Marraskuun pulinat

Indy, Tinja ja Möhkö: ette ole yksin! Olen kanssanne. Mulla on vaan rauhallisen alkuviikon jälkeen syttynyt häpyliitos kunnolla tuleen, eli liikkuminen on hankaloitunut huomattavasti. Sen lisäksi tänään ollut koko päivän kipuasteeltaan ja rytmiltään vaihtelevia supistuksia. Olo on kun maantiejyrän alle jäänyt :/. Sunnuntaina ois tiedossa yliaikaiskontrolli, että saa nähhä lähtevätkö käynnistää vai lähettävätkö kotia sieltä... voi voi tätä odotusta. Voimia kaikille!!
 
Ja niin meni yö valvoessa, tunnin torkkuja ja pari tuntia hereillä kävellessä. Miulla on issias vaivannu todella pahasti. Eile illalla si-nivelet veti niin juntturaan, etten tienny miten päin ois. Liekö nyt jopa tulehdus tuolla nivelissä, koska puristaa jokin nyt issiasta niin ettei vasen jalka nouse paria cm korkeammalle. Oon itkeny kivusta koko saatanan yön! Asentoa ei pystyny vaihtaa ja panadolista ei mitää apua. Ihan helvettiä tämä. Istua pehmeellä pystyn, mut pahenee vaa ku nousee ylös. Tää päivä menee varmaa sit istues ja kotona sisällä tekemättä mitään. Lapset onneks on omatoimisia, mut pojan pitäis päästä harrastukseensa parin tunnin päästä. Nyt jos synnytys käynnistyis niin en todellakaan kestäis mitään. Ei auta lämpö, jumppapallo, venytys..ko ei anna kipu periks venyttää! Mieskii joutu yöl valvomaa mun takia ja meni aamusta 7 töihin :/ Juu ja varpaat jäätyy ko en saa sukkaa vasempaan jalkaan. Jospa esikoinen auttais mulle vaatetta päälle!
 
Vähän jänskättää miten ilta sujuu. Mies lähti yllätys varpajaisiin, joten ollaan neidin kanssa ensikertaa päivä kahdestaan. Jänskättää lähinnä siksi että viime yö meni masuvaivojen kanssa ja tänään samaa ilmassa. Tyttö nukahtaa syliin mutta heti kun asettaa muualle herää. En siis ole itse pystynyt nukkumaan. Äitini kävi apuana tässä, mutta juuri silloin neiti päätti että hänellä on nälkä ja äiti ei tarvitse unta. Joten jäi ne kaivatut päiväunet saamatta. Eiköhäm tässä pärjätä, mutta jännittää silti.
 
Oon joskus torkkunut vauva rinnan päällä kun neiti ei ole muuten rauhoittunut. Nukkua en noin uskalla, mutta sain hetkeksi suljettua silmät. Tää on levoton kausi onneksi ohi menevää, vielä kun tietäs milloin tää menee ohi.
 
Sain sit eilen päivystyksestä panacodiin reseptin. Sen voimalla meni 4h ja siitä pari tuntia unta. Sit oli taas noustava. Sit tunnin välein ylös, vähä kävelyä ja yrittämään uudelleen.. aamuyöstä sain nukuttuu pari tuntia selällään! Ai kun olikin "kivasti" vatta kipee sen jälkeen. Huoh.. Sen kyl tuns kun iskias hermot puutui kyljellään. Ihan järkyttävää kipua persuksesta varpaisiin asti. Mie kun en yleensäkää noita lääkkeitä tykkää napsia, ni otan vaan yötä vasten panacodin. En muuta. Voi että... Ainoa parannuskeino sais alkaa tulee jo!

Muuten ihan hyvä fiilis :) 39+0 ja maks 3 viikkoa odotusta!!
 
