Masennus-ja SSRI-lääkkeet imetyksen ja odotuksen aikana?

Pingviiniemo

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinäkuiset 2021
Hei! Minua kiinnostaa kovasti, että onko täällä muita jotka ovat syöneet Mielialalääkkeitä odottaessaan tai imettäessään? Miten teidän lapsen kohdalla meni ja uskalsitteko imettää?

Itse söin neljää SSRI/ masennus lääkettä odottaessa ja vain yhden määrää piti laskea.
Lapsi oli syntyessään terve, eikä ultrissakaan havaittu koskaan mitään poikkeavaa.
Kuitenkin päätin lopulta etten imetä, koska pelkään lääkkeiden kulkeutumista äidin maidosta lapseen ja mahdollisia pitkäaikaisvaikutuksia. Imetystä ei varsinaisesti kielletty, mutta sitä ei suositeltukkaan.

Mahdollista seuraavaa tulokasta haluaisin kokeilla imettää, mutta toki minua mietityttää lääkkeiden kulkeutuminen lapseen ja niiden vaikutus imeväisikäiseen ja taaperoon.

Tiedän myös, että tilanteet arvioidaan yksilöllisesti, mutta ainahan se olisi mukavaa kuulla muiden kokemuksia.

Onko kenelläkään kokemuksia tähän liittyen? :happy:
 
Minulla ei ole asiasta omakohtaisia kokemuksia, mutta olethan soittanut teratologiseen tietopalveluun ja kysellyt asiasta tarkemmin sieltä? :) Siellä on kaikkein uusin tieto lääkkeiden ja imetyksen yhteensopivuudesta ja tiettyjen lääkeaineiden vaikutuksesta imetettävään. Lääkäritkin käyttävät ko. palvelua tietolähteenään, joten ehdottomasti kannattaa sieltä kysellä vielä lisätietoa eri lääkkeistä ja niiden yhdistämisestä imetykseen.
 
Lopetin ssri lääkkeen syömisen vähentämällä asteittain raskausviikkoon 20 mennessä, koska sen käyttö loppuraskaudessa voi aiheuttaa jotakin ja nyt olen ilman lääkettä, rv36 menossa. Haluaisin aloittaa lääkkeen uudelleen niin pian kuin mahdollista, mutta haluan myös imettää ja en tiedä millaisia vaikutuksia imetyksen aikana voisi vauvaan olla ja oon nyt vähän hukassa tässä, että mitenköhän sitä sitten tulisi toimia. :hilarious:
 
Minulla ei ole asiasta omakohtaisia kokemuksia, mutta olethan soittanut teratologiseen tietopalveluun ja kysellyt asiasta tarkemmin sieltä? :) Siellä on kaikkein uusin tieto lääkkeiden ja imetyksen yhteensopivuudesta ja tiettyjen lääkeaineiden vaikutuksesta imetettävään. Lääkäritkin käyttävät ko. palvelua tietolähteenään, joten ehdottomasti kannattaa sieltä kysellä vielä lisätietoa eri lääkkeistä ja niiden yhdistämisestä imetykseen.

Kiitos! Taidan soitella sinne uudestaan ensiraskaudessa. Viimeksi sanoivat vaan että eivät suosittele sitä, mutta eivät myöskään pidä lääkkeitä esteenä. Pää meni ihan pyörälle, kun mietin miten tekisin... Voidaanhan sitä jo seuraavan vauvan kohdalla olla siellä teratologisessa tietoplavelussa viisaampia, kun lääkekokemukset karttuvat. :happy:
 
Lopetin ssri lääkkeen syömisen vähentämällä asteittain raskausviikkoon 20 mennessä, koska sen käyttö loppuraskaudessa voi aiheuttaa jotakin ja nyt olen ilman lääkettä, rv36 menossa. Haluaisin aloittaa lääkkeen uudelleen niin pian kuin mahdollista, mutta haluan myös imettää ja en tiedä millaisia vaikutuksia imetyksen aikana voisi vauvaan olla ja oon nyt vähän hukassa tässä, että mitenköhän sitä sitten tulisi toimia. :hilarious:

Lamictalia ei mun tietääkseni suositella imetykseen.
Itsellä oli kaikki neljä SSRI-lääkettä päällä melkeen koko raskauden, eivätkä tehneet mitään haittaa vauvalle ja siksi tuntui jotenkin oikealta katkasta se vauvan lääkkeiden saanti luopumalla imetyksestä. Toki imetyksestä luopumiseen vaikuttivat myös huonot kokemukset sairaalassa siihen liittyen.

