Mikä auttaa raskausajan väsymykseen?

Yrttiteetä tekisi mieli

Asioista perillä oleva
Elokuiset 2026
Syyskuiset 2026
Mitkä keinot teillä on helpottamut raskausajan väsymystä (erityisesti jos se on alkanut loppuraskaudesta), vai onko se ollut sellaista minkä olette vaan joutuneet hyväksymään ja potemaan synnytykseen asti? Mä olin ekan kolmanneksen jälkeen pitkään tosi hyvävointinen, mutta nyt viimeisten viikkojen aikana (tänään 36+0) jaksavuus on laskenut kuin lehmän häntä ja ihan arkisten askareiden tekeminen tuntuu vaikealta. Vähän oon miettinyt voisiko tässä olla jotain tylsistymistä/masennuksen tapaista kun vaiva on pahimmillaan viikonloppuisin (arkena en niinkään huomaa, vaikka kyllä silloinkin voi illat olla hankalia) ja auttaisiko jos yrittäisi pakottaa itsensä tekemään enemmän (multa on jäänyt esim. säännöllinen hengästymistä aiheuttava liikunta pois, kun se aiheutti turhan paljon harkkasupisteluja), mutta väsymys tuntuu niin fyysisenä ja intensiivisenä että mietin voisiko kyseessä olla jokin elimellinen vaiva.

Oon yrittänyt nukkua päiväunia, mutta ei niitä määräänsä enempää voi vetää ilman että yöunet alkavat kärsiä. Kofeiinia tulee aamulla puolikkaan vahvan kahvikupillisen verran, ja huonosti nukuttuja öitä (jolloin nukun 2-3 tavallista vähemmän) ehkä 1-2 viikossa.

Ensi viikolla onneksi neuvola niin pääsee kyselemään ammattilaiselta, mutta sitä odotellessa: millaista väsymystä raskausaikana koitte (jos koitte), millä keinoilla yrititte sitä purkaa, ja löysittekö jotain mikä lopulta auttoi?

Eiköhän tuo ole ihan normaalia viimeisten viikkojen aikana. Kroppa alkaa olla aika kovilla, vauva kasvaa hurjaa vauhtia ja ihan jo fyysinen kuormitus raskaudesta. Aika yleistä, että toinen kolmannes on parempaa aikaa ja viimeisellä sitten tulee taas väsymystä. Jos töissä jaksaa, niin ehkä keho vaatii sen edestä lepoa kun siihen on mahdollisuus. Sitten tietysti rauta-arvot? Tai ehkei se unenlaatu ole kuitenkaan niin priima, vaikka unta tulisi ihan hyvä määrä.

Itse olin läpi raskauden väsynyt, toki söin pahoinvointilääkettä, joka saattoi vaikuttaa väsymystä lisäävästi ja pystyin sen lopettamaan vasta muutama viikko ennen synnytystä. Mutta aamuvuorot pysyin hereillä, iltapäivällä haukotti jo hirveästi. Vapaapäivinä ja ennen iltavuoroja nukuin 2-3h päiväunet jo aamupäivällä. Eikä sitä energiaa oikein ollut mihinkään ylimääräiseen. Sen mukaan piti elellä mitä keho vaati, levätä jos väsytti ja puuhata silloin kun oli vähän virkeämpi.

Mikä auttaa: synnytys 😂 sit toki tulee toisenlainen väsymys vauvasta huolehtimisen myötä, mut ite koin tietyllä tapaa jopa pahempana sen loppuajan raskausväsymyksen...

Jäin ite saikulle väsymyksen ja erilaisten vaivojen vuoksi n. 2kk ennen laskettua aikaa ja luulen, että jos oisin ollu töissä en ois jaksanut tehdä vapaa-ajalla yhtään mitään. Teen suht fyysistä työtä jossa kävelen hyvin paljon päivän aikana. Lähikauppaan 10-15 min käveleminenkin alko tuntua joltain ultimaattiselta urheilusuoritukselta vikoina viikkoina. Vaikka unta tuli määrällisesti ok tuntimäärä, laatu oli aika kehnoa loppuajasta. Ja keho vaan tosi kovilla.

Mulla auttoi se, että arki oli suht kiireistä. Koska oli koiria, oli pakko kävellä kolme kertaa päivässä, se varmasti auttoi. Harkkasupistuksia ei niin tarvi välttää, jos ne ei ole kipeitä. Mulla tuli niitä 50-100/ hereillä olo aika päivässä. Ihan sama liikkuiko vai ei. Joten liikuin. Portaat oli vaikeita supistuksen aikana. Mulla meni viikoille 41+6 ja viimeiset 2vkoa, kävely oli maks 1km kerrallaan, kun selkä tuli niin kipeäksi. Sitä ennen kävelin vielä 3km kerran päivässä ja sitten 1kmx2. Mutta viimeisen kuukauden aikana kyllä väheni urheilusuoritusten kesto, kun selkä väsyi. Uinti ois varmasti ollut hyvä

Takaisin