Milloin kerrot töissä raskaudestasi?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Larppa17
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vasta 2kk ennen äitiysvapaalle jäämistä pitää kertoa. :)

En mä kertois raskaudesta jos olisin koeajalla :) vaikka tuntuisihan se reilulta kertoa, mut toisaalta onko se sit reilua että ei raskauden takia saa paikkaa (vaikka syyksi sanoisivat muun kuin raskauden niin se on todennäköinen syy)? 2kk ennen äippälomalle jäämistä on kuitenkin se raja niin huoletta sinne asti voi salata jos haluaa :)

Itse salasin esikoisesta viime kesänä raskauden siihen asti, että olin jatkosopimuksen saanut allekirjoitettua :) Tai siis no plussasin toukokuun lopussa ja uusi sopimus kirjoitettiin kesäkuun lopussa, niin mitä vaan ois vielä voinu sattua niin alussa.. Esimiehelle kerroin sitten joskus kun hän palasi kesälomalta elokuun lopussa. Kun silloin oli jo nt-ultrakin takana jne.
Mulla oli semmoisia tehtäviäkin työssä, joita ei oikein raskaana ollessa suositella tekemään (liuottimille altistumista), niin en kertonut senkään takia, ettei sen takia peruttu loppuvuoden sopimusta :) Parille työkaverille kerroin kuitenkin heti plussattua ja sumplittiin keskenämme työt silleen, etten aiheuttanut pikkuselle vaaraa :)

Jos on vielä koeajalla kuukauden pitääkö raskaudesta kertoo sillon vai riittääkö se pari kk ennen äippälomalle jäämistä.
Yritin etsiä mitä sanotaan laissa mutta en löytänyt. Koeaika purkuhan se ei ole mutta yksityisellä voivat jotain keksii...
Kiitollinen vastauksista...

Ei tarvitse kertoa. Enkä kertoisi, ellen tuntisi että voin 100% luottaa siihen että raskaudesta huolimatta sopparia jatketaan. Ja harvoinpa voi 100% luottaa.

Se on kuitenkin pirun helppoa työnantajalla, kaikista "ei saa irtisanoa raskauden takia"-säännöistä huolimatta jättää jatkamatta sopimusta jos tilanne yhtään mahdollistaa sen. Ja ymmärrän työnantajankin puolta, mutta en silti riskeeraisi omaa työtäni ja toimeentuloani vain jotta työnantaja pääsisi helpommalla.

Kiitos vastauksista!!
Tuntuisi vaan reilulta kertoo sillee suht ajoissa mutta empä luota satavarmasti työn jatkumiseen kun vakipaikkakin on kyseessä,joten venytän tätä kertomista. Ja tän mahan peittely on taitolaji ..:)

Mä viime raskaudessa käytin töissä paljon löysähköjä paitoja ja myös erilaiset liivit ja ponchot oli hyviä kätkemään masun ;) meillä lli töissä niin kylmä, että talvisin käytin sisällä toppaliiviä ja vaikka pidin sitä auki niin kätki hyvin, moni ei ollut huomannut vaikka olin jo yli puolen välin ja raskauteni julkista tietoa :D

Mä mietin vaan että miten sitä sitten pidemmällä kehtaa pystyy kertoo et kohtapuolin tuossa lähen synnyttää et nähdään joskus työkamut :)
Oon oikeesti littana vatsa mut nyt kun toinen kolmannes alko niin kunnon pallomahaa saa tässä kätkeä!

Meillä oli yt-neuvottelut keväällä, olin silloin raskaana (päättyi keskenmenoon)... näiden neuvotteluiden seurauksena mun työt loppui elokuun lopussa. Mietin pitkään että jos en olisi kertonut että oon raskaana, olisinko saanu jäädä...
Alunperin mun ei pitänyt kertoo raskaudesta kun oli niin alussa ym, mutta sitten murruin kun pomo kysyi multa keskustelun yhteydessä että "onko mulla jotain kerrottavaa"... joku työkaveri oli jo luultavasti juorunnu sille että olin paksuna, niin en kehdannu olla kertomatta.
Nyt en kertoisi.

Viime raskaudessa kerroin n. 2kk ennen laskettua aikaa. Koska olin just saanu vakkaripaikan enkä työhaastattelussa vielä kehdannu sitä sanoa :D tämä raskaus on kai kerrottava vähän aiemmin..

