Matkustaminen vauvan kanssa

Belle

Kommentoinnin ninja
Marrasmammat 2016
Onko teillä suunnitelmissa matka tai matkoja vauvan kanssa? Mihin/minkälaisia? Kokemuksia, matkakertomuksia ja vinkkejä vauvan kanssa matkusteluun. :)
 
Me oltiin eilen risteilyllä ja Ruotsissa laivan ollessa maissa käytiin Ikeassa. Oma auto oli mukana. Tosi hienosti meni matka vauvan(kin) kanssa! Paremmin kuin olin ajatellut. Reissussa ei ollut yöpymisiä niin tavaraa ei tarvinnut olla hirveästi mukana. Ja kun vauva on täysimetyksellä niin helppoa oli. :) Vauva viihtyi jopa inhoamassaan kaukalossa yllättävän hyvin laivaan/laivasta pois -jonotuksissa. Ainoastaan paluumatkalla odottaessamme autossa laivasta pois pääsyä vauva oli jo niin väsynyt, että itkeskeli ja kaukaloa piti heilutella.

Ikeassa oli aivan ihania vauvan hoitohuoneita monta vierekkäin! Me piipahdettiin sellaisessa ostoksien jälkeen. Huoneessa oli hoitopöytä, sänky/sohva, nojatuoli ja vesipiste, jossa oli kertakäyttömukejakin tälle janoiselle imettäjälle. Huoneen oven sai lukkoon ja saimme rauhassa vaihtaa vauvalle vaipan ja imettää. :) Niin mukavaa oli siellä levähtää kaiken kävelyn jälkeen.
 
Belle kiva kun teillä meni reissu hyvin :)

Meillä on kesällä tulossa matka, ihan Suomen sisällä mutta n.250km päähän. Matkustetaan junalla ja aiotaan selvitä ilman rattaita. Tyttö tulee siis repussa kantoon ja esikoinen kävelee tai on miehen sylissä. Eniten mua mietityttää miten junien vaihdot menee, jos vain vähän aikaa. Vaihtoja luultavasti kaksi. Ja se tulee olemaan myös vauvan ensimmäinen reissu jolloin ollaan useampi yö pois kotoa, niin sekin vähän jännittää, miten nukahtaa unille ja nukkuuko ylipäätään hyvin.
 
No meillä oli jo tällä viikolla mökkireissu 250 km suuntaansa. Pidän sitä jo matkana :joyful: itkee aika paljon kaukalossa. Pitää aina vähä viihdytellä. Se on tympeää mut uskon et se on vaan vaihe koska aiemmin tämmöisillä 100-200 km matkoilla ei oo tätä ollut. Muita matkoja ei oo sillai tiedossa paitsi oon menossa varmasti jossain vaiheessa kun jalka autossa istumista kestää nii köydään pihtiputaalla n 200 km päässä. Ehkä päivän reissu tai sit yön yli. En vielä tiedä.

Meillä ei varmasti oo ulkomaan matkoja tiedossa tälle vuotta ainakaan. Mies ei oo kovin innostunut lähtemään aurinkomatkalle lapsen kanssa... en kyllä minäkään. Oon mieluummin menemättä. Sitte kun on taapero nii sitte ehkä perhelomalle :rolleyes:
 
Hyvä aihe! Mun kovasti houkuttelisi lähteä lomamatkalle kesällä, mutta en tiedä oisko se yhtään hauskaa, vai vaan stressaavaa... Oon aikamoinen hermoilija ja stressaan jo ihan kyläilyjäkin vauvan kanssa, vaikka ollaan niitä tehty aika paljon, joten luulisi jo äidin tottuvan o_O Ehkä otetaan joku äkkilähtö, jos siltä tuntuu, kun nyt on vaikea arvioida millainen vauva on monen kuukauden päästä.

Kantaako ihmiset soseita matkalaukussa lomamatkoille, vai blenderiä ja retkikeitintä? :wink Ei pystyis luottamaan siihen, että paikanpäällä myydään soseita. Tai riippuu vähän, mihin menee.
 
Me ollaan kannettu soseita matkalaukussa. :) Matkustimme Tanskaan keskimmäisen ollessa 10 kk ja halusimme ottaa soseet Suomesta mukaan. Hänen ollessa 1v2kk lomailimme Turkissa viikon ja sinnekin otimme ruokapurkkeja mukaan, mutta silloin hän ei niin tarvinnut niitä kun söi samoja kuin mekin all inclusive buffeteissa. :)

Meillä olisi suunnitelmissa lähteä viikoksi Espanjaan toukokuussa ja ehkä Norjaan kesällä 1-2 viikoksi. Katsotaan toteutuuko suunnitelmat. :joyful: Espanjan-matka meinataan kyllä varata tässä pikimmiten ja sitten saisi vauvallekin hankkia oman passin. Toukokuun puolessa välissä hän täyttää 6 kk, saa nähdä ollaanko aloitettu kiinteät ennen matkaa vai ei. Jos ollaan niin otetaan joitakin soseita sitten mukaan.
 
