Mikä avuksi lonkka- ja jalkasärkyihin?

Zawitri

Jostain jotain jo tietävä
Tammikuunmammat 2016
Olen muuten selvinnyt ilman suurempia vaivoja ja pahoinvointeja, mutta nyt muutaman viikon olen joutunut kärsimään lonkka- ja jalkasäryistä öisin. Herään aina noin kahden tai kolmen aikoihin siihen, että ensin särkee toinen jalka ja kylkeä käännettyäni lopulta toinen. Etenkin oikea jalka tuntuu ottavan osumaa.

Kysyin asiasta sekä työterveydessä että neuvolassa, joissa molemmissa sanottiin vain, että tällaiset säryt kuuluvat asiaan, kohtu painaa lonkassa hermoja ja verenkierto jalkaan ei toimi samalla tavalla kuin normaalisti. Kivuille ei kuulemma oikein voi mitään tehdä. Muuten voisivat puolestani särkeäkin koko yön, mutta töihinkin pitäisi vielä jaksaa mennä ja täysin valvotut yöt eivät ole oikein hyvä lähtökohta parhaalle aivotoiminnalle.

Olen kokeillut tyynyä jalkojen välissä ja se tuntui aluksi hieman auttavankin. Nyt en kuitenkaan enää ole varma, sillä kivut ovat palanneet. Testasin myös pientä verryttelyä iltasella, joka auttoi levottomiin jalkoihin, muttei tehnyt erityistä vaikutusta tähän vaivaan. En osaa kunnolla nukkua istualtani, muuten varmaan siirtyisin siihen.

Onko teissä tammikuisissa kohtalotovereita? Oletteko löytäneet jotakin, joka vähentäisi yöllistä kipuilua?
 
Mullakin on nimenomaan öinen lonkkasärky vaivannit nyt muutaman viikon. Olen rv 26 nyt. Mulla auttaa kyllä usein tyyny jalkojen välissä mutta se karkaa useimmiten pois ja herään särkyyn. Ja tyynyn pitää olla tosi paksu ainakin mulla! Lisäksi auttaa kun nousen ylös ja kävelen muutaman minuutin niin särky häviää, mutta yleensä en jaksa nousta vaan pyörin koko ajan puolelta toiselle kun kipu alkaa. Tänään oli eka kerta kun toinen lonkka oli töissäkin vielä kipeänä nukkumisen jälkeen..
 
Mulla ei säre öisin lonkat, mutta päivisin saattaa särkeä kävellessä. Nyt tänään särki illalla.
 
Kamala lonkkasärky oli nyt yöllä. Heräsin aamuyöllä, molemmat lonkat "tulessa" vääntelin ja kääntelin ja asettelin tyynyä eikä nyt tuntunut mikään auttavan. Kävin kävelemässäkin mutta se auttoi vain hetken. Sitten parin tunnin päästä kuitenkin helpottikin ja sain nukuttua.. nyt lonkat ja nivuset särkevät yhä. Olin illalla jumpassa, jossa tehtiin paljon kyykkyjä, joten en tiedä pahensiko vaivaa. :arghh:
 
Herään melkein tunnin välein lonkkien särkyyn. Paksu tyyny auttaa vähän, mutta pieni kävely vielä parempi. Myös istuminen jalat koukussa helpottaa ainakin mun kolotusta.
 
Tänä yönä heräilin taas särkyyn. Tyyny tosiaan auttaa myös minua hieman, mutta karkailee aina paikoiltaan. Nyt tuntuu kihelmöinti sääressä asti.

Onko kukaan teistä kokeillut imetystyynyä jalkojen välissä? Jostain luin, että joku sitä ehdotti ja ajattelin, että se voisi pysyä paremmin paikallaan. En ole sellaista vielä ostanut.

Täytyy varmaan antaa uusi yritys myös iltavenyttelylle.

Päiväsaikaan minulla ei ole ollut kipuja ja kävely tuntuu sen sijaan helpottavan – yöllä en vaan jaksa nousta ramppaamaan, koska apu tässäkin keinossa tuntuu kestävän vain hetken.
 
