. Kaksi vanhinta lasta ovat niistä tykänneet, odotan vielä nuorimman kasvavan. Pupu Tupuna myös. Molemmista löytyy jopa oman lapsuuteni aikaisia painoksia hyllystä. Toki ovat jo sen näköisiäkin, että niitä on käsitelty ja luettu pienten ihmisten toimesta.
Otto-nalle- kirjoja ei juuri mistään enää löydy, että niitä voisi lukea.
Esikoisesta ei lukijaa muuten tullut, että hän olisi vähän vanhempana lukenut esim. Tuija Lehtisen Mirkka-sarjaa, joka mulla itselläni on tallessa.

Star Wars- fani vanhimmasta lapsesta kuitenkin tuli (ehkä näin äidin myötävaikutuksella) 😄 Keskimmäiselle olen nyt lukenut joitain kyseiseen galaksiin kuuluvia lyhyitä kirjoja. Varmasti saa katsella leffatkin isompana (+sarjat).

Muuten myös komppaan edellisiä kommentoijia Disneyn klassikoiden suhteen. Esikoisen kanssa katsottu kaikki läpi, keskimmäinen on nyt alkanut kiinnostumaan vähän pitemmistä leffoista. (Autot- elokuvasta aloitettiin automiehen kanssa.) Pikkuhiljaa. En mäkään kyllä niitä "hurjimpia" heti ole hänelle näyttämässä, vaikka itse olen ne suht pienenä lapsena nähnyt ekan kerran.

Sarjoista ainakin Alfred J. Kwak ja Olipa kerran elämä. Miehellä on kaikki vanhat Muumit ja Vili Vilperit tallessa.

Takaisin