Milloin liikenteeseen?

Mar-Mil

Näppärä viestien naputtelija
Kuinka pian olette lähteneet vauvojen kanssa liikkeelle kotoa? Kauppaan, kyläilemään....? Huomenna kotia kohti ja tämä yksi asia mitä olen miettinyt. Sairaalasta ohjeistivat, että pari viikkoa voisi hyvä olla poissa isommista kauppakeskuksista ym ja näin leudoilla keleillä noin viikko ennen ulkoiluja, pikku hiljaa aikaa lisäten. Tosin sanoivat, että ei ole mitään ehdottomia aikoja. Lauantaina meillä olisi jo eka kyläreissu plakkarissa mummolaa kohti, mutta saapi nähdä riittääkö oma kunto vielä lähteä.
 
Me taidettiin kahden viikon paikkeilla aloittaa vaunuttelu parin viikon paikkeilla, samoihin aikoihin oli eka kyläreissukin. Olin kyllä niin huonossa kunnossa ekat päivät/viikot ettei ihan heti jaksanut lähteä mihkään.
 
Me käytiin vaunuilemassa kun ikää oli vajaat kaksi viikkoa, eka kyläreissu kolmen viikon iässä. Käytiin kaupassa parin viikon iässä eka kertaa, auton turvakaukalo kärryihin, niin nukkui tyytyväisenä koko ajan :) nyt kun ikään lähes kuusi viikkoa, vaunulenkeillä käydään päivittäin ja kaulassaan pari kertaa viikossa. Ei olla ehditty monesti kyläillä, mutta meillä on käynyt vieraita senkin edestä... nuo ohjeistukset vaihtelee sen mukaan kuka ne kertoo, maalaisjärjellä pärjää tässäkin :)
 
Viikon iässä aloitettiin vaunulenkit kun neuvolasta saatiin lupa (kolmenkilon rajapyykki ohitettu) ja kaupassa sekä vieraissa käynti kahden viikon iässä. :)
 
Niin ja lisäyksenä että silloin ei pakkasta ollut vielä. Yleisesti kai suositellaan vähintään 2 viikon ikää ulkoiluun jos mittari miinuksella keuhkojen kypsymättömyyden takia....
 
Meillä suositeltiin ulkoilua parin viikon ikäisenä vaikka pakkasta ei ollutkaan, kylmä ja kostea tuulinen ilma kuulemma yhtä "paha" kuin pakkanen. Ensimmäisellä vaunulenkillä (noin 20min) käytiin kyllä reilun viikon ikäisenä, kun oma pää ei enää kestänyt olla sisällä... Samalla tehtiin ensimmäinen reissu kauppaan, lähileipomoon :). Muutama päivä myöhemmin käytiin paikallisessa ostoskeskuksessa, neiti turvakaukalossa toppapussissa suojassa ostoskärryissä. Tämäkin ihan vaan äidin mielenterveyden takia, ja lähestyvän joulun.

Pöpöjä meille kotiin kuitenkin tulee ihan kiitettävästi, kun oma esikoinen (15v) on normaalisti koulussa ja viettää aikaa kavereiden kanssa, juniori on päiväkodissa ja isä käy töissä. En toki tahallani muksua vie paikkoihin missä sairastetaan, mutta tuo oma esikoinen sai ensimmäisen flunssansa aikanaan lastenpolilta 2 viikoisena, kun käytiin lonkkien ultrassa. Ja sairaalassahan niitä bakteereja riittää, tarttuu jos on tarttuakseen.
 
Meille sanottiin sairaalassa että saa aloittaa ulkoilun n. 4päivän ikäisenä. Silloin ei ollut pakkasta. Sanoi myös että tuo kahden viikon ulkoilukielto on "vanhanaikainen ohje". Se kyllä luki joissakin sairaalassa olevassa lappusessa.. :confused: Perusteli myös sen etteihän kaikilla ole autoa ja kauppaan voi joutua lähtemään vauvan kanssa.. Me käytiin jouluostoksilla vauvan ollessa kolmen viikon ikäinen. 1,5viikon iässä olisi ollut sukulaisen synttärit mut en uskaltanut silloin vielä vauvan kanssa lähteä :/
 
Me käytiin kans jo viikon ikäisenä vaunuttelemassa ja parin viikon iässä kaupassa. Kyläreissuja ei oo vielä tehty, mutta kauppa ja ostoskeskusreissuja useita ja neiti tällä viikolla 5 vko.
 
