Masennus

Hyvä, jos on edes vähän parempi olo. Toivottavasti avun saaminen olisi tästä lähtien vähän helpompaa. En ole itse käyttänyt juurikaan julkisia terv.palveluja, mutta olen aina halunnut uskoa, että hoitoa tarvittaessa saa. Huolestuttavaa, jos avun pyytäjä ei sitä saa, varsin kun on raskaanakin. Hienoa kuitenkin, että olet itse jaksanut hakea apua.

Tsemppiä kovasti ja parempaa oloa! Toivottavasti sinulla on läheisiä ympärilläsi, jotka jaksavat taistella sinun puolesta, jos joskus tuntuu, ettet itse jaksa. :Heartred
 
Näyttää siltä että apua saa helpommin, kun on raskaana, mutta ennen raskautta koin sen vielä paljon vaikeammaksi. Kaikki ei ole kunnallisella puolella niin hyvin kun annetaan ymmärtää, vaikkakin varmasti näissä on suuriakin eroja kaupunkien ja kuntien välillä.

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Voimia sulle Krisna! Minulla on pitkään jatkunut masennus joka kyllä helpotti jo välissä..plussauksen aikoihin oli todella onnellinen olo mutta samalla surullinen kun pari päivää plussauksesta oli isäni hautajaiset :sad001 tällä hetkellä menossa rv7 ja 10 päivän päästä ultra joka toivottavasti tois mielenrauhaa ja helpottais tätä oloa..tänään lääkäri määräsi masennuslääkkeet uudestaan mutta semmoisia joita saa käyttää raskausaikana.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Krisna: hyvä että oot saamassa lähetteen! Monesti pitää olla tosi lujana, että apua saa vaikka ei jaksaisikaan sitä vaatia... Tsemppiä!
 
Tällähetkellä asiat vaiheessa Kelassa. Tapasin silti jo yhtä yksityistä terapeuttia, joka tuntui tosi mahtavalta tyypiltä ja ymmärsi heti, miksi olen nii väsynyt. Mahtava tunne tavata viiden vuoden odotuksen jälkeen ensimmäinen terapeutti joka oikeesti ymmärtää miltä tuntuu!!! Ja vielä ekalla tapaamisella. :)
Vaikka eipä tää arkifiilis ja pelot ole mihinkään muuttuneet tai hävinneet.
Nyt jos Kela vielä kieltäytyy terapia - avustuksesta niin räjähdän.

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Krisna, hyvä että oot päässyt avun piiriin. Se on se ensimmäinen askel ja tosi vaikea ottaa varsinkin kun tilanne on nyt vuosilomat ja muut avun piiriin pääsyä vaikeuttavat tekijät. :/ Mut onneks nyt oot päässyt kuitenkin terapiaan, se toimii useimmilla, ja varsinkin niillä jotka kokevat saavansa avun siitä, että saavat puhua asiat halki ja saavat uusia näkökulmia.

Se vaan on semmoinen asia, mikä mulla mieleen tuli, kun raskautta pidetään hyvin "ihannoitavana" omalla tavallaan, varisinkin jos se on toivottu, ennakko-odotukset on voineet olla jotain ihan omaa luokkaansa siitä, että mitä se elämä sitten on, miltä sit tuntuu kun on raskaana ja niin edelleen. Kun tosiasiassa itse on huomannut että fiilis on jokseenkin erilainen kuin mitä kuvitteli, ei osaakaan iloita niinkuin toivoi, kuvitteli ja halusi niin se vetää mielen matalaksi. Kuulostaako tutulta ollenkaan? Ainakin itse huomannut vastaavaa.

Mulla nyt voi itsellä olla kyse siitäkin kun on voinut niin huonosti niin se käy henkisen jaksamisen päälle.

Mutta. Apukeinoja. Lepää riittävästi, hyvällä omallatunnolla. Älä säti ja soimaa itseäsi siitä, jos et jaksa tehdä mitään erityistä. Jos tekee mieli käväistä ulkona, käy ulkona ja anna itsesi tuntea niitä tunteita mitä tunnet. Ei oo pakko nauttia ulkoilmasta tms mitä yleensä kehotetaan, vaan jos se edes vähän helpottaa oloa, niin on sekin jo jotain. :)

Toivottavasti saat kaipaamasi avun ja mielialasi kohenemaan, jotta voisit nauttia raskaudesta. :)
 
Kiitos Madh91.
Kuvailemasi ennakko-odotusten romuttuminen on varmasti joo osasyy, joka pahensi jo ennestään masentunutta mieltäni, olet siinä oikeassa. Mutta tarkennan vielä, että olen ollut kyllä jo viitisen vuotta kunnallisella puolella "avun piirissä" mutta sitä apua ei sieltä saa, ellei ongelma ole se että sinulla ei ole ketään kelle jutella arkisista asioista, joka ei minulle auta. Enkä ole vielä päässyt yksityiseenkään terapiaan, vaan vasta saanut sitä puoltavan lausunnon kunnalliselta puolelta, eli kela voi edelleenkin kieltää tuetun yksityisen terapian. Syyksi voi koitua se, etten ole päässyt säännöllisesti viimeisen vuoden aikana kunnalliseen terapiaan, johon taas syynä se, ettei niitä paikkoja ja aikoja riitä kuin lääkepotilaille reseptin uusintaa varten.

Halusin vain tarkentaa, koska tahdon tuoda asiaa esiin.
Sanoin kyllä Kelan työntekijälle, että juuri siksi haluan yksityiseen terapiaan, kun kunnallisella puolella ei ole aikaa terapiaan, jota tarvitsisin.

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Krisna, tosiaan tilanteesi ei ole sellainen jossa pelkkä "kunhan pääset johonkin juttelemaan" riittäisi. Toivotaan että kela myöntäisi tuen terapiaan. :)
 
Krisna, olet monta kertaa ollut mielessä...mikä on tilanteesi nyt? Oletko saanut apua?
 
Takaisin
Top