Mikä kaikki muuttuu vauvan myötä?

Eikai muuta kuin kaikki pikkutarpeet sit kun vauva syntyy jos syntyy.
Asunnon koko riittänee, samoin farkkumallinen auto on jo harkinnassa, mut hätätapauksessa mun nykyinenkin kottero riittää.
Ei oo mitään jäljellä ku vanhemmat lapset on 11v ja 6v.
 
Tuplarattaat ostoslistalla, kun esikko si 1v8kk! Harkinnassa britaxin b-agilet!

Si tietty jotain pientä osteltavaa. Ja samanlainen pinnäsänky ku esikolla :)

Jätän nämä isot ostot kyl loppukevääseen tai kesään :) vaihdetaan kesällä poika isänsä huoneeseen nukkumaan, ni oon si taas uuden vauvan kanssa kaksin :)
 
Kaikki pyörähtää uusiksi. Muutetaan takaisin kotikonnuille näillä näkymin kesällä, riippuen miehen töistä ja toki omistakin, tosin keikkaa varmaan vaan heitän ennen vauvan tuloa. Asunto siellä on tiedossa.
Farmariauto pitäisi kyetä ostamaan jossain vaiheessa, tällä hetkellä meillä on ford focus jonka tavaratila on aivan onneton. Muutamankin tonnin kertasijoitus kirpaisee ikävästi, mutta eiköhän tässä saada raavittua sen verran ylimääräistä kasaan kesän aikana.
Vauvalle pitäis ostaa kaikki tarvikkeet, meillä kun ei ennestään lapsia ole. Pikkuhiljaa onneksi voi niitä katsella, ei tartte yhellä rysäyksellä ostaa. Lähipiirissä on myös niin paljon pikkuisia nyt, että saadaan varmasti paljon käyttökelpoista tavaraa käytettynä edullisesti. Vaunut ja turvakaukalon tahtoisin uutena, mutta täytyy niitä katsoa tilanteen mukaan.
Lisäjännitystä tässä aiheuttaa vielä se, ettei tiedä valmistuuko tässä ajallaan vai jääkö roikkumaan pienestä kiinni. Tiukka kevät tiedossa.
 
Meillä kyllä taitaa muuttua aika lailla kaikki kun on ensimmäinen tulossa :) Mikä tässä nyt tällä hetkellä eniten jännittää ja stressaa on meidän raksaprojekti. On siis aloitettu rakentamaan taloa viime kesän lopulla ja nyt jännittää valmistuuko se tarpeeksi ajoissa, kyllä siis varmasti meidän kaksioon saadaan aina kotenkin tunkettua kaikki vauvan tavarat jos niikseen tulee mutta olisi se kyll' kaikki niin paljon helpompaa jos muutto olisi ennen kuin vauva tulee.
 
Meilläkin muuttuu kyllä kaikki, kun ennestään ei lapsia ole. Tai ei oikeastaan kaikki, sillä asuntoa ostaessa ostettiin suoraan kolmen makuuhuoneen asunto lasta ajatellen. Ja autokin ostettiin aiemmin, lähinnä toki työn luonteen vuoksi, mutta on se hyvä olla lapsenkin kanssa. Muuten joudutaankin kaikki ostamaan kotiin ja vierashuonekin muuttuu yhdistetyksi lastenhuoneen kanssa. Lähtökohtaisesti ollaan myös puhuttu miehen kanssa, että hän joutuu ehkä harrastuksista vähän tinkimään, sillä nyt saattaa olla neljä päivää viikosta illat poissa harrastusten parissa. Eli kyllä se lapsi muuttaa koko elämän.
 
Meillä on kaikki tarvikkeet jo olemassa ja iso auto yms, ja kovastihan taas aattelen ettei tämä juurikaan muutu, mutta varmasti taas tosi iso muutos kuitenkin tulossa. Ehkä lähinnä henkisesti.
 
