Matkustus vauvan kanssa

Bluemoon

Näppärä viestien naputtelija
Pääsiäisenä olisi tarkoitus matkustaa lentäen Norwegianilla mummolaan. Miten se menee vaunujen ja kantokoppien kanssa. Niistä varmaan menee maksuja mutta mites se pakkaus? Saako lentokentältä pusseja ja teippejä yms vai pitääkö olla omia mukana? Ja pakataanko ne yleensäkin pusseihin vai tuleeko niihin vaan se matkatavaralappu. Onko vaunut tulleet ehjänä perille kun tietää miten laukkuja yleensä kohdellaan? Antakaa vinkkejä muutenkin vauvan kanssa koneessa matkustamiseen. :-)
 
Mä oon matkustanu esikoisen kans kaks kertaa, eka kerralla neiti oli 1v3kk ja toka kerralla melkein 2v, eli ihan pikkuvauvan kans on tietty vähän eri. Mut vauvan kans on tietty se et sille ei tarvii keksiä kovin kummosta aktiviteettia matkaks, kunhan on tissi ja/tai pullo ja/tai tutti, ja tuvallinen syli.

Sieltä kentältä saa säkin johon vaunut pakataan, ja usein sama pussi pitää ite säilyttää loman ajan ja käyttää sit samaa pakkauspussia paluulennolla. Pienen lapsen kanssa rattaat saa mukaan lähtöportille asti, ne pakataan ennen koneeseen nousua ja henkilökunta vie ne pois. Samaten ovat käsittääkseni vastassa sit kun koneesta nousee pois. Ite en oo siis koskaan portille asti rattaita ottanu kun tyttö on ollu nii iso, mutta näin on muut mielestäni tehny, ja aina meiltäkin on kysytty että halutaanko ottaa rattaat.

Tuolla yleisellä puolella on jossain keskustelu lapsen kans matkustamisesta, itekin kirjottanu sinne. Kandee varmaan lukee se jos sais jotain vinkkejä! :)
 
Ei olla koskaan maksettu extraa vaunujen viemisestä, mutta jotkut yhtiöt perii lisämaksun siitä muovipussista mihin ne laitetaan. Norwegianilla en ole matkustanut.
Me lähdetään pääsiäisenä kevyen 9h ajomatkan taakse pohjoiseen ja kesällä on tarkoitus käydä laiva/autolla Ruotsissa sukuloimassa ja sit heinä/elokuun vaihteessa lennetään Saksaan. :)
 
Mä oon koneessa salaa imettänyt nousujen ja laskujen ajan. :hilarious: Oon oottanu et lentoemot istuutuu omalle paikalle ja sit kallistanut vauvaa sylissä sen verran, että oon pystyny imettään. Toki ilmanpaineen vaihtelu ei käy vielä korviin niin kauan kun aukile on auki mutta oon varmistanut itkuttoman laskun/nousun :dummy: Vauva kun on omalla vyöllä kiinni äidin vyössä ja selkä pitää (pitäisi) olla äidin rintaa vasten. Lentoemot opastaa sen vyön käytössä. Muuten vauvan kanssa on helppo matkustaa kun ei tarvi viihdyttää. Senkun pitää vain sylissä

Kantokopan saa koneeseen mukaan jos on vapaita paikkoja. Mä oon sit pitäny vauvan siinä kopassa, vyöt kiinni ja koppa koneen vyöllä penkissä kiinni nousut ja laskut. Kun yleensä esikoinen nukku aina matkat niin tarvinnu herätellä ja pyöritellä et sais laitettua niihin omiin vöihin kiinni. Paikkatilanteen kuulee vasta lähtöselvityksessä.

Jos hommat mummolaan kakkosrattaat niin kentällä on helppo kuljettaa vauvaa kantoliinassa tai kantorepussa. Kaukalo mahtuu myös niihin matkalaukku kärryihin kyytiin, siinä mä oon monesti kaukaloa ja vauvaa työntäny! Muilla matkustajilla on ollu hauskaa :happy:
 
Mun piti vielä linkittää se yleisen puolen keskustelu tänne, mutta en löytäny sitä enää! Siellä olis ollu mun valmiiks kirjottama juttu, mutta tähdennän nyt omasta mielestäni tärkeimmät.

Nousun ja laskun ajan esikolla oli tuttipullo tai tutti suussa. Ilman muuta tissi on paras kun siinä saa samalla turvaa uudessa tilanteessa. Mä en kyllä oo tienny että niissä vöissä ei sais imettää... :D

Sit tärkee on olla etukäteen hyvin mietittynä vaipanvaihto. Siis jos koneessa sattuu oikein kunnon kakkakatastrofi niin oleellista on olla - alusta - tyhjiä pikkupusseja roskille ja pyykeille - kosteuspyyhkeitä - vaihtovaatteet vauvalle, ehkä jopa itellekin... Ja näiden pakkaamisessa kannattaa ottaa huomioon se että ne ois nopeesti kaikki kädenulottuvilla. Itellä ainakin on ollu käsimatkatavaroissa erillinen pussi jossa on vaipanvaihtosetti eli kaikki edellämainitut.

