Milloin ja mikä nimi vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MayBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen ultran jälkeen tuli vahva tunne siitä oikeasta nimestä ja mieskin sen hyväksyi :) lappalaisten sukujuurieni vuoksi saamelaiset nimet ja mies lapinhulluna Tottakai kaiken teemaan liittyvän hyväksyy ;)

Kyllä ajattelin varmuudeksi pojankin nimen miettiä jos ultraava kätilö totesi sukupuolen väärin, vaikka ei siinä kyllä mitään epäselvää ollut näin maalikonkaan silmään... :)

Meillä jännästi, että vaikka on neljä tyttöä, niin kuopukselle oli hankala/vaikea keksiä nimet. En ymmärrä, että miten oli niin vaikiaa, mutta loppujen lopuksi nimet saatiin keksittyä ja kauniit nimet saikin. On miehen ukin nimi ekana, mutta ei kutsumanimenä.. On vanha nimi, jota ei pahemmin ole <3.

Mutta masuasukille tytölle ehkä on nimet keksittyinä, ei vielä lyöty lukkoon. Pojalle ei taaskaan ole o_O.
Ja lopullinen päätös kyllä tehdään sitten, kun toinen on syntynyt <3

Jippijaijee! Mieheni oli alunperin sitä mieltä että kaikki setämiesmäiset nimiehdotukseni oli liian hämäriä, kun oli varmaan itse kuvitellut antavansa jonkun nuorekkaan tavisnimen. No kun rakenneultrassa selvisi että meille ois tulossa poika, niin miehelle tuli sellainen olo, että poikamme tarvitsee arvokkaan nimen ja siihenhän ne setämiesten nimet kelpaa. No nyt hän on jo ruvennut käyttämään sivulauseissaan minun keksimää ykkössuosikkia <3

Setämiesnimi kuulostaa hauskalta :D Meillä on kummallakin oma suosikki, joka kelpaisi kyllä toisellekin, mutta haluttaisiin molemmat oma suosikki ekaksi nimeksi. Ongelma vaan on siinä, että minun nimeäni ei oikein voi laittaa miehen nimen edelle, koska niin päin yhdistelmä olisi tönkkö, koska minun nimeni loppuu samaan tavuun kuin millä miehen nimisuosikki alkaa. Pitää keksiä jokin keino saada nimet yhdistettyä nätisti toisinpäin.

Ollaan molemmat miehen kanssa tykästytty aika vanhoilliseen mutta hyvin epätavalliseen tyttönimeen (ruotsalainen/englantilainen). Harmikseni kaikki kaverit kenelle olen asiasta sanonut on vastannut melko negatiivisesti - ei niinkään, että nimi olisi helppo vääntää mihinkään ikävään herjaan mutta se nyt ei ehkä ole suositumpien joukossa. Mutta pidän pääni ellei tyttö sitten näytä joltain ihan muulta :)

Ollaan molemmat miehen kanssa tykästytty aika vanhoilliseen mutta hyvin epätavalliseen tyttönimeen (ruotsalainen/englantilainen). Harmikseni kaikki kaverit kenelle olen asiasta sanonut on vastannut melko negatiivisesti - ei niinkään, että nimi olisi helppo vääntää mihinkään ikävään herjaan mutta se nyt ei ehkä ole suositumpien joukossa. Mutta pidän pääni ellei tyttö sitten näytä joltain ihan muulta :)

Miksi pitäisi olla suosituimpien joukossa? Minusta tuo teidän idea kuulostaa hienolta. Ja pidätte vain oman päänne. Teidän lapsi ja teidän päätös <3

Mua on vähän se tytön nimi ruvennut mietityttämään ku oli tarkoitus että olisi Ada ja serkun lapsi on Aada.. Ja kuitenkin yritettiin karsia niitä ns lähipiirin nimiä pois.. Mut ainahan sitä vois kutsua toisella nimellä sitä lasta sitten ettei mene sekaisin :D tai emt ehkä täytyy keskustella miehen kanssa..

Musta on tosi paljon vaikeampaa keksiä tytölle nimeä, kuin pojalle. Rakenneultran perusteella meille on luultavasti tulossa tyttö, joten kai niitä on nyt alettava tosissaan miettimään.
Esikoisella on nimi, joka on otettu mun suvusta. Eli siis tuollainen setämies-nimi. :joyful: Tälle toiselle onkin nyt paljon vaikeampaa keksiä mitään, kun suvussa (suvuissa) ei mielestäni ole toista yhtä kivaa, jonka haluaisi antaa. Sitten mietityttää, että pitäisikö jotenkin sointua tai sopia esikoisen nimen kanssa yhteen... Odotan inspiraatiota!

