Marrasmammat 2009

HEI.tänään tuli 9 viikkoa täyteen ja voin tällä hetkellä tosi pahoin koko ajan nyt neljättä päivää saikulla[:'(] no eiköhän se tässä kun pääsen keskiviikkona neuvollaan ja toivottavasti kuulen pikkuisen sydämen äänet[:)]ja saan vähän varmuutta laskettuun aikaankin.mä oon kertenut jo melkein kaikille kun jäin töissä kiinni heti kun en pystynyt enään juomaan kahvia , kova kun olin juomaan kahvia[:D]
 
jossu84 marras-lokakuu
Melissa 2.11
AMS 3.11
Anne 5.11
Manteli 6.11
Meema 6.11
Mth77 6.11
Nicole 7.11
Hilla83 9.11
Katina 13.11
mmj_13.11
Iita7 13.11
Anskulova 13.11.
ElliMamma 14.11.
Tanttaralla 16.11
jozz 18.11.
Maisa 18.11
Onanna 19.11
Minga 20.11
Shakira 20.11
Poplar 21.11
Sunsuki 22.11
Sofia 28.11

 
Marraskuun 13. päivässä näkyy olevan joku taika tällä hetkellä [:D]
Lisäsin oman laskurista tulleen LA:n joka voi tuosta vielä muuttua.
 
Mukava saada taas uusia mukaan! [:)] Itsellä iski nyt hirveä väsymys ja koko aika on hieman kylmä. Tänään huomasin töissä vasemmassa nivusessa jomotusta, helpotti kun lähti liikkumaan ja nyt kotona hieman myös jomotellut. Muuten ollut oireeton. Pahoinvointiakaan ei ole ilmennyt.. Ehkä parempi näin [;)]..
 
Niin se neuvola pikku hiljaa rupeaa lähenemään. Sekä minä että mies odotellaan malttamattomina. [:)]
 
Heippa  taas täältä Tampereen suunnalta!

Tänään oli eka neuvolakäynti. Yllättävän paljon sai kaiken maailman opusta ja paperia mukaan, hyvä kun kassiin mahtu! Ja DVD vielä "kaupan päälle". Mies oli neuvolassa mukana, ja sanoi, että tuli jotenkin ulkopuolinen olo. Taitaa jättää seuraavat käynnit väliin... Muuten sanoivat neuvolassa, että miehet ovat usein mukana.

Nyt on kolmatta viikkoa pahoinvointia (24/7) ja ihan mielettömän kylmä kokoajan. Pari viikkoa on tehnyt mieli itselle omituisia ruokia, tai ainakin sellaisia mitä tulee syötyä huomattavan harvoin. Väsymystä tainnut olla jo viitisen viikkoa.

Joku kyseli aikaisemmin varhaisultrassa käyneiltä muistaakseni hintoja. Itse kävin kunnallisessa epäsäännöllisten kiertojen takia. Se siis ilmainen.

Katsotaanpa osaanko laittaa sen lilypien... [;)]
 
 
Heippatrallaa taas!

Ensimmäinen neuvolakäynti oli toissapäivänä. Tänään siis 8+4. Oikein mukava käynti oli, olimme molemmat paikalla. Siellä lähinnä kyseltiin terveydentilasta jne. Itse joudun sokerirasitustesteihin kun on suvussa sokeritautia jne. Yritän kovasti olla vähemmällä sokerilla, ettei vauva kasva älyttömiin mittoihin siellä masussa. Mulla on edelleen jotenkin outo fiilis siitä, että mahassa olisi kaksi asukasta, en osaa selittää miksi. Yksikin piisaisi kyllä, mutta ultraa odotellessa :D Varasin ensimmäisen ultran, se olisi nyt 20.04.2009. Ensi viikolla kuulemma EHKÄ saataisiin jo sydänääniä tuolla neuvolassa. Odotellaan.