Mun kokemukset lasten kanssa matkustamisesta on kaikki positivisia. Oon matkustellu siis veljen ja kavereiden muksujen kans jonkin verran.
 
Tabletti on kyllä loistokeksintö! Esikoinen vuoden ikäisestä piirtänyt, pelannut ihan pienille suunnattuja pelejä, katsonut Hopplaata tai hieman myöhemmin Kaapoa ja nykyisin Yle Lapset -sovelluksesta valitsee itse, mitä katsoo tai esim. Pikku Kakkonen -sovelluksesta pelaa. Soittelee itse Facetimen kautta serkuilleen tai mummille ja papalle. :wink On myös varma tekeminen, ellei keksi mitään muuta kelpaavaa esim. imetyksen ajaksi. :D Tietysti harvoin pieniä tuokioita, mutta juurikin sellaisena viimeisenä viihdytyskeinona hyvä. Automatkoilla Ti-Ti-nalle-DVD:t viihdyttävät ja erilaiset pikkulelut, kirjat jne.. Minä en aikonut ensi kesänä liikkua mökkiä (n. 250 km) kauemmas. Joka kesäinen reissu E-Suomeen saa jäädä ja ulkomaille lähteminen tuntuu työläältä eli ootellaan, että lapset kasvaa tai jätetään lapset mummolaan ja mennään kahdestaan.
 
Just kaks mun ystävää matkustivat koneella ja molemmilla oli vaunut mukana. Kummallakin hajos vaunut matkalla ( olivat siis eri reissuilla). Toisella menomatkalla ja toisella tulomatkalla. Eivät taida kovin silkkihansikkain niitä(kään) käsitellä siellä lastauksissa.

Me varataan huomenna Turkin matka koko perheelle. Varataan sellanen lapsihuoneistohotelli jossa on pinnasängyt ja matkarattaat valmiina niin ei tarvi niitä ressata! Kokeillaan ensin viikon reissu et jos ens talvena lähtis Thaimaahan! Halutaan reissata lastenkin kanssa pienestä pitäen vaikka onhan se täysin erilaista kuin on ollu kahdestaan!
 
Mäki koitin miehelle ehdottaa Turkkiin sellasta all-inclusive-lomaa johkin sellaseen vesihuvipuistohotelliin, isommat likat sais juosta toisen aikuisen kans polskuttelemassa, ja toinen sais löffäillä vauvan kans. Mutta mies sano et ei suostu, ne altaat on kuulemma niin ällöttäviä bakteeripesiä. Sit se luki mulle jonkun artikkelin Viron kylpylöiden vesistä ja niiden likasuudesta ja sit mä aattelin et jos lopettais kylpemisen kokonaan.
 
Minä en nää jotenki mielekkyyttä ulkomaan lomamatkassa jossain turistirysässä kahden ihan pienen kanssa. Ei voi löhöillä rannalla eikä shoppaillakaan voi tai se on työlästä. Nähtävyyksien katsominen ei miellytä 2-vuotiasta. Vauvaa pitää joka välissä syöttää (tissittelyt ja purkkien lämmittämiset) ja molemmilla rattaat tai vaunut. Joku eläin-, vesi- tai huvipuisto jo kiinnostaa esikoista, mutta niitä löytyy Suomesta, eikä oo useinkaan niin kuuma, että pitää nesteytystä miettiä, lämpöhalvausta pelätä tai auringolta hulluna suojata. Mielummin tosiaan lähtisin miehen kanssa kahdestaan ja lasten kanssa, kun ovat vanhempia. Kertokaa nyt toki, miten te koette pienten lasten kanssa matkustamisen ulkomailla ja mitä siitä saa! :D
 
Meillä on tosi monet ystävät käyny ulkomailla pienten kanssa eikä kellään ole ollu mitään ongelmia. Pidemmät lennot ( Thaimaa ja Caribia) on ollu jossain vaiheessa vähän haasteellisia, mutta sehän riippuu itsestä miten niihin suhtautuu. Aluks itsekin mietin että uskaltaako lähtee, mutta ystävien hyvien kokemuksie perusteella uskallan! Miehelle on ollu aina selvää, että jo pienestä pitäen matkustetaan lasten kanssa myös ulkomaille! Siihen lomaan vaan pitää orjentoitua eri tavalla. Meidän esikoinen on hurja vesipeto (vauvauinti, mökki järvellä ja kotona poreamme on tehnyt tehtävänsä!) ja voin vain kuvitella kuon onnessaan hän on kun saa viikon polskutella vedessä joka pv ja monta kertaa! Esikoisen vahtiminen jaetaan puoliksi ja toinen makoilee vauvan kanssa. Vaikka luulen, että isi hoitaa esikoista enemmän kun se ei niin tykkää vain makoilla paikoillaan. Käy mulle :joyful:

