Matkustaminen vauvan kanssa

Minä en edes ajatellut käyttää tyttöä uimassa missään, onko ne UV-vaatteet rantailua/altailua varten?

En mäkään tiedä, uitanko. Mutta altailua ja varpaiden polskuttelua varten. Ainakin vauvauinnissa on kovin innostunut eikä ihan hirveesti ole kavahtanut "raikasta" vettä, jos olen liikaa kiirehtinyt pyllynpesualtaalla :)
Luultavasti paikan päältä saa hankittua aurinkovarjon tai sellaisen rannalle tarkoitetun pikkuihmisen aurinko/tuulisuojan.
 
Ja kyllä täytyy ottaa perusterveydenhoitotarvikkeet, kuten se kuumemittari ja panadol, kynsisakset, nenä-friida, suolatipat, kosteuspyyhkeet, laastarit, käsidesi tai pyyhkeet... ja kriisiteippiä, sakset ja hakaneuloja.
 
Hitsi miten hyviä vinkkejä täältä saa tuota pakkaamista varten, puoliakaan en olisi itse osannut edes ajatella! Ihana ryhmä, kiitos ummikon avustamisesta pakkauksessa :D

Katjusha, voi olla, että täytyy itsekin kokeilla sitä varpaiden uittamista, että mitä mieltä olisi. Me kun ei vauvauintiin päästy (ryhmän alkaessa liian pieni, seuraava vasta syyskuussa :/) niin meidän vauvalla ei tosiaan ole mitään uikkareita eikä mitään, vielä aivan vieras koko uimisajatus :D Mutta miehelle kun sanoin asiasta nii sekin mietti että pitäskö varulta jotain pakata kuitenki :D minähän en näin talven jäljiltä itellenikään ollu ajatellut uikkaria tai bikineitä :D mutta voihan se siellä enempi kiinnostaa... Tuli vaan täältä luettaessa vasta mieleen koko asia :D millaisia ne UV-vaatteet on ja mihin tarkoitukseen? Meillä neuvolassa sanottiin vaan et ohkasia pitkähihasia ja varjossa pitää.. On se tääki ihmeellistä et mitä kaikkea täytyykään mukaan pakata! :D seuraavat reissut ehkä vähän helpompia :)
 
Jenskis, ohut puuvillavaatetus kai voinee päästää uv-säteilyä jonkin verran läpikin, mutta varjossahan me pienet pidetään pääsääntöisesti.
Uv-vaatteet on pienille ja leikki-ikäisille esim. rantaleikkeihin ja polskimiseen, jos varjoa ei ole helppo järjestää, mikäli oon oikein ymmärtänyt.
Mulla on tällainen uusi Reiman T-paita. Kirppiksiltäkin voi löytää edullisesti pitempihihaisia haalarimalleja yms. Prismassa oli joku UV-vaate noin 35€ haalarimallina.
ImageUploadedByVau Foorumi1491908115.403993.jpg
 
Oonks mä ainut tylsimys joka ei vois kuvitellakaan matkustavansa ainakaan lentokoneella yhtään mihinkään vauvan kanssa :woot:? Meillä välillä pelkät kauppareissut on niin tuskaisia, että ollaan nyt miehen kanssa hoidettu nekin vuorotellen, ettei vauvaa tarvisi viedä mihinkään...

Mietittiin risteilyä hiihtolomalla, mutta päädyttiin sitten siihen, että ehtiihän sitäkin sitten myöhemminkin! Eikä ole onneksi isommatkaan osanneet vielä toivoa mitään matkoja, vaan pikku päiväreissuja mitä tehtiin viime kesänäkin!

