Milloin jäätte äitiyslomalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nennahh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mursutartar, olen täällä aktiivisesti nyt tavannut KVTESiä siitä likemmin ymmärtämättä. En mielestäni löytänyt kohtaa, missä olisi tarkemmin määritelty, että lomia "pitäisi" pitää tai kuinka monta päivää ennen äippälomaa. Monenlaista joustavuutta tuntui löytyvän nimenomaan lomien siirtämiseen ja säästövapaiksi muuttamiseen. Mutta tässä nyt siis infopakettia teille kun tätä intouduin lukemaan kun en tuntunut selkeää vastausta tosiaan löytävän. :D

Löysin mm. kohdat: "Vuosilomaa ei saa ilman viranhaltijan/työntekijän suostumusta määrätä äitiys- eikä isyysvapaan ajaksi. Jos vuosilomaa ei voida äitiys-tai isyysvapaan vuoksi antaa 1-4 momentissa tai 8 pykälän 2 ja 4 momenteissa tarkoitetulla tavalla, loma saadaan antaa kuuden kuukauden kuluessa vapaan päättymisestä."

Momentit 1-4 siis peruslomaa koskevat momentit, esim. lomakausista jne.

8 pykälän 2 momentti mihin aiemmin viitattiin: "Työnantaja ja viranhaltija/työntekijä voivat palvelussuhteen kestäessä sopia vuosiloman antamisesta ajanjaksolla, joka alkaa sen kalenterivuoden alusta, jolle lomakausi sijoittuu ja joka päättyy seuraavana vuonna ennen lomakauden alkua. Lisäksi voidaan sopia 10 vuosilomapäivää ylittävän vuosiloman pitämisestä viimeistään vuoden kuluessa lomakauden päättymisestä." 

Ja aiemmin viitattu 8 pykälän 4 momentti koskee sitä, että 20 pv ylittävät päivät saisi pitää sovittaessa lyhennettynä työaikana.

Erikseen oli vielä kirjattu työntekijöiden kuulemisesta seuraavaa: "Ennen loman ajankohdan määräämistä viranhaltijalle/työntekijälle on varattava tilaisuus esittää mielipiteensä loman ajankohdasta. Työnantajan on mahdollisuuksien mukaan otettava huomioon työntekijöiden/viranhaltijoiden esitykset ja noudatettava tasapuolisuutta lomien sijoittamisessa."

Ja löysinpä muuten kohdan, missä todettiin, että mikäli lapsi syntyisi jo vuosiloman ajalla, saa loput lomat siirtää (huom! työntekijän ilmoituksesta)! Enpä olisi osannut tällaistakaan ajatella!

Liitosta (Jyty) mulle vastattiin siis näin (sorry, copy-pastetan koko tekstin):

"Yksityisen sosiaalipalvelualan tes:issä on säästövapaista sovittu kuten laissakin: Säästövapaaksi voidaan siirtää vuosilomasta 18 päivää ylittävä osuus.

Vuosilomalaissa säästövapaista on säädetty näin:

”Työnantaja ja työntekijä saavat sopia 18 päivää ylittävän osan lomasta pidettäväksi seuraavalla lomakaudella tai sen jälkeen säästövapaana. Työntekijällä on oikeus säästää 24 päivää ylittävä osa lomastaan, jos siitä ei aiheudu työpaikan tuotanto- ja palvelutoiminnalle vakavaa haittaa.

Säästövapaa on annettava työntekijälle hänen määräämänään kalenterivuonna tai hänen määrääminään kalenterivuosina. Jollei säästövapaan tarkemmasta ajankohdasta voida sopia, työntekijän on ilmoitettava säästövapaan pitämisestä viimeistään neljä kuukautta ennen sen alkamispäivää”

Voit siis sopia työnantajan kanssa yli 18 päivää ylittävistä lomista niin, että pidät ne myöhemmin säästövapaana. Jos työnantaja ei suostu säästövapaasopimiseen, sinulla on oikeus säästää työnantajan suostumuksesta huolimatta 24 päivää ylittävä osa lomastasi säästövapaaksi.

Vuosiloman siirtämisestä on lisäksi säädetty vuosilomalaissa näin:

”Työnantaja ja työntekijä saavat sopia, että työntekijä pitää 12 arkipäivää ylittävän loman osan yhdessä tai useammassa jaksossa.

Työnantaja ja työntekijä saavat sopia vuosiloman sijoittamisesta ajanjaksolle, joka alkaa sen kalenterivuoden alusta, jolle lomakausi sijoittuu, ja joka päättyy seuraavana vuonna ennen lomakauden alkua. Lisäksi saadaan sopia 12 arkipäivää ylittävän lomanosan pitämisestä viimeistään vuoden kuluessa lomakauden päättymisestä.”