Mä kävin tytön kanssa ulkona kun se oli vajaan viikon, seinät kaatu päälle ja neuvolastakin oli rohkaistu kulkemaan; minä sektion jäljiltä kivuton ja kaipasin ulkoilmaa, sekä vauva isokokoinen ja ilmeisen valmis. Leutoa keliähän tässä on ollut. Sen jälkeen onkin ulkoiltu ahkerasti, ensin hiljakseen aikaa kasvattaen ja nyt menee puolentoistatunnin lenkit. Pakkasta ei oo tainnu ulkoillessa olla ku maksimissaan 4 astetta tähän asti. Mä kävelen läheiseen kauppakeskukseen vaunujen kanssa usein, jos on jotain pientä mitä pitää hakea. Tyttö tykkää olla vaunuissa; usein nukkuu mutta joskus jää myös hereille ja seurailee maailman menoa, sen minkä näkee.
 
Kiitos, kiva kuulla kokemuksista! On se varmaan jännä paikka lähteä ekan kerran kotoa :) Kohta eka reissu edessä, sairaalasta kotiin. Ihanaa päästä kotiin, mutta voiskohan sinnekin saada sellaisen nappulan, jolla vois tarvittaessa soittaa hoitajaa paikalle :D
 
meillä käytiin eka kauppareissu noin viikon ikäisenä. vaunulenkille ja työpaikalle tyttöä näyttämässä noin kahden viikon iässä ja nyt ollaan käyty lenkillä melkein joka päivä. tyttö 3vko 2päivää. mieltä piristävää oli päästä ihmisten ilmoille!
 
Ekaa kerttaa olttiin kylässä, kun tyttö oli 1,5vko. Meillä oli jo käyny vieraita. Vaunuilemmaan alettiin kahen viikon iässä.
Isommassa kaupassa käyttiiin ekkaa kerttaa tännään eli 1kk iässä.
 
Meidän piti käydä verikoekontrollissa osastolla 7 ja 8 vrk iässä. Muuten ulkoilut, kyläilyt ja kaupassa käynnit aloitettiin kahden viikon iässä. Vieraita kävi kotona jo heti kun kotiuduttiin 5 vrk ikäisenä.
 
Niin joo ja meillä kävi vieraita seuraavana päivänä kotiutumisesta, jätkä silloin 3 vrk, neuvolassa käytiin tarkistuksessa 4 vrk.

Nuo ulkoilusuositukset on varmaan siks, että vanhemmat malttaa olla hetken kotona vauvan kanssa eikä tyyliin heti jätä vauvaa hirmu pakkaseen ja tuuleen nukkumaan. Parempi liioitella ohjeita niin on enemmän varaa tulkita . Pitäähän sitä esim yh:n jolla on koira lähtee heti ulkoilee tai kauppaan, ei voi todellakaan oottaa viikkokausia :D
 
Me vaunuteltiin ekan kerran reilun viikon ikäisenä (eka viikko meni sairaalassa keltaisuuden takia) ja ekan kerran mentiin kauppakeskuksiin n. kuukauden ikäisenä. Lähikaupassa käytiin jo ekan vaunulenkin yhteydessä.

Nyt ulkoillaan lähes joka päivä ja käydään shoppailemassa/hoitamassa asioita viikottain. Junalla kuljettiin ekaa kertaa eilen ja typy väkisin halus syliin. Sitten tiiraillaan äidin sylistä ihmisiä ja valoja, ihmetellään ääniä. En mielellään ota vauvaa ihmettelemään syliin noin vilkkaisiin paikkoihin kun pelkään että se on liikaa yhdellä kertaa noin pienelle, mutta viime viikkoina neiti ei oo suostunut olemaan vaunuissa lainkaan jos häntä ei nukuta. Lopulta mä laitoin tytön osittain mun takin sisään että saisi turvapaikan mihin voi välillä laittaa pään jos rupeaa pelottamaan. Sinne lopulta nukahti niin että sain laitettua takaisin vaunuihin.
 
Muokattu viimeksi:
Me käytiin autolla neuvolas, kun pojalla oli ikää 5vrk.
Sen jälkeen alle 2vkon iässä yks pvä oltiin vaunuissa ulkona puolisen tuntia meidän häärätes auton kanssa, sit ollaa käyty kahvilassa ja naapurissa kylässä. Tutut paikat ja aikuiset ihmiset, käsienpesusta kun pitää huolta. Aiotaan ens viikol aloittaa ulkoilut kun 2viikon ikä tåyttyy ja jollei pakkasta ole yli -5.
 
