Marraskuun mutinat :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mayday
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä äippä valvoo vaikka poitsu simahti jo kahdeksalta... Huomenna äipällä silmät ristissä :)

Aloin taas murehtimaan Teon litistynyttä takaraivoa. Ollaan yritetty kääntää päätä toiselle puolelle ja aina houkutella lelulla tai muuten katselemaan vasemmalle (litistymä oikealla). Aiemmin Teo katsoi melkein pelkästään oikealle, nyt myös vasemmalle. Pään muoto ei ole kuitenkaan parantunut. Vatsallaan ei tykkää olla, muutamia minuutteja kerrallaan. Onneksi kääntyy välillä kyljelleen (aina vasemmalle). Lueskelin netistä että pään muoto on monella ajan myötä normalisoitunut, mutta huolestuttaa silti. Varsinkin kun Teolla voi olla saumojen liian aikaista luutumista, kontrolli n. kuukauden päästä. Onko muiden pikkusilla pään epäsymmetrisyyttä? En jaksa kannella poitsua koko aikaa ja usein Teo makaakin selällään sohvalla meidän välissä, kun katsellaan telkkua.

Nyt on kahtena iltana tullut ihmeellistä huutoitkua, joka alkaa ihan yhtäkkiä. Ajateltiin että johtuu luultavasti vatsapuruista (kipristeli myös ja kun päästeli kaasuja itku loppui). Annoin tänään iltapäivällä Kuplastop-tippoja, taisi auttaa. Aiemmin en ole noita tippoja antanut kun ei ole vatsaansa itkeskellyt. Toivottavasti tämä oli vain tilapäinen häiriö, muuten ei poitsu juuri itkeskele (onneksi).

Jumppasuunnitelmat ei ole edenneet mihinkään, herkkuja vaan vedellään naamaan :(

Nyt pitänee yrittää sinne nukkumaan, herätys voi tulla tunnin parin päästä.

PS. Oli muuten virhe käydä katsomassa Youtubessa videoita kraniosynostoosista (saumojen ennenaikanen luutuminen). Ilman ääniäkin tuntui pahalta. En taida enää saada unta...

Meillä Lunalla pää on kyllä ihan symmetrinen, taitaa olla sen ansiota että tyttö tykkää nukkua aikalailla miten vaan :) Mä vaihtelenki aina kylkeä herätyksen jälkeen ja jos/kun tytsy nukkuu selällään ni pyörittelee ite päätään puolelta toiselle. Eikä hereilläkään oo kyl väliä kummalle puolelle kattelee. Joten tähän asiaan en osaa ottaa sen enempää kantaa, vaikka kyl mäkin oon kuullu et usein ne palautuu muotoonsa.
Inha tilanne kun ei tiedä mutta onneks teillä on tuo kontrollikäynti, siellähän asiaan tulee lisää selvyyttä. Mut ehkä kandee jättää noi juutuubi-videot väliin (ja ehkä pikkasen houkuttais käydä kattoo mut en taida, ois kiva nukkua kuiteski :D).

Meillä poika katsoo mieluummin aina vasemmalle päin. Neuvolalääkärissä käskettiin alkaa kiinnittämään huomiota pään asentoihin ja saada poika katsomaan myös oikealle. Vasemman puoleiset niskalihakset selkeästi kehittyneemmät. Nyt on treenailtu mahallaan oloa päivittäin (vahvistaa lihaksia tasapuolisemmin) ja yritetään ainakin päivisin pitää pojan päätä enemmän oikealle päin. Yöllä en raaski toista alkaa kääntelemään jon nukahtaa "väärinpäin". Kyljellään käskettiin myös olla, mutta siitä me ei oikeen tykätä :/ nyt on 2 viikossa kyllä selkeesti saatu jo tuloksia :) nyt poika kääntää päätä jo oma-alotteisesti myös oikealle (aikaisemmin vain "pakosta" ja pää tuli heti takaisin vasemmalle kuin vieteri)

ja tämä kasvuvauhti on kyllä todella hurjaa! ikää tällä viikolla 8 viikkoa, ja pituus (kotona mitattuna) 64cm ja paino lähes 7kg :D hui. Viime neuvolassa 6,1kg ja 61cm..lääkärikin sanoi että näyttää ihan 4kk ikäiseltä. No, slitä tämä meidän "pienokainen" kyllä kieltämättä vaikuttaa. Kai tämä kasvupyrähdys tästä rauhoittuu jo pikkuhiljaa.

mikäs sen facebook ryhmän nimi olikaan? ja näkyykö siellä sitten kaikki päivityksesi ja tietosi koko ryhmälle vai miten se homma menee?

