Milloin on sopiva aika pyytää kummiksi?

maarit

Vauhtiin päässyt keskustelija
Oletteko ketään vielä miettinyt milloin pyytää läheisiä kummeiksi? Mikä on teidän mielestä sopiva määrä kummeja ja kuinka monta kummia te olette ajatellut lapselle antaa? Ja sitten vielä kinkkinen kysymys... miten aijotte heitä kysyä? Ihan puhelimitse, kasvotusten vai ihanko tehdyllä kirjeellä? :)

Itse olemme miehen kanssa pohtineet tätä paljonkin mutta ei oikeen tiedetä, koska niitä kummeja oikeen pitäis kysyä... Onko vielä liian aikaista? Olemme miettineet myös, että kummeja olisko kolme tai neljä :) Ja miten kysyisimme... Ajattelimme kasvotusten kysyä näiltä ihmisiltä, haluaisivatko he tulla kummeiksi. Jos olisin hirmu ahkera, olisi kyllä ihana tehdä kortit ja ihan lähettää kummeille kirjeitse kummiksi pyyntö :)
 
me ollaan kummit jo pyydetty. En tiiä oliko liian aikaista mut tiedettiin ketkä haluttii ni aateltii sit kysyy. Meille tulee kummeja yht 8, (4 pariskuntaa) :) voi olla joidenki mielestä liikaa, mut he on meille ne läheisimmät ihmiset eikä haluttu ketää karsii pois :)
 
nii ja vielä et me tehtii kortit joissa kysymys oli kirjoitettu runon muotoon :)
 
Mä pyysin just. Eri puolen Suomea asuvat pyysin puhelimella. Omalta siskolta lähinnä vaan varmistin puhelimessa, että se tietää joutuvansa kummiksi ja kysyin, haluaako sen mieskin. Kaverilta eilen kasvotusten tarkistin saman. Yhden kaverin vielä haluaisin pyytää, mutta pitää ensin jutella tän isän kanssa vaikkei sillä varmaan mitään pyytämistä vastaan olekaan. Sen kuitenkin ehtii hyvin vielä :)

Meillä on kanssa ollut tapana ympäröidä lapsi useilla rakastavilla ihmisillä, eli 5 kummia olisi tulossa.
 
Esikoisella on 2 kummia ja saman määrän tulee tämä toinenkin saamaan. Aiotaan kysyä vasta kun vauva on syntynyt, ei kai tuolla asialla niin kiire ole vaikka tiedetäänkin ketkä pyydetään. Meille on pienimuotoisen ongelman muodostanut se, että tosi moni jota olisi voinut pyytää ei kuulu kirkkoon ja kummeista 2 täytyy kuulua. Mies on lisäksi ortodoksi ja vaikka lapsi liitetään ev.lut. Seurakuntaan hän toivoo että toinen kummi olisi ortodoksi. Uskonnollisia ei olla mutta ymmärrän että näin toivoo. :-)
 
Meillä kans vähän ongelmaa että ketä pyytää, siksi tarkoitus pyytää vaan kahta. Toinen ollaan mietitty mutta ei vielä kysytty, toinen paikka on auki (yks tuttu tarjoutu, mut jotenkin vähän meillä nihkee olo ottaa häntä kun asuu ulkomailla eikä olla niin hyviä tuttuja kuitenkaan, on vähän varasuunnitelmana nyt).
 
Ihan ajattelin vain tulla kertomaan, että riittää myös yksi kirkkoon kuuluva, silloin tarvitsee täyttää vaan yksi paperi jolla saa "luvan" yhteen kummiin, ja sen paperin saa kirkkoherranvirastosta.
 
Me oltiin ajateltu neljää, mutta katotaan nyt kuinka saadaan valittua. Valinnan vaikeus meinaa iskee. :D
 
Akidi, kiitos tiedosta! :-) meille pappi viimeksi sanoi että tarvitaan 2. Mutta tämä tietohan lisää jo huomattavasti kummivaihtoehtija :-)
 
Joo normaalisti 2, mutta jos vaan ei löydy kahta kirkkoon kuuluvaa, niin yksi riittää :) Näin meillä nyt tämän viimeisen kohdalla meni ja toinen kummi ei kuulunut kirkkoon, niin hänelle tilasin kummitodistuksen pro-seremonioista, kun kirkkoon kuulumatonhan ei todistusta papilta saa.
 
