Mielitekoja ja inhokkiruokia

Mua etoo banaani edelleen. Nyt sentään pystyn jo istumaan vieressä, jos joku muu sitä syö, mutta itse en koskis vielä kirveelläkään!
Muuten ei oikeestaan ruokarintamalla ihmeitä, aika perusruuat maistuu parhaiten, turhat kikkailut on jääneet pois.
Mutta ai että odotan graavilohta ja medium-pihviä kunhan tää tulokas saapuu!

Minä aijon hakee graavilohta ihan vähän jostain kauppatorin tai stokkan tuoretiskiltä jouluks:D Aijon syödä myös maksalaatikkoa ja muutamaa juustoa(edelleen stokkalta).

Minä aijon hakee graavilohta ihan vähän jostain kauppatorin tai stokkan tuoretiskiltä jouluks:D Aijon syödä myös maksalaatikkoa ja muutamaa juustoa(edelleen stokkalta).

Kannattaa sit olla tarkkana sen graavilohen kans et on tosi tuoretta.. paitsi et olikohan se kielletty ihan kokonaan kun on raakaa ite tehtynäkin siis.. kun ite kylmäsavustettua sai muistaakseni syyä.. mä en uskaltais syyä mitään juustoja tms mut tunnen kyl monia ketkä on syöny eikä oo mitn käyny.. mä en viime raskaudessakaa syöny mitää noit paitsi vauvajuhlissa uunissa olleita poro-tuorejuusto hyrriä mut sen jälkee lähinki slle viikos synnyttää ni nyt en senkää eest uskalla :D

Mä oon syönyt raakaa kalaa jos oon tiennyt, että se on tosi tuoretta (tyyliin sushipaikasta, jossa kala on tullut kokonaisena samana päivänä hallista ja pyyntipäivä tiedossa).

Graavia tai kylmäsavua en uskaltaisi syödä ollenkaan, vaikkei ois ollut vakuumissakaan (edes itse tehtyä siis). Listeriabakteeri on niin yleinen, että on tosi todennäköistä, että se tarttuu omista käsistä siihen kalaan jääkaapissa ja sitten kun se kala graavautuu/savustuu, niin sillä on kuitenkin aikaa lisääntyä. Pitäisi vähän tarkemmin selvittää listerian lisääntymisaikoja, eli ehtiikö esim. 1 vrk:ssa lisääntyä kuinka korkeisiin pitoisuuksiin tms. Yön yli graavaaminen kyllä riittää jos suolaa on tarpeeksi maun puolesta. Eli jos sais aaton aattona aamusta kokonaisen kalan tosi tuoreena jostain ja graavais itse... Hmmm.... Alkoi tehdä mieli :hungry: Jos joku jaksaa perehtyä listerian lisääntymisnopeuteen niin ilmoitelkaa :grin

Juustojen osalta mä oon syönyt jos on ollut pastöroituja ja just avattu paketti. Samat syyt kun yllä, eli se listeria niihin pääsee tosi helposti ja lisääntyy sitten siellä jääkaapissa kyllä. Eli samana päivänä avattuja tuorejuustoja, aurajuustoa yms. oon syönyt. Tehtaalta noi todennäköisesti lähtee listeriavapaina, kun niissä ne prosessit on sen verta hiottuja ja hygienia vähän eri tasolla kuin kotikyökissä.

Juustoja syön minäki, enkä kyl nii kovin tarkkana oo ollu sen suhtee mitä syön ku en esim syö kalaa ollenkaan.
Kahvi ja kokis on ollu vaikeeta rajottaa..

Mulla tekee vähän väliä mieli limua, tänään ostin sitten saunajuoman. Ja heti kauhee närästys. Mistä mua rankaistaan :woot::woot:

Mulla tekee vähän väliä mieli limua, tänään ostin sitten saunajuoman. Ja heti kauhee närästys. Mistä mua rankaistaan :woot::woot:
Ne hapot voi aiheuttaa närästystä. Renniee saa käyttää odotusaikana närästykseen.

Paitsi se saattaa olla myös turvotus mitä limpparista/ vissystä voi tulla.

Mulla ei nämä raskausajan kielletyt ruoka-aineet aiheuta kovinkaan suurta murhetta, kun en muutoinkaan syö raakaa kalaa (lasken siis graavilohenkin raa'aksi kalaksi), en pehmeitä juustoja (juustokakut maistuis kyllä, mutta niitä ei tule muutenkaan kovin usein tehtyä tai niitä ole kovin usein muutoinkaan tarjolla). En syö normistikaan mitään vakuumipakattuja kaloja. Ja lihan kypsennä aina kunnolla. Toki naudan pihvit hiukka punertavia olisivat hyviä, mutta niiden suhteen ei ole suurempaa himoa...naudan lihan teen useimmin kastikkeeksi, joka saa muhia tuntitolkulla ja sellainen ihan kypsä, äärimmäisen mureaksi keitetty liha on sitten hyvää.
Punajuurisalaaatista tykkään kovin ja huomasin tässä juuri viime viikolla, että siinä oli makeutusaineena käytetty sakariinia, joten jätin syömättä. Luulen kyllä, että olen alkuraskaudessa saattanut sitä syödä, kun ei ole mieleeni tullutkaan siinä olevan jotain sellaista, mitä ei saisi raskaana ollessa syödä.
Ja mielitekojakaan ei ole koko aikana ollut oikeastaan laisinkaan...

Takaisin