Milloin kerrot töissä raskaudestasi?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Larppa17
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Larppa17

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka,

Odotan esikoista ja kaikki on ihanaa & ihmeellistä Tahtoisin kuulla teidän ajatuksia, milloin kerrotte töissä raskaudestanne?

Tiedän, että virallisesti riittää kahta kuukautta ennen äityisloman alkua. Mutta silloin oon varmaan jo niin isomahainen, että tuntuis hassulta jättää niin myöhäiseksi ☺️

No, mä palasin hoitovapaalta tekemään muutamaksi kuukaudeksi töitä ja kerroin heti kun tulin katsomaan työvuoroja, n. rv8. Ihan siksikin, että ei tarvi väännellä ja kierrellä miksi oon vaan marraskuun loppuun ja haluan pitää lomat just silloin, plus työtehtävät on jotkut aika raskaita ja ne pystyttiin heti karsimaan pois ennen kuin alkaa kaiken maailman vaivat johtuen niistä.

Eikä siinä, asiakkaatkin jo huomaavat mahan, joten millään en olisi tähänkään asti pystynyt peittämään raskautta, vaan olisin joutunut heti nt-ultran jälkeen kertomaan muutenkin..

Kerroin pomolle vähän NT-ultran jälkeen. Neuvolan ja äitiyspolin käyntitodistuksista pomo oli jo hoksannut, että pulla on uunissa. Itsellä on ainakin sen verran rento pomo, ettei kertomista tarvinnut mitenkään stressata. Hyvähän tuo on kertoa ajoissa, jotta mahdolliset tuuraukset ja järjestelyt saadaan tehtyä.

Kerron vasta sen jälkeen kun saan luvatun jatkotyösopimuksen allekirjoitettavaksi. En ota sitä riskiä että pitäs lakiasioiden puitteissa alkaa vielä tässä kättä vääntämään.

Mä kerroin nt-ultran jälkeen. Ensin pomolle ja sit työkavereille.

Mä kerroin lähimmille työkavereille eilen, pomolle en oo vielä virallista ilmoitusta tehnyt. Ehtiihän tuon. :)

Kiitos paljon vastauksista!

Ite haaveilin oottavani rakenneultraan asti, mut taitaa kyl maha paljastaa ennen sitä Taidan kyl pomolle sanoa lokakuun aikana.

Työkavereille en itse oo kertonut - mutta en myöskään salaillut. Muutama ollut paikalla kun esimiehet onnitelleet, joten tietty samalla kuulleet. Rakenneultran jälkeen laitan kahvipöytään moikkalapun ja herkkua, niin ei loppujenkaan tarvi arvailla mahasta. :)

Oli pakko kertoa joskus viikolla 9, kn alkoi miin pahat pahoinvoinnit että tarvitsin.saikkua...:dead::joyful:pomot tuttuja että silleen ei ollu hankala kertoo, toki olisin venyttäny pidempään jos olisin ollut melkein oireeton :woot:

Ite oon hoitovapaalla niin ei ole tätä asiaa tarvinnut ressata tällä kertaa :) mutta toki nyt kun sai nt ultran purkkiin niin ei tätä salaillakaan tarvii. Töissä on ollut ajatuksena mennä muutenkin piipahtaan tytön kanssa, kun ollaan vissiin viimeksi nähty joskus huhtikuulla siellä kun kävin jättää hoitovapaan paperit sisään. Nyt täytyy vaan ottaa esimieheen yhteyttä että pitänee purkaa hoitovapaa ja sitten uusi äippäloma päälle. Vielä en ole ihan päättänyt aloitanko varhennetun äitiysloman niin sais taloutta vähän löysemmälle tai aloitanko vaan ihan normi aikataulussa.
Varmaan osa yllättyy, mutta olen kyllä jo ensimmäistä odottaessa sanonut monelle, että toiveissa on toinenkin ja että kotona aion olla kyllä pitkään :)

Minä kerroin pomolle kans nt-ultran jälkeen. Jännitti, mutta onneksi pomo oli asiasta tosi iloinen :) Työkavereille en oo vielä kertonut.

Heh, kerroin sit lähimmille työkavereille ja nyt tietää about kaikki tämän kaupungin saman ammattiryhmän edustajat, jotka mut/miehen tuntee. :D puskaradio on melkoisen tehokas ja meidän piirit toisaalta kovin pienet. Eipähän tarvi peitellä kasvavaa pakkia. :)

Itsehän olen kaupassa töissä ja käyn siellä ruokaostoksilla. Olen ollut nyt hoitovapaalla ja vuoden päästä pitäisi palata töihin. Nyt muutaman kerran työkaverit ovat kyselleet, että millos palaan töihin. Kerran ei pokka pitänyt, kun alkoi naurattaa. En vielä silloinkaan myöntänyt mitään, kun en ole pomolle vielä kertonut. Ehkä hänen on parempi kuulla se minulta, kuin muilta.. :D Pitänee kohta varmaan ilmoitella.

