Missä asennossa haluat synnyttää?

Mä en edes ollut asiaa miettinyt synnytykseen mennessä. Synnytyssalissa laitettiin automaattisesti selälleen. Jälkeenpäin oon ajatellut, että ois ollut kiva, jos oisivat kysyneet saliin mennessä mitä asentoa oon ajatellut tai ehdottaneet useampia erilaisia, mulla kun poinnistaminen oli kovin hankalaa
 
Mä en edes ollut asiaa miettinyt synnytykseen mennessä. Synnytyssalissa laitettiin automaattisesti selälleen. Jälkeenpäin oon ajatellut, että ois ollut kiva, jos oisivat kysyneet saliin mennessä mitä asentoa oon ajatellut tai ehdottaneet useampia erilaisia, mulla kun poinnistaminen oli kovin hankalaa
 
En muista kysyikö kätilö mitään vai ei, mutta taisin ekana kokeilla kyljelläni yhden ponnistus-supistuksen eikä siitä tullut mitään. Siispä pomppasin pystyyn kätilön ehdotuksesta ja sekään ei toiminut joten kolmannesta supistuksesta loppuun saakka seisoin sänkyä vasten toinen polvi sängyllä ja toinen jalka suorana. Taisin vaihtaa jalkaa jossain siinä loppuvaiheilla kun seisomajalka väsyi. En ollut sen kummemmin varautunut, tein vaan niinkuin hyvälle tuntui ja tuohon päädyin.
 
Kaikkein houkuttelevimmalta vaihtoehdolta pystyasennossa, jotenkin loogisen oloinen. En tiedä jaksaisinko ihan täysin seisovassa asennossa hoitaa koko toimitusta, mutta siinä sängyn päällä polvillaan ja ottaen tukea ylösnostetusta sängyn päästä. Olisi jotenkin miellyttävän oloinen asento ajatellen myös kätilöä, ei tartte missään lattialla kontata laughing7 No kohtapa sen näkee mihin päädytään.
 
Mulla ei ollut erikoisempia suunnitelmia kun ekaa lähdin synnyttämään, ajattelin kyllä, että sillain perinteisesti selällään puoli-istuvassa asennossa se varmaan menee. Sillä asennolla alotettiin ja kätilön käskystä koitin myös ns konttausasentoa ja kyljellään oloa mutta niissä en saanut mitään aikaiseksi. Käännyin takaisin selälle ja sitten kun hoksasin sen ponnistussuunnan niin alkoi tapahtua.
 
Esikoista odotan, joten kokemusta asennoista ei vielä ole. Jonkinlaisia ajatuksia on ollut, et esimerkiksi perinteinen selällään olo tuntuu ajatuksenakin jo luonnottomalle... Kyljellään kenties parempi? Mielellään kuulisi lisää kokemuksia, mikä asento on ollut toimivin ja miten helposti ootte saanut itse vaikuttaa asennon valintaan?
 
Minä olin kokoajan sillä kannalla että haluan synnyttää siinä perinteisessä puoli istuvassa, en jotenki osannu kuvitellakkaa synnyttäväni muussa asennossa. No siinä asennossa sitten synnytinkin ja mahdollisen seuraavan haluaisin myös synnyttää puoli istuvassa. Se on itselleni paras vaihtoehto. Vedessä synnytystä voisin myös harkita, mutta omassa sairaalassa ei ole sitä vaihtoehtoa.
 
Nyt kun pääsisi jakkaralle! Se ois toiveissa, viimeksi synnytys kesti 18 h, makasin koko ajan lukuunottamatta pientä hetkeä ammeessa..
Ponnistus oli vain 15 min, onneksi!
Silti koin että asento oli väärä, niin nyt toivoin kovin sitä jakkaraa...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Mä olen jonkin verran lueskellut ja tullut siihen tulokseen, että sitä jakkaraa mä haluaisin kokeilla. Esikoistani siis odotan, joten ei synnytyskokemusta :grin
Uskoisin, että se kontillaan olo on varmaan helppo, mutta mua jotenkin muuten se asento epäilyttää... jotenkin ajatus tuntuu hullulta. Samoin mietin, että tuskin jaksaisin täysin seisaallaan olla...
 
itse synnytin esikoisen siinä puoli istuvassa gyne asennossa, poika tuli vauhdilla mailmaan siinä asennossa tosin pyöriteltii mua hetki siinä, koska pojan sydän äänissä laskua aina supistusten loputtua, ehkäpä samassa asennossa seuravallakin kerralla. oli mulle helpoin sai kivasti otettuu reisien takaa kii ponnistuksien aikana
 
Avautusmivaiheen olin liikkeessä, lukuunottamatta nukuttua aikaa... :wink Ponnistin nelinkontin ,kyljelläni, kyykyssä ja vasta lopussa selälläni puolimakuulla, kun piti ottaa imukuppi avuksi.

Samalla menisin uudestaan, tosin toivottavasti tietenkään imukuppia ei tarvita.
 
Etukäteen olin ajatellut, että konttaavan tyylinen asento voisi olla paras, sillä ainakin kovien menkkakipujen aikana vaistomaisesti menen sellaiseen asentoon. Avautumisvaiheesta suurimman osan olin kotona, ja vaikka vesien menon vuoksi aluksi en viitsinyt mennä sellaiseen asentoon (vaikka sairaalasta sanottiinkin, ettei tarvitse välttää mitään asentoa), niin myöhemmin kovempien kipujen aikaan se oli ainut asento, joka helpotti.

Sairaalaan kun saavuttiin, olivat supistukset jo sen verran kovia, etten ehtinyt mitään miettiä, kunhan vain yritti selvitä. Menin sängylle kyljelleen ja kun löysin siitä asennon, joka oli ok, olin vain siinä tarrautuneena mieheen kiinni. :grin Ponnistamisen aloitin kyljellään ja jossain vaiheessa kätilö kehotti kääntymään siihen puoli-istuvaan asentoon, oli kai helpompi. Lopussa kätilöt joutuivatkin ronskisti vetämään vauvaa ulos, että ehkä siinä mielessä paras asento. Ponnistusvaihe kesti vajaan tunnin, ja siinä ei tosiaan ehtinyt miettiä muuta kuin sitä, että supistuksen välissä lepää ja aikana ponnistaa täysiä. Etukäteen siis on lopulta vaikea sanoa, miten synnytys tulee etenemään, ja paras onkin kun vain tekee niin kuin siinä hetkessä tuntuu hyvältä. Silti voisin ajatella tulevaisuudessa mahdollisesti kokeilevani kyykkyasentoa.
 
Takaisin
Top