Missä asennossa haluat synnyttää?

Miramaria

Tietävä tietäjä
Etusivun jutussa Missä asennossa haluat synnyttää? esitellään erilaisia synnytystapoja. Pystyasennossa synnyttämisessä on jutun mukaan monenlaisia hyviä puolia.

Itse toivoin, että olisin pystynyt synnytyksen aikana liikkumaan ja vaihtelemaan asentoja. Lapsen sykkeen äkillisen laskemisen takia se ei ollut kuitenkaan mahdollista, ja sitten epiduraali esti kaiken liikkumisen. Toivottavasti seuraavassa mahdollisessa synnytyksessä en ole sänkyyn niin sidottu..

Missä asennossa haluaisitte/halusitte synnyttää? Kuinka loppujen lopuksi kävi?
 
Halusin synnyttää jakkaralla istuen. Loppujen lopuksi synnytin sängyssä gynekologisessa asennossa johtuen vauvan sykkeestä. Ihan hyvä niin, vaikka aluksi olinkin pettynyt. Vauva sentään syntyi terveenä ja hyvinvoivana :)

Seuraavan kerran haluaisin synnyttää joko jakkaralla tai polviseisonnassa sängyllä. No, aika näyttää toteutuuko toiveeni. Eniten toivon kuitenkin, että seuraavallakin kerralla mun ja vauvan turvallisuudesta huolehditaan yhtä perusteellisesti kuin ensimmäisessä synnytyksessä.
 
En esittänyt ennakkoon mitään toiveita (kyseessä oli ensimmäinen synnytykseni, joten tuntui vaikealta toivoa mitään). Mielessäni kuitenkin ajattelin että voisin haluta kokeilla esim jakkaraa. synnytys eteni kuitenkin niin vauhdilla että en jotenkin ehtinyt/tajunnut toivoa mitään ja kätilö laittoi minut perinteisesti selälleen.

jälkeenpäin ajateltuna asento oli minulle todella huono, sillä koin että energiaa kului jalkojen ilmassa pitämiseen. kätilö tuki toista jalkaani, mutta olisi kai ollut mahdollista saada jotkut kunnon tuetkin jalkojen alle. vasta kun reisiä alkoi kramppaamaan, tajusin sanoa ettei ole hyvä. minut ohjattiin kyljelleen ja homma lähti paljon paremmin toimimaan.

jos seuraava kerta tulee, niin sitten ainakin tiedän toivoa etukäteen. ja ymmärrän että kyllä ne toiveet/ajatukset kannattaa oikeasti kirjoittaa siihen esitietolomakkeeseen. jotenkin sitä vaan on ihan pöllö siinä tilanteessa eikä tajua avata suutaan.
 
Ensimmäistä tässä odotellaan ja täytyy myöntää, että tuo "tavallinen" puoli-istuva asento ollut tähän asti mielessä. Nyt kuitenkin alkoi askarruttamaan, että olisiko tuo kylkiasento sittenkin parempi? Mhh.. Kokemuksia kylkiasennon käyttäjiltä? Selkä minulla on kipuillut kyllä, mutta en halua missään nimessä synnyttää kontallaan (kuten em artikkeli ehdottaa). Asennon vaihtelu tietysti varmasti olisi hyvä jos lapsi on kunnossa. Myös jakkaraa olen kuullut kehuttavan, mutta se ei ilmeisesti ensisynnyttäjälle ole se suositelluin vaihtoehto. 
 
Jotenkin on tuntunut, että haluaisin synnyttää siinä "perinteisessä" puoli-istuvassa asennossa. Se on näyttänyt jotenkin kaikista luontevammalta. Mutta nyt kun luin tuota 'missä asennossa haluat synnyttää' ja kun kerrottiin että on monia hyviä syitä synnyttää pystyasennossa, niin alan tosissaan harkita sitä. Vaikka se ei tällä hetkellä kuulosta mitenkään luontevalta, silti haluan tehdä kuitenkin kaikkeni että synnytys menisi hyvin. :)
 
Itse odotan ensimmäistäni ja olin raskauden ihan alussa sitä mieltä, että leikkaukseen menisin kaikista mieluiten. Nyt kuitenkin on mieli muuttunut ja haluaisin kokeilla tuota jakkaraa. Ensisynnyttäjänä en osaa odottaa mitään, joten kai se on loppujen lopuksi ihan sama miten synnyttää, kunhan vain lapsi tulisi terveenä maailmaan.
 
ensimmäinen synnytys lähestyy, ja aikalailla on valmistauduttu koitokseen. (henkisesti...) 
haluaisin kokeilla erilaisia asentoja, jos mahd. epiduraali ei sitä ihan estä. mielessä on ainakin jakkara ja konttausasento. ajatukselle puoli-istuvasta asennosta en ole oikein lämmennyt, ennemmin sitten kyljelläni. mutta avoimin mielin mennään ja luotetaan kätilöiden opastukseen :)
 
