Mausteet - millainen maustaja olet?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä teiltä löytyy maustekaapista? Millainen maustaja olet?

Meidän maustekaappi taitaa olla aika riisuttu. Sieltä on aikojen saatossa pudonnut pois keskenään samankaltaisia (esim valkopippuri, kun ei kaikkia pippureita tarvitse). Me myös maustetaan ruoka tosi miedosti, kun en pysty syömään tulista ja kuopus on siinä asiassa vielä ihan omalla tasollaan. Joten chilijauhetta ei vaan tullut käytettyä kuin joskus harvoin tosi varovasti.

Mitä sitten siellä on:
Kurkuma riisiin ja kanaruokiin. Currya ei uskalleta ostaa, koska olen joskus saanut siitä allergiaoireita. En vaan tiedä mille sen ainesosalle olen allerginen, mutta en ainakaan kurkumalle.
Paprikajauhe, jota käytetään tosi usein maustamiseen.
Pippureista sitruunapippuri sekä kokonaisia maustepippureita myllyssä ja keittoon laitettavaksi.
Yrteistä basilika ja oregano. Joskus yritetty pitää useampa yrttiä, mutta ei niitä muita sitten tule hirveän usein käytettyä. Suosikit vaan jäi. Ja sitten on sipulijauhe ja kuivattua ruohosipulia.
Ja tietenkin suola.

Löytyy myös kaneli ja vaniliinisokeri leivontaan. (Ja toki hienoa sokeria, joskaan ei maustekaapissa.)

Meillä löytyy kohtalainen valikoima
- paprikajauhe
- savupaprika
- curryjauhe
- valkosipuli- ja sipulijauheet
- tacomauste
- mustapippuri myllyssä
- maustepippuri kokonaisena keittoihin
- valkopippuri
- cayennepippuri
- sitruunapippuri (tomaatti tai avocado leivälle 🤌🏻)
- limepippuri
- juustokumina
- garam masala
- oregano
- timjami
- ruohosipuli
- persiljaa
- tilli
- rakuuna
- basilika
- minttu
- laakerinlehtiä
- suolaa taitaa olla kolmea erilaista, pari myllyssä ja sitten tavallinen hienosuola
- neilikka

Sitten tietysti jotain kanelia, kardemummaa yms leivontaan meneviä juttuja muutama.

Lisäksi sitten muutama mausteseos jostain aasia-kaupasta, mies käyttää niitä johonkin ruokaan 😅 Osa mausteista on tullut lahjana/tuliaisena ja osa ostettu jotain tiettyä ruokaa varten, esim tuo minttu on tainut olla kerran käytössä johonkin yhteen ruokaan.

Tykkään maustaa! Ruoan tulee olla hyvää! Omasta maustekaapista löytyy kuivattuja yrttejä (oregano, basilika, timjami, meirami, rakuuna, salvia, rosmariini näin ulkomuistista.) Erilaisia pippureita muutamaa sorttia, chiliä ja kuivattua valkosipulia. Paprikaa, currya, kurkumaa, chilijauhetta ja hiutaleita.

Maustamiseen oon nyt innostunut kokeilemaan myös erilaisista kasviksista valmistuvia liemi- ja kastikepohjia. Mirepoix ja soffritto (toivottavasti meni kirjoitusasut oikein 😅) ollut nyt useasti tekeillä, ja ihan toimivilta vaikuttaa. Löytyy meiltä myös perus liemikuutiot arkikokkailuun, ja riistafondia pullossa. Kanalientä olen keittänyt joskus luullisen kanan roippeista, mutta muut liemet tehnyt toistaiseksi kuutioista.

Valkosipulia käytän tuoreena, tai kiireessä säilöttyä murskaa. Joskus silti sitä kuivattua jauhettakin, vaikkei tosikokit ikinä käyttäisi sitä varmaan mihinkään 🤭 on tiettyjä ruokia mihin se minusta toimii ja arkikotikeittiössä ihan ookoo oikoa kunhan tekee hyvää ruokaa 😄

Tuoreita yrttejä haluaisin käyttää enemmän. Hinta vain este ostella joka ikiseen ateriaan yrttinippua kaupasta talvella. Kesälle voisi laittaa jotain kasvamaan purkkiin 😊 basilikakin selviää kesällä oman kokemuksen mukaan ruukussa, kun ostaa kaupasta valmiin ja levittää sen isompaan ruukkuun.

Meillä on paaaaaljon mausteita ja puolison kanssa yhteen muuttaessa maustehyllystä löytyi suurinpiirtein suola, pippuri, curry ja jauhelihamauste. Nyt tuo iso hylly tursuaa ja puoliso välillä kysynytkin, että tarviiko noita oikeasti kaikkia, mutta itse kyllä käytänkin lähes kaikkea.

Pelkästään suolaa löytyy useampaa; hieno merisuola, herbamare, savusuola, karkea ruususuola, itse tehty sellerisuola (ärsyynnyin kun sitä ei mistään meinaa löytyä, niin tein itse 🤣).
Sen lisäksi löytyy tietenkin pippurit (musta ja sekoitus myös myllyssä); valkosipuli- ja sipulijauhe, paprikajauhetta ja myös savupaprika, se curry, valkopippuri ja viherpippuri jauheena.
Yrttejä taitaa löytyä lähes kaikki mitä kaupasta löytyy vaikka myönnän, että kirveli on vielä vähän mysteeri.
Ja tottakai löytyy myös perus neilikka, kardemumma, vaniljajauhe, kaneli, kurkuma, maustepippurijauhe ja kokonainen, inkivääri ja oma lemppari, rosepippuri.
Mulla myös tomaattia jauheena, se tuli vähän tomaattisoseita keittäessä sivutuotteena, kun ei raaskinut sitä mäskiä heittää pois, vaan kuivasin ja jauhoin. 🙃

Tykkään tehdä ulkolaisilla resepteillä ruokaa, varsinkin, jos on ihan jokin ulkolainen ruokalaji. Muualla myöskin käytetään mausteita ihan eri tavalla kuin Suomessa ja kiva kokeilla vähän erilaista.
Omiin luottoresepteihin kuuluukin mm. moussaka, johon tulee minttua ja kanelia.

Meiltä löytyy enemmän etnisiä kuin esim. yrttimausteita. Tykkään mausteista, samoin muu perhe, mutta tarvitsen reseptin ja tarkat ohjeet, että osaan maustaa.

Takaisin