Mieslääkärit, naislääkärit...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Quara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Quara

Puuhakas puhuja
Olen paljon miettinyt näitä kommentteja siitä, voiko mieslääkäri muka oikeasti ymmärtää mitään raskaudesta, kun ei ole sitä itse kokenut. Tai voiko miesgynekologi olla oikeasti pätevä, koska ei ole nainen ja siten ymmärrä naisena olemisesta mitään.

Saman ajattelumallin mukaisesti psykologin pitäisi varmaan olla itse sairastunut psyykkisesti tai syöpälääkärin olla itse sairastanut syöpää? Järjetöntä minun mielestäni.

Vauva-lehdessä oli joku aika sitten juttu, jossa puhuttiin synnytyskivuista ja niiden lääkinnästä. Joku sitä kommentoi täälläkin, että tottakai se oli MIESlääkäri sanoi, että lääkitys on hyvä juttu ja NAISkätilö se, joka sanoi, että halutessaan synnytyksestä selviää kipulääkkeettä. Että nainen kyllä tietää, mitä nainen kestää. Että miehet ei kestä kipua ja siksi tarjoaa lääkitystä, vaikka naiset ei sitä haluaisi. Veikakan kuitenkin, että synnytyssalissa jokainen läääkitystä pyytävä saa lääkkeensä ja niitä välttelevä saa olla ilman. Kamalinta olisi, jos joku kipulääkettä pyytävälle sanoisi, että kyllä sä pystyt ilmankin, monet muutkin on pystyneet...

Olen miettinyt, että jossain tilanteessa juuri se, että nainen niin-kauhean-hyvin-tietää-miltä-toisesta-tuntuu voi johtaa siihen, että kiputilaa tai tunnetta vähätellään eikä ymmärretä. Tämä minä- tiedän- miltä- sinusta- tuntuu on ylipäänsäkin neuvontatyötä tekevien helmasynti. Silloinhan avuntarvitsijaa ei tarvitse kuunnella, kun jo tiedetään, miltä hänestä tuntuu. Ei oma kokemus välttämättä auta laisinkaan ymmärtämään muita, jos kokemus tuodaan esiin jonkinlaisena kilpailuna (koska minä kestin niin kyllä sinäkin) tai sen avulla vähätellään.

En tarkoita, etteikö tällaisia vallankäyttötapauksia olisi molemmissa sukupuolissa, mutta kovakouraisimmat gyneni ovat aina olleet naisia. Olen yleensä käynyt naislääkäreillä ihan mukavuussyistä (joka onkin sitten ihan eri asia), mutta ne muutamat kerran miesgynen luona ovat olleet ihan positiivisia kokemuksia. Olen tullut kuulluksi ja lähtenyt tyytyväisenä.

Minulla on luottavaisempi olo vanhemman miesgynen luona kuin nuoren naiskätilön puheilla. Ihan sama ovatko synnyttäneet tai eivät. Ihmisen pitää tulla kuulluksi omassa tilassa ja pitääpystyä luottamaan hoitoon. Toki jos ei vain voi luottaa mieheen, niin sitten ei varmaan voi. Ja pitää mennä naislääkärin luokse. Mutta perusteena se, että pitää olla nainen ollakseen ymmärtävä gyne, ei ole mielestäni pesunkestävä.

Kun otit asian esille tuolla tavalla, että syöpälääkärin olisi pitänyt sairastaa syöpä jne., niin ymmärrän tuon kantasi ja osaan ajatella eri lailla. Olen nimittäin itse yksi niistä, joka kommentoi täällä tuohon vauva-lehden asiaan noin, kun mainitsit, voin sen myöntää. Pitäähän lääkärillä olla koulutus sen mukaisesti, että osaa tehdä asioita, mitä hänen täytyy työkseen tehdä. Olet ihan oikeassa. En sen kummempaa tähän asiaan sano.
Miesgyneistä sen verran, että itse en ole ollut miesgynen "käsittelyssä" ikinä, enkä suostuisi edes mennä. Se on vain minulle sellainen asia, että inhottaisi. Juuri varsinkin joku vanha miesgyne... Itse en siihen jotenkin pystyisi. EN tarkoita, että hän ei työtään osaisi tai, että he olisivat heti jotain pedofiileja, joita kiinnostaa nähdä vain naisten värkkejä :D Tuokin on lähinnä varmaan "makuasia" ja tämä on minun mielipiteeni. Olen törmännyt vain hyviin naisgyneihin ja sellaisten puoleen aion kääntyä. Piti tämän verran asiaa kommentoida :) Eli mielipideasia tuo gynejuttu.