Ovat lähinnä lääkärissä sanoneet sitä, että imetyksessä on paljon hyötyjä, jotka tulee ottaa huomioon ennekuin päätetään, että voiko imettää SSRI-lääkkeistä huolimatta. :happy:

Vaikeaa on, kun kamppailee sen kanssa mikä on vauvalle parasta. :sorry:
 
Lamictalia ei mun tietääkseni suositella imetykseen.
Itsellä oli kaikki neljä SSRI-lääkettä päällä melkeen koko raskauden, eivätkä tehneet mitään haittaa vauvalle ja siksi tuntui jotenkin oikealta katkasta se vauvan lääkkeiden saanti luopumalla imetyksestä. Toki imetyksestä luopumiseen vaikuttivat myös huonot kokemukset sairaalassa siihen liittyen.

Ovat lähinnä lääkärissä sanoneet sitä, että imetyksessä on paljon hyötyjä, jotka tulee ottaa huomioon ennekuin päätetään, että voiko imettää SSRI-lääkkeistä huolimatta. :happy:

Vaikeaa on, kun kamppailee sen kanssa mikä on vauvalle parasta. :sorry:


Mulla oli käytössä sertralin ja loppuraskauden aikana sen käytön seuraukset kuulosti aika rajuilta kun lääkäri ne mulle selvitti, pitää kysellä varmaan lääkäriltä taas. Toisaalta taidan päätyä joka tapauksessa siihen, että ei lääkettä imetyksen aikana niin ei sitten tarvii huolehtia siitä, että onko varmasti turvallista vauvalle :shy:
 
Olen imetyksen aikana syönyt Sepram nimistä ssri-lääkitystä. Lopetin imetyksen 7kk jälkeen. Terve lapsi :)
 
Kiitos! Taidan soitella sinne uudestaan ensiraskaudessa. Viimeksi sanoivat vaan että eivät suosittele sitä, mutta eivät myöskään pidä lääkkeitä esteenä. Pää meni ihan pyörälle, kun mietin miten tekisin... Voidaanhan sitä jo seuraavan vauvan kohdalla olla siellä teratologisessa tietoplavelussa viisaampia, kun lääkekokemukset karttuvat. :happy:

Juu, kannattaa ehdottomasti soittaa, tiedot näistä tarkentuvat ihan jatkuvasti ja uutta tietoa tulee. :) Toivottavasti pääset imettämään toiveesi mukaisesti toisella kerralla, tai ainakin saat riittävästi pohjatietoa päätökselle.
 
Mulla lääkäri vielä painotti että imettää voi tuon lääkkeen kanssa. Aloitin lääkityksen vauvan ollessa 5kk. Imetyksen lopetin koska vauvalla olo paha refluksi.
 
Sairastuin esikoisen syntymän jälkeen masennukseen ja sinnittelin 3 kuukautta ennen avun hakemista ,koska pelkäsin etten saisi imettää lääkityksellä. Silloin tuntui, että imetys oli ainoa asia missä onnistuin, sain rauhoitettua vauvaa imetyksellä.

Pelkoni oli turha sillä sain lääkkeet joiden kanssa sai imettää. Imetin poikaa 10kk ja lopetin ,koska lähdin töihin. Esikoispoikani on nyt kohta 15.v ja kaikinpuolin terve.
 
Lamictalia ei mun tietääkseni suositella imetykseen.
Itsellä oli kaikki neljä SSRI-lääkettä päällä melkeen koko raskauden, eivätkä tehneet mitään haittaa vauvalle ja siksi tuntui jotenkin oikealta katkasta se vauvan lääkkeiden saanti luopumalla imetyksestä. Toki imetyksestä luopumiseen vaikuttivat myös huonot kokemukset sairaalassa siihen liittyen.