Vauva ei viihdy autossakaan muuta kuin nukkuessaan, eli pitkiä automatkojakaan tuskin lähiaikoina tiedossa :)
 
Charm, en harkitsisi lentoreissua, jos meillä olis ollut tuskaista ja itkuista maankamaralla. Et oo yhtään tylsä, jos/kun menet teidän perheenjäsenten tahtiin :)
 
Kiitos Katjusha! Näinhän se varmaan on. Välillä vaan iskee epätoivo, että pääseeköhän sitä ikinä näyttämään lapsille maailmaa kun vauva kuitenkin aika pitkälti se joka määrää :p
 
Meidän reissu meni hienosti. Oikeastaan mitään ylimääräisiä mukaan pakattuja (kriisi)tarvikkeita ei tarvittu. Kynnet piti leikata kahdesti kahden viikon aikana. Muutoin perussetti vaipat, pyyhkeet, harsot, rattaat ja rintareppu jne riittivät hyvin. Rodoksella oli hyvin vaippoja marketissa, ruokia ei etsitty kun on rintaruokinta.
Parasta oli ketterät rattaat, johon oli helppo nukuttaa päikkäreille. Antoi minulle olemisen vapautta. Retkillä käytin enempi rintareppua, osa kohteista "ei liikuntarajoitteisille".
Tyttö viihtyi polskimassa, pari kertaa kokeiltiin. Housumalliset uimavaipat Huggies koko 3-4 oli "katastrofi", pyöri päällä, laitoin lisäksi päälle 68-koon Speedot eikä tehnyt tiukkaakaan. Tyttö 68 cm ja reilu 7 kg. Yläosana Uv-paita.
 
Sori hyppäys toisesta ryhmästä.. bongasin vaan otsikon..

Me käytiin Kreikassa ku poika oli vajaa 5kk, pääasiassa rintamaidolla mentiin mutta maisteli siellä vähä leipää ja hedelmiä.
Seuraava reissu n 9kk vanhana Gambiaan. Siellä oli vähä viritystä saada lapselle ruokaa ku ei purkkeja ollu missään...
Ja senki jälkeen ollaan käyty parilla pidemmällä matkalla. Poika nyt vasta 2v.

Mitään ruokia ei o koskaan kannettu mukana (eikä oo kuollu nälkään missään), vaipat ostettu paikanpäältä yms.. matkarattaat ja manduca tajuttiin ostaa viime kesänä, ne on kyl näppärät reissussa. Etenki manduca lentokentillä..

Muutenkin liikumme todella pienellä määrällä vaatteita tms. Alle 2v vaatteet o ni pieniä et niitä on iso kasa siinä missä aikuselle tyyliin paita ja shortsit..

Ja aina on menny hyvin reissut, ilman mitään sairasteluja tai ongelmia..
 
Myö suunniteltiin, et veronpalautusrahoilla lähettäs tilanteen salliessa tammikuussa käymään vähän ulkomaan reissussa. Neitihän on sillon jo yli 1v. Pohdinkin, et mitenhän lentokoneessa, onks oltava istuin mukana, vai sylissäkö menee..? ja mietin kans sen ulkomaan päädyn matkustuspolitiikkaa, siis vaikka kentältä hotellille menoa.. jos menee taksilla ni eihän lapselle ole istuinta.. ja aika monessa maassa tuo liikenne on pikkusen erilaista mitä suomessa.. mies tuskin haluaa raahata mitään isoa istuinta joka paikkaan ja jos raahaiskin, voihan se vaikka hajota matkaravaroiden joukossa ruumassa tai jäädä matkan varrelle, mistäs näistä aina tietää... miten ootte siis matkustaneet ulkomailla paikasta A paikkaan B? Manduca otetaan kyllä mukaan et siinä kävelymatkat..
 
Mileim, joskus ainakin oon törmännyt sellaiseen, että hotelli lähettää "oman taksinsa" kentälle vieraita vastaan ja tällöin voi pyytää turvaistuinta lainaan hotellilta. Tästä noutopalvelusta on yleensä maininta hotellin palveluiden lisätiedoissa.
 
Mä pidin sylissä lennon, mutta tyttöhän oli pieni. Vuoden ikäisen kanssa ehkä toisin. Meillä oli bussikuljetus, ja kantelin tyttöä rintarepussa. Itsekin mietin, että mitenköhän taksi- tai vuokra-automatkustelu olisi onnistunut... kävimme paikallisbussilla kaupungissa. Eipä siellä muillakaan ole turvavöitä tms.
Rodoksella ei näytetty käyttävän moottoripyöräkypäriä eikä autoissa juuri turvavöitä.
 