Juuri toissapäivänä kysyin yhtä kummiehdokasta kummiks ja hän hämmästyi miten olen onnistunut salaamaan asian :D Mutta suostui :) Tälle rakkaus pakkaukselle tulee 3 kummia :)
 
Meillä ekalla on 3, joista 2 kuuluu kirkkoon. Ja tälle kakkoselle tulee varmaan 4 (2 pariskuntaa). Ei olla vielä kysytty ja vähän ollaan vielä epävarmoja ketkä lopulliset kummit tulee olemaan. Hyviä vaihtoehtoja on, mutta valitseminen on vaikeinta. Haluun jättää kummeja viel varastoon, jos joskus päädyttäis yrittää kolmosta :D
 
:D Mutta voihan ne olla samoja... Se yksi, jota en ole vielä kysynyt, on veljensä molempien tyttöjen kummi :)
 
Meillä seurakunnan nettisivulla lukee näin: "Kummien vähimmäismäärä on kaksi (poikkeustapauksissa yksi kummi riittää). Kummeiksi valittavien tulee olla konfirmoituja evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä."
 
meillä oon kaavaillut tälle kolmannelle kahta kummia. Oon kanssa miettinyt että koska kysyä, mutta taidetaan kyllä ennen syntymää se tehdä. Pääsevät sitten heti totuttelemaan rooleihinsa :)
 
Me taidetaan joutua antaan maistraatin kautta nimi ja pyytää sitten kunnia kummeja vaan. Kaikki kirkkoon kuuluvat ystävät on jo käytetty ja en halua sisaruksille samoja kummeja. Mutta onneks tähänki on viä aikaa :)
Ja mun mielestä ei oo mitenkään aikasta nytten ruveta kyseleen kummeja. Mä kysyin kuitenki ekan kohalla heti plussan jälkeen :)
 
Me ei kuuluta kirkkoon, joten emme myöskään pyydä tälle(kään) lapselle kummeja.
 
Mäkään en kuulu, mutta sen verran kristillisen kasvatuksen olen saanut, että pitää toisella olla edes haltiakummeja :) Jos isänsä haluaa ristiäiset, käy. Kaksi kirkkoon kuuluvaa haltiaa on tulossa joka tapauksessa.
 
Esikoisella on viisi, joten ajattelin jotenkin että ainakin neljä on oltava tälläkin...Muutamaa olen pyytänyt harkitsemaan, kun vaikka se onkin sellainen asia josta 'ei kieltäydytä', niin monilla on jo useita kummilapsia, enkä halua että on mikään rasite heille että on joka sormelle kummilapsia. Ovat kyllä läheisiä ystäviä, mutta on sitten muitakin vaihtoehtoja, etenkin kirkkoon kuulumattomia löytyy, ja ainakin yhtä heistä pyydän muutenkin :) Saa nähdä löytyykö miehen puolelta ketään jonka kelpuutan :D kun pitää kummin jollain tasolla esimerkillinen olla, tai ainakin lapsen elämässä läsnä. En siis vaadi heiltä mitään vakaumusta, vaikka yhden täytyy kirkkoon kuuluakin, vaan lähinnäolis kiva jos olisivat sellaisia joiden kanssa on mielellään tekemisissä vuosienkin päästä...ja jonka hoiviin lapsen uskaltaisi jättää edes kouluikäisenä lintsireissun ajaksi.
 
Meillä on kummit jo mietittynä, mutta kysymme heiltä vasta vauvan synnyttyä. Haluamne molemmat omat sisaruksemme kummeiksi, jos joskus tulee toinen lapsi niin sitten voisi harkita ystäväpariskuntia kummeiksi :)
 
Takaisin
Top