Meillä ei ole suunnitelmissa mitään isompia hankintoja tehdä: muutettu ollaan vähän aikaa sitten ja esikoisesta on jäänyt oikeastaan melkein kaikki ja tulevat nyt hyötykäyttöön. Auto on ainoa asia: jatkossa ei enää koko sakki mahduta yhteen autoon, mutta tunsin ollaan sitä varten tila-autoa hankkimassa :happy:
 
Meidän pitäis kans hankkia isompi auto. Meillä on kyllä farkku, mutta sisätilat on ihan käppäset. Tajuttiin esikoisen uutta istuinta asentaessa, että ei mahdu molemmat istuimet samaan aikaan. Takapenkit on niin pienet, että pitäis kuskin olla polvet suussa, ja se ei ihan ehkä onnistu. Plus ei toi ranskalainen kosla kestä tätä ilmastoa.:shifty:

Sit kun vielä keksittäis, mistä rahat taiotaan. Tässä on tod.näk kylppäriremonttikin edessä, niin ei paljon budjetti enää venyis.
 
Meillä tuli tilattua ihan uus auto ennen ku plussasin. Nykynen auto meillä kans farkku mutta on aika edessä oltava etupenkki että poitsun istuin mahtuu olemaan. Mulle ei mitään ongelmaa, mutta alkuun kun oli kuskin penkin takana niin miehellä oli aika tukalaa sen 190cm kroppansa kanssa kilometrijalkoineen:grin se uus ainakin vaikutti tilavammalta takaaltakin, mutta sittenhän sen näkee kun pääsee penkin asentamaan:eek:
 
Meillä on Ford Galaxy ja siihen mahtuu hyvin 7 ihmistä. Eri asia on sitten mahtuuko rattaat ja kaikki muut kamat miten kyytiin vai täytyykö hankkia katolle joku kuljetusväline niitä varten.

Kaukalo tosiaan täytyy hankkia mutta on tässä onneksi vielä aikaa ja lähin Lastentarvike sijaitsee noin 3 km päässä. Valikoimat tosin ei ole laajat, mutta eiköhän sieltäkin saa. Eikä Tammistoonkaan ole matkaa kuin ehkä 10 km.

Ja kotiin täytyy joku sänky vauvalle hankkia kun isommat on nukkuneet vauvana siinä, mikä on ollut mullakin vauvana mutta siinä alkaa pohjan puuosat olla siinä kunnossa ettei välttämättä uskalla käyttää. Ja ehkä mitoiltaan tarvis olla vähän pienempi.

Jossain vaiheessa täytyy varmaan hankkia myös pari turvaporttia rappusiin mutta ne ei ole siinä vaiheessa hankintalistalla kun vauva ei vielä itsekseen liiku. Tai sitten mä teen noihin rappuihin itse puusta portit molempiin päihin.
 
Suski, katsoin noi läpi ja siellä oli yksi ainoa malli mikä kelpaa mutta se oli niin selkeä tyttöväri etten mä ehkä sen väristä haluais jos tulis poika. Pitäis olla joku neutraalimpi väri. En mä nirso ole mutta ehkä en silti poikavauvaa pinkkiin kaukaloon laittais vaikka eihän tuo itse väristä valita käytön aikana.
 
Minä työntelin poikaa sujuvasti pinkin värisissä matkarattaissakin. Silloin vaihtoehdot olivat musta ja pinkki, ja totesin mustan olevan niin tylsä väri, ettei sitä ainakaan, joten ostin sitten pinkit. :grin
 
Meillä on kanssa kaikki muutokset edessä.. uusi auto ja asunto, kaikki muutkin hankinnat. Ei varmaan saada lähipiiristäkään hirveesti apuja kun kaikki on joko niin pieniä et tarvii vielä tai isoja et on annettu jo eteenpäin :angelic:
 