Niin, ja sitä vielä! Että mieslääkäritkin tietävät varmasti raskaudesta. Kuten naislääkärit tietävät miesten penisongelmista. Synnyttäneen naislääkärin on varmasti vain helpompi ymmärtää raskaana olevia, mutta se ei tarkoita sitä, että vain he osaisivat toimia raskaana olevien kanssa. Samahan asia se on, että jos mies menee lääkäriin, koska on peniksessä jotain kipua,kirvelyä tms, on mieslääkärin, joka tälläistä on kokenut, helpompi ymmärtää tätä potilasta, mutta se ei tarkoita, että vain tälläinen mieslääkäri tietäisi asiasta.

Mulla ollu yleensä mies gynet paljon mukavempia kuin naiset. Ne kuuntelevat ja tekevät tutkimuksen rauhallisesti ja kivutta. Oma neuvolalääkärinainen viimeksi suoraansanottuna kohteli mua niin törkeästi sanallisesti kuin myös fyysisesti tutkimuksen (sisätutkimus sattui ja todella paljon) aikana joten olen miesten kannalla vaikka eihän se aina ole mitään mukavinta näyttä pimppaansa niille, mutta minusta se on mukavempaa kuin että nainen joka tekee sen omalla kokemuksen pohjallaan ja siihen vedoten.

Mä en vapaaehtoisesti menis miesgynelle, mutta kävi niin kiusallisesti, että neuvolalääkäri on mies ja hän siis tekee sisätutkimukset. Eipä tässä auta kuin kestää kiltisti. Eikä hänessä sinänsä mitään vikaa, asiallinen tyyppi, mutta en vaan tykkää, että vieraat miehet kopeloi mua niin aroilta alueilta. [:@]

Minä sain shokkihoitoa heti alkuunsa, kun ekan kerran elämässäni menin gynekologille - pillerireseptiä hakemaan. Mieshän se oli ja sinne ilmestyi vielä paikalle joku harjoittelija kysymättä multa mitään. Plus että se gynekologi oli vielä jotenkin kauhean irstaan näköinen. Sitten kesken tutkimuksen se ihan varoittamatta työnti sormensakin suoraan perseeseeni... Kyllä oli nöyryytetty olo... Sen jälkeen en ole miehen ronkittavaksi joutunut ja ultran tehnyt kätilökin oli nainen - ja oikein mukava! Mutta tietenkin tuo on näissä kunnallisissa hieman hankala valita gynekologiaan.
Ja jottei tämä nyt ihan sukupuolisyrjiväksi menisi, niin kävin kerran vain papa-kokeessa ja sillä eukolla oli otteet, kuin karjakolla! Kyllä niin rempseesti, että! Housut pois ja pöydälle, vips; näyte otettu ja voit mennä. Siitä tuli myöskin sen verran typerä olo, mutta eri tavalla vain.
Joka tapauksessa oman mukavuuteni tähden mieluummin nainen, kuin mies. Minua koko toimitus ahdistaa jo naisenkin kanssa niin paljon, ettei siihen enää vastakkaista sukupuolta tarvita lisäämään sitä [&:]

Mielestäni näitä asioita ja kokemuksia ei voida yleistää. On erilaisia mies- ja naislääkäreitä ja meitä potilaitakin on erilaisia. Toiset pitävät toisesta ja toiset toisesta. Yksittäisinä tapauksina asioista voidaan kyllä puhua, mutta ei yleistää sukupuolittain lääkärien toimintaa.

Samaa mieltä KiCan kanssa.

