Milloin kertoa töissä raskaudesta?

Eipä tosiaan ole helppoa sitten ei :sad001 Täytyy vaan yrittää viimeiseen saakka koeajalla peittää raskaus... ja kertoa vasta sen jälkeen.
 
Koeajalla irtisanomiseen pitää kuulla syy halutessaan. Työntekijällä on myös oikeus tukihenkilön (esim. luottamusmies) käyttämiseen keskustelussa. Joten mars liittoon ja luottamusmiehen kanssa juttusille. Jos on ilmeista että koeaikapurkuun ei ole perusteltua syytä, sitä ei saa tehdä. Eli koeajalla pitää pomon olla korjaamassa sun työn tekemistä tai pitää olla hyvinkin selvää että et sovi työyhteisöön. Jos sua kehutaan ja kaikki sujuu hyvin, on varmaan aika ilmeistä, miks koeaikapurku tulee..

Joskus jopa todistajan käyttö kertomistilanteessa on hyvä. Tällöin työnantajalla on todellakin näyttövelvollisuus, että syy purkamiseen on aiheellinen. Ja liitot on näissä kyllä tosi tarkkoina!

Nim. viime viikolla työlainsäädäntöä opettanut.

Mutta enpä itsekään ole riskiä ottamassa jos ei ole pakko. Mulle on luvattu ja leimattu vakkarisoppari, ja kun nimet on siinä/ tieto riittävän julkista aion vasta kertoa esimiehelle. Vaikkakaan en jaksa uskoa että kokeilisi onneaan. Puhuin jo luottamusmiehenkin kanssa. Tilanne on sikäli hankala, että ar-ultra on vasta 24.4. ja opetusalalla tuolloin hyvät opet on jo palkattu seuraavalle vuodelle. Mutta km-taustalla en myöskään ennen ultraa haluaisi kertoa. Mutta en halua myöskään vaikeaa tilannetta esimiehelle (joka on siis ehkä yksi maailman parhaista). Jos paperit on pian valmiina, varmaan puhun asiasta, jotta sijainen saadaan ajoissa hakuun. Veikkaan et se otetaan mieluusti jo elokuun alusta, niin ehtii perehtymään jne.
 
Mä olen omalle esimiehelleni kertonut lähes heti, kun asia selvisi itselleni. Siihen tuli oiva tilaisuus, kun meillä oli muutenkin jo sovittu kahdenkeskinen keskustelu. Minun oli vähän pakkokin kertoa, koska työhöni liittyy toisinaan säteilylle altistuminen, ja joudun tietysti nyt jättämään ne tehtävät kokonaan pois. Hän suhtautui asiaan tosi mukavasti. Samoin kerroin lähimmälle kolleegalleni, juuri siksi, kun jouduin pyytämään häntä hoitamaan alunperin minulle suunniteltuja töitä, enkä halunnut keksiä mitään selityksiä. Hänkin oli tosi iloinen puolestani, mutta harmitteli vähän, ettei saa tehdä minun kanssa töitä hetkeen - me kaksi muodostetaan tosi hyvä työpari.

Eilen esimies kävi kysymässä, että voiko hän kertoa asiasta myös meidän osaston johtajalle. Tämä siitä syystä, että olimme esittäneet minulle tehtävän vaativuusryhmän korotusta (vaikuttaa palkaankin), ja koska tämä tulisi ilmeisesti ajakohtaiseksi vasta syksyllä, esimieheni halusi varmistaa, ettei asia unohdu, jos minä olen silloin äitiysvapaalla. Tänään esimieheni kävi kertomassa, että korotus tehdään syksyllä, ja että hän varmistaa, että se toteutetaan, vaikka minä olisinkin jo vapaalla silloin. Nyt tuntuu, että onhan tämä aika luksusta!

Esikoisen aikaan tilanne oli aika toinen. Olin määräaikaisena ja tein vielä diplomityötäni kun tulin raskaaksi. Vaikka alunperin oli puhuttu, että minut palkattaisiin vakkariksi heti valmistuttuani, niin se ei kuitenkaan toteutunut. Määräaikaista sopimustani jatkettiin äitiysvapaan yli ja valmistuinkin vasta sen jälkeen, mutta kun määräaikainen työsopimus päättyi, ei minua sitten palkattukaan. Onneksi sain kuitenkin heti töitä nykyiseltä työnantajaltani.

Muoks. Olen melko varma, että yksi syy siihen, miksei minua sitten palkattukaan vakituiseen homman, oli äitiysvapalle jäämiseni.
 
Heippa!

Plussasin 02.04 ja aloitin uudessa työssä 12.02.2014, elikkäs koeaikaa olisi vielä kesäkuuhun asti. En uskalla pomolleni vielä kertoa, kun pelkään etten saa pitää työtäni vaikka on muuten kehuttu. Riskinä myös se että vatsan seutu on alkanut pyöristyä jo nyt (RV 10+2), tosin kiloja tullut jo ennen sitä. Ja olen ns. pieni runkoinen niin näkyy heti, kun alkaa pyöristymään. :D Vielä pystyn peittelemään löysän työpaidan avulla helposti, miten on uskaltaako kertoa ilman potkujen pelkoa? Koska kesäkuun puoleen väliin mennessä veikkaan mahani olevan jo valtava :D
 
Tanza, Tuo on kyllä ehkä hieman hankala tilanne. Jos mahdollista niin mä koettaisin peitellä koeajan loppuun asti.:grin Niin ikävää kuin se onkin, mutta monilla työnantajilla on usein tarve ajatella pelkästään kustannuksia... Vaikka olisi kuinka tykätty työntekijä niin työnantajalle halvempaa on lopettaa koeajan jälkeen ja etsiä sitten uusi. Riippuu kyllä myös työyhteisöstä, jos on hyvin naisvaltaista niin ymmärrystä raskaudelle voi tulla helpommin, tai sitten ei.

Mä kerroin töissä tiistaina pomolle ja muille, onneksi vastaanotto oli suht positiivinen. Meillä on yt-neuvottelut alkaneet ja toivon, ettei mulla olisi lähtöpasseja edessä. Raskaana olevan saa kyllä irtisanoa, mutta työnantajan on silloin osoitettava että irtisanominen ei johdu raskaudesta.
 
Autumn, meillä töissä itseasiassa on aikast naisvoittoinen porukka, pomoni lisäksi on yksi miespolinen. Ja olen päässyt nyt töihin, koska yks on äitiyslomalla jo, ja kaksi jäi heti kun aloitin. Kaveriltani kysyinkin kun töihin tulin, että pamahtaako siellä heti paksuksi, kun kolme jää samaan aikaan äitiyslomalle. :D ja tosiaan natsasi sitten kaksi viikkoa aloittamisen jälkeen. :D

Pidetään sormia ristissä ja toivotaan, ettei sulle tule lähtöpasseja! :)
 
Huh niimpä.. mä odottelen just sen takia toukokuun alkuu.. eli varmaan pian kerron esimiehelle. Mulla koeaika just tän kuun loppuun! Ja irtisanomisellahan ei sillon syytä tarvita.. olen ympärivuorokautisessa muistisairaiden ryhmäkodisaa töissä :)

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top