Milloin aiotte kertoa muille?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lilyee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lilyee

Näppärä viestien naputtelija
Mietin että kuinka ihmeessä malttaa pitää salassa tämän ensimmäisen kolmanneksen.. Ensimmäinen lapsi siis tulossa ja hirveästi tekisi mieli kertoa vanhemmille ja muutamalle yatävälle. Pelottaa kuitenkin ne riskit kun vasta 4+3 kuitenkin menossa :( Kuinkas teillä muilla?
Tällä hetkellä mieheni lisäksi tietää paras ystäväni (tuleva kummi), jolle oli pakko päästä kertomaan välittömästi..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Itse olen kertonut jo sukulaisille ja parille ystävälle. En vain pysty pitämään salassa :D Toivottavast kaikki olisi kunnossa ja pääsisin iloitsemaan pikkuisesta elokuussa :---)

Itse olen kertonut jo sukulaisille ja parille ystävälle. En vain pysty pitämään salassa :D Toivottavast kaikki olisi kunnossa ja pääsisin iloitsemaan pikkuisesta elokuussa :---)

Paljon onnea raskaudesta ja peukkuja että kaikki menee niinkuin pitää! :)
(mä vähän epäilen että en osaa minäkään hiljaa olla)

Mieheni ilmas heti plussan tultua melko tiukkaan sävyyn että tästä ei sitte laulella, tää on meijän juttu :) Mutta kaks mun kaveriani tietää silti jo...ja mieheni kyllä tietää että nämä ystävät tietävät. Toinen ystävistäni on muutama kuukausi sitten itse saanut vauvan joten ihanaa kun saan jakaa huoleni pienistäkin nippailuista heti hänen kanssaan, saan siitä paljon tukea itselleni.

Mieheni isä on jo kuollu ja äiti ollut täysin poissa kuvioista 20 vuotta. Mutta minun vanhemmilleni ja heidän uusille puolisoille ajattelimme kertoa jouluna. Töissä kerron sitten joskus tammikuun lopulla kun viikkoja alkaa oleen turvallisempi määrä kasassa :)
Muut ystävät ja sukulaiset saavat kulla sitten kun sana sinne asti kirii, mitään suurempaa tiedotustilaisuutta en meinannut järjestää :D

Esimiehelle jouduin kertomaan kun keskustellaan kevään työmatkoista tällä hetkellä ja en välttämättä haluaisi lähteä Intiaan... en keksinyt muutakaan tekosyytä kun totuuden.

Ensi viikonloppuna kerromme miehen lähiperheelle kun olemme kyläilemässä pitkän viikonlopun heidän luona. En ainakaan usko että saamme pidetty salassa jos olen vesilinjalla miehen siskon pikkujoulujuhlissa tai jos on äklö olo anooppilassa aamusta iltaan.
Minun perheelle sitten ehkä jouluaattona jouluyllätyksenä. Mahdollisesti varhaisultraan ennen joulua niin olisi vähän varmempi olo.
Muulle suvulle ja ystäville vasta ultran jälkeen taamikuussa. Toki jos sitä ennen on jotain illanistujaisia läheisempien ystävien kanssa, saatamme kertoa jo. Mutta vain harvalle.

Sen tiedän jos esikoisen tyyliin alkaa kohta tuo pahoinvointi niin työkaverit arvaa heti. Kyllähän he tietää että pikkukakkosta toivon ja olen ympäröity juoruilevista naisista, niin vaikea tulee tuo salassa pitäminen jos oikeesti oksennan taas päivittäin, en kestä ruokahajua, syön tunnin välein eväitä pahoinvoinnin takia yms. Ne vaan odottaa että näkevät jotain oireita :)

Mun yks työkaveri kysyi multa jo perjantaina että "ootko raskaana" kun en saanut sämpylää syötyä (silloin en vielä tiennyt varmaks, niin oli helppo sanoa että en). nyt en tiedä miten pokka pitää.. yritetään :)

Meillä oli esikoisen kohdalla "sopimus" ettei kerrota ennen kun rv12 on täynnä, mutta silti muutama ystäväni sai sen tietää :) Tästä kakkosesta en niin ressaa.. Omista ystävistäni muutamat jo tietää, mutta sukulaisille kerrotaan varmaan vasta kun se 12 viikkoa lähestyy..

