Minkä väriset silmät teillä on?

Meillä ruskea- ja sinisilmäisillä vanhemmilla on kolme lasta kirkkaan sinisillä ja kolme tumman ruskeilla silmillä. Viimeisimmän silmienväri vielä mysteeri. Veikkaan ruskeaa, eiköhän tässä viikon sisällä jo selkiydy.
Olisin jotenkin odottanut ruskean osuutta vahvemmaksi tässä kombossa, mutta aika vahvasti näyttää sininenkin vielä jaksavan.
ha! Luulinpa väärin, niin vaan tuli siniset simmut tälle tuoreimmallekin! se on siiten fifty-sixty sinisille silmille tässä perheessä. jäin altavastaajaksi :p..

Minulla sinivihreät, miehellä ruskeat. 3vuotiaalla ollut aina siniset silmät. Kuviteltiin että mieheni ruskeasilmäisyys periytyisi kun ollaan oltu siinä uskossa että ruskeat silmät periytyis voimakkaamin...

ha! Luulinpa väärin, niin vaan tuli siniset simmut tälle tuoreimmallekin! se on siiten fifty-sixty sinisille silmille tässä perheessä. jäin altavastaajaksi :p..
Serkullani vaihtui silmien väri sinisestä ruskeaksi vasta puolivuotiaana.

Minulla sinivihreät, miehellä ruskeat. 3vuotiaalla ollut aina siniset silmät. Kuviteltiin että mieheni ruskeasilmäisyys periytyisi kun ollaan oltu siinä uskossa että ruskeat silmät periytyis voimakkaamin...

Siniset ja ruskeat ovat yhtä voimakkaasti periytyvät. Näkyyköhän kuvasta mitään täällä..

Liitteet

• Screenshot_20200222-205651_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200222-205651_Samsung Internet.jpg
    38.6 KB · Katsottu: 123
Siniset ja ruskeat ovat yhtä voimakkaasti periytyvät. Näkyyköhän kuvasta mitään täällä..
Eikä tuokaan kuva selitä periytymistä ihan aukottomasti, vaan useampi tekijä vaikuttaa. Esim meidän esikolla on ruskeat silmät, mulla siniharmaat ja miehellä siniset. Isovanhemmilta lienee perinyt silmänsä, serkuillaan on samanlaiset.

Jos ruskeasilmäinen on saanut molemmilta vanhemmiltaan ruskean geenin, niin kaikki hänen lapsensa olisivat ruskeasilmäisiä, vaikka toisella vanhemmalla olisi siniset tai vihreät silmät.

Kaavion mukainen periytyvyys 50/50 on siinä tapauksessa, jos ruskeasilmäisellä on sininen ja ruskea geeni.

Jos ruskeasilmäinen on saanut molemmilta vanhemmiltaan ruskean geenin, niin kaikki hänen lapsensa olisivat ruskeasilmäisiä, vaikka toisella vanhemmalla olisi siniset tai vihreät silmät.

Kaavion mukainen periytyvyys 50/50 on siinä tapauksessa, jos ruskeasilmäisellä on sininen ja ruskea geeni.

Juu eihän kaavio kaikkea kerro. Tiedän perheen jossa kahdella ruskeasilmäisellä on sinisilmäinen lapsi.

Äidilläni on ruskeat ja isälläni vihreänruskeat, en tiedä onko niissä yhtään sinistä.. mutta veljelläni ja minulla ruskeat silmät. Veljelläni on kaksi sinisilmäistä lasta (veljen vaimo sinisilmäinen). Itselläni ei lapsia, mutta toivomme sinisilmäisen mieheni kanssa että lapsestamme tulisi ruskeasilmäinen :hungry:

Minulla taivaansiniset ja miehelläni todella tumman ruskeat. Tulevalle elokuun lapsoselle oletan kuitenkin tulevan ruskeat silmät, mutta nähtäväksi jää.

Mulla on ruskeat silmät, miehellä siniharmaat. Esikoisella on kirkkaan siniset silmät, kuopuksella ruskeat joissa pupillin ympärillä näkyy tietyssä valossa vähän vihreää.

Mun vanhemmilla on ruskeat silmät, mulla ruskeat ja siskolla siniset. Mun silmät on melkein mustanruskeat, äitillä keskiruskeat ja isällä aika haaleanruskeat. Tuon linkin/kuvan mukaan siskolla oli 6,25% tsäänssi saada siniset, mulla 75% ruskeat :D

Saa nähdä millaset silmät tälle kyytiläiselle tulee, on vihreäsilmäisen ja ruskeasilmäisen lahja. Tuon taulukon mukaan todennäköisyys olis 37,5% vihreä / 12,5% sininen / 50% ruskea.

Muistankohan mä bilsasta ihan väärin, kun mielikuva olis että ihmisellä on 6 silmänvärigeeniä? Kun joskus laskettiin että mulla vois olla 5/6 ruskeeta, äitillä 4/6 ja isällä 3/6 kun sillä on niin vaaleenruskeat. Tai ainakin musta tuntuu että omat voisivat olla vielä pykälän tummemmatkin.

Mulla on hailakan siniset ja miehellä upeat kirkkaansiniset. Toivonkin, että lapsi perii enemmän miehen näköä ainakin silmien seudulta. Miehen ripsetkin on kilometrin pituiset

Takaisin