Milloin kertoa töissä raskaudesta?

Mini80

Jostain jotain jo tietävä
Elikkäs milloin olette/ aijotte kertoa raskaudesta pomollenne?

Mulla raskas työ olen välinehuotajana, ja joudun nostelemaan pianavia juttuja ja olen vaarassa altistua päivittäin
Infektioille ( tietysti käytän asian mukaisia suojaimia) mutta ei sitä koskaan tiedä, mitä tuolla sairaaloissa liikkuu..
Ajatteli että silti vasta 3kk.n jälkeen pomolle kertoa, mutta muutamille työkamuille saatan kertoa aikaisemmin,
siltä varalta jos satun tarvitsemaan vaikka nostoapua yms..
 
Katsoppas mitä sanotaan erityisäitiysvapaasta & -rahasta. Näyttäis sulla kriteerit ehkä täyttyvän.

Muoks. Duunissa kerron sitten kun eka ultra on takana..
 
Muokattu viimeksi:
Minä olen pomolle ja lähimmille työkavereille kertonut juurikin meidän hoitojen vuoksi. Alkuvuosi ollut hoidot päällä joten olis ollu tosi vaikee pitää kokonaan salassa. Miehiä kaikki työkaverit ja ihanasti suhtautuneet :) katsotaan ainakin varhaisultraan ennen uusille kertomista.

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
Jos ei tuu hirveitä pahoinvointeja, että pitää sairaslomaa hakea, niin en ihan heti kerro. Vajaan kuukauden päästä pitäis palata esikoisen mammalomalta ja sit olis kesäloma aika pian, joten väliin ei kyllä pitkää aikaa jää...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Minä teen töitä kotoakäsin ja voin näin ollen venyttää kertomista aika pitkään. Vaikka raskaus alkaisi näkymään aikaisin ei tarvitse siitäkään murehtia. Mikä muuten on se takaraja milloin viimeistään pitää töihin ilmoittaa. ?
 
Viimeistään 2 kk ennen kuin jää äitiyslomalle pitäisi ilmoittaa töihin, jos muistan oikein.
 
Mulla on niin ristiriitaiset ajatukset näiden työasioiden suhteen. Olen ollut samassa paikassa töissä yhtäjaksoisesti vajaa 7 vuotta, mutta määräaikaisena. Niinpä mun pitää vähän taktikoida mihin aikaan kerron raskaudestani. Tällä hetkellä mun määräyskirja on huhtkuun loppuun, mutta jatkoa on luvattu vuoden loppuun. Eli en ainakaan ennen uuden työsopimuksen allekirjoitusta kerro mitään.

Mutta sitten vuoden lopussa mulla ei luonnollisesti enää jatketa työsopimusta, kun kerran jään äitiyslomalle lokakuussa. Sitten maksetaan kaikki kertyneet lomat ym. pois, toki se siinä kohtaa on iso raha, mutta sitten JOS pääsen takaisin töihin mulla ei ole lomapäiviä :sad001 Ja siinä on se iso JOS, ei ole mitenkään itsestään selvää että pääsen takaisin töihin.
 
Täällä myös arveluttaa tuo kertominen ja missä vaiheessa. Toiveissa myös vakkaripaikka ja sen saaminen vaatii ainakin puoli vuotta töitä :rolleyes: nyt siis kohta 4kk takana. Että on tässä nyt hyvää aikaa odottaa ja katsoa jos sais työsopimuksen allekirjoitettavaksi jatkosta ennen kuin kertoo tarkemmin mitään. Uuni tuore työpaikka niin ei uskalla ees työkavereille mainita :sad001
 
Mä sain vakipaikan vuoden alusta ja vauva ilmoitti tulostaan sen kummemmin suunnittelematta. Se vähän niinku löi nyrkin pöytään et "nyt olis hei mun aika" :D Ja tervetuloa vaan... Työryhmälle ja lähiesimiehelle olen kertonut nyt aika aikaisin, koska oon ollut aika pahoinvoiva ja yhden päivän ollut pois töistäkin sen takia. Nyt alkaa pahoinvoinnit ehkä helpottaa, väsymys vaan vie tilaa. Mut on helpompi olla ja mussuttaa porkkanaa joka käänteessä, kun toiset tietää mistä on kyse. Työni on henkisesti aika raskasta ja olen pitkään kipuillut, haluanko siellä oikeasti jatkaa. Lapsi antaisi miettimisaikaa, kenties voisi yrittää toistakin samaan syssyyn. Mutta, nyt koitan keskittyä työntekoon ja siihen, että vauvalla on kaikki hyvin. Tänään on siis 7+0 että ihan "riskiajoilta" ei olla vielä pois päästy.
 
Mä kerron vasta nt-ultran jälkeen. Se on pomon kannalta v-mäiseen aikaan, kun joutuu kiireessä hommaamaan mulle sijaisen (koulut ei toimi kesällä.. ja luulen et se ottaa mielummin heti elokuusta uuden kuin lokakuulta..) Mut km taustalla en vaan halua. Periaatteessahan sais venyttää heinäkuulle asti, mut en halua olla inhottava. Kun just sain vakipaikankin..
 