Mä kerroin heti plussaus päivänä omalle äidilleni ja isällekin soitin ja kerroin. Molemmat kuitenkin tiesivät, että kovasti ollaan pikkukakkosta toivottu ja yritetty. Mies soitti myös omalle äidilleen ja kertoi uutiset ja yks mun kaveri tietää. Enpä kehdannut valehdella päin naamaa, kun kysyi joko on plussia näkynyt. Eipä tämä mikään salaisuus ole ja jos jotain ikävää sattuisi niin tokihan siitä kertoisin sitten kumminkin jokatapauksessa.
Mun kaksi parasta ystävää ei vielä tiedä. Asutaan eri paikkakunnilla kaikki, eikä nyt niin joka päivä kuitenkaan soitella/kirjoitella, mutta jos nyt kirjoittais viestiä niillekin :)
Töissä en kyllä ajatellut kertoa mitään ennen kuin on ihan pakko. Tosin en kyllä ala valehtelemaan, jos joku jotain kysyy.

En osannut olla hiljaa... Mä soitin tänään äidille ja isälle ja kerroin että jos kaikki menee toivotusti, ne voi alkaa sanoon itseään mummoksi ja papaksi elokuusta alkaen :) oli iloinen ylläri heille kyllä.. olis niiden eka lapsen lapsi.

Me ei olla vielä kerrottu muille kun mun siskolle. Ei ehkä sillekään jos se ei olis ollut puhetta vauvan vaatteista joita se oli heittämässä pois, niin tarjouduin ottamaan niitä. Varmaan lopuille perheen jäsenistä kerrotaan vähän myöhemmin, vaikkapa varhaisultran jälkeen ( ollaan suunniteltu siihen menoa).

Olen tätä asiaa paljon pohtinut ja ollut sitä mieltä ennen ja aiemmissa raskauksissa, että vasta kun on varmaa kerrotaan yleisesti kaikille, mutta lähimmille ollaan jo aiemmin kerrottu!

Tämähän on iloinen uutinen, vai mitä!? Entäpä jos jokin sitten menee vikaan saa kuitenkin KAIKKI kuulla suru uutisen, eikö?!

Joten siksi olen ajatellut että en salaa raskautta olen jo muutamille ihmisille kertonut ja vanhemmille kerron tällä viikolla, isälleni tänään kun soittelen hänelle ja äitini saa kuulla kun menemme vierailulle viikonloppuna(vaikeaa oli pitää suu kiinni kun puhuin äitini kanssa viime viikolla)!

Lapsille kerrotiin viikonloppuna, tyttäreni 5v oikeastaan arvasi jo ennen kuin kerrottiin! Hän on tarkkaavaisesti kuunnellut puheita koska sanoi ravintolan wc:ssä että on ihan raskaana! Kun kysyin tietääkö mitä se oikestaan tarkoitaa, sanoi ettei tiennyt. Kun kerroin sen tarkoittavan että silloin odottaa vauvaa, hän jäi tätä asiaa hetkeksi pohtimaan ja hetken päästä kysyi olenko sanonut joskus että olen raskaana!!!! Hauskaa eikö!!!! :)))

Itse haluaisin malttaa ultraan asti ja siihen, että on varmaa, että sydän lyö ja kasvua tapahtuu. Voi olla, etten malta. Mies malttaisi varmaan juhannukseen, hän ei turhia hötkyile minkään suhteen :D

Hassua sinänsä pitää jännitystä yllä, koska mahdollisesta keskenmenosta puhuisin kuitenkin melko avoimesti, kuten edellisestäkin. Olisihan se hienoa päästä omille vanhemmille kertomaan, että lopultakin heistä tulee isovanhempia. En malttaisi odottaa! Jotenkin olisi hienoa iskeä ultrakuva pöytään, kuin paljastaa tällaista epävarmuutta. Ennen joulua emme kuitenkaan kerro.

Me pidetään mahdollisuuksien mukaan salassa. Mulla alkaa todennäköisesti maha näkyä jo aika aikaisin, joten sitten on kai pakko. Edes esikoiselle (4v poika) ei kerrota. Takana siis keväällä keskenmeno rv 12, jolloin aika moni jo tiesi/arvasi/näki raskauden. Ei ollut kovin kivaa sitten jälkeenpäin selventää vähän sille ja tälle, että ei tässä nyt enää olla raskaana, ei tarvitse onnitella. :sad001 Eikä se ollut varmaan helppoa niillekään, jotka tulivat ihan ystävällisyyttään puhumaan ja onnittelemaan, kun oli kuullut, että meille tulee vauva. Sitten itku silmässä piti puolitutuille kertoa, miten asiat on. Ja isoveikalle sen kertominen, että vauvaa ei tulekaan, oli raskasta.
Toisaalta olisi kiva ihan rauhassa iloita ja voivotella oloaan muidenkin kuin oman miehen kuullen.

