Minkä väriset silmät teillä on?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Minkä väriset silmät sinulla ja puolisollasi on? Entä lapsilla? Perikö lapsi/lapset jomman kumman silmien värin vai onko hänen/heidän silmänsä jonkin muun väriset?

Täällä asuu äkkivilkaisulla kolme ruskeasilmäistä. Tarkemmin katsottuna miehen silmät on keskeltä ruskeat, mutta iiris muuttaakin väriä asteittain reunoille päin. (Todella kauniit silmät. :Heartred) Poika näyttäisi perineen omani tavallisen ruskeat.
 
Mulla on kummalliset graniitinsävyiset siniharmaat, miehellä on siniset. Esikoisella taas on kauniit hasselpähkinänruskeat, jotka tulevat kai äidiltäni jolla on lähes mustat tummanruskeat silmät. Kuopus on perinyt isänsä kauniit siniset.
 
Mulla ja miehellä molemmilla vihreät, eri sävyiset kyllä. Lapsella, ainakin vielä toistaiseksi, siniset. Saa nähdä muuttuuko sitten aikanaan, vihreä väri kestää kauiten muodostua. Itsekin muistan vielä ala-asteella kirjoittaneeni ystäväkirjoihin että silmät on sinivihreät, nykyään ei ole kyllä yhtään sinistä havaittavissa.
 
Mulla on kummalliset graniitinsävyiset siniharmaat, miehellä on siniset. Esikoisella taas on kauniit hasselpähkinänruskeat, jotka tulevat kai äidiltäni jolla on lähes mustat tummanruskeat silmät. Kuopus on perinyt isänsä kauniit siniset.
Aika erikoista, sillä ruskea ei periydy peittyvästi. Yleensä siis vähintään toisella vanhemmista pitää olla ruskeat silmät, jotta lapsi saa ruskeat. Sen sijaan ruskeasilmäiset voivat saada sinisilmäisiä lapsia.
 
Tuo silmien värin periytyminen ei ymmärtääkseni enää olekaan nykytiedon valossa ihan yhtä yksinkertaista kuin on ennen ajateltu. En tosin ole mikään genetiikan asiantuntija..

Itselläni on vihreät silmät ja miehellä siniharmaat. Kaksosilla on vihreät ja nuorimmalla vielä ainakin siniharmaat, hyvin paljon samaa väriä kuin isällään. Kaikilla lapsilla on ollut johonkin parivuotiaaksi asti siniset/sinertävät silmät, mutta isommilla muuttui kyllä melko nopeasti sen jälkeen vihreiksi.
 
Ei taida periytyä enää siten kuin joskus muinoin luultiin. Mies on ruskeasilmäinen, minä siniharmaasilmäinen ja lapsella harmaanvihreät silmät ( jos se nyt on väri ) . Saa nähdä kumpaan vanhempaan tämä masuvauva tulee.
 
Minulla siniset ja miehellä ruskeat, pojalla toistaiseksi siniset missä reunoilla aavistus ruskeaa, jää nähtäväksi minkä värisiksi muuttuvat. Poika nyt 7 kk
 
Minulla on vihreän-keltaisen-ruskeat. Vaihtavat väriään vähän mielialan mukaan. :joyful:
Miehellä harmaan-siniset.
Saapa nähdä minkälaiset vauvalle tulee. Nyt 5 kk vanha ja silmät harmaan-siniset.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla kans vihreänkeltaisenruskeat :grin Taitaa nimitys olla hazel eyes? Hallitsevin väri on vihreä, vaikka kauempaa helposti näyttää tummemmilta. Munkin vanhemmat muuten molemmat sinisilmäisiä.

Pojalla on siniset. Hänen isällään myöskin, joskin vähän vaaleammansiniset. Miehellä on sinivihreät. Saa nähä mitä vauvalle tulee.
 
2018 on julkaistu tutkimus, jossa todetaan, että silmien väriin vaikuttavat ainakin kolme eri geeniä ja lisäksi ympäristötekijöillä saattaa olla myös tekemistä silmien fenotyypin kanssa. Eli silmien värin periytyminen ei ole noin yksinkertaista kuin linkissä annetaan ymmärtää.
Totta, mutta on perin harvinaista, että kahdesta sinisestä tulee ruskea. Ei silti mahdotonta.
 
Täällä mennään tyystin taulukon: kahdella sinisilmäisellä on kaksi sinisilmäistä lasta. Tytöllä isänsä isot, vaaleammansiniset silmät, poika vielä vajaa 4kk niin nähtäväksi jää tuleeko enemmän harmahtavat ja vähän tummemmat kuten mulla...
 
Aika erikoista, sillä ruskea ei periydy peittyvästi. Yleensä siis vähintään toisella vanhemmista pitää olla ruskeat silmät, jotta lapsi saa ruskeat. Sen sijaan ruskeasilmäiset voivat saada sinisilmäisiä lapsia.

Niin kuin tuossa on pohdittukin niin ei ole ihan yksiselitteistä tuo silmien värin periytyminen. Mulla on tosiaan ne siniharmaat, äidilläni lähes mustat ja isälläni jotkut vihreä-keltaiset, vähän rusehtavat, ihme sammalsilmät o_O
 
Miehellä kauniin tumman ruskeat, itselläni siniharmaat - jossa keskellä vihreää. Lapsilla kaikilla erilaiset silmät, ensimmäisellä meren siniset, keskimmäisellä löytyy kaikkia vanhempien värejä (riippuu valosta ja vaatteista mikä väri korostuu silmissä), kolmannella sinistä ja ruskeaa sekaisin. Katsotaan miten neljännen silmät muotoutuu :happy:
 
Meillä ruskea- ja sinisilmäisillä vanhemmilla on kolme lasta kirkkaan sinisillä ja kolme tumman ruskeilla silmillä. Viimeisimmän silmienväri vielä mysteeri. Veikkaan ruskeaa, eiköhän tässä viikon sisällä jo selkiydy.
Olisin jotenkin odottanut ruskean osuutta vahvemmaksi tässä kombossa, mutta aika vahvasti näyttää sininenkin vielä jaksavan.
 
Minulla ja lapsilla aivan siniset, miehellä vihertävän ja harmahtavan siniset.
 
Takaisin
Top