Ryhmän nimi on Syysmasut 2011. Vain asiat mitä kirjottelet ryhmän seinälle näkyy ryhmäläisille, mitään muuta susta ei näy :)

moikkis pitkästä aikaa.oon ollu niiiiin jotenki jaksamaton nyt keskittyyn pitkiin teksteihin et on taas vähä jääny tää palstalla lörpöttely :/ mut jos ny taas petraisin :D

meil on kans neidil semmonen ett mieluummin kattelee vaan toiseen suuntaan eikä alkuun mienannu millään suostua toiseen suuntaan kattoo.mut nyt alkanu pikkuhiljaa ku osaa nyt seurata lelua niin saan houkuteltua sitä katteleen toiseenki suuntaan :P mun siskon vauvalla oli epäsymmetrinen pää pienenä kun ei suostunu nukkuun ku tietys asennossa,mutta se on nyt korjaantunu jo ,ikä  n.2v :)

meiän kuulumisia:
Mun ihana pikku sankariukkeli täyttää huomenna jo 3v!!!! <3 nyt on isi lasten kanssa anoppilassa kun lasten isoisovanhemmat virosta tuli kyläileen niin minä sain sillä välin puunattua kämppää :> ollaan jo pidetty Aksun synttärit Ankin ristiäisten yhteydes mut viel pari kaveria kutsuttiin sit oikeelle päivälle :) harmi vaan,ku Aksu tuli just sopivasti flunssaan :( niin muutama vieras sit peru.mut jos ei muuten niin perheen kesken ainaki x)
Ankista on kehkeytynyt varsin iloinen vesseli! meil on koliikki historiaa!!!!!! :)) vähän on meinaan erilaista arkee nyt! neiti viihtyy mainiosti sitterissä tai lelukaaren alla ja hirmunen lörpöttely vaan kuuluu :) edelleen neiti herää yöllä 2 kertaa syömään mut nyt menee melko kivasti kun on tajunnu sen että yöllä ei seurustella vaan jatkaa sit heti ruuan päälle unia :)
Tiistaina onki sitte lapsilla yhteisneuvola,Aksul 3v ja Ankil 3kk :)

Moi Mites teillä muilla, kun koittaa vauvalla ilta unille laitto käykö ihan kivuttomasti :-)  Meilä alkaa ihan hillitön itku ja huuto eikä auta mikään vaik kuinka hyssyttelee ja lohduttelee ja tekee vaik mitä :-(  sit loppuu, kun neitikin ite jo niin väsynyt ettei jaksa kiukutella. Vinkkeja, neuvoja moiseen :-)

lei
meil on päinvastane ongelma.meillä neiti alkaa lörpötteleen ja hymyileen ku pitäs nukkuun alkaa :D et minä kaipaisin tähän apuja..menee siis niin et neiti alkaa sylissä kiukkuaan ku on uniaika.asit ku panee sänkyyn niin sieltähän se riemu alaka :D rayuhottuu kyllä melko nopeeta nukkumaan,mut yleensä ainaki 20min menee siihen ett hän lörisee ja hymyilee

Meillä kans jätkä nukahtaa monesti jo iltatissille, sitten kun pitäisi röyhtäistä on ihan velttona olalla eikä ala millekään, makaa lähes tajutonna, sitten kun vaihdan vaipan niin kaveri virkistyy ja nukkumaan laitto menee niin että poika pötköttää puolisen tuntia sängyssä kattoa ja lukevaa isiä ihmetellen ja kaikilla raajoilla sätkien ja kommentoiden. Siihen kun ei reagoi vaan antaa höpöttää niin hiljenee ja nukahtaa tutin avulla lopulta. Onneksi on oppinut rytmin että 21-22 välillä tämä kuvio toistuu joka ilta niin helpottaa vähän :)