Me mentiin jo ekoille synttäreille tytön ollessa 3 vrk ikäinen. Seuraavana päivänä kotiutumisesta. Veljenpoika täytti 4-v. 5 vrk ikäisenä käytiin autolla neuvolassa. Lauantaina oltiin tytön koulun joulujuhlassa ja illalla oli tädin luona perinteinen joulutapaamine äidin siskojen & serkkujen kanssa. Meillä on käynyt myös vieraita ja esikoisen kavereita jne. Meillä myös on pöpönkantajia kun esikoinen on koulussa ja keskimmäinen päiväkodissa. Käsiä kyllä pestään ahkerasti. No, nyt on sitten keskimmäinen kipeenä. Toivottavasti ei tartu vauvaan. Nyt sunnuntaina tein ekan kauppareissun tytön kanssa. Joululahjaostoksia. Noin 3 tunnin reissu, jonka aikana kävin imettämässä ehkä 6 kertaa ja kerran vaihtamassa vaipat. No selvittiin kuitenkin ilman isompia huutoja, suurin osa lahjoista tuli hankittua, mutta olin mä kyllä aika puhki sen jälkeen.
Vaunulenkillä ei oo vielä käyty, mut sinne suuntaan kunhan alkaa jouluvalmistelut olla kunnossa.
 
tässä ketjussa on tainnut olla puhe milloin lähdetään vauvojen kanssa liikenteeseen; mutta jatkampa aihetta myös milloin olette lähteneet ilman vauvoja "liikenteeseen" ? :grin

Itse saatiin uudenvuoden aatoksi mummo ja ukki lapsen likaksi niin päästiin miehen kanssa ekan kerran yössä käymään. Ja oli kyllä ihan piristävää! Piti todella varovasti kyllä alkomaholia ottaa ettei heitä liian humalaan:p Viimeisen rintasyötön annoin illalla ennen lähtöä noin kuudelta ja seuraavan rinnalle vasta iltapäivästä, muuten korvikkeella yö. Harmitti vain kun kaikki tuttavat joihin törmäsi kyseli heti että joko on vauvaa ikävä ja miten raaskit lähteä,, tähän jos vastasi että no ei nyt vielä ole hirmuinen ikävä niin tuli olo että täytyy alkaa selittelemään miksi nyt en heti ikävöi ja itke kun pääsen hetkeksi kotoa pois.

Täytyy muistaa käydä välillä tuulettumassa niin kotiarki maistuu paaaaljon ihanammalle taas:Heartred:Heartred
 
Me käytiin miehen kanssa joulukuun alussa katsomassa haloo helsinkiä. Lähdettiin joskus kuuden aikaan ja oltiin kotona n. klo 11. Vauva haettiin yöksi kotio kun tuolloin mun maidon tuotanto oli vielä runsasta niin halusin imettää ennemmin kuin pumpata. Enkä olisi alle kuukauden ikäistä raaskinut vielä yöksi antaa pois :) Meillä olisi helmikuussa yhdet kolmekymppiset ja mies olisi kovasti sitä mieltä et vauva menee yöksi hoitoon mut itse olen vähän toista mieltä :rolleyes: esikoinen jäi ekan kerran yöhoitoon 3kk iässä mut nyt on jotenkin tullut olo et hän oli aivan liian pieni silloin :sad001 eikä minua liiemmin se alkoholi vedä puoleensa että sen vuoksi olisi pakko viedä toinen yöhoitoon. Musta on varmaan tulossa ihan nössö ja vauva on varmaan yksivuotiaaksi asti kaikki yönsä kotona :D ehkä tämä johtuu siitä että hän on meitin viimeinen vauva ja haluan pitää hänet vauvana mahdollisimman pitkään. Hänet varmaan lellitään aivan piloille :D
 
Meillä oli vauva yö kylässä ekan kerran 1 kk iässä, enkä kokenut että hän olis liian pieni jäämään, vaikka eka kerta kyllä kipristi vatsassa koko illan! Emme olleet miehen kanssa missään vaan katsoimme kotona yhdessä elokuvan ja nukuimme katkeamattomat piiitkät yö unet :) oli ihana herätä aamulla kunnolla virkeänä :)
 
Takaisin
Top