Noniin.. nyt 7+3 ja kahden päivän sisällä olen parille lähimmälle työkaverille kertonut. Huomenna miehen kans ois tarkotus kertoa perheillekkin sitten.. :) Alussahan tämä vielä mutta jotenkin niin tyyni olo (vielä) että ehkä tästä voisi perheellekin mainita.. :) Jospa pitäisivät suunsa supussa vielä kk verran ainaki! :grin

Töissä en usko näiden kahden pukahtavan mitään.. :) ja muille + töissä kerrotaan sitten yleisesti pääsiäisen jälkeen kun on enempi viikkoja :)
 
Huomenta

Itse joudun kertomaan jo huomenna, ja viikkoja kasassa vain 6+5. Eilisessä ultrassa varmistui että asukki on matkassa.
Tilanne on aika sekava, aloitin tammikuussa uudessa työpaikassa. Ja raskaus oli todellinen yllätys koko perheelle ym. En osaa sanoa mitä pomo sanoo, pelottaa ajatuskin. Jos en olisi ammatiltani rakennusmaalari, päivittäin tekemissä maalien ym kanssa en kertoisi vielä. Itse olen huolehtinut että en työskentele liuottimien kanssa, mutta kun on muun alan edustajia ketkä näitä myrkkyjä levittelee työmaalla. En halua todellakaan riskeerata yhtään mitään. Erityisäitiyslomalle taas varmaankin aika varhaisessa vaiheessa.
 
Olen itse vakkarityössä ja silti olen ihan sairaan peloissani kun täytyy jälleen raskaudesta kertoa. Toki työnantajani on muuttunut viime ä-lomani aikana kunnasta isompaan liikelaitokseen. Tuntuu niin syylliseltä jäädä näin pian jo poies työelämästä, kun vasta olen 6 vkoa töissä ollut. Meidän pitäisi säteilyn vuoksi periaatteessa heti plussattua kertoa esimiehelle ja tarvittaessa siirtyä toisiin työtehtäviin. Itselläni se ei ole tarpeen, kun työskentelen yksin niin en joudu koskaan säteillessä kuvaushuoneen puolelle. Mutta ensi viikolla pitänee kertoa, kun olen neuvolan ja ar-ultran varannut.
 
mä oon hlökohtainen avustaja, mua jännittää kertoa koko raskaudest, kun tiedän kuin vaikeaa on saada uutta avustajaa tai edes sairausloma sijaista.
mutta niin kuin kaverini on sanonut - pitäähän meillä olmaelänäkin olla, on lupa sairstaa, on lupa tulla raskaaksi on lupolla työn ulkopuolista elämää. Itse se kerron varmaan ultran jälkeen tai vasta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Saa nähä. Yritän jos saisin aloitettua 50pv ennen laskettua äippäloman - pelkään että taas r-myrkytys tulis. Esikko syntyi tasan kun äippäloma alkoi x)
 
Täällä kanssa pieni pulma. Olen vakituinen työntekijä dementtia kodissa (raskaita hoidettavia) vielähän pystyn hyvin nostelemaan.

Huhtikuunm loppuun asti aion olla pomolleni kertomatta,koska koeaikani on siihen saakka. Vaikka en usko että tuon takia potkuja saisin kun minusta pidetään siellä :) tosin 4kk aikana ei tarvitse kertoa irtisanomisen syitäkään.. joten toukokuun alkuun odotellaan ja silloin mittarissa ois rv 13-14. En muutenkaan aikaisemmin haluais kertoa ihan kaikkien riskienkin vuoksi.

Ihana asiahan tämä on, jokaisella on oikeus salata raskaus niin pitkälle kuin haluaa, tosin 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä täytyy kertoa.. mutta eiköhän se aikasemminkin jo tu näkyviin :wink
 
Itse kerron varmaan parille läheiselle työkaverilleni ensi viikolla ar-ultran jälkeen rv 7+1 jos kaikki on siellä hyvin. Esimiehelleni kertomista lykkään varmaan viikolle 12 ja nt-ultran jälkeen, ellei sitten joku oikein otollinen tilanne kertoa tule sitä ennen. Olen vakkarityösuhteessa esimiehenä itsekin, joten käytännön syistäkin olisi hyvä kertoa kuitenkin ajoissa. :)
 
Mulla kävi niin, että samana päivänä kun plussasin ni alotin myös uudessa työpaikassa.. Elikkä koitan ootella kertomista sinne 4kk päähän, kun loppuu koeaika. Tietty jos maha rupee hirveesti näkymään ni pitäähän se sitten kertoa ja toivoa ettei ne potki minuu pihalle sieltä.. :/ Haluisin kyllä kertoo jo heti kaikille, mut järki sanoo että ei vielä (rv 6+6). :D
 
Nuo koeajallaolot ovat niin vaikeita juttuja... Niinhän sanotaan, ettei raskaanaolevaa saisi pellolle potkia, mutta jos tosiaan on sillä lailla, ettei syytä tarvitse erikseen kertoa koeajan jälkeen jos sopimusta ei jatketa... mutta jos on raskaana, voikohan vaatia tietää, mikä siihen sitten oli syy??
 
Laissa ei taida olla mitään poikkeusta siinä, onko henkilö raskaana tai ei, mikäli työsuhde puretaan koeajan puitteissa. Silloin kun ei tosiaan tarvi puolin eikä toisin syytä kertoa. On kyllä inhottavia tilanteita eikä varmasti oo helppo ratkasu miettiä, mitä tehdä tai missä kohtaa kertoa :confused:
 
Takaisin
Top