Harvoja ruokia tekee enään mieli, oikeastaan avainsanat ovat raikas ja kevyt. Liha ällöttää ihan hirvittävästi, ja kaikki raskaat ruoat.. Hedelmiä olen siis napostellut ;) Uskomaton väsy on koko ajan, ja tässä olisi vielä sopivasti muutto ja remontti edessä :D Noh, parempi että nyt alkuraskaudessa kuin sitten loppuvaiheessa.. [:)]
 
 Heippa ! Joo kyllä on hyvin mielenkiintoisia käänteitä ollut ruokavalion suhteen kuluneet pari viikkoa. Tällä viikolla on tosiaan menyt vaan kaikkea kevyttä ja nestemäistä, kun on tää pahoinvointi ollut jotain ihan valtaisaa ja koko päivän kestävää...Tiistaina oli töissä kalaruoka tulla ulos siinä lapsukaisten edessä [:)]...
Aika voimattomaksi on tällä viikolla vetänyt ja kuinka tuo väsymys voikin olla valtaisa. Auringossa on pitäny käydä kuiten käppäilemässä päivittäin, mutta ei isoja oo pystyny rehkimään. Onko kellään tullut levottomia jalkoja raskauden myötä ? Mulla on ne välillä vaivannut. Viimeksi tänä aamuna kun avopuoliso lähti töihin, minä nousin laskemaan kylmää vettä sankkoon ja uitin jalkojani siellä, helpotti !
 
ALKUPERÄINEN: Iita7

Onko kellään tullut levottomia jalkoja raskauden myötä ? Mulla on ne välillä vaivannut. Viimeksi tänä aamuna kun avopuoliso lähti töihin, minä nousin laskemaan kylmää vettä sankkoon ja uitin jalkojani siellä, helpotti !

 
Kuulostipas tutulta. Itse olen myös huomannut että jalat ovat olleet varsinkin iltaisin levottomat. Nyt taas stressaa tuo ainainen vuoto, lisääntynyt taas uhkaavasti niin että on sidettä joutunut välillä käyttämään. Verta ei kuitenkaan ole tullut ja toivottavasti ei myöskään tule! Tuo vaan tuppaa olemaan todella stressaavaa kun ei ole varma onko normaalia vai ei. Onneksi neuvolaan ei ole viikkoakaan niin ehkä sitten selviää mikä on tilanne. Rasittavaa tämä ainainen pelko että mitä jos..? Täytyy nyt yrittää vain olla ajattelematta, stressi ei kuitenkaan ole mikään paras mahdollinen tähän hetkeen.
 
Hei kaikille marrasmammoille! Mahtuisikohan vielä mukaan joukkoon? Odotan ensimmäistä lastani ja laskettu aika on 21.11. Takana on 2 varhaista keskenmenoa ja hormonihoitoja. Toivomme kovasti mieheni kanssa, että tällä kertaa raskaus sujuisi ongelmitta loppuun asti. Täytän pian lapsen synnyttyä 37v. ja huomasin ilokseni, etten ole ainoa neljääkymmentä lähestyvä tuleva äiti tällä palstalla.
 
Nuo vuotohommat on kyllä tympeitä. Itsellä niitä ei ainakaan toistaiseksi ole ollut. Ystäväni tutulla oli verenvuotoa vähän väliä, mutta se vaan säikäytti ja kaikki oli ok. Mutta kyllä ne niin pelkotiloja aiheuttaa. Niin stressaamatta pitäs yrittää olla [:)]...Minulla jäi tänään väliin työpaikan koulutuspäivä, kun on jälleen piinannut tämä pahoinvointi. Ei ole oksennusta tullut vaikka monesti siltä tuntunut. Porkkanoita järsin äsken ja heh sitä ennen vähän talkkunapuuroo, jota en muista millon oisin syönyt ! En tiiä, kuinkahan moni joutuu olemaan raskausoireiden vuoksi töistä pois. Mut sekin on niin yksilöllistä, kuten neuvolasta sanoivat.

ALKUPERÄINEN: mmj_

ALKUPERÄINEN: Iita7

Onko kellään tullut levottomia jalkoja raskauden myötä ? Mulla on ne välillä vaivannut. Viimeksi tänä aamuna kun avopuoliso lähti töihin, minä nousin laskemaan kylmää vettä sankkoon ja uitin jalkojani siellä, helpotti !


