Mitä et tiennyt ennen lapsen saamista?

Mä en tajunnut tota pyykkiä myöskään, ajattelin että vauvan vaatteita juu tajuamatta, että niin sitten se oma paita kertaa 5 ku sille on puklattu myös..:D Tosin nyt jo menee maitoset ja pukluset hupparit parikin päivää, ku pesusta ku ottaa ni hyvä tuuri käy jos tunnin ovat puhtaana :D
 
Miulla ei onneks ole omat vaatteet niinkään likaantuneet, yhdet housut oli puklussa mutta muuten ovat säilyneet :) vauvan vaatteetkin saattaa pari päivää mennä päällä jos onnistuu harsoon saamaan puklut. Harsoja saakin sitte pestä, onneks niitä on varastossa :)
 
Tuo pyykkihomma yllätti tavallaan täälläkin. "Parhaana" päivänä tuli kaksi koneellista vauvan pyykkiä. Suurin vaikuttaja oli muka-hyvin suunniteltu ilmakylpysessio, eli kaikki vilttejä sun muita myöten pissassa liukuvan kosteusalusen takia. :banghead: Nyt sitten puklailun takia vaihtuu vaatteet, harsot ja muut tiuhaan. :)

Onhan sitä muutakin uutta tullut eteen tietysti.
 
Mä oon yllättyny kuinka vähän tulee vauvapyykkiä, odotin koneellista per päivä ! :D mutta kyllä tulee 1-3 vaatevaihtoa per pv..
 
Onko muilla havaittavissa räjähdysherkkyyttä jos joku edes vihjaa että teet jonkin asian väärin / voisi tehdä paremmin kun on kyse vauvasta (esim vaipan vaihto, syöttötapa tms) ? Oon aina ollu hyvä ottamaan neuvoja/vaihtoehtoisia tapoja vastaan mistä tahansa (käytin annettuja neuvoja/tapoja tai en) mutta kun on kyse vavesta ja "kasvatuksesta" ni en siedä yhtään :smiley-ashamed004 het hyökkään (sanallisesti) päälle kuin yleinen syyttäjä "minä teen tämän näin!!!!":smiley-angry007
 
Mä oon varmaan sellainen momzilla ettei kukaan oo uskaltanut tulla jakelemaan neuvoja... :D
 
Mekin saatiin just uus pyykkikone, 8kg :happy: Ihana kun riittää et pesee yhen vaaleen ja yhen tumman koneellisen päivässä (paitsi jos tokalla on yöllä käynyt vahinko) :) Vauvalta ei kauheesti tuu pyykkiä, aika hyvin oon onnistunut pyydystämään puklut harsoon tai kuolalapulle. Vaatteita menee siis yleensä vaan yks setti päivässä. Noilta isoilta tulee kyllä sitten sitäkin enemmän...
 
Vaihtaako muut joka päivä vauvalle uudet vaatteet,vaikka edellisissä ei olis tahroja? Me ollaan vaihdettu kun niin neuvottiin synnärillä.
 
Kyllä mulla esim. samat housut menee vauvalla parikin päivää jos ei oo pukeloa housuihin mennyt. Bodeja menee kyllä vähintään se pari päivässä, kun lähes aina onnistuu kaulukseen tai hihaan sitä puklua saamaan. Toisaalta pesujen jälkeen on ihan kiva laittaa puhtoiset vaatteet vauvalle. Mutta olipa erikoinen neuvo...? Kyllä mä ainakin puhtaana pysyneet vaatteet laittaisin ihan hyvillä mielin seuraavanakin päivänä vauvalle?
 
En vaihda jos eivät o likaantuneet. Varsinkii puolipotkarit menee useemman päivän. Body yleensä pari päivää jos ei likaannu. Enhä mie omii vaatteitkaa joka päivä vaihda ni miks sit vauvallekaan. Turhaa pyykkii vaan. Yöllä kumminki vauvalla eri vaatteet ni ei se kaiken aikaa ole samoissa
 
bodyn joutuu vaihtaan joka päivä mutta housut, potkarit ym menee kyllä vähintään sen kaks yleensä. bodykin vain siksi että meidän syöminen on niin sotkusta vaikka kuinka toppaisin että aina on kaulus tai hiha maidossa. puklaileekin jonkun verran.
 
Niin,no hölmöltä minustakin tuntuu tehdä " turhaa" pyykkiä. :-) Ehkä tuosta voi sitten hyvillä mielin joustaa,säästyy luontoakin. :-)
 
Vaihdan puhtaat vaatteet vauvalle (ja muille lapsille) joka aamu. Yön jäljiltä kun joka tapauksessa vaihdan pyjaman pois ja vauva käy suihkussa, niin en halua "likasia" päälle, poikkeuksena jotkut mekot jotka ei yleensä oo ees koko päovää päällä. Laitan itsellenikin joka päivä puhtaan paidan.
 
