Millä synnyttämään?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millä sinä menit (tai aiot mennä) synnyttämään?

Me mentiin molempien lasten kohdalla bussilla. Esikoisen synnytys käynnistyi vesien menolla, eikä sairaalaan ollut kiire. (Supistuksia tuli vielä aika harvakseltaan.) Kuopuksen synnytys taas käynnistettiin, joten synnytys ei ollut edes käynnissä vielä mennessä. Me myös asutaan kohtuu lähellä sairaalaa - matka-aika bussilla oli vain 10-15min.

Onnekkaana on auto ja toinen kuski mun lisäksi eli mies ajoi sairaalaan, kun supistukset alkoi olla alle 2min. Ei myöskään mahduttu 5km päässä olevaan niin jouduttiin ajamaan puolisen tuntia toisaalle.

Esikoisesta mentiin kelataksilla, silloin matkaa sairaalaan oli noin 70km. Nyt uudella paikkakunnalla varmaan voidaan kysyä läheisiltä, tai sitten kelataksilla. Meillä ei oo tällä hetkellä omaa autoa eikä miehellä ole ajokorttia, joten ei se auto kyllä auttaisikaan, koska tuskin sinne itse ajaisin 😂 Autolla matka kestää noin 30min, kun bussilla se on lähemmäs tunnin. Käsittääkseni vaikka julkinen liikenne kulkisikin, niin synnyttämään ei kuitenkaan sillä pakoteta menemään 🙈

Taaperoa hakemaan eli käynnistykseen vei omalla autollaan mies mut sairaalalle.
Hän oppiVauvan käynnistysajan sopimista varten ajelin itse autolla äitipolille sairaalalle, mutta kun hän päättikin syntyä sillä reissulla eli samantien ja heti. Niinpä pari tuntia auton parkkiin ajamisesta hän olikin jo sylissä... eikä vasta kolmen viikon kuluttua.

Me asumme todella lähellä synnytyssairaalaa, joten tällä hetkellä suunnitelmana olisi mennä paikalle kävellen. Matkaa on noin 500 metriä.
Mies toki kantaisi kassit.

Kyseessä on meidän eka lapsi eli myös ensimmäinen synnytys minulle. En siis rehellisesti yhtään tiedä, onko tuo kävelyajatus realistinen.

Onkohan joku muu täällä onnistunut pääsemään omin jaloin sairaalaan tai mitä te jo synnyttäneet sanotte, onko ajatus aivan harhainen? 😄

Me asumme todella lähellä synnytyssairaalaa, joten tällä hetkellä suunnitelmana olisi mennä paikalle kävellen. Matkaa on noin 500 metriä.

Kyseessä on meidän eka lapsi eli myös ensimmäinen synnytys minulle. En siis rehellisesti yhtään tiedä, onko tuo kävelyajatus realistinen.

Onkohan joku muu täällä onnistunut pääsemään omin jaloin sairaalaan tai mitä te jo synnyttäneet sanotte, onko ajatus aivan harhainen? 😄
Kyllä mä 500 m kävelisin😁. Toki jos on ihan megasyöksysynnytys niinkuin leffoissa niin sitten voi tehdä tiukkaa, mutta harvemmin kuitenkaan😊.
Toki jos menee tosi kipeäksi ja supistukset pakottavat pysähtymään niin 500 m voi tuntua pitkältä🤔. Mutta vaikea ennakkoon tietää varsinkin kun osalla liike taas auttaa kipuun😊

Me ajettiin kummassakin omalla autolla 40 min. Tai siis mies ajoi ja itse kökötin vieressä. Ja sama nyt tulevassa synnytyksessä. 😊

Kyllä määki oisin niin sissi että kävelisin, jos ois matkan puolesta mahdollista 😃 esikoisen synnytyksessä tuskaa oli istua se noin tunti autossa, liike olisi helpottanut kipuja! Välillä supistukset saattaa pistää pysähtymään, mutta tuo matka menisi varmasti todella nopeaa siitä huolimatta. Oman haasteensa mietin että voi tuoda se, että asutte niin lähellä että voidaanko sairaalasta passittaa takaisin kotiin (pahimmassa tapauksessa useamman kerran) 🤔 näin oon siis kuullut että käynyt monelle jos matka on lyhyehkö, niin ei päästetä sairaalaan "liian ajoissa" viemään resursseja. Mutta hyvä suunnitelma toi kävely ja kannattaa ainakin yrittää, kyllähän sen sitten tosipaikan tullen huomaa jos tuntuukin mahdottomalta 🙂

Mä kävelin jonkun 2.5km matkan sairaalaan ja hyvin meni 😅 piti vaan pysähdellä ottamaan supistuksia vastaan aina silloin tällöin, kun olivat tosi kipeitä. Tiukinta teki pitkät portaat sairaalaan ihan lopussa 😅 kävelytahti ei tosiaan ollut mitään nopeaa, mutta sairaalaan päästessä oli kohdunsuu 5cm auki ja ottivat heti sisään 🌈 olisi enemmän ahdistanut bussilla ajo tai taksilla meno, kun liikkuminen auttoi supistuksiin ja kävellessä sai mennä ihan omien olojen mukaan 😊 varmasti 500m onnistuu, jos sulla ei ole muuten pahoja liitoskipuja yms tai syöksysynnytys 😅 mä liikuin ihan raskauden loppuun asti aktiivisesti, enimmäkseen kävelin pitkiä lenkkejä, niin tuntui itselle luontaiselta.