Meillä on alle 2-vuotiaat istuneet aina mun sylissä lennolla. Kun kaksi täyttäneelle on pakko ostaa oma lippu, ja alle sen ei tarvitse. Sylissä lentävällä on sellainen oma turvavyö. Tietty jos on jotain tosi pitkiä lentoja, niin harkitsisin. Kanarialle lennettiin, kun keskimmäinen oli 9kk. Perillä ei ole ollut tarvetta turvaistuimelle, mut aattelis että sellaisen voi vuokrata tarvittaessa.
 
Kuten MrsV totesi niin alle 2-vuotiaat istuu lentokoneessa sylissä ja saavat sellaisen oman vyön joka kiinnitetään aikuisen vyöhön. Näin me on menty yli 10h kestävät lennotkin. Jos lentokentältä on ollut bussikuljetus hotellille niin ilman istuinta on menty; lapsi on ollut joko kantorepussa tai sitten sylissä tai siinä tavallisella penkillä (riippuen vähän iästä), pieniä matkoja on menty taksilla myös ilman istuinta (joo, voi se vahinko sattua vaikka ois 100m matka) mutta vuokra-autoon on vuokrattu myös istuin. Ja pakko sanoa, että mä en ole tähän päivään mennessä nähnyt pienillä lapsilla istuimia esim lentokenttä-hotellikuljetuksissa. Kotioloissa oon kuitenkin tarkka, että istuimet löytyy ja tilasin taksiin istuimen kun mentiin Suomessa anoppilasta lentokentälle.
 
Meillä just on menossa eka yön yli reissu tytön kanssa - ollaan 20 kilsan päässä kotoota anoppilassa. :smug:

Tyttö on itkenyt tänään varmaan enemmän kuin koko elämänsä aikana, rauhoittuu vaan isänsä sylissä.. voiko oikeasti tää lämmin keli vaikuttaa näin vahvasti? Kun ollaan me täällä aikaisemminkin oltu kylässä, että tuskin pelkkä kyläpaikka aiheuttaa tälläistä sydäntä särkevää itkuskelua.. vähän huonosti on kyllä syönytkin, mutta ei siis mitään sellaista, että aiheuttais mahanväänteitä.

Ja jotenkin tosi outoa, että vain isi kelpaa lohduttamaan.. ja silti kuitenkin ekaa kertaa tytsy on ollut "normaali" eli sellainen höpöttelevä ja naureskeleva itsensä, kun paikalla on muitakin kuin me.
 
Hola! Espanjasta kotiuduttu eilen illalla. :flower Reissu meni valtavan hyvin lukuunottamatta eilistä matkustuspäivää. Jouduimme heräämään klo 02.00, koska bussi lähti läheiseltä bussiasemalta Blanesista kohti Barcelonan lentokenttää klo 03.10. Lentokentällä olimme klo 05 ja jäimme bussista pois vahingossa väärään terminaaliin. No onneksi pääsimme helposti oikeaan terminaaliin ilmaisella shuttle bussilla. Lähtöselvityksen jälkeen etsimme ensin väärää porttia. :facepalm: Juoksujalkaa löysimme sitten oikean portin ja ehdittiin lennolle. :hilarious: Portilta koneelle piti mennä bussilla ja vauva oli siinä vaiheessa ihan hermona ja väsyksissä, joten imetin siinä ihan täpötäydessä bussissa. Vauva rauhoittui, mutta en niin mukavaksi koe julki-imettämistä, että ei yhtään haittaisi jos joka suunnassa seisoo ihmisiä melkein kiinni mussa kun yritän saada tissiä huutavan ja huitovan vauvan suuhun. :hilarious: Vaikka heräsimme keskellä yötä, vauva ei saanut nukuttua kuin niitä tavanomaisia pikku pätkiään.