Sorruin ja kerroin pikkusiskolle. En vain malttanut pysyä pöksyissäni. Tämä ei meinannut ymmärtää, miksi haluan pitää asian salassa. Perheemme kun on aina ollut avoin kaikissa asioissa ja kertonut kaiken. Tietävät meidän pitkästä yrityksestä ja keskenmenosta ja aivan kaikesta. Jäin miettimään itsekin, että miksi en henno kertoa. Kai tahdon "säästää" muita pettymyksiltä, jos ehtivätkin ensin ilostua liian varhain. Vaikka toki kerron tilanteesta, jos tämä kesken menee, eli sinänsä. Vaikeita juttuja nämä.

Me ei ollakaan salattu asiaa, vaikka tarkoitus oli :) Jotenkin luontevaa on ollut kertoa sitä mukaa kun on ystäviä ja perhettä nähty. Ehkä esikoisen kohdalla halusi pitää erilailla salassa. .

Meillä on varhaisultra just vähän ennen joulua ja miehen vanhemmille on aikomus kertoa jouluaattona. Toivottavasti varhaisultra näyttäisi kaiken olevan hyvin, muuten voisi tulla aika surullinen joulunaika. :( Useille hyville ystäville ja isosiskolle olen jo kertonut melkein heti plussauksen jälkeen. Tottakai haluan jakaa elämäni suurimman asian rakkaiden ystävieni kanssa. Ja myöskin jos jotain ikävää tapahtuisi, en todellakaan haluaisi vatvoa ja surra asiaa yksin, vaan ystävien tuella siitäkin varmasti selviäisi nopeammin.

Moikka! Itse aion kertoa jouluna, koska olen jo nyt voinut tosi pahoin, niin että ei varmastikaan säily asia äidiltäni salassa. Mikä tuo varhaisultra on? Milloin siihen voi mennä? Itselläni rv 5...

Me olemme kertoneet perheillemme ja muutama ystävä on saanut tietää sattumusten kautta. Mutta erityisesti emme aio tiedottaa asiaa muille ennen, kuin ollaan hieman turvallisimmilla vesillä. Toki emme salaile, jos joku arvaa (kuten on juurikin käynyt).

Kyfi0760630 Varhaisultraan voi mennä aiemmin, kuin ns. normaaliin ensimmäiseen ultraan, rv 7-8 näytti olevan muutaman yksityisen suositus. Joskus varhaisultran saa kunnallisesta, mikäli on jokin erityinen syy / tarve tehdä se. Yksityisellä se on aika kallista touhua, katsoin neljältä yksityiseltä täältä meidän suunnalta ja hintahaitari oli 150-250€.

Kerroimme (kuten olenkin kirjoittanut ennenkin) nyt viikonloppuna appivanhemmille ja miehen siskolle, olisi ollut kauhea salata tää pahoinvointi tämän 4 päivän vierailun aikana kun en voi juoda anopin kahvia, en voi syödä hänen kakkuja ja muita herkkuja, osa ruoista ei vaan maistu ja jääkaapilla käyn 2h välein pientä välipalaa hakemassa. Ihana oli paljastaa iloinen uutinen ensi kesän suunnitelmista.
Mutta miehen serkku sen lisäksi vielä arvasi, kuulema näki minut ja tiesi. Hänen mies sitten suoraan kysyi saunaillassa asiasta niin eihän me nyt valehdellaan. Olen kyllä pahoinvoiva, turvonut ym, ehkä fiksut ihmiset arvaa helposti ja asia varmistuu kun en juo kahvi tai viinilasillistakaan. Nyt alko kunnon paha olo, sen kanssa voi olla arkityössä vaikea salata asia, katsotaan miten osaan pitää salassa vielä jokusen viikon....
Meillä varhaisultra nyt jo perjantaina, 13pv. Voi mikä päiväväämärä :confused:

Takaisin