Kuulostipas tutulta. Itse olen myös huomannut että jalat ovat olleet varsinkin iltaisin levottomat. Nyt taas stressaa tuo ainainen vuoto, lisääntynyt taas uhkaavasti niin että on sidettä joutunut välillä käyttämään. Verta ei kuitenkaan ole tullut ja toivottavasti ei myöskään tule! Tuo vaan tuppaa olemaan todella stressaavaa kun ei ole varma onko normaalia vai ei. Onneksi neuvolaan ei ole viikkoakaan niin ehkä sitten selviää mikä on tilanne. Rasittavaa tämä ainainen pelko että mitä jos..? Täytyy nyt yrittää vain olla ajattelematta, stressi ei kuitenkaan ole mikään paras mahdollinen tähän hetkeen.
 
Heippa kaikki uudet ja vanhat! [:)]
Helpottavaa kuulla, että pahoinvoinnista kärsii muutkin. En tiettykään toivo sitä teille, mutta helpottaa kuulla etten ole ainut! Se nimittäin todella vie voimia...

mmj_ uskoisin kyllä, että vuoto ihan normaalia (varsinkin jos ei edes veristä). On sitä niin paljon jokapaikassa toitotettu (siis että normaalia), että en sinuna huolestuisi. [:)]

Itselläni alkuviikosta olo tosiaan oli aika kamala... Ei maistunut ruoka oikeastaan ollenkaan, pakko oli vaan väkisin yrittää jotain syödä... Nyt loppuviikosta ei ole huonoa oloa ollut juuri olleskaan (huh!) ja pystyin ekan kerran plussaamisen jälkeen käymään jumpassakin, jee! Muutoin kävelylenkit ulkona on saanut riittää, onneks on ollut noin mahtavat ilmat! [8D] Rinnat edelleen hullun kipeät, yöllä saatan kääntyessä herätä kun sattuu niin paljon... Ja on ne kyllä aika turvoksissakin! [:D]

Aurinkoista ja leppoisaa viikonloppua kaikille!
 
Mies onnistui yllättämään minut eilen; hän kosi ja vihille mennään 8.4. [:D]
Meillä on siis tuo 1v. poika ennestään. Mulla edelleenkään ei mitään raskausoireita paitsi armoton väsymys 24/7. Aloitin vielä erään kurssin johon pitää herätä aikaisin aamulla; syö vähän naista! Mutta olen niin onnellinen siitä, ettei ole pahoinvointia. [:)]
 
Melissa: Meillä on myös eka ultra 20.4. eli samana päivänä kuin teillä. :)
 
Mun mies tulee aina innolla neuvolaan mukaan. Se on ollut mukana joka kerta, jälkitarkastuksessakin, mikä oli aika epämiellyttävää, kun se lääkäri oli sillä kertaa mies! [&:]
 
jossu84 marras-lokakuu / + Minna
Melissa 2.11
AMS 3.11
Anne 5.11
Manteli 6.11
Meema 6.11
Mth77 6.11
Nicole 7.11
Hilla83 9.11
Katina 13.11
mmj_13.11
Iita7 13.11
Anskulova 13.11.
ElliMamma 14.11.
Tanttaralla 16.11
jozz 18.11.
Maisa 18.11
Onanna 19.11
Minga 20.11
Shakira 20.11
Poplar 21.11
Sunsuki 22.11
Sofia 28.11
ALKUPERÄINEN: jozz

Hei,
 
lisäsin itseni tuohon ketjuun. Meillä laskettuaika on 1.11.2009.
Ensimmäistä pikku-ihmistä odotellaan. Ikää on kuitenkin kaikesta huolimatta kerennyt jo kertyä 32-vuotta.
 
Ensimmäisessä neuvolassa kävin tiistaina, ja ultraan ollaan menossa 20.4. (vasta)
 
Täällä ollaan kärsitty 24/7 jatkuvasta pahastaolosta/ oksentelusta, ja rinnat on hirmuisen arat... kai se toplesbaariksi kehittyminen pitää jossain tuntua?
 