Itse olen aina halunnut miesgynen. Ne muutamat kerrat kun olen naisgynellä käynyt, on olleet epämukavia. Kylmät laitteet, kovakouraista käsittelyä. Miesgyneillä on ollut paljon varovaisemmat otteet, ehkä just siksi kun eivät itse omaa samoja värkkejä... Koskaan ei oo tullut oloa että asiassa olis jotain outoa, todella huomaavaista on ollut kohtelu aina. Ero on ollut niin huomattava että olen ihan erikseen pyytänyt miespuolista jos on ollut mahdollista (yleensä siis yksityisellä).

Mutta, makuasia yhtä kaikki.

Kyllä minä kanssa alan olemaan mielummin mieslääkärin kannalla. Vaikka myönnän, että ajatuksena se on ensin hieman epämiellyttävä. Mutta kokemusteni perusteella(niinkuin aika monella täälläkin) on mieslääkärin käsittely ollut paljon miellyttävämpää kun naisilla(varottamatta vehkeitä sisälle, kankuille läpsimistä "ole nyt rentona!!", töykeyttä). Keskenmenoni aikaan naistenpolilla mieslääkäri oli erittäin mukava ja sai minut jopa naurahtamaan siellä huoneessa, mikä on aika hyvin siinä tilanteessa, ihan muuten jutellessa. Hän osasi muutenkin hoitaa sen surullisen tilanteen erittäin hyvin! Naishoitajat olivat sitten lääkkeitä antaessa vähän, että "näin nyt käynyt, tässä nämä napit ja ei muuta kun kotia ottamaan!"
Ja minullakin ensimmäinen gynekäynti oli miehellä, eikä ollut miellyttävä käynti. Ja olen myös saanut aivan ihanaa kohtelua naishoitajilta solumuutos hoidoissa. Pitivät kädestä kiinni ja rahoittelivat ihanasti kun näkivät, että sattuu. Tuleville käynneille toivoisinkin siis näistä jompaa kumpaa hoitajaa ja sitten tuota mieslääkäriä joka "hoiti" keskenmenon! [:)] Olisi paras mahdollinen yhdistelmä!

Ja en toki yleistä sukupuoliin yhtään mitään, muttei minun mielestäni ole yleistämistäkään jos nyt omien kokemuksien perusteella toivoo itselleen tietyn sukupuolista lääkäriä. Ei minua haittaa vaikka kaikki muut olisivat saaneet huonoja kokemuksia miehistä.

Olen ollut sekä mies-, että naisgynellä. Molemmissa hyviä ja huonoja kokemuksia. Mutta kyllä silti olen ennemmin miesgynelle menossa kuin nais. Mutta en kyllä mitenkään voisi olla ehdoton, että jompi kumpi ei kävisi...
Mieslääkäri minulle ensi kertaa sisätutkimuksenkin teki ja ei se mitenkään epämiellyttävä ajatus ollut alunperinkään. Yhtälailla koko sisätutkimus tuntui ajatuksena kurjalta, kun sitä ei koskaan ennen oltu tehty.

Mikäli synnytyksessä on mieslääkäri, niin en usko että siinä tuskan keskellä edes miettii ettei haluais mieslääkäriä. Siinä vaiheessa olis varmaan sama onko se edes lääkäri, kunhan vaan jotain helpotusta siihen tilanteeseen saa. [:D]

Kävin ite miesgynellä viime keväänä kun sain keskenmenon ja oli ihan asiallinen. Selitti asiat hirmu selkeesti niin että ei kauheesti tilaa itse syytöksille jääny ja oli tosi ymmärtäväinen kun selitin et tuntuu niin älyttömän pahalta ja tuntuu et hajoon ja murenen. Mutta ooneks nyt oon jälleen raskaana ja rv 22 menossa [:D]. 

En ole koskaan ollut miesgynellä enkä vapaaehtoisesti aio mennä. En epäile että mieslääkäreissä sinällään mitään vikaa olisi tai että he olisivat jotenkin epäpäteviä kun eivät tiedä ko. värkin henkilökohtaisesta "omistamisesta" mitään, mutta en vaan kertakaikkiaan halua, että mies (muu kuin oma) minuun koskee. [:'(] Jos synnytykseen sattuu mieslääkäri, niin sillehän ei sitten voi mitään, ikävä kyllä.

Mutta kukin tyylillään.

Takaisin