hellou! meitin poju nukahtaa iltatissille ja siitä sit siirrän omaan sänkyyn hänet. vaihdan vaipan ennen syöttöä ja jos ei kakkaa , en siis vaippaa vaihda . en myöskään öisin vaihda ellei ole kakkaa tai pissat tullu läpi. niin, ja poika herää syömään 2-3 kertaa yössä. liberon vaippa nro 3 käytössä.. harvemmin on joutunu vaippaa yöllä vaihtamaan, mut jos pitää,niin vaihdan ensi ja syötän sitten, koska poitsu nukahtaa yöllä aina tissille. päivällä nukahtaa vaunuihin hetkessä ja nukkuu 3-5 tuntia putkeen! ennen iltaunia ei sit nukukkaan ku jonkun pikkupätkän.tuttia ei ole oppinu syömään, työntää aina vaan ulos suustaan tutin. se olis vaan niin kätsää, jos hän sitä tuttia söis, nii noi yösyötöt vois vähentyy ku antais tutin,mut ei ,niin ei.
 tää meitin "iltatähti" on kyl rauhallinen poitsu! isoveljet on olleet paljon "vaativampia".!

ai niin! tosta röyhtäyttämisestä. en röyhtäytä häntä iltatissin enkä yösyöttöjen jälkeen. huomasin meinaan, et poitsu herää siihen!!muuten kyllä röyhitään ! ei ole ilmavaivojakaan ilmaantunu, piereskelee usein... relatipat, missä d-vitamiinit mukana, on meillä käytössä. ainoo "ongelma" yöllä kun hän on heräämässä, on hänen äänekäs ääntelynsä, on kun olis pikku possu sängyssä nukkumassa...

Moro  Voi ku kuulostaa ihanan helpolta teillä tuo nukkumaan meno. Mistähän tuo meidän neitin kiukkuaminen voi johtua vai onko se ihan normaalia et jotku kiukkuaa ku nukkumaan pitäs laittaa?! :-)

Meillä täsmällleen sama pulma 2,5 kk pojan kanssa. Yritetään nukutttaa herraa klo 22-23 alkaen, mutta nukahtamaan hän saadaan vasta yhdeltä kahdelta yöllä, kamalan huudon, hyssyttelyn ja kanniskelun jälkeen. Suuttuu ihan hillittömästi kun laitetaan makuuasentoon. Tai auta armias vaikka pikkuinen nukahtaisikin iltatissille sänkyyn muutamaks minuuttia, mutta kun herää yksin, tulee kauhee huuto. Mulla ei ole siis omaa aikaa iltaisin ikinä.

Meil kans nukahdetaan iltatissille joten rutiinina on iltapesu, vaipanvaihto ja yöpuku päälle. Sit syötän makuultaan ja kun likka nukahtaa ni siirrän omaan sänkyyn. Silloin en röyhtäytä enkä yösyömisillä (pieru kuuluu irtoovan hyvin ni saa kyllä "ilmat pihalle"). Vaipanvaihtoo ei oo tarvinu tehä öisin ja tollon iltatissin aikaan jos tuleeki kakka ni tietty vaihetaan ja sit otetaan vielä vähän hörppyä jollon taas nukahtaa :)
Ja meidän neidillä on se rytmi et ennen kello 24 ei nukahdeta (tai no on niitäkin kertoja kun on nukahtanu) mut tuo rytmi sopii meille et en viitti turhaa sitä yrittää muutella, silloin kyl tulis huutoa jos yrittäisin alkaa nukuttamalla nukuttaa liian aikasin.

Meilä on kyl ongelmana kans toi nukahtaminen. kauheet raivarit saa aina! ja meillä on kyl rytmit menny iha sekasin, täytyy nyt muuttaa niitä koska tyttö ehrää joka aamu 4! ja mä menen nukkuu 1-2, siität ulos että ono nyt tosio kipee. Noh tänänä sitte valvottelen sitä iha tosissani et saadaa sitä rytmiä muutettua takas entisellee 

Alusta meillä on ollut Veetillä rytmi, nyt tosin on itse sitä muuttanut mutta sopii meille kun nukkuu pitempään :) Eli ennen mentiin nukkumaan 9 aikaan illalla, ja herättiin tankkaamaan yhden-kolmen välissä, ja aamu alkoikin sitten kuudelta. Viikon verta menty uudella rytmillä, menee nukkumaan ilman kitinää 10 aikaan ja nukkuu koko yön kuuteen asti aamulla, syöttö välissä ja vetää parisen tuntia lisää niin voisi sanoa että meillä alkaa aamu nykyään uudella rytmillä kahdeksan aikaan. Sopii meille! Meille ei tuo nukkumaan meneminen ole tuottanut ongelmaa missään vaiheessa, Veeti oli nuhassa viime viikolla niin silloin oli pientä kun ei tuo makuuasento ollut hyvä, paremmin nukahti kun patjan alle laittoi jonkun kohottamaan niin helpotti hengittämään kun tukossa oli pieni.

