Masennus-ja SSRI-lääkkeet imetyksen ja odotuksen aikana?

Hei tulen päivittämään tännekkin, että olen nyt päättänyt lopullisesti kokeilla imettää tätä tulevaa vauvaa. Lamotrigin on ainoa mun käyttämä lääke, mistä voisi tulla jotain, mutta siitäkin tutkimusnäyttöä 6 vuoden ajalta ja tulokset rohkaisevia. Ei kognitiivisia ongelmia yms...

Mulla Setralin, aripriprazole ja olanzapin niin pieninä määrinä, että haittaa tuskin on. :)

Toivottavasti tää jotakuta muutakin epäilijää rohkaisee.
 
Miten voi mennä neljä SSRI-lääkettä yhtä aikaa? Lami, ola, abi ei sellaisia ole.
En imetä pääosin lääkesyistä. Valintani on ollut oikea, lääkkeitä on vain lisätty. Kun lääkitys oli miedompi, pumppasin kyllä pahimmat ja annoin vauvalle.
 
Miten voi mennä neljä SSRI-lääkettä yhtä aikaa? Lami, ola, abi ei sellaisia ole.
En imetä pääosin lääkesyistä. Valintani on ollut oikea, lääkkeitä on vain lisätty. Kun lääkitys oli miedompi, pumppasin kyllä pahimmat ja annoin vauvalle.

Hei hyvä huomio! Yksi noista onkin vaan SSRI lääke ja loput muita psykoosi/mielentasauslääkkeitä. Mulle aina vaan puhutu SSRI lääkkeistä, niin en edes ajatellut että muissa onkin eri jutut. :notworthy

Teratologinen tietopalvelu ja tutkimukset katsoneet imetyksen turvalliseksi, niin sillä nyt lähden yrittämään.
 
Mukavaa, että löytyi tämä ketju :). Olen itse pähkäillyt nyt reilun kuukauden aloitanko SSRI-lääkityksen todella kovaan ahdistukseen ja pakko-oireeseen häiriöön, joka on vauvan syntymän myötä (poika 2,5kk) lähtenyt aivan käsistä. Raskauden ajan pärjäsin ilman lääkitystä ahdistuksesta huolimatta, mutta en pitäisi pahana jos lääkettä joutuu raskaudenkin aikana syömään. Koska imettäessä vauva altistuu lääkkeelle kuitenkin vielä vähemmän kuin raskauden aikana, en itse etenkään tuossa tilanteessa (jossa lääkettä on jo raskauden aikana syönyt) näkisi mitään ongelmaa jatkaa imetyksen aikana.

Olen tutkinut asiaa oma-aloitteisesti paljon ja SSRI-lääkkeistä Sertraliinia suositellaan eniten sen lyhyemmän puoliintumisajan ja kohtuullisen vähäisen äidin maitoon eriytymisen vuoksi. Mulla itselläni kokemusta useammasta escitalopraami-kuurista, mutta valitsin nyt tässä tapuksessa kuitenkin vanhemman ja tutkitumman lääkkeen, jonka yhteisvaikutuksista imetyksen kanssa on ehtinyt kertyä kohtuullisen paljon tietoa. Mutta kyllähän tämä ahdistaa silti. Imetyksen lopetus vaan ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta mitenkään päin.
 
Takaisin
Top