Ehdin jo lietsoa itseni koko ajan miettimään kaikesta että teenkö nyt väärin ja oppiiko toi nyt johonkin huonoon ja voiks näin tehä ja onks tää hyvä juttu... Vauva on nyt 10 vrk ja herranen aika, huomenna me ollaan oltu vasta viikko kotona! Pitäs pystyä relaan näiden asioiden kanssa ja huolehtia omasta levosta, eikä ressata, kun nyt päätarkoitus kumminkin on tutustua tohon tyttöön ja opetella omaa ja uutta rytmiä.

Loppujen lopuks onhan tässä nyt paljon oivallettu. Iltarutiinit on aluillaan, unirytmit jollain lailla muotoutuvat ja aletaan nähdä että tyttö jaksaa hiukan seurustellakin. Vaunulenkeillä ollaan käyty, ensin ihan pieniä pyrähdyksiä ja tänään tunti kuljettiin (välissä tosin kaupassakin), jonka jälkeen kärräsin vauvan olohuoneen läpi parvekkeelle - jep, ulkona hän nukkuisi. Kun itkuhälyttimessä ei ollut akut latingissa ja ulkona alkoi tuulla, nappasin tytön vaunuista sänkyyn ja siellä nukkui kuin tukki pari tuntia. Nyt nukkuu eteisen suulla vaunuissa ja viel olis tänään tarkotus kylvyssä käydä ennen uudestaan unille menoa. Riskinä se että toi vesipeto siittä virkistyy, mutta kokeillaan nyt. Itse oon mielestäni saanu nyt aika hyvin levättyä :)
 
Tän mää opin vaavojen unesta jo aikaa sitten ammattini puolesta,mutta kerron teillekii :)



"Uni etenee n. tunnin pituisina jaksoina, välillä syvempänä, välillä kevyempänä. Osa vauvoista siirtyy unijaksolta toiselle joustavasti, eivätkä vanhemmat edes huomaa jaksojen eroa. Toiset vauvat taas havahtuvat hereille unijaksojen välillä, jolloin pisimmät unet voivat olla vain 1–2 tunnin mittaisia."

Tästä syystä siis noin 45min-2h jälkeen vauva voi inahdella ja vaikuttaa heräävän. Tuolloin on hyvä yrittää tuttia, kääntää kylkeä tai olla tekemättä mitään ja katsoa jatkaako vauva unta. Muistaen kuitenkin 3-4 tunnin välein ruokinnan ja, että vastasyntynyt vauva nukkuu vuorokaudessa sen noin 20 tuntia, hieman myöhemmin vielä jopa 16-18 tuntia.

Kärsivällisesti vaan äidit :) Mie oikein odotan niitä yösyöttöjä! Hiljainen koti, vain minä ja vauva ♡
 
Mie nukun neitin kanssa kylki kylessä. Siinä mussukka vetelee helposti neljänkin tunnin pätkiä. Päivällä nukkuu omassa sängyssään välillä jopa kolme tunttii. Ei meillä oo näin helppoo vauvaa ennen ollukkaan. Toisen kohalla menttiinkin melkoisen mankelin läpi, joten nautin nyt täysillä tästä. Mie muistan edelleen elävästi ne yölliset epätoivon tuntteet, kun olin nukuttanu poikkaa jo monta tunttii ja toinen vain itki. Pojan vauva-aikkaa ei todellakkaan oo ikävä.
 
Joko kaikki on synnyttäneet vai miksikä tää palsta hiljentynyt odottajista? :)

Tääl ei vieläkää mitään.. huomen 39+3.
 
Marrasmöhkö, ei kaikki ole, ainakin mä olen vielä tiukasti yhdessä kasassa.. Valitettavasti. Tänään 40+1. Esikoinen on syntynyt 40+2, mutta veikkaanpa että tää menee paljo enempi yli. On se jännä, laskettuun aikaan jaksoin oikein hyvin, mutta nyt kyllä hatuttaa oikein urakalla. Vois jo tulla, en jaksa vastata enää yhteenkään kyselyyn että olenko jo synnyttämässä.. :mad:
 
Jepp meikäkin odottelee 40+1.. äsken oli pari tuntii napakoita supistuksii mut ei kai kipeitä, ja vähän lopahtivat.. ekaa kertaa aloin innostuu ihan :)
 