Alle vuoden ikäiselle olen kantanut soseet mukana ulkomaan reissuille.

Mehän ollaan pari kertaa vauvan kanssa matkattu anoppilaan, matkaa reilut 300km. Ihan hyvin on automatkailu mennyt mutta on jouduttu kahdesti pysähtymään kun isompien lasten kanssa riittäisi se yksi ruoka/vessatauko. Toukokuun lopulla suunnataan seuraavan kerran anoppilaan ja sitten taas kesäkuun lopulla/heinäkuun alussa, sitten ei kyllä hetkeen ajella sinne; kyllä eläkkeellä olevilla anopilla ja apella on aikaa tulla meille eikä meidän tarvitse siellä lähes kuukausittain käydä (joskus on ollut puoli vuotta putkeen että ollaan joka kuukausi käyty).

Kesälle olisi mukava keksiä jotain kesälomareissua mutta riittäisi ihan kotimaan reissukin. Yleensä kolutaan noita kansallispuistoja. Katsotaan mitä keksitään.
 
Me ollaan lähdössä Välimeren lomakohteeseen 27.4. ja hotelli on All Inclusive. Tyttö on vielä täysimetyksellä, silloin 5 kuukautta ikää. Tässä huhtikuun aikana on tarkoitus alkaa soseiden maistelut. Ehkä jotain tulee annettua maistella sitten lomallakin, tutummasta päästä ruoka-aineita. Ottaisin omia vauvanruokia mukaan, jos lapsi niitä tarvitsisi. Ilmeisesti kaikkialta ei saa monipuolista vauvan purkkiruokaa, ihan pieni ei taida voida buffetista syödä.
Yleisesti olen kuullut pelkkää hyvää tuttaviltani pienten lasten/vauvojen kanssa matkustelusta eli ennakkostressi on vain äidillä ja lomalla ei sitten mitään hätää :) Itselläni ehkä suurin huoli voisi tulla eteen, jos rattaat eivät pääse ehjänä kohdemaahan. Täällä kotimaan päässä uusia rattaita saa kaupasta, mutta enpä tiedä saako makuuasentoon meneviä rattaita helpostikaan vuokrattua paikan päältä. Otan kantovälineet matkaan, mutta tällä reissulla ollaan äidin ja siskon kanssa, joista kumpikaan ei voi terveyssyistä kantaa pientä. On siis meikäläisen "taakkana", ei realistinen kuljetustapa 2 viikkoa...
Kotimaan sukuloimista ollaan tietysti jo tehty. Mitä odotan, on luontomatkailu ja retkeily perheen kesken syksyn tullen. Kesäloma menee miehellä kattoremontissa, joten me tytöt sitten hoidetaan soppatykkiä ja nautitaan täällä kotona metsän rauhasta.
 
Olin just muutaman päivän miun äidin luona kolmen tunnin ajomatkan päässä, ensimmäinen reissu tytön kanssa. Ajomatkat meni hyvin, tyttö nukku suurimmaks osaks. Menomatkalla en pysähtyny ku hää nukku ni aattelin et parempi ajaa vaa suoraa. Takastulo matkalla pysähdyin kerran vessaan ja imettämää.

Ensimmäinen ilta oli aika kamala. Neiti oli tyytyväinen iltaan asti mutta kun nukkumaan yritti laittaa niin ihan järkyttävää hysteerihuutoa kun sylistä laski pois. Oli varmaan osittain vatsakipuja kun piereskeli kovasti kun jumppasi. Sit varmaan reagoi kun oli outo paikka. Ja lopulta oli yliväsynyt. Nukahti lopulta melkein puol 12. Itsellä meinasi jo itku tulla kun mikään ei meinannut auttaa :sad001 Sit miun äiti ei tuntunu reagoivan miun sanomisiin esim kun sanoin että hänel on varmaan maha kipee että tee pierujumppaa niin ei reagoinut siihen, yritti vaa hyssyttää. Mie sit otin ja jumppasin niin kauheet pierut tuli ja neidiltä hymy sen jälkeen. Mut sekää ei auttanu sit kuitenkaa nukahtamaa. Äiti sit sai hänet lopulta siirrettyy vaunukoppaa ilman et tyttö heräs. Sit hää nukkuki ihan hyvin, heräs pari kertaa yössä syömään ja muina iltoina kävi hyvin nukkumaan. Itse en ensimmäisenä yönä juurikaan nukkunu ku ootin vaa millo tyttö herää huutamaa :sad001