Päästiin Suomeen ja Tikkurilaan. Sieltä hypättiin väärään junaan! Olimme yhtäkkiä matkalla Lappeenrantaan kun piti Vaasaan mennä. Se oli kyllä jo järkytys kun olin ihan puhki kaikesta väärissä paikoissa olemisista ja kaiken mukana roudaamisesta (2 pikkutyttöä, 2 isoa matkalaukkua, 2 reppua, hoitolaukku, käsilaukku ja matkarattaat). Jäimme sitten pois Lahdessa ja sieltä takaisin Tikkurilaan. Lopulta pääsimme Vaasaan menevään junaan - käytäväpaikoille. Juna oli siis ihan loppuunmyyty ja siinä istuttiin käytävällä, tytöt ihan tosissaan väsyksissä. 2v nukutettiin siinä rattaisiin. Kaksi aivan ihanaa naista tarjosivat paikkansa meille ja pääsin penkille imettämään vauvan uneen. Tytöt nukkuivat melkein koko junamatkan. 10-vuotias kesti päivän stressin kaikista parhaiten, ei kiukutellut ja kantoi laukkuja mukisematta, reipas poika! :love2 En tiedä miten me noin sekoiltiin, aivan kuin ekaa kertaa oltais oltu junailemassa ja lentokentällä. Kai se oli väsymys ja äiti- ja isäaivot. Nyt voi jo nauraa eiliselle. :laughing021

Espanja on aivan tosi lapsiystävällinen maa. :Heartbigred Esim. kun poika ei yhtenä aamuna tykännyt ravintolan aamiaisannoksensa kananmunasta ja pavuista, niin sai valita ihan ilmaiseksi muuta tilalle. Oli siis jättänyt nuo lautaselle kun tarjoilija tuli viemään astioita pois ja tarjoilija kysyi mitä poika haluaisi tilalle. Yksi tarjoilija halusi pitää vauvaa sylissä. Lapset saivat tikkareita ja karkkeja paljon. Esim. ravintoloista aterioiden jälkeen (myös aamiaisen jälkeen), kaupassa kun 2v itki, yhdestä ravintolasta kun kävimme siellä vain vessassa. Antoivat siis myös vauvalle niitä karkkeja. :joyful: Emme tietenkään hänelle niitä kuitenkaan syöttäneet. :hilarious:

Me ostimme vaipat vauvalle Espanjasta, mutta ruoka otettiin Suomesta mukaan (pari purkkia kun on vasta maistelua). Vaatteita otettiin mahdollisimman hillitysti kaikille, koska kun meitä on 5 niin ei haluttu yhtään ylimääräistä kantaa mukana. Silti vauvalle oli liikaa mukana. Kynsisaksia, laastareita, särkylääkkeitä tai kuumemittaria ei tällä kertaa tarvinnut käyttää.

Me otettiin Manduca mukaan, jotta voi vauvaa välillä siinä kantaa kun 2v väsyy ja haluaa rattaisiin. Heh, eihän vauva oikein kauaa kerrallaan viihtynytkään siinä. :hilarious: Joten kannoimmekin 2-vuotiasta sillä selän puolella. :)

Luin netistä etukäteen, että Espanjassa imetetään vauvoja n. 2 kk, koska siellä on naisilla niin lyhyet äitiyslomat. Ja että jos julkisesti imettää niin kannattaa vaikka harsolla peittää. Yritin sitten välillä peitellä, mutta musta tuntui, että se harso siinä oikein kertoo, että imetän kun ilman sitä ei välttämättä edes huomaa koko imetystä. Ihmettelin sitäkin, että Espanjassa on täysin ok ottaa rannalla aurinkoa yläosattomissa, mutta imetys julkisesti on outoa. :bored:

Merivesi ja hotellin allasvesi olivat suurinpiirtein saman lämpöisiä. Me muut uimme niissä, tytöt eivät. Tai kyllä 2v yritti lastenaltaalla leikkiä, mutta liian kylmää meinasi vesi olla hänen makuunsa.

Me matkattiin paikasta toiseen bussilla, pari kertaa sellaisella pikkujunalla ja kävellen. Taksilla ei nyt ajeltu, mutta jos oltais niin ilman istuimia olisi pitänyt. Huomasin, että Espanjassa ei käytetty pyöräilykypäriä, lapsetkin ajoivat ilman kypärää.

