Milloin aiotte kertoa raskaudesta töissä? :)

Nennahh

Näppärä viestien naputtelija
Milloin aiotte kertoa raskaudesta työnantajalle? Tai oletteko jo kertoneet?
Itse en ole vielä kertonut ja mietin tässä milloin olisi sopiva aika. Olen vasta lokakuussa aloittanut uudessa työpaikassa, jännittää vähän miten työkaverit ja työnantaja reagoi. :/
 
Onko sulla koeaika? Jos ois koeaika, niin koittaisin salata raskauden kyllä ainakin sen ohi.

Ite oon töissä joutunut jo kertomaan, oikeastaan siitä syystä että moni on sen jo huomannutkin. Hoikka kun olen, niin maha alkoi näkymään tosi aikaisin ja päätin että antaa näkyä. :)
 
Joo, mulla on koeaikaa vielä 4 viikkoa jäljellä. :/ Tosin työntantajan kanssa on kyllä ollut jo puhetta, että työt kyllä jatkuu. Mut täytyy varmaan odotella ainakin helmikuun alkuun. :) Ärsyttää, kun pitää salailla raskautta. :/
 
Sinuna minä myös odottaisin ainakin koeajan loppuun!:) vaikka se salailu onkin ihan jostain. Itse kerroin joulukuun puolessa välissä koska en pysty olemaan tuolla enää kauaa, ehkä vielä kuukauden ja sitten raskaus tulee esteeksi tehdä tuota työtä. :(
 
Jep, koeajalla en kyllä minäkään kertoisi. Siinä on vähä se, kun työnantajan ei tartte koeajalla sen kummemmin työsuhteen purkua perustella, vaikka raskauden takia työsuhteen purku varmasti onkin laiton. En tietysti tarkota, että sinun työnantajasi tekisi näin, mutta kun ei koskaan voi tietää. Tsemppiä salailuun vielä, vaikka ei se tosiaan kivaa olekaan.
 
Mä kerroin heti melkein plussan jälkeen esimiehelle ja ihan vaan siitä syystä, että sain neuvolakäynnit leimata työajaksi. Mähän kävin ekan kerran jo 6. viikolla verenpainetaudin vuoksi neuvolassa. Ko. esimies ollut meillä nyt kolmisen vuotta ja oli aivan innoissaan asiasta, kun olen hänen ensimmäinen "raskautuja-työntekijä". :D 
 
Läheisimmille työkavereille kerroin uutisen  melkein heti, työnantajalle aion kertoa vasta kun ensimmäisessä ultrassa oon käyny rv:lla 13.
 
Mä kerroin työnantajalle, kun viikkoja oli kasassa 10+. Kerroin lähinnä siitä syystä, että oli tiedossa ultrassa ja verikokeissa ravaamista, enkä enää halunnut keksiä tekosyitä, miksi joudun lääkärissä käymään. Esimies otti kyllä uutisen todella hyvin vastaan, olin ihan yllättynyt. :) Minäkin olen ollut nykyisessä vakituisessa työssäni vasta elokuun alusta lähtien ja koeaika loppui joulukuun alussa (eli muutama viikko ennen uutisen kertomista).
 
Mä kerroin viikon 7 tienoilla, kun pahoinvointi alkoi näyttää siltä, että saikku on jossain vaiheessa edessä. Toisaalta mä olen ollut talossa jo 11 vuotta, en mäkään koeajalla kertoisi.
 
Mä oon kertonu jo aika pian plussan jälkeen, kun olin niin kovin väsynyt ja huonovointinen, niin pitihän sitä jotain selittää.
Mun pomo tosin lupasi onnitella vasta kun ensimmäinen kolmannes on ohi, joten ens viikolla tarvii varmaan käydä näyttämässä ultrakuvaa (meillä np-ultra 8.1.) ja kertoa, että nyt vois sitten vaikka onnitellakin emoticon
 
Minä kerroin esimiehelle eilen (rv 14+), mutta pyysin, että muille paljastaisimme vasta helmikuussa rakenneultran jälkeen. Haluan välttää mm. turhia spekulaatioita töiden jakamisesta yms. seuraajakuvioista. Saa nähdä pysyykö asia salassa muilta niin kauan. Ei asianlaidan paljastuminen nyt kovin paha juttu toki olisi. Koeajalla en varmaan olisi uskaltanut itsekään asiaa paljastaa.
 