Loppupeleis reissu meni kuitenkin hyvin ja pikkunen on nyt tyytyväisenä omassa sängyssä nukkumassa
 
Me ollaan nyt matkustamassa kuukauden päästä pitkät 7+3 tunnin lennot, mutta tilanne siitä vähän erilainen, että ollaan siis tulossa Suomeen päin :) Ei siis tarvi pohtia soseita, vaippoja, matkasänkyjä tai muutakaan, kun majoitutaan mun äidillä ja siellä on kaikki valmiina. Turvakaukalo ja vaunutkin saadaan naapurista lainaan, niin ei tarvi niitä roudata täältä asti. Ja kun takaisinpäin mä tulen yksin vauvan ja 5-v:n kanssa, mitä vähemmän tavaraa sen parempi. Ja perillä ollaan melkein kuukausi, niin ehtii aikaerot tasaantua jne. Huhhuh, kuinkakohan siitäkin selvitään, 10h eroa olis taas kurottavana.. Näitä ulkomailla asumisen iloja :wink
 
Me ollaan lähdössä Teneriffalle minun isovanhempia moikkaamaan huhtikuun loppupuolella, tyttö täyttääkin reissussa jo puoli vuotta! Mietin hankkivani/vuokraavani kantorepun reissuun. Nyt meillä ollut Manduca pari viikkoa vuokralla, mutta säädöt eivät ole minulle riittävät (en saa kiristettyä tarpeeksi ja muutenkin käyttö voisi olla sujuvampaa), viikonloppuna kokeilemaan eri vaihtoehtoja.

Kysyisin vinkkejä, että mitä ja miten paljon vauvalle kannattaisi/pitäisi pakata reissuun? Mitkä vaatteet suojaisi riittävästi auringolta mutta eivät hiostaisi vauvaa? Mitä muuta meinasitte pakata? Paljonko vaippoja jne :D
 
Me oltiin Jenkkilässä pari viikkoa kun vauva oli 4kk. Hyvin meni lennot, vaikein osuus oli lentokentällä odottelu kun lennot oli myöhässä.
Ja kyllä oppi arvostamaan suomalaisia wc-tiloja kun on hoitohuoneet..
Kantoreppu oli matkassa ja helpotti kentällä oloa paljon. Vaippoja kannattaa ottaa lentokoneeseen paljon sekä vaihtovaatteet vauvalle :)
 
Me ollaan lähdössä Teneriffalle minun isovanhempia moikkaamaan huhtikuun loppupuolella, tyttö täyttääkin reissussa jo puoli vuotta! Mietin hankkivani/vuokraavani kantorepun reissuun. Nyt meillä ollut Manduca pari viikkoa vuokralla, mutta säädöt eivät ole minulle riittävät (en saa kiristettyä tarpeeksi ja muutenkin käyttö voisi olla sujuvampaa), viikonloppuna kokeilemaan eri vaihtoehtoja.

Kysyisin vinkkejä, että mitä ja miten paljon vauvalle kannattaisi/pitäisi pakata reissuun? Mitkä vaatteet suojaisi riittävästi auringolta mutta eivät hiostaisi vauvaa? Mitä muuta meinasitte pakata? Paljonko vaippoja jne :D

Me lähetään Rodokselle loppukuusta ja tähän mennessä olen hommannut/saanut mm seuraavaa: lierihatut, joista toiseen laitan kiinni omatekemän niskasuojan, UV-paidan ja uimahousut, uimapuku, aurinkolasit, kevyttä pitkähihaista ja -lahkeista, T-paitoja ja shortsit, mekkoja. Mukaan oma fleecepeitto/alunen, matkalle fleecehaalari (lähtiessä voi olla kylmä, samoin iltaisin perillä), uimavaippoja, tavallisia vaippoja, yhdet nahkaiset kesäkengät, jos tarvii hienostella. Kantoreppu, rattaat.
Itselle ei taida paljon mahtua, kun tavarat on yhdessä laukussa. Imetystoppeja ja -paitoja, shortsit, bikineitä, mekko, urheiluasu... ja muutamat järkevät kengät.
 