Halusin synnyttää perinteisessä puoli-istuvassa asennossa, ja niin kävikin. :) Kokeiltiin aluksi kylkiasentoa -ei tuntunut YHTÄÄN omalta- ja sitä, että seisoin mieheeni tukeutuen. Mutta tuo puoli-istuva asento oli minusta ihan hyvä.=)

Nyt toisella kierroksella haluaisin kokeilla jakkaraa. Siinä kuulemma tuntee paremmin kohdun työskentelyn ja on helpompi mennä supistusten mukana ponnistusvaiheessa. + se painovoiman vaikutus. :)

Kylkiasentoa en välitä ees kokeilla. Se tuntui niin hankalalta ja väkinäiseltä. Ja henkkoht nelinkontin-asento tuntuu häröltä, vaikka voihan se olla biologisesti aateltuna ihan jees...XP
 
ensimmäistä oottaessa tiesin etten halua synnyttää tuossa puoli-istuvassa asennossa, kyllä sitäkin kokeiltiin mutta ponnistuksen tarve katosi siinä asennossa? Ensin ponnistin kyljeltään joka tuntui siihen asti hyvälle kunnes turhauduin ku ei alkanu tuottaan tulosta :D viimeinen asento oli sitten polvilleen seisten siinä synnytystuolissa, joka oli kaikkein paras mulle. :) Ja sain tosiaan epiduraalin joka toimi aivan toivotulla tavalla, ei menny jalkoihin. Kävelin itse oitis katsomaan kun tuore isä kylvetti esikoista.

Nyt sitten kun toinen olis tuloillaan keväällä, mietin että kokeilisin tuota jakkaraa.
 
Missä tahansa muussa asennossa, mutta EN maaten, kyljeltään enkä siinä puoliksi istuvassa. Ensimmäinen lapsi tulossa, mutta olen lukenut synnytyksestä kaiken mahdollisen. Ja ihmiselle luonnollisin asento on mahdollisimman pystyssä oleva. Noista muista sanotaan että ovat kuin ylämäkeen synnyttäisi...eli todella paljon raskaampia ja vaikeampia.

Toivon että pystyn synnyttämään ilman epiduraalia ja muita puudutteita, että säilytän vapauden liikkua haluamallani tavalla. Kaikkeenhan pitäisi kuitenkin henkisesti osata varautua, mutta pelkäänpä että koen synnytykseni olleen täysin epäonnistunut jos synnytän epiduraalin voimalla puoli istuvassa asennossa. :/ Siihen vielä episiotomia ja imukuppi, niin synnytys on mennyt niin poskelleen kun kun se minun näkökulmasta voisi mennä....Ei saisi ajatella näin, mutta minkäs teet... :(
 
Olin ajatellut synnyttäväni pystyasennossa. Se ei kuitenkaan tuntunut ollenkaan luontevalta, oli vaikea saada voimaa ponnistukseen. En tiedä oliko syy siinä että synnytin altaaseen, vesi on kuitenkin niin erilailla käyttäytyvä elementti kuin ilma. Jakkaraa ei voinut kokeilla, kun eihän sitä sinne veteen laiteta :D lääkäri ehdotti (oli nuoren kätilön apuna) että menisin ammeen toiseen päähän puoli-istuvaan puoliksi kelluvaan asentoon, siinä oli jalansijat valmiina. Ja hups vaan, vauva syntyi ensimmäisistä ponnistuksista tuossa asennossa, tuntui että sai kunnolla voimaa ja suunnattua sen ponnistuksen oikeaan suuntaan. Eri asia on varmasti sängyssä, missä häntäluu jää alle puristuksiin. Nyt kun synnytys lähenee, olen ajatellut kokeilla jakkaraa mikäli veteen synnytys ei ole mahdollinen. Ja pystyasentoja, sängylle en suostu jollei ole pakko :)
 
Minä olen ajatellut pystyasennossa synnyttämistä, joko sängyssä polvilleen nojatessani sängynpäätyyn tai jakkaralla. En haluaisi maaten tai kyljelläni. Ehkä se sitten loppujen lopuksi menee siihen että kokeilee eri asentoja ja sitten se mikä tuntuu paremmalta niin päädyn siihen :)
 
esikoisen kanssa halusin kokeilla polviseisontaa nostettua sänkynpäätyä vasten ja se olikin miulle ihan paras.harmi vain kun keskenkaiken piti siirtyy siihen kirottuun puoli istuvaan asentoon(en missään nimessä halunnu edes kokeilla kyseistä asentoa) katetroinnin takia enkä enää kerenny vaihtaa asentoa takasin kun poika tuli syöksymällä ulos ja repesinkin.voitte kuvitella kuinka täynnä miun rakko oli 3h pissimättä ja tiputuksessa..
nyt kakkosen kanssa haluun kanssa olla tuossa polviseisonnassa ja tällä kertaa osaan vaatia rakon tyhjennystä ennen ponnistusta..veikkaampa etten olis edes revenny  jos hoitajat ei olis kiireiltään(oli kauhee ruuhka ja hoitaja vaihtu melkein joka ovenavauksella) unohtanu kyseistä asiaa.en siis pystyny pissimään epparin takia.vähän paska maku jäi..
nyt meni vähän avautumiseksi.
 