Meillä ei onneks ollu noista puhetta sen enempää kuin että suomenruotsalainen nimi täytyy olla :D se helpottaa huomattavasti kyllä asioita kun selaa listan läpi ja valitsee mieluisat ja yhdistelee

Mun sukunimi on harvinainen ja ruotsalainen, meitä on Suomessa vaan reilu 50. Siks haluisin lapselle semmosen etunimenkin mikä sopis siihen sukunimeen, eli ehkä jonkin erikoisemman ja semmosen ettei sit toista samaa nimeä omaavaa Suomesta löydy :) Pari vaihtoehtoo oli, mut eihän se ainakaan rakenneultran mukaan niiltä näyttänyt :D Enkä sit oikein löydä sellaista sopivaa.. Haluaisin että olis lyhyt ja helppo taivuttaa, eli vokaaliin päättyvä.

Meillä on lapsen sukunimestä vääntö meneillään. Ei olla naimisissa, joten kumpi sukunimi annetaan lapselle. Paras tietysti olisi jos kaikilla olisi sama sukunimi, mutta mies ei ole lämmennyt ajatukselle naimisiin menosta (ja minä vanhanaikaisena odotan, että aloite tulee miehen suunnasta). Tahtoisin että lapselle annetaan sitten minun sukunimeni, jos ei kerran yhteistä ole ja mies tietysti samoin (ja miehen äidin mielestä on itsestään selvyys, että sukunimi tulee mieheltä :rolleyes:). Jotenkin tuntisin itseni ulkopuoliseksi jos olisin yksin eri sukunimellä.

Mitä jos lapselle nyt annettaisiin minun sukunimeni ja mies jonain päivänä sattuisi kosimaan ja ottaisin miehen sukunimen, niin onko lapsen sukunimen vaihto siinä kohdassa ongelma? Vai vaihtuuko automaattisesti, eli ei voi olla eri kuin vanhemmilla?

Ei vaihdu kait automaattisesti. Mutta se on helppo muuttaa siinä samalla sitten. Miehen äiti kun meni naimisiin niin hakivat nimenmuutoksen mun miehelle samalla sit. En tiiä miten se menee kylläkään jos papereissa lukee että isä on tämä ja tämä.. Mut esimerkiksi mun siskon sukunimi on edelleen Hiekkanen vaikka äiti on menny kahdesti välissä naimisiin ja kyseisen lapsen papereissa ei kait ole merkitty isää lainkaan..

Me ei ollakaan niin varmoja mitä tehdään pojun nimen kanssa.. Alun perin oltiin päätetty jo nimet mitkä halutaan mut mies ainakin oli jo niin asennoitunut siihen että tulee tyttö että ei edes harkinnut enempää noita pojan nimiä.. :D

Me annetaan miehen sukunimi, kun kuitenkin jossain vaiheessa mennään naimisiin. ..kunhan jaksaa järjestää isot juhlat :D

Meillä on jo muutenkin kolmea sukunimeä talossa. Minä, mies ja mun lapset. Tälle vauvalle ehkä antaisin oman sukunimeni enkä aio kuunnella anoppia sano mitä sano. Minulla ainoa ruotsinkielinen sukunimi ja meitäkin on alle 50 suomessa :)

Meille tulossa poika mutta en millään keksi mitään kivaa nimeä. Tai keksisin, mutta on jo käytössä lähipiirissä. En myöskään haluaisi antaa mitään tällä hetkellä suosituinta nimeä. Pitäisi ollla kansainvälisestikin suhteellisen helposti lausuttava nimi.

Tytölle olisi ollut useampikin kaunis nimi keksittynä.

Ja sukunimestä meilläkin "vääntöä". Emme ole naimisissa ja vaikka joskus menisimmekin niin aion pitää oman nimeni. Miehen mielestä tietysti lapselle tulee hänen nimensä mutta en ole itse asiasta aivan yhtä varma :grin.

Minunkin mielestä kannattaa valita se sukunimi, joka on harvinaisempi. Hullua kuin joillain naisilla on hieno harvinainen sukunimi tyyliin Käpy ja sitten kun ne menee naimisiin, niin sukunimeks vaihtuukin Huttunen. Ei niin mittään järkee!

Itteä vähän harmittaa kans.. Meitä on Suomessa about 300..nykyisenä nimenä näyttääpi olevan 324 väestörekisterin mukaan.. Mut siis kuitenkin verraten pieni määrä.. Ja sit tyhmänä en ees jättänyt omaa nimeä ja laittanu miehen nimeä väliviivalla..

Takaisin