Menkkamainen kipu.

Wakemeup

Oman äänensä löytänyt
Mulla nyt menossa luultavasti rv. 5, vaikea sanoa ennen ultraa joka on 10.12, mulla kun kierto on ollut kaikkea 28-37 välillä. Tein monta positiivista viime viikon ke ja to, on ollut kokoajan on - off menkkamaisia vatsakipuja, eniten iltaisin ja öisin. Onko mulla samaa? kuulema kohdun kasvukipuja. ( toivottavasti tämä merkki siitä että vauva oikeasti on kohdussa :)

Hei Wakemeup! :)
Mulla viikkoja kans reilu 5, ja mulla on ollu menkkajomotuksia jo viikko ennen plussaamista ja jatkuu edelleen. Välillä jomottaa enemmän, välillä vähemmän.
Tuntuu myös et iltaa kohden ehkä hiukan enemmän.

Kohtuhan alkaa kasvamaan yleensä n. 9. raskauviikolla, mutta on toki yksillöllisiäkin eroja, joten tuosta johtuuko kivut kohdun kasvamisesta en osaa sanoa.

Mulla ultra kans vasta 11.12. Huh kun voikin odottavan aika olla pitkä... Hyviä vointeja! :)

Mulle ainakin neuvolasta sanoivat että kohdun kasvuun liittyviä kipuja, että huolestua tarvitsis vasta jos kipu jatkuu koko ajan. ihanaa kun on muita jakamassa nämä samat jännityksen ajatukset <3

Mulla oli kipuja ihan oviksesta plussaukseen saakka, noin puoltoista viikkoa. Jatku siitä vielä noin 1,5 viikkoa, ja ihan normaalisti vauva köllötteli kohdussa kun ultrassa kävi:D joskus kun rv 6 alko niin kipuja ei enää ollut. Nyt kun alko rv 8, on taas kivut palanneet mutta nyt taitaa olla kyse niistä kohdun kasvukivuista:)

Mäkin olen kärsinyt menkkamaisista kivuista jo ennen plussausta - odottelin kokoajan menkkoja saapuvaksi, ja siksi testin plussa olikin iloinen yllätys!

Mä menin tiistaina työterveyslääkäriin noiden kipujeni vuoksi, koska kivut alkoivat alkuviikosta tulla niin yllättäen ja tosi kivuliaina. Aikaisemmin ne kivut oli olleet vain pientä menkkamaista jomotusta, ei mitään näin kivuliasta. Yleislääkäri teki tutkimuksen (tunnusteli kohtua masun päältä + sisätutkimus) ja arveli kaiken olevan kunnossa, kipujen syyksi hän arveli kohdun supistelun. Sairaslomaa sain tämän viikon ja kivut olikin jo paljon pienemmät keskiviikkona, kun vain lepäsin koko päivän.

Eilen kuitenkin kivut yllätti taas päivästä ja illasta. Olin aamusta puuhaillut kaikennäköistä kotona, en sitten tiedä johtuuko kipujen takaisintulo siitä. Tein eilen tosi kummallisen huomion; mulla ne kivut tulee silloin, kun suolistossa tapahtuu jotain. Eli toisinsanoen silloin, kun on kakkahätä?! Vessassa käynnin jälkeen kivut hellittää nopeasti. Ei vaikuta mun mielestä ihan normaalilta ja siksi ajattelinkin soittaa tänään neuvolaan. Jospa sieltä osattaisiin rauhoittaa mun mieltä ja vainoharhaisuutta. :)

tiinaO_o,  mullaki kivut liittynee vatsan toimintaan osittain. Tai siis mua ummettaa taas iha järkysti ja huomaan et ku on muutaman päivän ummettanu ni maha on melkein iha arka... Ja jomottaa enempi. Mut helpottaa sit heti ku maha on toiminu.. :)

tiinaO_o: Kyllä kuulostaa aivan normaalille suolistovaivalle tuo sun kipuilu. Mulla on samaa vaivaa ollut ihan alusta lähtien. Wc:ssä käynti helpottaa ja jo sekin, jos saa ilmaa puserrettua ulos. Ruokavaliota tässä yrittänyt muuttaa ja ehkä vähän jo tuloksiakin näkyvissä. :)

No sitä en kyllä ihan usko koska oireet alkoivat kun pari päivää ennen positiivista testiä. Että varmasti jotenkin tähän raskauteen liittyy kuitenkin. Kun kramppailuja on kuitenkin ympäri päivän. Ja osaa kuitenkin tunnistaa kohtuun liittyvät kuukautismaiset kivut. Eroavat aikalailla kuitenkin normaaleista maha ongelmista...:)

Mä en ole kärsinyt vatsavaivoista aiemmin ollenkaan ja sen takia itsekin alkuunsa pelästyin moisia kipuja. Tyypillinen raskausoirehan on juurikin ummetus ja ilmavaivat, joillakin kovinkin kivuliaina eli todellakin liittyy raskauteen kyllä. Tänään on itsellä alkanut myös kipuilla erilailla, ikään kuin nipistelee ja vähän niin kuin menkkakivut muttei kuitenkaan. Toiveikkaana tämän yhdistän siihen mahdolliseen kohdun kasvuun. Eiköhän näitä oireita/vaivoja ole yhtä paljon kuin odottajia. Toivotaan, että kaikilla kuitenkin niitä ns. normaaleja kipuja ja tuntemuksia. :)

Mawerick, en minäkään näitä missään tapauksessa normaaleiksi suolistovaivoiksi luokittelisi. Ovat niin yllättäen tulleet ja tuo kipu on vain pahentunut tämän kuluneen viikon aikana. Soitinkin neuvolatädille, kuvailin kipua ja muita oireita ja hän oli kyllä aivan ihmeissään koko asiasta. Kovasti kyseli onko uloste erilaista kuin ennen, onko vuotoa, milloin sattuu, missä tuntuu, jne. Hänellekin tein selväksi, että kyllä mä ihan selkeästi tunnistan sen kivun olevan kohdussa ja vaikka voinkin ton kivun kanssa elää, niin kyllä mua pelottaa että onko kaikki kunnossa.