Mun kaveri myös vinkkasi matkustavalle lapsiperheelle pienen "MacGyver"-pakkauksen pakkaamista. Eli: pyykkinarua, nippusiteitä, jesaria, pinsetit, nyrkkipyykille pesuainetta,.. Mitäköhän muuta siinä oli :rolleyes: Kuitenkin pointtina se, että mitä tahansa voi sattua ja esim. ruumassa hajonneita matkarattaita on korjattu nippusiteillä ja varvastossuja jesarilla :wink
 
Me lähetään Rodokselle loppukuusta ja tähän mennessä olen hommannut/saanut mm seuraavaa: lierihatut, joista toiseen laitan kiinni omatekemän niskasuojan, UV-paidan ja uimahousut, uimapuku, aurinkolasit, kevyttä pitkähihaista ja -lahkeista, T-paitoja ja shortsit, mekkoja. Mukaan oma fleecepeitto/alunen, matkalle fleecehaalari (lähtiessä voi olla kylmä, samoin iltaisin perillä), uimavaippoja, tavallisia vaippoja, yhdet nahkaiset kesäkengät, jos tarvii hienostella. Kantoreppu, rattaat.
Itselle ei taida paljon mahtua, kun tavarat on yhdessä laukussa. Imetystoppeja ja -paitoja, shortsit, bikineitä, mekko, urheiluasu... ja muutamat järkevät kengät.
Ihana paikka! Varmasti tulee mukava reissu. Välttämättä ei vielä huhtikuun lopussa ole jatkuvasti kuuma ja todennäköisesti merivesi on vähän viileää vauvan mielestä (ja äidin rintojen). Mukavaa reissua! Oltiin siellä viime kesänä miehen kanssa kahdestaan, toissa kesänä miehen ja tyttärieni kanssa. Huhtikuussa olin tyttöjen kanssa joskus ja sinä vuonna kevät oli niin myöhässä siellä, että vain kerran käytiin meressä uimassa. Myös hotellin uima-altaissa oli viileää merivettä. Sisäaltaalla uitiin muutaman kerran. Toki saarella on paljon muutakin tekemistä kuin rantaelämä.
 
Ihana paikka! Varmasti tulee mukava reissu. Välttämättä ei vielä huhtikuun lopussa ole jatkuvasti kuuma ja todennäköisesti merivesi on vähän viileää vauvan mielestä (ja äidin rintojen). Mukavaa reissua! Oltiin siellä viime kesänä miehen kanssa kahdestaan, toissa kesänä miehen ja tyttärieni kanssa. Huhtikuussa olin tyttöjen kanssa joskus ja sinä vuonna kevät oli niin myöhässä siellä, että vain kerran käytiin meressä uimassa. Myös hotellin uima-altaissa oli viileää merivettä. Sisäaltaalla uitiin muutaman kerran. Toki saarella on paljon muutakin tekemistä kuin rantaelämä.
Joo, saas nähdä, miten kaikki menee. Reissun kesto on 2 viikkoa, joten tulen varmasti saamaan oman aurinkoannokseni, vaikka en jokaista sekuntia pyrkisi "käryttämäänkään". Sponsoroitu reissu, joten sinne mennään, mihin mummu ja pikkutyttö tykkää :joyful: Mihin Forecan ennuste yltää, niin noin 21 astetta olis lämmöt alkuunsa ...
 
Meillä ois kesällä ulkomaan matka tiedossa, Tukholman risteily :hilarious: Skansenissa olis tarkotus käyä lasten kaa, en oo koskaan käyny. Mielelläni kuulisin kokemuksia jos jollekkii tuttu paikka :)
 
Minä en edes ajatellut käyttää tyttöä uimassa missään, onko ne UV-vaatteet rantailua/altailua varten?
 
Meidän suunnitelmat toteutuu, eli ensi kuussa Espanjaan viikoksi ja juhannuksen jälkeen Norjaan viikoksi. :)

Espanjan kohteessamme toukokuun keskimääräinen päivän ylin lämpötila on 23°C, veden keskilämpötila vain 17°C. Saa nähdä uskaltautuuko isommatkaan lapset uimaan, saati itse. :joyful: Hotellin uima-altaistakaan ei lukenut että olisivat lämmitettyjä. Emme ota siis vauvalle uimapukua mukaan. Ohuita pitkähihaisia ja -lahkeisia ajattelin ottaa, ehkä jonkun lyhythihaisen paidankin jos päivällä sattuu niin kuuma olemaan. Varjossa pidämme vauvaa, pitäisiköhän ottaa mukaan joku aurinkovarjo (eli varmaan sateenvarjo :hilarious:) tai mikä olisi hyvä rannalla pötköttelyä ajatellen? Niin ja joku hattu pitää etsiä! Illoiksi lämpöisempää vaatetta.

Vauvalle myös pari harsoa ja tuo oli hyvä idea Katjusha ottaa oma alunen mukaan! Mekin otetaan rattaat ja kantoreppu. Kuumemittarin otamme myös, jos jollakin lämpö nousee niin voi heti itse sitä seurata. Pitäisiköhän Panadoliakin ottaa varmuuden vuoksi... Muoks: niin ja tietysti aurinkolasit ja omia leluja. :)

Tänään mennään vauvan kanssa ottamaan passikuvat. Vauvalle oma passi ja mä tarvin uuden. :)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top