Milloin liikenteeseen?

Ootteko muuten lähteneet kotoa minnekkään jos tuo pakkasraja on -10? Kun itse mietin, ettei lenkille lähdetä tällä kelillä, mutta autolla kyllä ollaan lähdössä... Eihän siinä ulkona kauaa olla, ja auton saa lämpeneen..?
 
Kyllä me ainakin tänään käytiin vaunuilla kaupassa :eek: ihan lämmin oli vauvalla vaikka puolessa välissä mietinkin jo että tulikohan laitettua liian vähän päälle... kyllähän siellä vaunuissa on lämpösempi kun ulkoilma. Ja jos vielä laittaa jonkun suojan vaunujen suuaukon eteen niin sitäkin lämpösempi (kuhan ei niin hyvin peitä että ilma kuitenkin vaihtuu :D )
Tää nyt tosin oli vaan mun mielipide !! :)
 
Mä mietin tänään kanssa että uskaltasko lähtee tunnin vaunulenkille kun pakkasta -11C? Kun eihän siellä vaunujen sisällä just niin kylmä ookaan.
 
Meidän kaveri nukkuu päikkärit hyvin ainoastaan vaunuissa, toivon ettei koko talvena tulis kovia pakkasia! :grin

Me oltiin eka pidempi yökylämatka jouluna. Miehen mummolassa 3 yötä ja sieltä mun mummolassa 4 yötä. Kyllä sen huomasi että oli pienelle rankkaa matkustaa ja olla pois kotiympäristöstä, vaikka yritettiinkin pitää kiinni samoista rutiineista. Iltaisin oli tosi itkuinen ja hankala saada nukkumaan. Tämä helpottui kun oltiin muutama yö oltu jo kotona. Vauva oli silloin siis 2 kk, en tiiä lähtisinkö uudestaan niin pitkälle reissulle niin pikkuisen kanssa.
 
Muokattu viimeksi:
Mä ajattelin jotenkin pakkasrajaksi vauvalle -15, en tiedä onko oikea enkä sitä et mistä oon sen päähäni saanut :p mut käytiin tänään kaverilla kyläilemässä ja sinne käveli n. 15 minuuttia. En kuitenkaan varmaan olisi pitkille päikkäreille laittanut ulos kun ei olla vielä ulkoiltu näin kovilla pakkasilla.
 
Itsekkin olen lukenut jostain, että -15 ois vauvan kanssa pakkasraja.
 
Neuvolassa sanoivat, että -10c on pakkasraja ulkoilulle ekana talvena. Eilen oli se -10c ja kävin kaverilla johon matkaa oli 20min kävely. Vaunuissa fleeceverho ja oikein lämmin oli jäbällä siellä. Edes posket ei ollut kylmät.
 
Muokattu viimeksi:
Meidän neukku puhui -15 asteesta, jos tuulinen sää niin -10 astetta. Ilmeisesti "etelässä" on tuo max. -10 astetta käytössä, en sitten tiedä missä kohtaa Suomea etelän ja pohjoisen raja kulkee tässä asiassa..
 
Meidän neukku täällä etelässä (pk-seutu) puhui -15 asteesta :D Miten nämäkin voi olla neuvolakohtaisia ! :D
 
Meillekin neuvolassa puhuttiin tuosta -10. Mutta voi siis varmaan päätellä ettei oo vakavaa jos ulkoilee sen yli, onhan tuon -15 asteenkin sitten oltava ok :)
 
Me käytiin jouluna 30min kävelemässä kun oli -15 ja pikkane tuuli. Tytöllö olo normivaatteet + villakerrasto + nallehaalari + oli vielä vaunujen lämpöpussin sisässä. Tietty myös tumput, villasukat ja pipo. Harso oli vielä kuomussa tuulen suojana. Sisälle ku päästiin niin selvästi oli tarpeeksi päällä niska oli nihkeä. Posket viileet muttei kylmät. Meillä on vaa typy hirmusen lämmin verinen, ilmineeraa heti jos on liian kuuma.
Mutta en kyllä ehkä -15 pitäisi tuntia pidempään.
Joo siis eihän se pakkanen pelkästään siihen lämpöön vaikuta vaan myös pikkaisen hengityselimiin. -15 on itelläni se että jos sen yli menee ni sisällä ollaan, neuvolassakin tämä oli ok.
 