mixuliini,kiitos toivotaan että menee paremmin..  nyt ainakin osaa sitten suunsa aukasta kun tietää jo jotain kyseisestä toimituksesta.
 
Nyt kun kolmas syntyy, voi sanoa että on jo jäänyt jotain kokemusta aikaisemmista kerroista. Ensimmäinen syntyi sängyllä puoli-istuvassa asennossa, ja ponnistaminen oli todella vaikeaa kun ei oikein tiennyt mihin suuntaan puskea ja miten. Yhtä helppoa kuin makuultaan paskantaminen suomeks sanottuna. Ja todella uuvuttavaa. Ja todella apljon enemmän sattui välilihaan, vaika tuli vain tosi pieni repeämä.Toinen syntyi jakkaralla istuen 3 min ponnistuksella, toimitus yhtä luontevaa kuin pöntöllä istuen ja reidet rentona, voin lämpimästi suositella. Nyt kolmannen haluaisin tehdä myös jakkaralla, mutta mikäli teon kohdetta ei sada kääntymään, perätilasynnytys sallitaan ainoastaan puoli-istuvassa asennossa. Sekös ketuttaa.
 
Mä olen synnyttänyt kaksi kertaa puoli-istuvassa asennossa.  Ilmeisesti noiden selkäpuudutteiden kanssa ei muita asentoja suositellakaan?  No jokatapauksessa mun tietämys eri asennoista on aivan olematonta kun minkäänlaista synnytysvalmennusta ei ole missään vaiheessa ollut.  Omat ponnistukset ovat onneksi sujuneet hyvin ja nopeasti joten ei mulla ole puoli-istuvaa kummempaa suunnitteilla nyt kolmannellekaan kerralle :)
 
Miten voi synnyttää selällään, jos koko raskauden ajan selällään makaaminen ylipäätään on epämiellyttävää? Vai onko siinä touhussa homma niin eri tavalla menossa, ettei sillä oikeastaan ole väliä? Siis asennolla sillä tavalla, että on aiemmin ollut ikävää.
Kun ite en ihan alusta saakka ole voinut nukkua selällään. Ensin oli ristiluu :smiley-angry019 kipeä (oli jo ennen raskautta) ja nyt tuntuu, et nousee veri päähän kuin päällään seisois, jos makaa selällään. Niin miten siinä voi sit sujuvasti synnyttää?

Nim. Ekakertalainen, joka ei ole vielä edes ehtinyt tutustua "synnytystekniikoihin" paljoakaan... :confused005
 
Schippy Miekää en halua/voi synnyttää selällään kun selkä jumittaa ja kipeytyy jo hetken selällään makaamisen jälkeen.. Niinpä oonkin aatellu synnyttäväni polviseisonnassa sängyllä tai synnytysjakkaralla. Pystympi synnytysasento ymmärtääkseni myös helpottaa ponnistusvaihetta, kun voi ponnistaa ns. oikeaan suuntaan. Ja yks vaihtoehto on ponnistaa kyljellään, ylempi jalka tuettuna ilmaan :) Googlettelemalla löytyy aika hyvin vinkkejä erilaisista ponnistusasennoista ja omasta synnytyssairaalan sivuilta tod.näk. löytyy kans melko kattava infopaketti synnytyksestä. :) Ootko millä viikoilla menossa? Suosittelen osallistumaan myös synnytysvalmennukseen jos semmonen sun paikkakunnalla järjestetään, ite sain ainaki paljon tietoo sieltä. :)
 
Itse synnytin makuuasennossa, jälkikäteen ajateltuna se oli pahinmahdollinen asento! Olisin halunnut synnyttää pystyasennossa/polvillaan.. jotenkin ajatuskin tuntuu helpommalta, mutta eipä se olisi onnistunut tässä synnytyksessä koska kivut olivat niin kovat(puudutus ei toiminut) että en pystynyt liikkumaan, aluksi makasin kyljelläni ja piti kääntyä selälleen makaamaan, mutta itsehän en päässyt kääntymään kipujen vuoksi, joten mieheni, 3 kätilöä ja yksi sairaanhoitaja joutui kääntämään minut väkisin. Itse kokisin, että seuraavassa synnytyksessä voisin olla vaikkapa juuri pystyasennossa! :)
 
Takaisin
Top