Milloin saa tulla lunta? Lumikeskustelu 2025-2026

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Täällä saa keskustella lumesta!

Toivoisin pysyvän lumen jo tulevan. Pettymys oli kun maassa ei ollut kuin vähän lunta, kuitenkin satoi vähän.

Mua ei olisi yhtään haitannut, vaikka olisi jo tullut pysyvä lumi. 😁 Pidän talvesta ja lumesta. Marraskuun harmaudesta en sen sijaan pidä, joten varhainen talvi olisi vain tervetullut ankeuden katkaisija. Lauantai aamupäivän sää oli tosi kiva. No lunta olisi voinut tulla enemmänkin. Harmi, kun suli samoin tein ja nyt on paikoitellen liukasta. Jos olisi unelmieni kunnollinen talvi, ei olisi yhtään niin liukasta - lumi kun ei välillä sulaisi jäätyäkseen taas jäätiköksi.

Olen ihan pienestä asti ollut talvi-ihminen.

Lokakuun lopulla saa minun puolestani sataa ensimmäiset lumet tällä leveysasteella (Pirkanmaa).

Aika ankeaa ollut tämä syksy, kun on niin tavattoman lämpimiä kelejä. Pakkaset käväisivät sen reilun vuorokauden ajan perjantaina. Lunta tuli juuri ja juuri sen verran, että maasta näki, että lunta on tullut. Lauantaina satoi jo vettä.

Ei tällaisia lämpötiloja kuuluisi olla enää marraskuun puolivälissä. Ihan viimeistään saisi tulla kunnolla lunta joulukuuhun mennessä, mutta nykytilanteessa se on valitettavasti harvinaista, että joulukuun alussa on pysyvä lumipeite. 😢

Mun puolesta lunta voisi olla vuoden ympäri. 😆 No ei nyt oikeasti ehkä, ehkä se olisi vähän liikaa... Mutta lunta olisi voinut kyllä lokakuussa tulla, pysyvä lumi siis jo. Etelässä asun niin viikonloppuna satoi illalla pari millimetriä lunta, pysyi yön yli mutta aamupäivän aikana suli pois jo. ❄️ Rakastan lunta ja talvea todella paljon, ainakaan kun ei lumitöitä tarvitse kerrostalossa asuessa tehdä. Isoäitini sanoo että rakastan lunta koska olen syntynyt helmikuussa, hänen mukaansa missä kuussa syntynyt niin siitä vuodenajasta tykkää, ei kyllä kaikkien suhteen pidä paikkaansa. Mutta ihan hauska ajatus. 😊

Minäkin olen aina ollut talvi-ihminen. Olen Etelä-Suomesta kotoisin, mutta asutaan Kainuussa ja täällä kunnon talvi on ehdoton plussa etelään verrattuna. Lunta saisi tulla jo lokakuussa, mutta pääasia että sitä tulee ja on koko talven, enemmän tai vähemmän. Talven monipuolisuus tulee täällä hyvin esiin. Sydäntalvi on ihan erilaista aikaa kuin vaikka maaliskuu, vaikka molempien aikaan on lunta.

Sinänsä en koe lumetonta aikaakaan aina ankeana, luonnossa on marraskuussakin kauniita sävyjä ja ihania tuoksuja. Vesisade ja sellainen harmaa pimeys ei minustakaan kyllä ole pidemmän päälle niin kiva.

Mutta kaiken kaikkiaan: go lumi go! 🥳 Tai jos mietitään kirjaimellisesti, niin come lumi come!! 😄

Muokattu viimeksi:
En ole yhtään talvi-ihminen, mutta ihan tyttären vuoksi haluaisin kunnon talven ja mieluusti mahdollisimman pian ihan vaan valoisuuden vuoksi.
Vähän myös kieltämättä polttelee viime jouluna lahjaksi saadut liukulumikengät, joita haluaisin päästä kokeilemaan. Viime talvi oli niin umpisurkea, ettei päässyt. 🙈
Ala-asteen pakkohiihdot luoneet kivan vihan hiihtoa kohtaan, mutta ihan oman terveyden puolestakin vähän kiinnostaisi vuosikymmenten jälkeen..

Eilen tuli lisää lunta täällä päin ja sitä on yhä maassa. 🤩 Lämpötila keikkuu nollan molemmin puolin ja märkäähän tuo on, mutta iloitsen silti valkoisuudesta. ❄️ Sääennuste ei näytä kylläkään hyvältä. Plussaa siis luvassa. Sääli. Tässä ketjussa on muuten ihastuttavan paljon lumesta tykkääviä. Usein saan iloita siitä yksin. 😁

Saa tulla lunta, kunhan se ei pysy paria päivää kauempaa missään kohtaa vuotta. Liukastelu on ikävää.

Eilen tuli lisää lunta täällä päin ja sitä on yhä maassa. 🤩 Lämpötila keikkuu nollan molemmin puolin ja märkäähän tuo on, mutta iloitsen silti valkoisuudesta. ❄️ Sääennuste ei näytä kylläkään hyvältä. Plussaa siis luvassa. Sääli. Tässä ketjussa on muuten ihastuttavan paljon lumesta tykkääviä. Usein saan iloita siitä yksin. 😁
Ai minusta taas se perinteinen "kunhan on sitten oikea talvi" taas kaikuu ainakin meidän työpaikan kahvipöydässä. 😅

Minusta jatkuva sulaminen ja uudelleen jäätyminen kyllä tekee huomattavasti liukkaammaksi kuin tasainen pakkanen.
Ei vaan jos se sulaa kokonaan pois, ei ole mitään joka jäätyisi uudelleen. Pahin tilanne on ilman muuta se, että maa ei kunnolla sula kokonaan moneen viikkoon, vaan siinä on jatkuvasti lunta, vettä tai jäätä.

Sais tulla lunta sellainen viitisen senttiä. Ja pieni pakkanen -2c :smiling face with heart-eyes: myöhemmin vähän lisää,jos pääsisi hiihtämäänkin

Takaisin