Heti ilmoitin esimiehille ja lähimmille työtovereille, koska maalarin työ vaatii erityistä huomiota raskaana ollessa. Esimiehet oli innoissaan koska olen ainoa nainen meidän porukassa eikä aiemmin ole ollut kokemuksia vastaavasta. Osa työtovereista ihmetteli rajoitteita, esim nostojen suhteen ja syöpää aiheuttavien maalien suhteen, että ei kai ne vielä vaikuta. Pääsääntöisesti hyvin meni.
 
Joo, pitää vielä malttaa olla kertomatta muutama viikko, kunnes koeaika on ohi. :)

Pelottaa kyllä aika paljon, miten työkaverit ja työnantaja suhtautuvat, kun olen vasta muutaman kuukauden siellä ollut. :/
 
Kyllähän työnantaja on varmasti arvellut jo palkatessaan sut, että jossakin vaiheessa mammalomalle jäät, niin eiköhän kaikki mene hyvin! :)
 
Toivottavasti kertominen menee sitten hyvin. :) Kiitos kannustuksesta Pippinen! :)
 
Teen töitä henkilöstöpalvelufirman kautta varsinaisessa paikassani, ja hp-yritykseen ilmoitin hetimmiten, kun pahoinvointi oli viikoilla 5 & 6 niin paha, että jouduin olemaan sairaslomalla. Pelkäsin alkuun vielä keskenmenoa niin paljon, että ajattelin, että jos sen uudelleen joutuisi kokemaan, niin ei tarvitsisi siinä kohtaa enää selitellä, että olin raskaana jne.. Heillä on kuitenkin siellä "vaitiolovelvollisuus" ja ovat kuitenkin palkanmaksajani, niin ei tarvitse sijaistarvetta selitellä joka kerta eri tavalla, kun ravaan neuvoloissa ja ultrissa. Tiimi otti uutisen todella ihanasti vastaan ja ovat olleet kyllä isona tukena, ja pitäneet mun hyvinvoinnista huolta. Kaikki on onnistunut ihan just eikä melkein.. Työpaikallani (jossa fyysisesti istun) ajattelin asiasta kertoa vasta rakenneultran jälkeen, jolleivat jo huomaa aiemmin.
 
Samana päivänä kun mulla oli eka ultra, KOLME työkaveria kysyi oonko raskaana. Yksi näistä oli lähiesimies. Hänelle ja toiselle myönsin, komannelle en vastannut. Työsuhteen kannalta asialla ei tosin ole merkitystä, koska teen sinne vaan aktiivisesti keikkaa, muuten yritän saada opintoja kasaan ennen äippälomaa. Ihmettelinpä vaan, miten heti ultran jälkeen alkoi näkymään ;)
 
Itse kerroin heti pomolle, olinkohan viikolla 6, ihan vaan sen takia, kun oli niin kauhea pahoinvointi, että en halunnut tehdä aamuvuoroja. Ei sitä onneks kauaa sitten kestänytkään, kun lopputilin otin. Aamuvuoroja olisin voinut tehdä vain viikonloppusin, kerta suoritin samalla opintoni loppuun ja kävin samalla työharjottelussa, siitä se sitten riemu repes, kun kerroin että irtisanon itseni. Kaiken sen v-huudon ja haukkumisen jälkeen, oli mun osalta työt ohitse. Pomo suuttui kun en halunnut tehdä aamuvuoroja(karkkiosastoa kun piti aamusin täytellä),ja kun pyysin YHTÄ viikonloppua vapaaksi niin siitä se viimeinen riita tuli. Ja nyt oon työtön.


Tulipas avauduttua :D
 
Kerroin tällä viikolla (14+), kun halusin varmistella, milloin ja kuka kertoo asiakkaalle, jonka luona käytännössä teen töitä. Sain kertomiseen vapaat kädet.

Varmaan minäkin varoisin kertomasta koeajalla, vaikkei raskauden pitäisi olla peruste irtisanomiselle.
 
Olen täällä pohtinut kovasti että koska lampsin töihin ja ilmoitan jatkavani tätä "lomaa"...ehkä rakenneultran jälkeen joka on helmikuun lopulla rv20+...hmmm...
 
Takaisin
Top