Mesiangervo
Satasella mukana keskusteluissa
Tässä piileekin meidän herkkien ja empaattisten ihmisten yksi suurimpia haasteita... Näemme aina ihmisen ydintasolle, sinne missä on kauneutta ja hyvyyttä. Pinnalla voi olla mitä tahansa synkyyttä, varjoja tai suoranaista ilkeyttä tai pahuutta, mutta ohitamme (varsinkin rakastuessamme) nämä kohdat ja kerrokset ihmisessä. Varjojen noustessa esiin takerrumme yhä intensiivisemmin siihen hyvään, jonka olemme nähneet ja tavoittaneet. Todellisuudessa tämä ihminen ei välttämättä ole itsekään tavoittanut omaa hyvyyttään ja rakkauttaan, vaan elää vahvasti omien varjojensa kautta. Varjoilla tarkoitan mm. menneisyyden raskaita kokemuksia, traumoja, vahingollisia ajatusrakenteita ja uhriutumista. Meidän on rakastuessamme myös vaikea olla realistisia ja nähdä totuudenmukaisesti. Tätä saatetaan käyttää hyväksi. Lisäksi näemme ja ymmärrämme syyt ja seuraukset toisen ihmisen sairaalloisellekin käytökselle. Pystymme jollain tavalla tuntemaan heidän kokemuksensa elävästi ja ymmärtämään melkolailla loputtomiin, ja monesti omalla kustannuksellamme. Herkkyyttä, empatiakykyä ja anteeksiantavaa luonnetta on helppo käyttää hyväksi...
Rakkaus muita kohtaan on helposti suurempaa kuin rakkaus itseämme kohtaan. Haaste piilee juuri tässä... Miten oppia rakastamaan itseään aidosti? Miten oivaltaa syvällisesti oma arvonsa niin, että se heijastaa myös ulospäin? Loppupeleissä määrittelemme itse sen miten annamme muiden kohdella itseämme. Luomme itse omat rajamme tai olemme luomatta. Olemme omassa voimassamme tai luovutamme voimaamme muille. Valitsemme omasta puolestamme tai luovumme vapaudestamme valita.
Muita voi ja saa auttaa ja tukea, mutta se ei saa tapahtua oman hyvinvoinnin kustannuksella. Kyky voimakkaaseen empatiaan ja herkkyys ovat lahja ja monet näillä ominaisuuksilla varustetut ihmiset päätyvätkin jonkinlaisiin auttajan tehtäviin. Isoin haaste onkin omassa voimassa pysyminen (rajojen määrittely ja niistä kiinni pitäminen) ja itsensä ehdoton rakastaminen ja arvostaminen.
Rakkaus muita kohtaan on helposti suurempaa kuin rakkaus itseämme kohtaan. Haaste piilee juuri tässä... Miten oppia rakastamaan itseään aidosti? Miten oivaltaa syvällisesti oma arvonsa niin, että se heijastaa myös ulospäin? Loppupeleissä määrittelemme itse sen miten annamme muiden kohdella itseämme. Luomme itse omat rajamme tai olemme luomatta. Olemme omassa voimassamme tai luovutamme voimaamme muille. Valitsemme omasta puolestamme tai luovumme vapaudestamme valita.
Muita voi ja saa auttaa ja tukea, mutta se ei saa tapahtua oman hyvinvoinnin kustannuksella. Kyky voimakkaaseen empatiaan ja herkkyys ovat lahja ja monet näillä ominaisuuksilla varustetut ihmiset päätyvätkin jonkinlaisiin auttajan tehtäviin. Isoin haaste onkin omassa voimassa pysyminen (rajojen määrittely ja niistä kiinni pitäminen) ja itsensä ehdoton rakastaminen ja arvostaminen.