Millon ja miten aiotte kertoo muille raskaudesta?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Unelma27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen kertonut muutamalle ystävälle, joille on tullut jaettua lapsettomuushoitomatkaa. Muille varmaan sit joskus varmemmilla viikoilla eli joskus nt-ultran jälkeen, todennäköisesti kasvotusten. Töissä sitten kun on pakko.

Jos perheessä on isompia sisaruksia, niin milloin olette kertonut heille? Tässä kovasti mietin, missä kohtaa kerrotaan esikoiselle ☺️

Me kerrottiin edellisessä raskaudessa joskus viikolla 15. Mulla oli(on) kotidoppler niin otin sen esille ja etsin sydänäänet kuuluviin ja lapset sai arvata mikä äidin mahassa jumpsuttaa 😊 nyt en vielä tiedä missä vaiheessa kertoa kun ei muutenkaan tiedä onko kaikki hyvin, mut todennäköisesti jos raskaus etenee hyvin ja toivotulla tavalla niin ehkä noilla aika samoilla viikoilla vasta.

Jos perheessä on isompia sisaruksia, niin milloin olette kertonut heille? Tässä kovasti mietin, missä kohtaa kerrotaan esikoiselle ☺️
Tätä ollaan kanssa mietitty. Mulla on varhaisultra vasta edessä, niin ei ainakaan sitä ennen. Varmaan joko varhaisultran jälkeen tai sitten ekan neuvolan ultran jälkeen.

Meillä kans hoitopolusta on tietoinen aika iso joukko, joten en kiellä/kiertele jos joku kysyy. Varhaisultra ois 5.6. niin sen jälkeen vois laittaa jo perheelle ja hetki siitä niin someenkin 😅

Töissä saattaa muutenkin paljastua kun teamsissa näyttöä jakaessa aukes ekana teams ruutu missä puoliso kyseli valion-juustot-raskaanaoleville linkin kanssa että mitä juustoja saan syödä. Meni siinä hetkessä nopeesti ohi mutta tulossa on kuulemma tallenne intraan 😂😂😂😂 että hei vaan hei! Esikoisen kanssa kerroin tosi myöhään kun mahakaan ei näkynyt kovin äkkiä, oisko ollu elokuuta.

Kerroin heti mun parhaalle ystävälle ja lähimmille työkavereille, jotka kaikki ovat yrityksestä tienneet ja jotka elävät kyllä mukana, mikäli jotain ikävää vielä sattuu ❤️ Olen huono pitämään salaisuuksiani, siksi joillekin täytyi kertoa heti 🙈
Isommat lapset varmaan tajuavat kun pahoinvointi alkaa, sitä ei oikein pysty piilottelemaan. Isovanhemmille ja muulle perheelle kerromme kun ollaan turvallisimmilla vesillä, eli luultavasti np-ultran jälkeen.

Esikoisen kanssa kerrottiin raskausviikolla 10 samalla kun pidin hääjuhlat mieheni kanssa. Yks juhlien numero oli koristella kaksi vauvan bodyä.

Ja tuosta viikko myöhemmin tapahtuikin sit traumaattisia juttuja ja mä vannoin että seuraavassa raskaudessa ilmestyn vaan vauvan kanssa...

Nyt tän nykyisen kanssa suunnitelma on tehdä mysteeri neule joulukalenteri. Oon aiemminkin tehnyt joulukalenterit lapsieni isovanhemmille, joten en usko että epäilevät mitään. Sit meillä kaivataan lämpimiä vauvan vaatteita kun esikoinen syntyi helteisiin niin ei meillä oo edes vaatteita alle 3kk ikäiselle 😅

Se että onnistuuko salaamaan asian vakavissani suvulta miltei synnytykseen asti jää nähtäväksi. Potentiaalia kuitenkin on kun ainakin edellisessä raskaudessa mun pukeutumistyyli aiheutti sitä että tuntemattomat kadulla ei tajunneet että oon raskaana. Kirjaimellisesti joku tuntematon mies tuli ihan flirttailee ja kysyy treffeille kun mä olin siinä muutamien viikkojen päässä synnytyksestä. Meni muuten kalpeaksi kun kiristin mekkoni helmaa ja ilmoitin olevani naimisissa ja synnyttäväni kohta puolin 🤭

Tää raskaus oli ihan yllätys ja yritetään pitää salassa ainakin ekaan ultraan vk 12 saakka. Toivottavasti ei lipsahda mitään esikoisen kuullen, kun on kyllä sellainen, että toistaa kaiken kuulemansa 🙈😅

Työkaveri kyseli eilen tuoko skumppapullon kiitokseksi kun hoidin yhden homman. Minä siihen ettei oikein kyllä maistu eikä oo maistunut kyllä oikein kahvi tai muukaan viime aikoina. Hän alkoi sitten ilmeisesti tuoreen mummon innolla udella haikaroista. Minä siihen et enemmänkin kyllä nyt syy on ollut muussa, tätä on jatkunut jo pidempään (viime syksy/vuosi oli tosi stressaava, niin oon yrittäny karsia kaikkea närästävää/yöunia haittaavaa/epäterveellistä). Mut menin hetkeksi hiljaiseksi, en ollut ajatellut joutuvani tällaiseen tilanteeseen 😬 En todellakaan ajatellut kertoa töissä kenellekään ennen kuin on pakko, eli joskus syksyllä. Toki lähin työkaverini tietää, koska hän on tiennyt myös keskenmenosta ja yrityksestä.

Kerroin yhdelle kaverille, jolle kertoisin vaikka kävis huonosti. Oli kyllä jännää, mutta ihanaa! Tavallaan oon miettinyt, että tekis mieli kertoo kaikille jo varhaisultran jälkeen, mutta sitten taas tekis mieli pitää salassa jonnekin puoleenväliin asti. Luultavasti kerrotaan kummankin perheille ja isommille lapsille nt-ultran jälkeen.

Lähimmille kavereille olen jo kertonut, sillä heille olen keskenmenoistakin kertonut ja kerron jatkossakin jos sellainen vielä tulee.. Mies ei ole vielä kertonut kenellekään 😅
Perheille ehkä NT-ultran jälkeen, jos siellä asiat olisivat hyvin.

Takaisin