Mää kerroin pomolle jo todella varhaisessa vaiheessa, kun pomo tarjosi sopimukseen jatkoa. Koin reiluksi peliksi, että kerron pomolle niinku asiat on, ennen kuin uutta sopparia allekirjoitetaan :) Nyt sitten viime viikolla kerroin työkaverillekin, kohtahan tää alkaa näkyä, niin ei tarvi työmaallakaan enää salaisuus olla :)

Tänään kerroin osastonhoitajalle. Eipähän tartte pelätä että muualta kuulee. Oli hyvin iloinen perheen lisäyksen johdosta ja jatkoa lupaili mikäli oma oloni vuoden vaihteessa on hyvä ja jaksan vain töitä tehdä sen viimeisen kuukauden ennen äippälomalle jäämistä. :rolleyes:
Nyt saa pullistella töissä ihan rauhassa, työtoverit huomatkoon loput sitten kun huomaavat. :p

Tänään myös osastonhoitajalle kerroin. Hyvin otti uutisen vastaan ja onnitteli kovasti. Itsehän pelkäsin kuinka työt vielä jatkuvat, kun määräaikaisena olen ollut 5/2013 saakka. Sanoi kyllä että ei tarvi murehtia töitä, niitä kuulemma riittää niin kauan kun vaan jaksaa tehdä. Käski vain heti sanoa kun alkaa olla raskasta ja haluan jättää yövuorot pois. Jäi kyllä mahdottoman hyvä fiilis.:)

Meillä ei ole kunnallista nt-ultraa joten ensimmäinen ja ainoa rutiiniultra on 19. viikolla (en asu Suomessa). Ja mulla on tämä keskenmenotausta. Joten en aio kertoa ennen kuin ultran jälkeen, jos suinkin niin pitkään pystyn salaamaan. Sitten ajattelin puhua jos kaikki on hyvin, ja samalla sanoa, että olen vähän pahoillani etten puhunut aiemmin mutta koska neljä aiempaa raskauttani on päättynyt keskenmenoon niin en halunnut puhua aiemmin. Toivottavasti ymmärtävät.

Käyn vasta huomenna kirjoittamassa työsopimuksen (muutimme kesällä opintojeni perässä), joten kyllähän se vähän paskalta työnantajaa kohtaan tuntuu. Mutta jos olisin viimeiset 1,5v elänyt kuin vauva olisi tulossa ihan justkohta, niin eihän siitä olisi tullut mitään... En vaan ole niin onnekas että voisin suunnitella, että yksi lapsi tähän ihannetilanteeseen nyt, kiitos ;)

Silloin kun ensimmäisen kerran tulin raskaaksi oli selvä suunnitelma. Keskenmenot ja niihin liittyvä henkinen kasvu on muuttanut mun elämää ja suunnitelmia elämälle melkoisesti, ja jos nyt näiden muutosten jälkeen se vauva sitten päättä tulla ihan syliin asti, niin sitten ollaan kiitollisia ja sopeudutaan :) Mutta keskenmenojen jälkeen en jätä työtä ottamatta, tai riskeeraa jääväni ilman työtä, raskauden takia kun en tunne että se olisi mitenkään kiveen kirjoitettua että vauva tulee ja jään äitiyslomalle. Kerron ja sopeudun vasta sitten kun vaikuttaa siltä, että tosiaan voin uskoa jääväni pois töistä.

Esimiehelle kerroin kun piti työvuoroja vaihtaa, neuvolan ja ultran takia. Lisäksi yksi työkaveri tietää. En ole vielä muille kertonut, mutta en salaakaan jos joku kysyy. :happy: Alkuturvotukset on hävinneet, tuntuu että mahakin on kadonnut. :wideyed: Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, niin sekin varmaan selittää. :) Niin ja nyt 13+1

Jos on vielä koeajalla kuukauden pitääkö raskaudesta kertoo sillon vai riittääkö se pari kk ennen äippälomalle jäämistä.
Yritin etsiä mitä sanotaan laissa mutta en löytänyt. Koeaika purkuhan se ei ole mutta yksityisellä voivat jotain keksii...
Kiitollinen vastauksista...

Takaisin