Muuten äärettömän onnellista olemista[;)]
 
 
 
Hei kaikille! Ajattelin itsekin liittyä porukkaan, kun homma tuli ajankohtaiseksi, hieman yllättäen tosin. Ehkäisy jäi pois helmikuussa ja olin henkisesti varautunut ainakin puolen vuoden, sillä aika monella tutulla on ongelmia ollut. Tunteet olivatkin aika sekavat, kun heti seuraavat kuukautiset oli myöhässä ja plussaahan se testi näytti. Olin jotenkin niin asennoitunut ettei pitkään aikaan tärppää ja sitten todellisuus iski melkein saman tien kahden sinisen viivan muodossa. Menikin sitten näin..
Toki ollaan molemmat tosi onnellisia, mutta silti ajatukset on aika sekavat, kun nyt olisi jo kaveri tekemässä tuloaan, eihän me osattu odottaa uutisia näin pian! Täytyy varmaan kesälomasuunnitelmia muuttaa (sen kyllä tekee nyt mielellään, pitää vaan keksiä kavereille hyviä tekosyitä vielä tässä vaiheessa ;) Ensikertalaisena kun on liikenteessä, ei tiedä mistään mitään, omassa vartalossa on jo kummallisia tuntemuksia ja olo aika erikoinen! Vielä kun ei voi puhua kenellekään! Vaikka itse iloitsee, että oma vartalo näköjään ainakin jotenkin toimii, on toisaalta ikävä olo, kun tuntee monta muuta, jotka on kauan yrittäneet, eikä näytä mitään merkkejä tulevan L Ei tässä kannata silti mennä asioiden edelle, haluan suhtautua realistisesti että mitä vaan voi matkan varrella tapahtua. Nyt vasta menossa rv5 ja jos kaikki menee hyvin, täytyy vielä tosi kauan heitellä valkoisia valheita viikonlopun rientojen perumiseksi ja näyttää iloista naamaa aamulla työssä, vaikka vatsanväänteet ovat jo tällä viikolla tehneet sen vaikeaksi.  Ensi viikolla on eka neuvola, joten siitä se sitten toivon mukaan lähtee J Ihanaa, että täällä on näin paljon samojen asioiden kanssa painiskelevia!
 
Muutama päivä on vielä jäljellä ensimmäiseen ultraan lapsettomuushoitoklinikalla. Aika menee nii-iiiin hitaasti... Välillä on asiasta varma olo, sitten taas ei ja olen tulkitsevani kroppani oireiluista kuukautisten alkamista, kohdunulkopuolista jne... Päätinkin, että en suotta mieltäni pahoita lukemalla lisää tietoa noista raskauden keskeytyksen oireista. Luotan siihen, että luonto hoitaa ja jos niin käy, että kesken menee, niin se on sitten niin.

2,5 vuoden yrittämisen, kahden inseminaation ja yhden koeputkiyrityksen jälkeen tämä raskaanaolo on nyt jo kuin lottovoitto! Se on tieto siitä, että minunkin on kaikesta huolimatta mahdollista tulla raskaaksi ja että toivoa ei kannata menettää :) Kaikista parasta juuri nyt on se, että tämä vauva on aidosti ja oikeasti ihan luomu ja saanut alkunsa ilman kemikaaleja, lääkäreitä, punktioita ja viljelymaljoja.

Meillä mies on kovasti tulossa mukaan ultraan. Yhteisen hoitohistorian aikana hän on ollut mukana klinikalla useasti ja läsnä ultrissa, punktiossa ja alkionsiirrossa, joten nuo alapään jutut ei paljoa enää miestä hetkauta. Hyvä niin, sillä toivon kovasti, että hän olisi mukana sitten joskus synnytyksessä ja selviäisi siitä ilman pyörtymisiä ja pahoinvointeja. [:D]