Oletteko muut huomanneet että ilalla alkaa se älytön tankaaminen yötä varten? Meillä näin tapahtuu joka ilta, poika alkaa roikkumaan tissillä kuuden aikaan, ja kun sitä rintamaitoa ei tule riittämiin niin se on sitä tissiä ensin ja korviketta päälle, eli ravaamista keittiön ja olohuoneen väliä kunnes nukkumaan mennään. Tahtoo oikeastaan vaan olla sylissä nukkumaan menoon asti ja paras syli on vaan äidin, isän sylissä kyllä viihtyy mutta olen huomannut että iltasin käy vaan äiti ja sama on aamulla että mun pitää olla ottamassa sängystä jne..isin syli käy vasta kun kunnolla herätään ja syödään. Onneksi on tottunut jo touhuamaan Veeti sylissä niin ei tuota sekään ongelmaa :)

Myös meillä on nyt ongelmana toi nukkuminen. Alussa neiti veti aina 4 tuntia kerrallaan unta ja syötön jälkeen nukahti kiltisti takasin sänkyynsä. Nyt onkin sitte ihan uudet kuviot. Omaan sänkyyn ei nukahdeta millään, ainoastaan imetykseen. Sylistä sänkyyn siirrettäessä herää aina, joten imetän meidän sängyssä ja sinne neiti jää nukkumaan. Herää ensimmäisen nukahduksen jälkeen 4-5 kertaa seuraavan tunnin aikana ja ei hiljene mihinkään muuhun kun imettämiseen. Tutistakin vaan raivostuu.

Nyt ollaan menty sitte pari viikkoa niin, että herätään 1,5-2 tunnin välein. Aloin olemaan jo aika loppu. Nukkumis ongelmat kun jatkuivat myös päivällä, joten en saanut kunnon päikkäreitäkään. Monet tuttavat kertoivat aloittaneensa n. 3kk iässä antamaan illalla vähän velliä maidon seassa, jotta nukkuisi paremmin. Me sitten eilen illalla testattiin tota ja Iida nukkui heti 4h unta putkeen ja muutenkin nukuttiin klo 22-10 vaan kolmella herätyksellä. Oon kun uusi ihminen tänään. Katellaan mitä neuvolassa sanovat. Ei varmasti ihan suositusten mukasta, mutta imetän kuitenkin muuten, joten uskon että ei voi olla hirveän haitallistakaan. Päikkäreitäkin neiti on nyt jo vetänyt 2,5h. Toivottavasti jatkuu tähän malliin. Olisi nimittäin kiva saada edes hetki sitä omaa aikaa kerätä voimia...

T77: Mitä velliä olet antanut? Ja jos joku muu antaa velliä niin minkä merkkistä ja onko ollut apua jne..? Olen myös itse mietiskellyt tuota vellin antamista kun meillä Veetille ei tahdo riittää rintamaito+korvike, nlassa asiasta keskusteltiin ja ns. "sain luvan" kokeilla, joten olen antanut illalla ennen nukkumaamenoa velliä 20-40ml, en ole sekoittanut sitä korvikkeeseen vaan annan suoraan. Annamme velliä siis vaan illalla, aamut ja päivät menee sitten rintamaito+korvike yhdistelmällä.  Voishan sitä varmaan aamullakin antaa, mutta mennään nyt vain ilalla sillä. En ole huomannut mtn vatsaoireita tai muutakaan haittaa, määrää en kuitenkaan uskalla lisätä kun ikää vasta 2kk, vaikka iso poika onkin. Poika tuntuu olevan kylläisempi näin kun saa sitä lisäksi maidon kera.
Muutenhan meillä nukutaan hyvin, että sen takia sitä velliä en anna vaan siksi että ei vaan riitä Veetille pelkkä maito.

Ovatko teidän muut pienokaiset jo kääntyilleet? Meillä ollaan ja kaikkiin suuntiin :) Kohta jo varmaan kävellään, nlassa sitä sanoivat että todella nopeasti kehittyy.