Mulla on unikaverina vartalotyyny ja vie kyllä pahimman terän kolotuksilta pois.
 
Mulla Doomoo Buddy joka on siis iso imetystyyny. Ollut unikaverina jo kesästä lähtien :)
 
Mulla ei tosiaan öisin säre lonkat, mutta aamupäivisin saattaa olla kipeät. En ole vielä tyynyä käyttänyt apuna nukkuessa.
 
Marianne81, toimiiko imetystyyny tähän niin hyvin kuin olen joiltain sivuilta lukenut?
 
Kyllä mulla toimii. Nukun niin hyvin ton tyynyn kanssa. Kyljellään kun on kuitenkin ollut jo pitkään pakko nukkua. Mut toi koko tietty ratkaisee. Mulla on siis tosi iso imetystyynu ja se on varmaan jotain 140-150cm pitkä kun sen suoristaa. Eli saan sen jalkojen väliin ja kainaloon. Ja mahalle jää tilaa siinä välissä :D
 
Täytyy varmaan oikeasti tehdä/ostaa imetystyyny. Olisi kyllä mukava saada vähän varmemmin unta öisin ilman ylimääräisiä jalkasärkyjä.
 
Mä nukun sellaisen ison pitkulaisen tyynyn kanssa ja se kyllä ehkäisee noita särkyjä pääasiassa.
 
Mullakin on sellainen iso Lidlistä hankittu pitkä tyyny, mutta meillä on sen verran pieni sänky, että joudun potkaisemaan miehen pois vuoteesta jos haluan tämän kyseisen tyynyn mahtuvan unikaveriksi...
 
Zawitri: mikäs ihanampi tekosyy ostaa isompi sänky? että saa vartalotyynyn viereen ja myöhemmin sitten vauvelin...
 
Totta tuokin, Maajo. :) Rahapussi ei vaan taida tällä hetkellä antaa myöten eikä toisaalta makuuhuoneen kokokaan, kunhan saamme pinnasängyn sinne roudattua.
 
Meillä on vähän vajaa 120cm leveä sänky ja mulla käytössä öisin vartalotyynyn lisäksi 4 muuta pyörimässä siellä täällä :grin.
Voitte uskoa, ettei ukko kovin tyytyväinen joka aamu ole :hilarious:. Että meille ei todellakaan tule mitään perhepetiä, pelkäisin tukehduttavani vauvan. Ja sängystähän ei voi luopua kun se on upea +100-vuotias rautasänky.

Hyvä nukkuma-asento pelastaa puoli päivää (ja toisinpäin).
 
Me nukuttiin suhteen alkuaikoina mun 120cm leveässä sängyssä niin et siellä oli mun ja miehen lisäksi mun 2v poika ja mun kainalossa valtava pehmokoira. Jossain vaiheessa miestä alkoi ahdistaa ja sanoi et jompikumpi saa lähteä sängystä pehmo tai poika. Poika siirtyi omaan sänkyynsä :wink Vähän ajan päästä kävi vielä tilanahneemmaksi ja olisi pitänyt pehmostakin luopua. Ostin sit 160cm leveän sängyn :D
 
No te ootte menneet tiukkaan pakettiin! :grin
Meillä mennyt tää koko alaspäin, sillä lähdettiin tuosta 160 leveästä sängystä. Oon vaan vissiin niin painajaismainen "yövieras", että se on kuulema ihan sama nukkuuko 160 vai 120 leveässä sängyssä kun valtaan aina suhteessa saman määrän tilaa T. Mieheni :hilarious:
 
Eih..en kestäis jos ois yhtään kapeempi ku 160cm :D jos lapset änkeää viereen niin on ite ihan liiskana miehen ja lasten välissä, joten sillon mä siirryn jalkopäähän että ois vähän tilaa nukkua.
Tänne tullu kans riesaksi nää jalka vaivat..issias jumissa niin eilen ja tänään ihan järjetön särky taas jaloissa ja pakaroissa. Eilen oikealla ja tänään vasemmalla. Ei taida minusta enää olla tekemään kovin pitkiä lenkkejä :sad001
 
Takaisin
Top