Hotelli pitää tietty varata huolellisemmin ja hotellin perusteella valikoitu meidänkin lopullinen kohde. Lapset edellä matkustetaan nyt jonkin aikaa! Ja huoneistohotelli on ehdoton mulle lasten kanssa. Otan joka päivälle yhden purkkiruoan mukaan ja yhden valmispuuron. Just ystävä palas 3vkon Thaimaa reissulta (lapsi 1v.5kk) ja hyvin oli menny vaikka välillä huonosti oli syöny (kuumuus) ja oli syöny kaikkee mitä kotona ei kyllä syödä :rolleyes:

Siihen väliin en halua matkustaa etelään kun vauva ryömii tai konttaa. Huoneet ja altaat on kuitenkin niin likaisia. Seuraavan kerran sit kun vauva kävelee!

Just tilasin pojille kesävaatteita ja uv-uimapuvut odottaa kaapissa :flower
 
Meilläki vesipeto, mutta ei vielä luonnonvesistä nauti samalla tavalla ku uimahallissa (kaloja vedessä jne.). Oishan se toki eri lämmintä se vesi, mutta ite tykkään touhuta koko perheen kans ilman, että toinen toisaalla toisen kanssa. Ei oikeastaan niinkään uskalluksesta kiinni. En vain jostain syystä koe mielekkäänä. Ehkä se on sitäki, ettei itse nauti siitä kuumuudesta, enkä jaksa maata rannalla koko päivää tai nauti imastoidussa hotellihuoneessa olostakaan vauvan kanssa. Meilläki ystävät kyllä reissanneet lasten kanssa ja aina niillä ihan hyvin mennyt. Meillä neiti ei kärsi edes rytmin muutoksista ja menee hyvin jopa ilman päikkäreitä. Eniten nauttisi kuitenkin nyt, kun pääsisi taas Ti-Ti-nalletaloon. Olisi siitä jo maailman onnellisin eli pitää nyt toteuttaa noita lasten unelmia ja voidaan mennä sit miehen kanssa, kun juniori hieman isompi, eikä enää tissillä eli voi jättää hyvillä mielin mummolaan hoitoon.

Kaveripariskunnan kanssa vois kyllä olla kivaa ulkomailla, kun silloin ois aina kaveri. Äidit vois käydä isompien lasten kans jossain, ku isät hoitaa vauvaa ja toisinpäin. Tai aikuiset keskenään jollain kokoonpanolla. Tietty nää pienet voi tosiaan nukuttaa rattaisiin yöunille ja pääsee siten vielä iltasella syömään. Koen vaan kaikkien katseet just sellasina, että vois nuoki olla kotona tuon pienen lapsiparan kans. Varmaan iteki paheksunu ennen omia lapsia vastaavaa tilannetta Sellaista reissua vois kyllä alkaa suunnitella, mutta ehkä seki ois mielekkäämpää, ku juniori ois 1,5 v eli vuoden päästä.

Asuntoauto ois ihana ja -vaunuki toki.
Onhan se melkoista matkustelua autolla. Esikoinen ei vielä viime kesänä syönyt juuri mitään ravintoloissa, vaikka tarjosi ihan oikeaa ruokaa (lohta ja perunamuussia). Nytki näykkii ranskalaiset tai nakeista syö osan, vaikka kotona menis kaikki. Onneksi oltiin viime kesänä määränpäässä ystävien luona niin vain matkustuspäivät meni överiksi syömisen suhteen. Siellä ehti myös vain oleskella, eikä tarvinut koko ajan mennä johonki suuntaan.
 
Niinhän se menee et jokainen tavallaan ja mistä tykkää. Ei mekään eri paikoissa lomalla olla! Esim lastenaltaalla tai rannalla toinen vaan puuhaa esikoisen kanssa enemmän ja toinen on vauvan kanssa siinä vieressä tai ihan lähellä, katselu ja juttelu etäisyydellä. Nukkumassa ei varmaankaan olla joka ilta hotellissa klo 21 ( josta minä olen kotona hyvinkin tarkka ja miehen mielestä jopa ehdoton ) mutta rattaissa ( jotka siis saadaan hotellista vkoksi käyttöön molemmille) voi nukkua jos ei jaksa odottaa sänkyyn pääsyä. Lomalla saa meidän perheessä olla vähän lepsummat säännöt ja käytännöt. Kotona sit taas arki palautuu ja palautetaan :grin Me odotetaan jo reissua innolla ja tiedän et nautitaan siitä kaikki! :Heartred
 