Kaupassa ollaan käyty ennen tätä viikkoa niin, että mies on ollut mukana. Mutta nyt oli tarpeeksi rohkeutta lähteä jäbän kaa kahden liikenteeseen ajan kanssa. Kävin toissapäivänä itiksessä, jossa treffasin frendin ja tänään läheisessä ostoskeskuksessa, johon kävelymatka. Tulee näköjään kerta kerralta varmemmaksi. Kun vain ensin googlaa lastenhoitohuoneiden sijainnit :D vielä pitää keskustaan uskaltautua!
 
Neuvolassa vielä taas kerran kysyin tuota pakkasrajaa, tuo -15 on kuulemma "vanha" raja, nykyisin pidetään pienillä vauvoilla rajana tuota -10, isommat nukkuu ja ulkoilee kylmemmässäkin. Toki pitää myös muut olosuhteet huomioida ja tosiaan muutenhan saa vaatteilla suojattua, muttei hengityselimiä. Tuosta uudesta ja vanhasta varmasti johtuu eri alueiden eri ohjeet...
 
Kyllä on taas kerrostaloeläjällä sumpliminen koiran kusetuksessa pakkasella. Ei auta ku pukee typy kunnolla turvakaukaloon ja käyttää koira nurkalla kusella ja takas sisälle. Mies tekee vuoro viikoin iltaa ja aamua ja nämä ilta viikot tuottaa hankaluuksia.
 
Heh, mä joudun tulevaisuudessa (kun mies palaa töihin) jättään kaikki kolme lasta sisälle kun käytän koiran ulkona :p asutaan siis kans kerrostalossa. Oon aina tehnyt niin et käytän koiran ulkona kun vauva/lapset nukkuu päiväunia. Nyt täytyy istuttaa isommat telkkarin eteen ja käyttää koira kun pienin nukkuu.
 
Ulkona nukuttamisesta sanottiin neuvolassa rajaksi -10 ja jos tuulee -5. Noh täällä pohjosessa on aina ainaki tuo -5 ja tuulee joten eipä sitä kukaan tunnu noudattavan. Meillä lämpömittari vaunuissa ja reilun 20 asteen pakkasessa maksimissaan menny -9 asteeseen lämpö vaunun sisällä. Nyt 27 pakkasella en enää vieny ulos. Typy yllätti ja nukku sisällä 4h päikyt :)

Niin ja 15 asteen pakkasellaki vaunussa ollaan plussalla. Ja miinukselle menee kovalla pakkasella vasta parin tunnin kohdalla. Kovalla pakkasella otetaan myös reilun parin tunnin jälkeen sisälle jatkamaan päikkyjä.
 
Mä en uskalla oikein enää lähtee mihinkään tän meidän neiti 2kk kanssa. Tuntuu että mihin ikinä mennäänkin, päätyy reiissu aina huutoon. Ihan lyhyetkin kauppareissut muuttuu salamana rauhallisesta nukkumisesta raivareiksi. Ja tosissaan jos neiti herää vaunuista/autokopasta reissunpäällä, tulee aina ihan hillitön raivari!! Ei koskaan herää kattelemaan/ihmettelemään vaan aina huutoon. Ja yleensä siia herää noin 30 min jälkeen... :sad001
 
Kauhee matkustuskärpänen puras kun tsekkailin kaverille noita kesän ulkomaanmatkatarjouksia. Nyt on muuten ihan hillittömät alet finskillä ja aurinkomatkoilla.

Mutta enhän mie mihkään voi tuon vauvan kanssa ees suunnitella lähteväni, kun 30min automatkakin on vielä ihan tuskaa. Voi kun tietäs, että tää tästä kesäksi helpottais, niin vois varata jonkun kivan pienen reissun koko perheelle miehen kesäloman aikaan.
 
Takaisin
Top