Milloin jäätte äitiyslomalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nennahh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsellä haaveena pitää kesälomat äitiysloman jatkoksi, niin saan sillä pidennettyä äitiyslomaa kuukaudella ja saan silloin kunnollisen palkankin. :) Sitten onkin jo toukokuu 2014 ja saa sen vuoden kesälomat käyttöönsä ja niillä voi sitten jatkaa. Siinä vaiheessa onki oltu jo vuosi kotona ja sen jälkeen vasta tippuu kodinhoidontuelle. Jos järjestelyt vain näin onnistuu, niin äitiysloma alkaa 31.5, eli se 30 päivää ennen laskettua aikaa.

Tänään onkin neuvola ja saa raskaustodistuksen, niin voi laittaa poissaolohakemuksen työnantajalle menemään. :) Ihanaa! Enää 11 viikkoa töitä, jos talvilomaviikkoa ei lasketa. :)

Huh, ninspe, kuulostaa ihanan kadehdittavalta! Huomaa, että keskittyminen alkaa töissä olla jo aika toista luokkaa. Varsinkin kun väsymys ja unen tarve on niin suurta, että jaksaa hoitaa työt ja kotona aika menee oikeastaan nukkumiseen. :( Olisi paljon mukavampaa levätä rauhassa kotona ja panostaa vaan perheeseen, kotiin ja vauvan tuloon. :)

PIPPINEN: Edetään päivälleen samassa aikataulussa ja teen myös juurikin noin kun sinäkin oot suunnitellu ja jään äippälomalle tuolloin 31.5 :) sitten kesälomien jälkeen hoitovapaat kehiin ja siinä välissä isi jää lapsen kans viä kotiin kuukaudeks siks mun loman ajaks :)

Mua ehkä vähän harmittaa jäädä jo pois töistä, mutta mulla onnistuu kaikki parhaiten näin koska en pysty tuolla enää paljon mitään tekemään. Sen verran raskasta työtä! Saa nähdä miten hitaasti aika alkaa liikkumaan..:D

Mä oon varmaan ihan outo,  mutta musta on ihana vielä olla töissä! Olla aikuisten seurassa, käydä järkeviä keskusteluja, istua lounaalle valmiiseen pöytään (aikuisten seurassa), istua työkavereiden kanssa kahvikupposen äärellä. Niin, ja ihan tehdä töitäkin :). Toisaalta olisi kiva ajatus jäädä poikien kanssa kotiin jo esim toukokuun alussa, kun on mukavan keväistä, mutta kyllä mä yritän nauttia noista aikuishetkistä nyt vielä nämä pari kuukautta. Sitten saa taas sen 1,5-2 vuotta laittaa ruokaa kaksi kertaa päivässä (se mun inhokki kotona olemisessa).

Mariannu, minulla on tosiaan 06/07 syntynyt poika ja tämä ensi kesän prinsessa on toinen lapsi, vaikka ajatuksissa oli tehdä jo muutaman vuoden perään sisarus. Veikkaisin siis, että "työintoosi" liittynee tämä teidän kakkosen tulo, eli kotona olemisestasi ei ole niin pitkä aika? :) Täällä kun siitä on kulunut jo useampi vuosi, muistelee haikeudella, kuinka ruokaakin SAI laittaa ajan kanssa, eikä kiireessä työpäivän päätteeksi. Että täällä ollaan ehkä oltu jo jokin työvuosi valmiita jäämään taas kotiin vauva-arkeen. :)

littledaisy, on mustakin ihana jäädä kotiin! Olen kuitenkin ehtinyt olemaan pari vuotta tässä välissä töissä (pojat meni päiväkotiin kun kakkonen oli vaan reilun vuoden, tosin tein ekan vuoden 3-päiväistä viikkoa), mutta meillä sattuu olemaan älyttömän hyvä työyhteisö ja omat ystävyyssuhteet painottuvat työvuoden ajan pitkälti työkavereiden kanssa oloon. Se ehkä eniten vaikuttaa. Onneksi yhdelle työkaverille (joka on siis ihan ystävä) on myöskin syksyllä syntymässä yllärikolmonen :).

Mariannu, kuulostaa hyvältä. On onnekasta tehdä työyhteisössä töitä, jossa viihtyy. :) Varmasti siitä saa paljon voimaa ja "yhteisöllisyyttä" raskauden ajalle!

Itse huomasin, että suunnaton väsymys ei ole vieläkään väistynyt. Olen kotona itkuinen, turhautunut, ahdistunut ja stressaantunut. Käytän vähät energiat töissä ja kotona minusta ei ole enää mihinkään. Suunnittelen edelleen kaikkea mukavaa mitä miehen ja vanhemman lapsen kanssa puuhattaisiin, mutta loppujen lopuksi en kykene sitä toteuttamaan. Lapsellekin ikävä perua menoja/omaa osallistumista sillä, että äiti on taas vähän väsynyt. Puhuttiin viikonloppuna asiaa miehen kanssa läpi ja todettiin, että voisin ottaa lomaa kuitenkin ennen äitiysloman alkua, koska lomaa kertyy lisää äloman ajalta ja ehdin lomakuukauden äitiysloman perään ottaa kuitenkin. Näin ollen lomat haettuani jään äitiyslomalle helatorstaista eli viimeinen työpäivä 8.5. Töitä jäljellä enää 7 viikkoa, joten huomaan, että stressi alkaa pikkuhiljaa tämän ajattelun myötä helpottaa. Varsinaiset "vauvavalmistelutkin" on kokonaan tekemättä: vaunut ja pinnasängyt ja muut ostamatta, puhumattakaan vauvan huoneen maalauksesta. Koen, että tässä tilanteessa minun täytyy priorisoida vauva, minun jaksamiseni ja perhe. Näin ollen saan ehkä edes jotakin niistä asioista tehtyä, joita olen suunnitellut.