Ovat lähinnä lääkärissä sanoneet sitä, että imetyksessä on paljon hyötyjä, jotka tulee ottaa huomioon ennekuin päätetään, että voiko imettää SSRI-lääkkeistä huolimatta. :happy:

Vaikeaa on, kun kamppailee sen kanssa mikä on vauvalle parasta. :sorry:
Itse käytän Lamictal liitystä epilepsiaan ja kun itse aikoinaan mietin imetys asiaa sanottiin ei ole estettä imetys eikä raskaus. Raskaus aikana vain 5mg foolihappo ja imetykseen sellainen ohje jos on ottanu lääkeen 4h päästä voi imettää/pumppailla maitoa.
 
Minulla ajettiin Escitalopram alas asteittain heti raskaudesta tiedon saatuani. Samoin unilääkkeeni, kun ei sen vaikutuksista parempaa tietoa ollut. Synnytin neljä viikkoa sitten terveen pojan, nyt imetän ja painin jatkuvien nukahtamisongelmien kanssa. Ja pelkään, että sairastun synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Lääkärini ei suositellut lääkityksen uudelleen aloittamista. Pitäisikö hakea toinen mielipide?
 
Minulla ajettiin Escitalopram alas asteittain heti raskaudesta tiedon saatuani. Samoin unilääkkeeni, kun ei sen vaikutuksista parempaa tietoa ollut. Synnytin neljä viikkoa sitten terveen pojan, nyt imetän ja painin jatkuvien nukahtamisongelmien kanssa. Ja pelkään, että sairastun synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Lääkärini ei suositellut lääkityksen uudelleen aloittamista. Pitäisikö hakea toinen mielipide?

Unilääkkeitä ei ymmärtääkseni saisi syödä, kun on pieni vauva ja imettää, että herää vauvan itkuun. Mielialallääkkeistä en uskalla sanoa mitään, sillä ne on hekilökohtaisia asioita, mutta esim. teratologiseen tietopalveluun kannattaa soittaa lääkeasioissa.

Uni on älyttömän tärkeää ihmiselle. Pystyisikö sun läheiset tai mies auttaa vauvan kanssa jokusen yö, että voisit ottaa unilääkettä ja saada nukuttua kunnolla? Meidän kohdalla mummo otti pienen välillä yöksi, että saatiin nukuttua välillä yksi täysi yö.

Minulta ei vähennetty kuin yhtä lääkettä raskauden loppua kohti, sillä lääkkeistä saamani hyöty oli suurempi kuin haitat.
Otin lääkkeen takaisin pian synnytyksen jälkeen. Toki en imettänyt.

Voisi olla hyvä, että joku hoitaisi vauvaa sen aikaa, että nukut vaikka kerran pari viikossa täydet yöunet unilääkkeellä.
Voisiko maitoa pumpata valmiiksi jääkaappiin ja esim. isä tai joku muu antaa vauvalle pullosta sinä yönä kun sinä olet ottanut unilääkkeen jotta saisit nukuttua.

Muista, että sun oma hyvinvointi on tärkein, jotta vauvakin voi hyvin.

Kauheasti voimia sulle! :sad001:Heartbigred
 
Kiitos vastauksestasi! Näin ollaan tehtykin, että mies hoitaa alkuyöt poikaa, antaa maitoa/korviketta pullosta silloin. Poika onneksi oppi pullolle, eikä se ole häirinnyt imetystä. Lisäksi meillä on ollut sekä miehen äiti että minun äitini apuna niin, että olen saanut nukuttua muutamia täysiä öitä unilääkkeen turvin. Ihan pelastus, enkä voi olla kuin kiitollinen mummoille. :Heartpink


Ongelmana ei ole vain unen puute vaan myös se etten saa helposti unta ja olen äärimmäisen herkkäuninen. Ja kun pojalla on vatsanväänteitä, havahdun jokaiseen kähinään ja niitä tulee paljon. Nukun korvatulppien kanssa (since 2016), kokeilin niiden lisäksi myös kuulosuojaimia, silti jokainen pienikin kähinä kuuluu ja herään. Monenlaista siis.
Olen miettinyt tuota teratologiseen soittamista jo jonkin aikaa, jospa sitä saisi aikaiseksi.
 