Mukavia päiviä kaikille :)

Ikävä kuulla että on unen kanssa tappelua. Ite oon päässy niin helpolla. Saas nähdä kuinka käy kun siirretään poika perhepedistä pinnikseen, tälle on asetettu tavoite 12.12.

Äitini oli muuten mennyt möläyttämään, kun sukulaiset oli kyselly siltä että miten meillä vauvan kanssa menee, että "Ei se Hele tiedä mitään vauvanhoidosta..." yrittänyt siis jatkaa että ei oo tarvinnu opetella kun on niin helppo vauva, mutta joku oli tullu ja keskeyttäny, niin oli kuulijat jääny johonki ihme luuloon :D  Ilmankos mun serkku kanteli Konstaa siellä hautajaisissa koko ajan ja tuli hulluna kertomaan omista lapsistaan vauvoina (jotka on jo isoja ja joita on siis 4 kpl) että miten niitä piti hoitaa.

Meillä ei pyöritä eikä käännytä, paitsi hoitopöydällä, kun se on niin hauskan näköistä kun äiti yrittää taitella kestovaippaa pomppivan pepun alle! Pari kertaa on kääntyny mahalta selälleen, mutta enempi silleen muksahtamalla eikä kovin hallitusti. Minä jo huolestuin ja aloin treenauttaa sitä selälleen kääntymistä viime viikolla :D Kädet on löytyny ja ne toimii jo niin että lelukaaren soiva nalle saa jo kyytiä, vaikka ei se käden liike niin koordinoitu ole, mutta saa ite musat soimaan monesti peräkkäin. Ja naamaa ja silmiä hierotaan. Ja unissaan ollaan sormileikkejä.

On ollu ihanaa olla kotona. Ollaan tehty reilun tunnin lenkkejä vaunuilla ja askarreltu joulukortteja. Niin ja sitte sitä perushommaa: kauppaa, siivousta, pyykkiä. Mä oon ruvennu kattoo imettäessä leffoja! Konsta tykkää syödä silmät kiinni niin mikäs siinä, mää meen sohvalle pitkälleen ja kattelen digiboksilta mitä kesällä ja laitokselta tultua nauhottelin. Helposti menee leffa päivässä, kun 20 minuutin imetyssessioita tulee se väh. 5. Just alkaakin äkinä kuulua vaunuista, että nyt suvaitaan herätä. Eli seuraavaksi vuorossa Transformers...

Täällä on kans arki alkanut sujumaan ihan hyvin. Eilen oli tyttö aika itkuinen, mutta veikkaan, että se oli se kakka. sen kun illalla sai väännettyä, oli vähän iloisempi mieli.

Meillä on illat ja yötkin mennyt tosi hyvin. Menee nukkumaan 23 molemmin puolin yleensä, iltaisin olen antanut tissin lisäksi vielä pullosta joko omaa maitoa tai korviketta. Nukkuu sitten koko yön, vähintään 5 tuntia, enintään 9 tuntia. jos nukkuu vähän vähemmän niin jatkaa vielä uniaan, mutta jos nukkuu 9 tuntiakin niin sitten noustaan jo ylös. Nyt vaan on alkanut tuntumaan siltä, että tisseistä ei enää maitoa oikein tule niin paljon, kun yösyötöt on loppunut melkein kokonaan ja päivisinkin jos nukkuu sen 5 tuntiakin päikkäreitä niin tulee pitkä väli syötössä. Nyt sitten eilen illalla päätin, että annan tissiä kunnes nukahtaa yöunille, vaikka menis kuinka myöhään. no, niin sitä sitten nukahdettiin vasta puol yksi yöllä. haluaisin, että tuota maitoa noista tisseistä riittäisi vielä edes pari kuukautta.

Meilläkin Olivia yleensä nukahtaa syliin, mutta kun laittaa sänkyyn, herää jonkin ajan päästä. Annan olla siellä, ellei ala ihan itkemään. joskus nukahtaa puolessa tunnissa, joskus saattaa jutella itekseen reilun tunninkin.
Olivia kanssa tykkäs alussa olla enemmän niin että piti päätään oikealla, mutta nyt oon vaan päättäväisesti laittanut öisin vasemmalle kyljelleen nukkumaan ja selän taa peittoa tukemaan, ettei kääntyisi selälleen ja taas pää oikealle puolelle.

Takaisin