Muokattu viimeksi:

Mä kävelin synytystä edeltävänä päivänä 1 km matkan edestakaisin ja viimeiset muutama sata metriä oli aika tuskaa. Tuntui, etten millään pysty kävelemään enempää, kun oli niin raskas olo ja melkein pyysin puolison hakemaan. Siitä huolimatta, että harrastin liikuntaa ihan loppuun asti.

Meillä on sairaalaan matkaa pari kilometriä ja.mentiin autolla. En olisi pystynyt kävelemään, kun supistukset tuli 2-3 minuutin välein siinä vaiheessa ja sairaalaan päästessä kohdunsuu oli jo täysin auki.

Kävelin lapsiveden menojen jälkeen koirien kanssa 1,5km lenkin. Eli olisin kävellyt sairaalaan, jos se olisi ollut lähellä ja supistukset eivät vielä voimakkaat. Mulla meni supistukset lopulta niin kipeäksi, että siinä vaiheessa en enää olis kävellyt, mutta alussa ois onnistunu.

Me mentiin autolla kun synnärille noin tunti. Tosin jouduttiin matkalla vaihtaa synnäriä lennosta, kun supistukset säännöllistyi yhtäkkiä ja kipu oli niin kovaa, että vain huusin ja itkin 😅 lähemmälle synnärille oli siinä kohtaa 10min ja kauemmas, minne oltiin matkalla, 35min.

Autolla kumpaankin. Ekassa synnytyksessä matkaa noin 10min, toisessa noin 25min. Mies ajoi. Synnytykset käynnistyivät molemmat supistuksilla ja vedet meni vasta kalvojen puhkaisussa, joten ei sinänsä ollut kiire. Tukala olo oli kyllä istua.

Kelataksi vei ja toi n. 1h matka suuntaansa. Minut toki käskettiin sinne heti vesien menosta (supistukset oli alkanu noin tuntia aiemmin) kun piti saada antibioottitippa. Supistukset loppuikin sitten siihen kun taksi ajoi pihaan ja olikohan illasta/seuraavana päivänä kun käynnistelivät ne uudelleen, vauva syntyi 2vrk kuluttua.

Kyllä minäkin kävellä tuon matkan yrittäisin, paitsi kovassa vesisateessa, tuiskussa tai pakkasessa. (Rintatulehdusta pelkäsin taaperoa odottaessa pelkästään autosta kauppaan siirtyessä)
Kaikissa menotavoissa on riskinsä... mutta ambulanssi tulee tarvittaessa hakemaan vaikka 50m päästä mikäli sun eteneminen syystä tai toisesta loppuisi.
Urbaani kaupunkilegenda Kuopiosta kertoo äidin tulleen lumisena talvena synnyttämään isän vetämällä pulkalla.😅
(sairaala on siellä rinteen alla)

Voisin kuvitella käveleväni tuollaisen matkan synnyttämään. 😊 Tuli sairaalassakin käveltyä pitkin poikin käytäviä avautumisvaiheen alkupuolella. Toki aina voi joutua muuttamaan suunnitelmaa, jos vaikka synnytys etenee todella vauhdilla tai supistuskivut on liian kovat. Mutta hätätapauksessa sitten vaikka ambulanssilla ellei muuta kyytiä ole.

Jos olisi käynnistynyt vesien menolla niin lanssikyydillä kylkimakuulla koska pikkuinen oli ja pysyi perätilassa. Ei kuitenkaan kaikista yrityksistä huolimatta käynnistynyt vaan jouduttiin perätilan takia sektioon ja mentiin omalla autolla.

Omalla autolla mentiin, mies oli kuskina. Matka ei ollut pitkä, mutta tuntui silti kestävän ikuisuuden, kun kipeitä supistuksia tuli jo niin tiuhaan.

Omalla autolla mentiin esikoisen kohdalla ja parkkeeraaminen olikin melkoinen jännitysnäytelmä. Sieltä sitten parkkihallista eksyiltiin puuskutellen synnärille supistusten tahdissa.

Toisen kohdalla ajelin rennosti bussilla päivystykseen, enkä arvannut jääväni synnyttämään. 🥲

Paikallisjunaa korvaavalla bussilla. 😆 Suunniteltu käynnistys oli. Asun radan varrella Espoossa ja tavallinen bussi veisi myös käytännössä ovelta ovelle Naistenklinikalle, mutta toi korvausbussi oli ilmeisesti nopeampi. Pysäkki lähtöpäässä vaan oli huomattavasti kauempana, ja sinne raahautuminen kohtalaisen (turhan 😅) ison tavaramäärän kanssa teki vähän tiukkaa 36+2 mahan kanssa.

Mietiskelin etukäteen kauhukuvia spontaanista käynnistymisestä keskellä yötä ja joutuisinko soittamaan ambulanssin vai mitä, mut onneksi kaikki alusta loppuun meni hyvin ja hallitusti.

Kahdessa ekassa olin jo valmiiksi sairaalassa, kolmannessa ajoin itse autolla ja nappasin miehen mukaan väliltä kun kielsivät 1 km matkaa kävelemässä (aiemmat syöksysynnytyksiä) ja neljäs käynnistettiin.
Kävelisin itsekin 500 m, toki tiedän eron kun oikeasti alkaa ponnistuttaa ja milloin ovat vaan häiritseviä ja avaavia supistuksia.

Takaisin