TravelBirdin halpamatka testattu, käytetään sitä kyllä toistekin. Oltiin myös ensimmäistä kertaa huoneistohotellissa, mukavan tilava oli meidän kokoiselle perheelle. Välillä syötiin aamiainen huoneessa ja kiva kun siellä oli jääkaappi, kahvinkeitin jne. Keittomahdollisuudet siis myös, mutta emme alkaneet itse kokkailemaan. :) Espanjaan mennään joskus uudestaankin, se maa jäi mun sydämeen. :love2
 
Muokattu viimeksi:
Me käytiin laivalla ihan yllärinä, varattiin ja lähdettiin. Reilu viikko sitten.Vauvan automatka, vajaa 3 t meni yllättävän kivuttomasti. Laivalla niin monesti ollut ja matkaillut vauvojen ja taaperoiden kanssa että eipä siinä ihmeitä. Ihanan helppoa oli kun mun pojat jo 7v ja 8v ja osaavat käyttäytyä. Vauva nukkui laivalla yön todella hyvin ja päikkäreitä rattaissa.
Sunnuntaina lähdetään reissuun taas, yksi yö vuokratussa pikku mökissä Naantalissa ja taas laivaan sitten :D jep, isäntä on "laivahullu" ollu aina ja mikäs hänen kans on matkatessa kun ei edes alkoholia käytä niin ei semmoista riesaa. Työkseen vähän niinkun purkaa ja lastaa laivoja ni ehkä se on se polte päästä sitten merelle aina. Hehe. Ja on tietty lapsesta asti veneillyt jne. kauhea kuume ostaa oma vene mutta minä oon ärsyttävä taloudellinen järjen ääni....
Tällä kertaa otetaan mukaan vauvan lisäksi mun teini ja hänen kaveri. Keskimmäiset mökkeilee isovanhempien kans ja pääsevät heinäkuussa kreikkaan.
Helpottavaa matkatessa se että vauva juo nyt korviketta ja kelpaa huoneenlämpöisenä. Ja maissinaksut silloin tällöin pelastaa tilanteita.
Minä ku en yhtään kokenut sujuvaksi imettämistä missään muualla kun kotona suljetun oven takana.
 
Kiva kuulla Ellami, että laivareissu meni hyvin! Me ollaan nimittäin lähdössä torstaina Tukholman risteilylle lapset, minä ja mun äiti. Viimeksi oon ollut laivalla, kun esikoinen oli n puoltoista. Ja mun äiti joskus kun mä olin lapsi, että saas nähdä kuka paimentaa ja ketä :wink se helppous tässä pk-seudulla asumisessa on, että on kätevä lähteä risteilyille ja lennoille kotoa käsin.
 
Ellami, kuulostaa kivalta tuo reissaaminen. :)
Me myös ollaan lähdössä laivalle torstaina, tosin Tallinnaan. Tai sitä ennen ollaan päivä korkeasaaressa. Uskon, että molempien lasten kanssa sujuu ihan hyvin. Otetaan matkarattaat mukaan ja manduca. Kulkekoon vaikka lapset niissä vuorotellen. Ja juu, enemmän jännittää tuo automatka. Meiltäkin matkaa n.3h.
Omasta puolestani taas jännittää sekä auto että merimatka, poden niin pahaa matkapahoinvointia. Ja ne matkapahoinvointilääkkeetkin on kolmiolääkkeitä, niin ei kai oikein imettäessä niitäkään voi ottaa.
Me ollaan aika paljon kesäisin vesillä, kun itse olen lapsesta saakka ollut ja mies tykkää muuten olla ja kalastaa paljon. Appiukko osti meille pari kesää sitten veneen, mikä osin katettu ja voi nukkuakin. Ihan kätevää laittaa lapset sinne nukkumaan päikkäreitä. Nukkuvat nimittäin hyvin siinä hurinassa ja raittiissa ilmassa.
 
Takaisin
Top