Kiitos vastauksestasi! Näin ollaan tehtykin, että mies hoitaa alkuyöt poikaa, antaa maitoa/korviketta pullosta silloin. Poika onneksi oppi pullolle, eikä se ole häirinnyt imetystä. Lisäksi meillä on ollut sekä miehen äiti että minun äitini apuna niin, että olen saanut nukuttua muutamia täysiä öitä unilääkkeen turvin. Ihan pelastus, enkä voi olla kuin kiitollinen mummoille. :Heartpink


Ongelmana ei ole vain unen puute vaan myös se etten saa helposti unta ja olen äärimmäisen herkkäuninen. Ja kun pojalla on vatsanväänteitä, havahdun jokaiseen kähinään ja niitä tulee paljon. Nukun korvatulppien kanssa (since 2016), kokeilin niiden lisäksi myös kuulosuojaimia, silti jokainen pienikin kähinä kuuluu ja herään. Monenlaista siis.
Olen miettinyt tuota teratologiseen soittamista jo jonkin aikaa, jospa sitä saisi aikaiseksi.

Joo. Soita ihmeessä teratologiseen. Monien lääkkeiden kanssa saa imettää, eikä mua kielletty neljänkään SSRI lääkkeen kanssa. Ei vain suositeltu tosiaan. Harvoin niistä sitä uneliaisuutta ja velttoutta loppupeleissä lapselle tulee. :happy:

Mulle antoivat ohjeen jos päätän imettää, että jos huomaa noita oireita lapsessa, niin sitten lopettaa. Mutta vaaraa ei ole.
 
Joo. Soita ihmeessä teratologiseen. Monien lääkkeiden kanssa saa imettää, eikä mua kielletty neljänkään SSRI lääkkeen kanssa. Ei vain suositeltu tosiaan. Harvoin niistä sitä uneliaisuutta ja velttoutta loppupeleissä lapselle tulee. :happy:

Mulle antoivat ohjeen jos päätän imettää, että jos huomaa noita oireita lapsessa, niin sitten lopettaa. Mutta vaaraa ei ole.

Kiitos vinkistä, sen teen!
 
En ole koskaan kuullut, ettei SSRI-lääkityksen kanssa saisi imettää. Itsekin imetin, eikä missään vaiheessa tullut puheeksi, ettei imetystä suositeltaisi, vaikka tiedossa oli, että kyseistä lääkettä käytän.

Minulla on ollut SSRI-lääkitys kaikissa raskauksissa, tosin aivan loppuraskaudessa määrää on ajettu alas, mutta kokonaan en lopettanut lääkitystä. Toisen lapsen kohdalla psykiatri oli sitä mieltä, että lääkitys olisi hyvä ajaa alas jo varhain, mutta kun näin tehtiin, minulle iski todella paha ahdistus. Soitin teratologiseen tietopalveluun, josta sanottiin, että ehdottomasti pitää jatkaa lääkitystä, sillä stressillä ja ahdistuksella on paljon enemmän negatiivisia vaikutuksia sikiöön kuin melko paljon tutkitulla lääkkeellä. Luotin tähän, sillä psykiatrillani ei selvästikään ollut viimeistä tietoa lääkkeen vaikutuksista (vastaanotolla hän vietti paljon aikaa koneellaan etsiessään tietoa asiasta), ja teratologisessa tietopalvelussa taas on viimeisin tieto.

Mittavalla odotusajan stressillä on tutkitusti negatiivisia vaikutuksia sikiön aivojen kehitykseen, joten vaikka mielialalääkitys raskausaikana ei ole ideaali, on se paljon parempi kuin se tilanne, että äiti kärsii kovasta stressistä/ahdistuksesta/masennuksesta.
 
Ja lisään vielä, että omalla kohdallani kaikki meni ihan hyvin lääkityksestä huolimatta. Ainoastaan kuopus oli synnyttyään vähän "vaisu", mikä saattoi johtua lääkityksestä (tai sitten ihan jostain muusta), mutta tokeni nopeasti.
 
Nämä on tosi arvokkaita asioita tietää, jos (ja kun) lisää jälkikasvua suunnitellaan. Kiitos kun jaatte kokemuksianne! Oma hoitava psykiatrini on vanhempi mies, jolla ei ole oikein edes mielenkiintoa perehtyä tällaisiin "poikkeustiloihin", kuin raskaus.
 
Takaisin
Top