Lilly1 tuossa edellisessä viestissä mietti sitä, miten voi tavallaan "harmittaa" se, että omalla kohdalla onnistuu nopeasti ja toiset joutuvat yrittämään kauan, osa taas ei onnistu koskaan. Ei kannata "surra" ja murehtia asiaa näin. Niinhän se luonto toimii. Itse olen ollut aidosti onnellinen niiden tuttujen ja nettiystävien puolesta, ketkä ovat oman yritysaikani kuluessa tulleet raskaaksi; osalla on ollut paljon hankalampi tilanne fyysisesti kuin minulla, joten jokainen pieni voitto on lisännyt omaa toiveikkuuttani asian suhteen. Toki ne uutiset tulevista vauvoista aina hiukan surettavat (voi, miksi minulla ei onnistu?), mutta sehän on vain inhimillistä. Toisen raskautuminen kun ei kuitenkaan vie minulta mitään pois. Pikkusiskoni on surrut kovasti samaa asiaa; hänellä ei perheen perustaminen ole vielä ajankohtaista, mutta hän suree nyt jo sitä, että jos minulla menee tämän asian suhteen vielä vuosia ja vuosia, niin kuinka pahasti loukkaannun tai pahoitan mieleni, jos hän tuleekin raskaaksi minua ennen. Isosiskona minun kun pitäisi edetä näissä asioissa eteenpäin häntä ennen.

Elämä ja perheen perustaminen ei mene suunnitelmien mukaan. On ihana huomata että meitä marrasmammojakin on niin eri-ikäisiä! [:)]
 
MoiMoiMoi!

Lilly1 sama täällä, olin varautunut paljon pidempään "yrittämiseen", ajattelin että vähintäänkin puoli vuotta menee. Mulla oli ehkäisyrengas ja sen pois jättämisen jälkeen käytettiin muuta ehkäisyä vähän yli puoleen välin kiertoa (ajattelin, että olis hyvä että ennen yrittämistä tulis yhdet kuukautiset ihan luonnollisesti, mutta sitten ei malttanutkaan odottaa niin puoli välissä piti yrittäminen aloittaa! [:D]). Ja siis tärppäsi kolmannella kierrolla renkaan poisjättämisen jälkeen. Tietenkin ollaan hurjan iloisia ja onnellisia, mutta myös aika hämmentyneitä...

Poplar sun kirjoitus oli kiva ja kaunis, liittyen siis tuohon vastaukseesi Lilly1:lle. [:)]

Semmosen oon muuten ihan unohtanut (tärkeetä, tärkeetä! [:D]) kertoa, että onhan mulla vielä listaan lisäksi semmoinenkin oire, että naama kukkii ihan hulluna! Mulla ei edes teini-ikäisenä oo ollut kerralla samaan aikaan näin paljon finnejä! [&:] Mutta tosiaan kaikki epämiellytävätkin oireet otetaan ilolla vastaan, kunhan vain kaikki sujuisi hyvin loppuun asti. Ja voin hetkeksi ainakin huokaista helpotuksesta kun pahoinvointia ei tosiaan moneen päivään nyt ole ollut. [:)]
 
no niin täälläkin liittyy yks marrasmasu lisää :) viikkoja tällä hetkellä 7+3..tuntuu et päivät vaan menee ja kuluu eteenpäin hirveellä vauhdilla :)) kuinkas teillä on ollut oireita raskauden aikana?? ja ensimmäisiä neuvoloita??
oli niin paljon jo kirjoituksia että millään ei jaksanu kaikkia lukea :))

joo kai sitä pitää vähä esittäytyä eli pian 20vee ja esikoinen tulossa :)
 
Ompa niiiiin ihanaa [:)]! Tänään tein lasagnea (terveelisen version tietenkin heh...) ja söin ja söin ja oli niin huikea tunne kuten vieläkin, kun ei okseta [:D]! Koko viikon ollut niin etova oksetus olo ja pyöritystä, että huh huh...Tänäänin sitä keskti iltapäivän puolelle, sitten vaan äkkiä alkoi himottamaan lasagnea ! Mutta no, eihän sitä tiedä taas huomista tai muutaman tunnin päästä, mikä vointi. Näimpä se tämä homma etenee. Ja jotenkin tuntuu niin nauttivan erilailla pikku asioista, ku ollu nii väsykkiä viime aikoina. Kaikkien olotilojen keskellä lohdutan aina itteeni sillä, että masussa tapahtuu juuri nyt paljon asioita ja siksi tunnen näin, siellä on elämää [:)]! Ja sitten välillä ajattelen, kuinka ihanaa se sitten on, kun rakas pikkuinen on sylissä ekaa kertaa. Sitten kuulemma unohtaa kaikki raskausajan kaameat olotilat [:D]! 
 