Mun pomo arvasi paisuneista rinnoistani ja useista lääkärikäynnistä. Kävin oikeasti kätilöillä. Hän on siis itse kolmen pienen lapsen äiti.

Virallisesti aion ilmoittaa vkolla 15. Silloin täällä pitää jo tietää, koska äitiysloma alkaa, varata vauvavuodeajan hoitaja, jne. Näin siis Alankomaissa.

Libra, onpa eri käytäntö siellä! Mä olisin muuten ehkä vähän loukkaantunu jos mun esimies olis rinnoista arvannut mun raskauden... Tai tälleen itse esimiehenä en ikimaailmassa vois sanoa alaiselleni noin, vaikka kuinka olisin päässäni miettinyt sellaista vaihtoehtoa. :D

Ei nuo rinnat nyt kuulu keskusteltavaksi...
Se on kyllä liitto tai oikeusapumies asia jos koeajalla keksitään joku syy saada potkut jos kertonut on vauvasta tai saati jos syy on vauva. Kun raskaudesta ei voi saada potkui niin keksivät jonkin muun syyn vielä... Työmaailma on ennalta arvaamaton vaikka sanotaankin laissa että raskaana olevaa suojellaan monin tavoin.
Ajatelkaa itseänne!!!

Mua pisti huvittaa kans tuo pomon rinnoista puhuminen :D Omalla kohdalla voisin kuvitella ainakin yhden esimiehistä kommentoivan surutta vaikka just rintojen paisunneen, enkä ottaisi nokkiini vaan nauraisin mukana. Riippuu siis ihan tilanteesta ja suhteista, onko tökeröä vai ei. Miespuolisen suusta kyllä en ikinä haluaisi kuulla kommenttia rinnoista, mutta mun puolesta saa naisten kesken naureskella hyvällä mielellä ihan mistä vaan, kunhan se on kaikille okei.

Ehdottomasti koeajalla ei puhettakaan mistään raskaudesta. Mua kerran käytettiin törkeästi hyväksi 4kk koeajan verran ja viimeisenä päivänä potkittiin pihalle, nuorena ja tyhmänä mua pitivät. Se on kyllä varmaa se, että kengänkuva tulee pehvaan jos vähääkään vihjaa raskaudesta, eli tässä asiassa pitää ajatella nyt vain sitä omaa napaa.

Joo ihan totta, riippuu varmasti tosi paljon tilanteesta ja suhteen laadusta oman pomon kanssa. Hyvä siis että tilanne oli oikeesti ihan sopiva ja kiva. :)

Omalla kohdalla ei ole oikein mahdollisuutta pimittää tietoa raskaudesta koeajan yli (en kyllä tahtoisikaan), sillä olen töissä vain pari viikkoa yli koeajan. Kerroin siis jo työt aloittaessani esimiehelleni tulevasta tilanteesta, jotta osaa miettiä työtäni tältä kantilta. Inhottavaa olla vain muutama kuukausi töissä, kun on juuri aloittanut ja paukauttaa heti tällainen tieto, mutta toisaalta koen, että parempi olla rehellinen, niin asiat saadaan hoidettua ainakin kolmansien osapuolten osalta mahdollisimman hyvin. Toivottavasti tämä ei tulisi vain ikäväksi asiaksi minun ja työnanatajan välille (tästä pientä stressiä olen potenut). No, jospa osaisin hoitaa työni niin hyvin, ettei se antaisi aihetta potkia pihalle koeajan päättyessä. Onhan se toki hyvin huonoa mainosta työnantajalle, jos sellaiseen päätyisi.

Vaikka ajat ovat mitä ovat, kyllä haluaisin uskoa, että rehellisyys ja avoimuus ovat arvoja, joita vielä arvostetaan. Itse arvostan sitä, ettei tarvi aina taktikoida. :)

Vaikka ajat ovat mitä ovat, kyllä haluaisin uskoa, että rehellisyys ja avoimuus ovat arvoja, joita vielä arvostetaan. Itse arvostan sitä, ettei tarvi aina taktikoida. :)

Noita arvoja mäkin ehdottomasti arvostan ja uskoisin että pomokin arvostaisi,jos kertoisin. Siinä on kuitenkin se iso mutta...jos se arvostus ei riitäkään....

Takaisin