Niin on. Paljonhan se on myös kiinni siitä, mihin on tottunut eli jos ollut tapana käydä vuosittain ulkomailla niin sinne lähteeki varmaan helpommin. Ite taas nauttii ihan yhtä paljon mökillä olosta, eikä ehditä käymään ulkomailla vuosittain niin ei sitä kaipaakaan. Kotimaassa matkustaminen on vaan niin paljon kalliimpaa, että oikein joskus harmittaa, että ois pitäny vaan lähtee jonneki Turkkiin tai Espanjaan tms.. Ei vaan tuolle ronkeliukolle tuommoiset reissut kelpaa... Pitäs heti lähtee Thaimaaseen... :D Alkukevät tai loppusykSy oiski oivallista aikaa ulkomaanmatkalle. Toisaalta ite nautin just niistä lämpimistä illoista, joita Suomen kesissä harvoin niin silloin pitäs alku tai loppukesästä käy ja päivisin tosi kuuma sitte.
 
Me ollaan lähdössä risteilylle kuukauden päästä ja sekin jännittää jo tosi paljon. Kantoliina mukaan ja vauvan ruokailu toivon mukaan sujuu silloin edelleen yhtä vaivattomasti kuin nytkin rintamaidolla. Mitenköhän muuten tarvii varautua? Myydäänkö laivoilla vaippoja jos jostain syystä tulis otettua mukaan liian vähän? Terveyssiteitä muistan nähneeni hyllyissä.
 
Luulis olevan laivalla jokunen paketti vaippojaki. En kyllä muista nähneeni, mutta en oo toki niitä kaivannutkaan. Tuo matkustaminen on kyllä tosi työlästä sen suhteen, että pitää ottaa niin julmetusti tavaraa mukaan ihan viikonloppureissulleki. Viikoksiki pitäis kai varata kahdet vaatteet päivää kohden. Suomessa tosin sekä hellevaatetta että pitkähihaista. Ostatteko muuten vaipat ulkomailla vai pakkaatteko matkaan? Usein nuo hygieniatuotteet eivät oo aivan veroisia.
 
Me ollaan kaikkien lasten kanssa matkustettu paljon ja nytkin on jo lentomatkoja tiedossa. Olen pakannut vaipat, ruoat ja korvikkeet mukaan kotoa. Onpahan sitten laukussa tilaa tuliaisille. meillä on nuo yhdet (ehkä hiukan tukevammat) matkarattaat lentäneet useita kertoja ja aivan ehjinä ovat pysyneet. Suomen päästä niille on saanut suojapussin aina, mutta kohdemaassa ei välttämättä paluumatkalle. Kannattaa varmistaa asia tai varuiksi säästää pussi.
 
Paljon matkustavana ja itse matkailualalla työskentelevänä meinataan edelleen reissaaminen pitää olennaisena osana meidän arkea. Eka reissu suunnitteilla huhtikuulle, määränpää vielä hieman auki.

Rattaille saa vähintään pussin Suomen päästä, joka todella kannattaa säästää paluumatkaa varten. Matkavakuutus myös suositeltava, rattaat saa ihan yhtä kovaa kyytiä kentillä kuin muutkin matkatavarat. Lentoyhtiöt antavat infantille (alle 2v) yleensä rattaat sekä 10 kg ilman lisämaksuja. Airpro kentällä vuokraa myös travel caseja kärryille. Itse en ajatellut meidän Bugiksia laittaa matkaan pelkässä pussissa ja travel case on omasta takaa.

Pieni korjaus tuohon rattaiden portille viemiseen, tämä ei aina selviö. Riippuu lentoyhtiöstä, kentästä, lähtöselvitysvirkailijasta sekä koneen paikkatilanteesta miten antavat niitä kärryjä viedä portille. Suosittelen itse esim. Manducaa tai vastaavaa reissuille, etenkin pidemmille. Turkkiin menijöille tämä vallan kätevä, kohteesta riippuen ei esim kävelyteitä ole välttämättä suunniteltu rattailijoille.

Itse olen ajatellut pakkaavani vain välttämättömät vaipat jne lapselle, kaikkeahan saa myös maailmalta :) toki ruokaa ei omalla kohdalla tarvitse vielä tässä vaiheessa miettiä kun mini hra elää täysin rintamaidolla.

Ihania matkoja :)
 
Kesämatka lähestyy ja matkarattaat pitäisi löytyä. Ne meidän mielestä parhaat rattaat on sellaiset ettei selkänojaa saa täysin makuulle. Minkä takia alle 6kk vauvoille pitää selkänoja mennä täysin alas? Rasittaako selkää? Meidän poju on matkan aikana 5,5kk ja pähkäillään mitä tehdään vaunujen kanssa.. !
 
Takaisin
Top