Siten voit työnantajan kanssa sopia vuosiloman sijoittamisesta myös tälle ajanjaksolle: 1.1.2013 – 30.4.2014. Lisäksi voit vielä sopia työnantajan kanssa 12 arkipäivää ylittävän lomanosan pitämisestä viimeistään vuoden kuluessa lomakauden päättymisestä. Lomakausi alkaa siis joka vuosi 2.5. ja päättyy 30.9."

LA 30.7 ja äitiysloma alkaa 25.6. Niin pitkältä ajalta tuntuu, kun tahtoisin jo nyytin kainaloon... Meinasin varhaistaa päivällä, ettei enää juhannuksen jälkeen olisi tarvinnut töihin, mutta käydäänpä vielä hyvästeleen työkavereita sitten :) Kesäloman pidän vanhempainvapaan jatkoksi.

Minulla la 23.7 ja äippäloma alkaa juhannusviikolla 17.6. Vielä on monta viikkoa töitä, mutta kai se juhannus sieltä joskus tulee!

Kuten MiMaSi, pidän kertyneet lomat sitten äippäloman jälkee, jotta saan olla kotona pienokaisen kanssa viisi viikkoa pidempään! Ihanaa! :)

15.5. vika työpäivä, pidän kesälomat ekaksi ja siitä jään sitten mammalomalle. LA 26.7. Ihanaa päästä nauttimaan alkukesästä rauhassa :)

Enää 8 vkoa töitä ennen 8.6. alkavaa lomaa, LA5.7. Aika liitää. Kiva, jos pystyisin olemaan ihan viimeiseen päivään asti töissä ja tämän hetkisen tilan/kunnon mukaan hyvältä näyttää. Ikinähän ei tiedä mitä huominen tuo, mutta siksipä eletäänkin päivä kerrallaan ja nautitaan elämästä. :dance011

Ihanaa, täällä alkaa kesäloma keskiviikkona klo 15.00! Sitten saakin tosissaan alkaa miettimään puuhaa päiviksi. Onneksi vähän remppaillaan niin pääsen jotain tekemään ettei ihan pää hajoa... :D

Kii

miten sinun äitiyslomasi alkaa noin myöhään? Samana pvänä kuin minulle vaikka minun laskettu aika on 14.7. Ja jään äitiyslomalle sen pakollisen 30pvä ennen? Tiesithän että Se 30pvä on 5 viikkoa, sunnuntaita ei lasketa?

Kii

miten sinun äitiyslomasi alkaa noin myöhään? Samana pvänä kuin minulle vaikka minun laskettu aika on 14.7. Ja jään äitiyslomalle sen pakollisen 30pvä ennen? Tiesithän että Se 30pvä on 5 viikkoa, sunnuntaita ei lasketa?

Juhannuksen kieppeillä... ei moni vielä laske aikaa keskikesän juhlaa , mutta uskokaa tai älkää, juhannus on kahden kuukauden päästä :)

Mulla alkaa äitiysloma 18.6., joten kyllä täälläkin lasketaan päiviä juhannukseen. :smiley-bounce012 Tasan kahdeksan työviikkoa jäljellä. Kesäloman ja luultavasti myös talviloman pidän sitten vanhempainvapaan perään.

Lomille jään 10.6. aluksi pari viikkoa kesälomaa ja äitiyslomalle sit 26.6.
Just laskin eilen, että 22 työvuoroa (kolmivuorotyö ilman öitä) enää jäljellä! :happy090
Hyvin pääsee juhannusta juhlimaan ja sen jälkeen on liput Rock The Beachiin ihan kesäkuun lopulle. Toivottavasti vointi antaa myöden mennä kuuntelemaan elävää musiikkia!

27.5 alkaa virallisesti, nyt oon saikulla mutta vielä ois yks la aamu, su-ma, ma-ti, ti-ke yöt ja to aamu ja viimenen viikko pitäis olla rästivapaita, mutta en oo omin silmin nähny työvuorolistaa onko tosiaan näin... Mutta siis 5 työvuoroo, nähtäväks jää jaksaako niitäkään. Aika koville ottaa seisomatyö, johon kuuluu kyykistelyä ja kiipeilyä.

Hihii mulla alkaa jo 20.5 varhennettuna siis äippäloma :) Kotihoidontuella ku kiristellään ni sen takia jään jo varhennetusti, ehditään tekemään joku miniloma esikoisen kanssa ennen ku pikkusisko syntyy <3

Täällä ensimmäinen mammalomapäivä 19.6. Toivottavasti kaikki menisi hyvin ja saisi olla töissä sinne saakka! Lomiakaan en ennen äitiyslomaa ottanut, koska tiedän minulle tulevan kamalan tylsää jos on liikaa vapaa-aikaa ennen vauvan syntymää! Luultavasti laskisin vain tunteja laskettuunaikaani! :laughing002

Takaisin