Hei, vieläkö mahtuu mukaan? Minulla on laskettu aika 11.11. ja nyt siis rv 7+3. Ensimmäisellä yrityksellä tärppäsi (uskomatonta!) joten siksi tässä jännään, sujuuko kaikki hyvin. Ensimmäinen neuvola on ensi viikolla... Pahoinvointia ei ole ollut kovin paljon, lähinnä pientä etovaa oloa ja kerran illalla oksensin. Hajuaisti on todella herkkä, en voi edes käyttää hajuvettä itse. Haistoin mieheni miedon nivea-kasvovoiteen toiseen huoneeseen saakka, joten todella herkäksi on käynyt nenäni. [:D] Nälkä ja vessahätä koko ajan! Se kai on aika normaalia, mutta vain haaveilen että minullakin mieleni tekisi kevyitä ja raikkaita ruokia - päinvastoin voisin syödä pizzaa tai pikaruokaa monta kertaa päivässä!
 
Rinnat ovat todella kipeät ja vatsanpohjassa n. pari kertaa päivässä tuntuu nopeita menkkakivun tapaisia aaltoja tai nipistyksiä, onko tämä ihan normaalia? Vuotoja ei ole ollut.
 
Ikä 26 ja etelä-Suomesta. Ja raskauden aavistin heti, se tuntui kuin olisi ollut perhosia vatsassa.. En vain uskaltanut toivoa. Yksi raskaustesti ennen menkkojen alkamispäivää näytti negatiivista ja sen jälkeen alkoi näkyä hyvin haaleaa viivaa. Apteekin täti varoitteli että testit ovat todella herkkiä ja voivat näyttää positiivista helposti joten aika kauan meni että uskalsin uskoa tuloksen. Nyt vain toivon, että pääsen mahdollisimman nopeasti varhaisultraan. Jos neuvolasta en pääse kunnalliselle puolella tarpeeksi nopeasti, menen yksityiselle sillä haluan nähdä että kaikki on kunnossa ja ettei raskaus ole kohdunulkopuolinen...
 
Ihanaa että tällanen foorumi on, mukava lukea teidän kokemuksista kun ollaan näin samoissa aikatauluissa menossa [:)]
 
 
Shakiran kanssa samaa podetaan. Myös minulla on naama alkanut kukkia älyttömästi. Teininä ei ollut mitään ongelmia, aina ollut hyvä iho. Kun jätin pillerit pois alkoi finnejä tulla kuukautisten aikaan 1-3. Tällä hetkellä iho on ihan kamalan näköinen. Hankalaa ku ei viittis näppyjä peittää meikillä ku se taas vaan pahentaa asiaa...

Tällä hetellä syöminen ällöttää, mutta oksentaa ei ole ONNEKSI vieläkään tarvinut. Makkara HYI, lihapullat HYI, nakit HYI, makarooni HYI... Hedelmät menee nätisti alas. Samoin jogurtit. Huomenna varmaan taas ihan eri ällötykset...
 
Ja vielä muita mietityksiä... Kun on niin paljon asioita mielessä. Mielenkiinnosta kyselen aiotteko käydä seulonnoissa? Miten miehenne suhtautuu niihin? Pitäis osata sanoa ens viikolla, kun neuvolatäti varmistaa sen ekan ajan. Itse olen ajatellut vastaanottaa kaikki vapaaehtoisetkin tutkimukset, että voi varautua tulevaan... Mies ei ollut niinkään varma asiasta. Annoin kyllä luettavaa, että voi ihan itse pohtia asiaa faktojen kautta. Jos itse kerron omin sanoin faktat, tulee niihin kuitenkin lisämausteena omat mielipiteeni asiasta. Helpompi keskustella kun molemmilla on sama "pohjatieto".Tällasia mietteitä tällä erää...
 
Takaisin
Top