Neuvolatäti oli sitä mieltä, että parempi tulla neuvolalääkärillä käymään ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä, koska kivut kuulosti hänen korvaansa niin oudoilta. Sanoi, että lääkäri varmaan ultraa kohdun ja katsoo mikä siellä on tilanne. Jotain tämä hoitaja puhui mahdollisista kiinnikkeistä, mutta veikkaili että olisi ne kiinnikkeet jo aikaisemmin kipuilleet jos on niistä kyse. Käski pitämään vähän kirjaa siitä, miten usein kipua tulee ja miten voimakasta kipu on. Jos kivut loppuu itsestään, ei tarvi mennä käymään.

Kyllä mä ainakin olen iloinen, että soitin neuvolaan ja pääsen lääkärillä käymään. Niinkuin sanoin, kyllä näiden kipujen kanssa elää, mutta mulla on ainakin huoli siitä, mikä tilanne tuolla alakerrassa on. Parempi saada jotain varmuutta asiaan kuin murehtia asiaa yötä päivää. :)

Mulla on kans ollu ihan samanlaisia kipuja, liittyy jotenkin suoliston liikkeisiin, mutta on tosiaankin alkanut vasta nyt raskaana ollessa. Kivut tulee yleensä juuri iltaisin ja öisin niihin heräänkin, sen verran voimakkaita ne on. Itsekin soitin neuvolaan, mutta siellä ei ollut yhtään aikoja vapaana ennen joulua, joten käski mennä päivystykseen jos kivut vielä jatkuvat viikonkin. Mitä sulle tiinaO_o sanottiin lääkärissä?

Mulla ihan sama ongelma kun muillakin. Rv 7+5. Neuvolasta sanoivat kun aikaa varasin että kohdun kasvukipuja ja kun verenkierto lisääntyy niin voi tulla kipua. Itellä tunne tulee sillon jos touhuaa jotain ja sit rauhottuu tai istuu jotenkin lysyssä, eikä tuo ummetuskaan asiaa auta yhtään. Pari viikkoa pitäis vielä ekaa neuvolaa odottaa ja ultraa 12.12. :/

vemsi kirjoitti:
Mulla on kans ollu ihan samanlaisia kipuja, liittyy jotenkin suoliston liikkeisiin, mutta on tosiaankin alkanut vasta nyt raskaana ollessa. Kivut tulee yleensä juuri iltaisin ja öisin niihin heräänkin, sen verran voimakkaita ne on. Itsekin soitin neuvolaan, mutta siellä ei ollut yhtään aikoja vapaana ennen joulua, joten käski mennä päivystykseen jos kivut vielä jatkuvat viikonkin. Mitä sulle tiinaO_o sanottiin lääkärissä?

Lääkäri kyseli enemmän kivuista ja kauan ovat kestäneet, teki sisätutkimuksen ja ultrasi alakautta. Nuori naislääkäri vähän kummasteli kipuja, mutta arveli niiden kuuluvan raskauteen. Hän selitti asian sillä, että peräsuoli ja kohtu on niin lähekkäin ja joillain kohtu on herkempi raskauden aikana kaikelle "ulkopuoliselle" liikkeelle tai ärsykkeelle. Mulla on kuitenkin nuo kivut vähentyneet ja lieventyneet, vaikka kyllä niitä vielä välillä tulee. Kai sitten kohtukin alkaa sopeutua uuteen tilanteeseen? Varattiin varmuuden vuoksi uusi ultra-aika ennen varsinaista np-ultraa eli parin viikon päästä pääsen uudestaan vilkuilemaan Toukkaa. :)

Mä olen myös ollut aivan ihmeissäni näistä vatsatuntemuksista. Hyvä kuulla, että muillakin on samantapaisia kun itsellä mielikuvitus aika herkästi laukkaa... Mulla ei ole koskaan ollut mitään ruuansulatusvaikeuksia, mutta nyt on ollut tosi inhottavaa olettaakseni ummetukseen liittyvää kipuilua ja ilmaa tuntuu kertyvän varsinkin iltaa kohti. Sellaisia repäiseviä kipuja on myös jos tekee jotain äkkinäisiä liikeitä. Nyt mennään rv 8+2.

Olin viime viikolla sellaisessa core-jumpassa ja siitä jäi ihan ihme tuntemukset mahaan. On ollut tosiaan menkkamaista särkyä, joka ei kuitenkaan ole menkkamaista. En osaa paikantaa tuntemusta mihinkään. Se on varmaa joku yhdistelmä ruuansulatusvaivoja ja kohdun kasvua. Toivoakseni.

Kysyin neuvolantädiltä tuosta keskivartalon ja erityisesti vatsalihasten treenaamisesta. Hänen mukaansa siihen asti kunnes maha alkaa kasvaa voi treenata normaalisti. Kuulemma liian timmit vatsalihakset voi vaikeuttaa synnytystä. No joo, liiasta timmiydestä ei voi kyllä meikäläisen keskivartaloa syyttää, mutta täytyypä kuunnella kroppaansa ja alkaa ottaa iisisti tarpeen tullen...

Takaisin