Juu, eipä mitään tuntemuksia täälläkään. Huomenna laskettu aika. Kaikki taitaa vaan olla jo menettäneet toivonsa
 
Kasassa ollaan täälläkin vailla mitään "tuntemuksia" että jotain olis tapahtumassa. LA on perjantaina. Luultavasti yli mennään reippahasti :p Olen asennoitunut alusta asti että joulukuun puolelle mennään. Kunhan nyt ei ihan puoliväliin saakka kuitenkaan, että ehtis jouluksi edes vähän toipua ja saada rutiinia touhuihin.
 
Omat kirjoittelut on jäänyt neidin myötä. Tänään päästiin sairaalasta kotiin ja nyt opetellaan elämään uuden perheenjäsenen kanssa. Melko pian kaikilla marraskuisilla on vauvat sylissä.
 
Moi, kasassa ollaan vielä täälläkin. On vaan ollut niin kiirusta, kodin laitti vielä pahasti kesken nimittäin. Tänään saatiin portaat parvelle ja huomenna tulee myös kaiteet. Tytär muutetaan sit omaan uuteen huoneeseensa. Luvassa on siis vielä huonekalujen kasausta, tavaroiden järkkäystä, siivousta, pyykin pesua, verhojen lyhennystä, listojen kiinnitystä, lamppujen asennusta, taulujen ripustusta ym. pientä puuhaa. Tänään on rv 39+2 ja La 1.12. Uskon, ja melkein toivonkin, että sinne asti mennään vielä yhdessä paketissa tästä työn määrästä johtuen, mutta saa nähdä. Esikoinen ja toinen ovat kumpikin syntyneet 40+2, joten ehkäpä tämäkin syntyy siis 3.12. ? :wink
 
Jumpe! Mie oon valvonut edelliset 5 yötä kipujen vuoks eikä panadolista tai panacodista oo ollut mitään apua. Eilen illalla ajattelin, että yritän nyt ilman lääkettä nukahtaa ja otan sit yöllä tarvittaessa, kun kuiteki aamuyön mahdolliset unet piristää paremmin.
Nukahdin varmaan 12 aikoihin ja heräsin kivuttomana vasta puol kuus ekan kerran!! Ihan mieletön fiilis :)
Oiskoha tyyntä myrskyn edellä?! Haha :D
 
Mulla oli kaksi unetonta yötä, ihan pelkästään ylivilkkaan aivotoiminnan vuoksi. Nyt sain nukuttua ihmeen hyvin, kun keräsin illalla viimeset voimat lenkillä käyntiin ja maalailtiin vielä muutamat seinät ennen nukkumaanmenoa :). Vois kokeilla vielä saada uudestaan unen päästä kiinni ja toivoa, josko supistukset ja kivut tulisivat takaisin :wink.
 
Täälläkin vielä kasassa ja laskettuaika on tänään! Ei mitään merkkejä jotka vois viitata tulevaan synnytykseen... ja kun ei ees osaa niitä merkkejä metsästää niin turhauttaa:sad001

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app
 
Jeee meikäki nukku jo toisen yön ihan ok vai oli megapaska olo illalla, varmaan noist verenpaineista, eilen illalla levon jälkeen alapaine 93 :O mut ihmeen kaupalla uni tuli eikä kissojenkaan mekastus häirinny, asentoo alkaa vaan olee hankala löytyy ku keskivartalo painaa niin perkeleesti ettei veri kierrä. Pikkuhedariiki mut seki varmaan kun en käyny ulkona ja tuo paine.. laskivat muuten parikytä yksikköä kun uskalsin maanantaina talon saunaan lasketun kunniaks, hämmästyin! Harmi ku ei oo omaa, ens ma taas yleinen, varmaan ihan helposti lyllerrän viel sinne massun kaa
 
Tänään 41+2, yli ollaan jo ja reippaasti eikä edelleenkään suurempia merkkejä vauvan tulosta :/ huomenna yliaikaiskontrolliin.
 
Takaisin
Top