Musta tuntuu että ei mikään, ja ihan kaikki. Isompaan asuntoon ei vielä muuteta ainakaan varmaan pariin vuoteen, ja meille ei ainakaan viel ole autoakaan tulossa (Asutaan siis TODELLA lähellä kaikkea, ja appivanhemmat asuvat kans ihan lähellä ja heiltä saa aina autoa lainata jos tilanne vaatii) Vanhemmilta siskoilta kans saatu todella paljon kaikkea, mm vaunut, autokoppa,sänky yms. Eli pienempiä ostoksia meille tiedossa. Mutta koska esikoinen tiedossa, tulee henkisesti varmaan sitten muuttumaan ja paljon. Ja vaikka yhdessä ollaan oltu kohta 5 vuotta, niin yhteen muutettiin "vasta" elokuussa 2018, ja sitten ensi elokuussa 2019 toivonmukaan muuttaakin tänne jo kolmas :shy:
 
Tämä ei ehkä ihan tähän aiheeseen kuulu, mutta kaipaisin vähän mielipiteitänne. Asumme pienkerrostalossa, virallisesti tokassa kerroksessa, mutta 3. kerroksessa maan tasalta ja talossa ei ole hissiä. Ollaan kyllä mietitty muuttamista, mutta mun tarvii vielä vähän aikaa säästää, että saan lainaa ja miehen asunto ei varmaan ihan hetkessä mene kaupaksi... Kerrostalokaksioista taitaa olla vähän liikaa tarjontaa meidän alueella.

Pohdin siis sitä, pitäisikö pyrkiä muuttamaan ennen elokuuta vai onnistuuko vauvan kanssa eläminen (taikasanat: jos siis kaikki menee hyvin) hissittömässä kerrostalossa? Huolestuttaa se vaunujen kanssa rappusissa pelleily ja kuinka paljon vaunun runko ottaa itseensä sellaisesta. En haluaisi edes vaunujen runkoa säilyttää yleisissä tiloissa eli sitä pitäisi sitten raahata ylös alas.

Ensimmäinen lapsi tulossa ja kumpikaan meistä ei ole ikinä ennen myynyt asuntoa eli aika kujalla ollaan. Toisaalta haluaisin muuttaa ja sisustaa vauvan huoneen, mutta toisaalta en jaksaisi kaikkea sitä hulinaa ja stressiä. Asumme nyt kaksiossa joten nukkuisimme kaikki kolme samassa huoneessa. Säilytystilaakin on jo aika niukasti :inpain:
 
Olen asunut esikoisen kanssa talossa jossa ei ole hissiä, ja meillä on siis yksi kerros portaita kiivettävänä.
Meillä ei ole lukittavaa pyörävarastoa, joten vaunut ja rattaat ovat aina kulkeneet portaat ylös ja alas, niin monta kertaa päivässä kuin on tarvinnut ulos mennä.

Kun esikoinen oli ihan pieni, kuljetin rattaiden rungon ja kopan erikseen, eli kahdesti kiipesin portaat joka suuntaan mennessä. Sitten kun vaihdettiin ratasistuimeen, pompottelin rattaat ja lapsen jo yhdellä kertaa portaat yläs ja alas. Siinä tulee aika nopeasti aika taitavaksi, eikä lapsi yleensä edes herännyt portaiden kulkemiseen. Vaunut eivät tuosta kärsineet, koska en niitä huolimattomasti kuljettanut. Minusta hissittömyys ei ollut ongelma.

Minusta kahden lapsen kanssa hissittömyys on ongelma, jos kumpikaan ei osaa kävellä itse. Tuplarattaat eivät portaisiin mahdu, ja pientä lasta ei voi yksinkään rappuun jättää. Onneksi esikoiseni kiipeää jo raput sujuvasti itse, joten toisen tullessa voin keskittyä pelkän pienen kuljettamiseen rappusissa.

Jos esikoinen nukkuu, niin kyllä minä häntä edelleen 3 v. -ikäisenä rappuja ylös kiskon. Loppujen lopuksi painoero ei ole huomattava.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top