Juu, en minäkään vaihda vauvan vaatteita joka päivä. Tai saatan laittaa kyllä eri vaatteet seuraavana päivänä, mutten silti pistä pesuun sitä puolipitoista. Keräilen sitten niitä vauvan vaatteita pyykkiin, ku oon pesemässä sopivaa konetta. Yöllä ollut lähinnä pelkässä vaipassa,ku on sellanen kuumakalle. Eri asia, jos on kovasti puklaileva tapaus, silloin sitä pyykkiä varmaan tulis. Tosin jos nyt joku pieni puklu on, niin voihan semmosenkin vaan kuivattaa välissä, jos muuten tulis kymmenen likabodyä päivässä.
 
Mie oon kans kyllä käyttäny parikin päivää samoja vaatteita koska meän poika puklailee ihan tosi vähän toki aina tarkistan ettei tahroja ole ja ei haise pahalle.

Mulle yllätyksenä on tullut mm se, kuinka vaikeaa tän lapsen ruokkiminen voi olla! Mulla tulee maitoa ihan tosi vähän, joten pääasiassa vauva saa korvikkeesta ravintonsa. Imetän kuitenkin aina 30-40 min ennen korvikkeen antoa. Ja se korvikkeen määrä on se hankaluus! Aluks meille neuvottiin et 80ml joka aterialla, jonka toinen th sit kumos ja sano et on liian suuri määrä. Pudotettiin sit määrää ja vauva välillä tyytyy 60-70 milliin mut välillä vaan raivoo ja haluu vaan lisää ja lisää. Ja joskus ruokailiväli on 4h, joskus 30min :wacky: Todella hämmentävää!

Monia muitakin asioita on toki tullut yllätyksenä mutta tää ruokailujen vaikeus on ehkä se suurin. Sitä kuvitteli et tissi vaan vauvalle suuhun ja se tyytyväisenä imee sitä ja sen jälkeen on tyytyväinen.
 
Meillä menee lähes kaikki maito pullosta ja on välillä aika hankala arvioida paljonko kannattaa lämmittää. 100ml on aika perus. Jos on pidempään nukkunu niin enemmän tai jos vasta niin vähemmän. Tarvittaessa sitte lämmittää lisää :) tosin on sekin oma hommansa ku vesihauteessa lämmitetään. Ei oo sekunnissa lämmin.
 
Madamea, eräältä tukiäidiltä sain ohjeeksi lisämaidosta, että 30ml/h olisi sopiva määrä pienelle, eli esim. 90ml kolmen tunnin välein. Tiedä sitten onko vanhentunutta tietoa, tämä siis oli..öö.. tokan vai kolmosen kanssa. En tiedä onko sallittua mainostaa, mutta suosittelen lämpimästi imetyksen tuen fb-ryhmää, siellä imetystukiäidit vastailevat melkoisen hyvin kysymyksiin. Välillä meno on vähän kiihkoilevaa mielestäni, mutta itse ohitan sellaiset tekstit.
 
Ei olla saatu mitään ohjeistusta määristä, mutta sen verran on annettu kun vauva syö... Ja itseasiassa tuo 30ml/h taitaa olla aika lähelle sitä mitä vauva on syönyt. Yleensä n. 3h välein on kaivannut ruokaa ja sellainen 60-90ml on korviketta mennyt silloin, riippuen vähän siitäkin kuinka hyvin on jaksanut/osannut syödä rinnasta (tai onko maitoa tullut miten..).
Nyt kun alkaa lähestyä 5 täyttä viikkoa, alkaa sen lisämaidonkin määrä toisinaan vähentyä. Sitten kun tajuais itsekin milloin vauva on saanut rinnasta hyvin maitoa, ettei ihmettelis ja tyrkyttäisi sitä korviketta sitä "normaalia määrää". Sitä seuraa nimittäin ihanat pulautukset kun ylimääräiset tulee samaa tietä takaisin kuin on menneetkin :wtf:
 
Meillä vauva alkanut vaatimaan ruokaa useammin kuin 3h välein, viime yö oli suorastaan hirveä. Ei oo paljon nukuttu , kukaan meistä. Vauva vaatii ruokaa hirveitä määriä verrattuna aiempaan ja sit se puklauttelee pihalle sen "ylimääräisen" ja taas huudetaan nälkää :eek: hirveyden yöhön teki se että tää mamma on hankkinu itselleen kamalan flunssan, kurkku kipeä ja joka ikistä lihasta särkee :/
 
Takaisin
Top