Enpä tiedä. KELAn laskuri sanoo 26.6. eli toivevapaiden kanssa sopivasti ennen juhannusta jäisin äitiyslomalle (jos ei tartte mitään saikkukuvioita). Työnantaja sanoi, että voi siirtää kaikki vuosilomapäivät äitiys- ja hoitovapaiden jälkeen. Enpä luottanut ja ollut onnellinen tästä vaan menin tyhmänä soittamaan liittoon ja tarkistamaan asiaa. Noh, sieltä sanottiin että 18 pv vuosilomasta pitäisi pitää kesälomakautena, eli ennen äippälomaa, joten jäisin sitten lomalle 3.6. koska asia voi riitautua työnantajan kanssa ja on periaatteessa laitonta jättää kaikki lomapäivät seuraavan vuoden kesälomakaudelle. Äh. En tiijä.

Hih, mulla on enää vajaa viikko töitä, siitä sitten kesälomalle!:D ja siitä suoraan äitiyslomalle. Hui kamala:)

Mursutartar, tämä olisi mukava tietää! Nimittäin itse olen pohtinut samaa, kun meiltä töistä vähän väläyteltiin, että koska olin pitkällä saikulla nyt talvella, en voisi jäädäkään välttämättä lomalle ennen äitiysloman alkua. Pohdin voiko näin tehdä. Mutta ilmeisesti esimies voi määrätä, että loma tulee käyttää ennen seuraavan lomakauden alkua eli 2.5.2014 ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin loma voidaan myös määrätä pidettäväksi vanhempainvapaan aikana. En tiedä käytännössä jaksanko olla toukokuun loppuun saakka töissä, jos tämä väsymys ja sen oheistuotteet kuten mm. jatkuva päänsärky ei lakkaa, mutta parhaani voin tietysti yrittää.

littledaisy Mulle pistettiin liitosta s-postilla asiaa kirjallisena ja näköjään 12 päivää on pakko pitää nyt lomakautena, loput sovitusta säästövapaina esim. äitiysloma ja hoitovapaan välillä, koska loput lomapäivät, eli säästövapaat on pidettävä ennen seuraavan vuoden kesälomakauden loppua.
Mulla yksityisen sosiaalialan tessi määrittämässä tätä, en tiijä onks asia kuinka vuosilomalain alainen noin muuten.
Ihmetyttää vaan, että kesälomakautena/kesällä synnyttävät ja äippälomalle jäävät ovat työntekijöinä eriarvoisessa asemassa JA että kun tästä asiasta laki kerran on, se voisi olla ihan yksiselitteinen, eikä sovittavissa työnantajakohtaisesti.
Onneks oma esimies on hyvin mukava ja asia selvitetään asiallisesti ja tasapuolisesti.
Mutta nyt on sit ilmoitettu kesäloma (ja siitä suoraan äippäloma) alkavaksi 10.6. Pitänee hankkia aamukampa :D

LA 4.7. Ja viime viikolla sain päätöksen äitiyspvrahasta, Äit. Loma alkaa siis 29.5., 30 pv ennen laskettua aikaa. Sairauslomalle joudun tod näk jäämään jo Hieman aiemmin, sen verran on puhti pois ja kädet Alkavat olla suhteellisen toimintakyvyttömät, puutumista Ja voimattomuutta ollut nyt muutama kk. :(

Jään 30pvää ennen LA.ta, eli 6.6. Lomia jää fikkaan 15pvää, jotka pidän vanhempainvapaan lopulla kun mies jää puolestaan kotiin. Mä itse viihdyn työssäni joten ei todellakaan tunnu pitkältä enää tuo aika minkä siellä "joutuu" viettämään. Työnantaja on erittäin asiallisesti hoidellut mun puolesta paperibyrokaattiset hommat ja melkeinpä saan itse valita milloin ja mimmosiin hommiin haluan ensi vuonna palata. Eikä tarvitse mennä tekemään 100% listaa jos ei ole taloudellisesti pakko. (l. on pakko :D )

Nyt varmistui tarkka päivä, 28.5 jään ensin parin viikon kesälomalle ja sitten äippälomalle. :) Alkaa loma vielä just miehen syntymäpäivänä! :D Ei oo kauaa enää. :) Toivottavasti jaksaisi hyvin olla töissä vielä loppuun asti.

Aloitan äippävapaat 27.5. - eli kahden kuukauden kuluttua!! Toistaiseksi mulla ei ole ilmennyt mitään työnteon estävää vaivaa tai kolotusta, joten ehkä tässä viimeiseen työpäivään asti painetaan.

Ensiviikkoinen talviloma tulee silti ihan tarpeeseen. Pieni lepohetki tekee hyvää. Loman jälkeen äitiyslomaan onkin enää tooosi lyhyt aika.

Takaisin