Marraskuun mutinat :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mayday
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kans ton kirjan kolikki itkusta. Meillä no tää itku kyllä ihan erillainen ku väsy tai nälkä itku että kylläs en tunnistaa ja seki että kyllä meillä ainaki aphentaa vaa jos syöttää lisää ku itkee sitä mahaa. Alkaa huutaa vaa enemmän jos syöttää siihe maha kipuun.

Nyt oon saanu kerättyä voimia seuraavalle viikolle, toissa yönä poitsu nukkui klo 22-6.30, viime yönä klo 9-6.30!!! Jatkuisipa tää rytmi... Mua ei haittaisi yhtään että klo 2-3 yösyönti jäisi väliin :)

Jee,

meillä alkaa mennä yöt 6-7 tunnin uniputkilla! Laitan pojan sänkyyn 20.30 - 21.30 välillä vähän sen mukaan miten alkaa vaikuttaa uneliaalta, ja sitten herätän ennen puoltayötä tankille ja vaihdan vaipan. Seuraavan kerran syödään aamukuuden - puoli seiskan maissa! Syönnin jälkeen pestään pylly, vaihdetaan vaippa, puetaan ja tankataan taas vähän ja äiti saa juoda aamukahvin rauhassa ja kellahtaa viereen ekojen aamupäiväunien ajaksi (7.30-9.30). Samalla mies lähtee töihin. Jos ois vaikka ysiksi meno jonnekin esim. neuvolaan niin sekin onnistuis tällä rytmillä! Poika ätisee kyllä yöllä mahakipua ja sitä kun tulee pissa, mutta ei onneksi itke! Pieree vaan tohkeissaan. Sitten hän myös nauraa unissaan. Mitä lie näkee, vai niinkö kovasti se ilmojen päästely helpottaa.. :)

Huippua, ens viikonloppuna minä ja hyvä ystäväni käymme ostamassa itsellemme mieluiset syntymäpäivälahjat ja otamme tuplasynttäreiden kunniaksi ranskalaistyyppisen seitinohuen iltapäiväkännin. Äitini on viikon lomalla ja aikoi tulla lapsenvahdiksi, että päästään vielä miehen kanssa kahdestaan viettämään iltaa - miehelläkin on syntymäpäivä pian, sitte on tuo isänpäivä ja vieläpä tulee seurustelun aloituksestakin vuosipäivä samaan syssyyn. Ja vasta tuli kuun vaihteessa vuosia täyteen siitäkin kun yhteen muutettiin :) Voi tätä juhlaa. Enää kun saa ratkaistua missä välissä saa tissinsä tyhjennettyä tuossa kaikessa liesussa :D

Meilläkin on juhlat viikonloppuna tiedossa. Pe mennään naimisiin ja hoidetaan samaan syssyyn vauvan nimiäiset. :) Saa nähdä, miten vauva jaksaa juhlien läpi, ja miten äiti ehtii tyhjentää tissejään juhlahumussa :D Nyt neiti nukkuu suurimman osan syöttöjen välisestä ajasta, joskus on saattanut valvoa useamman tunnin putkeen vatsavaivojen tmv. takia. Juhlat on onneksi pienet ja ne pidetään kotosalla, mutta silti tämä ylimääräinen häslinki voi pistää tytön unirytmin hieman sekaisin. Miten paljon muuten teidän vauvat nukkuu/valvoo vuorokaudessa?

Mä en vieläkään kässää, miten nuo joidenkin vauvat jaksaa nukkua pitkät yöunet :D Vaikuttaako siihen jotenkin se kerta-annoksen määrä? Täällä syödään kerralla 120 milliä, ja nälkä tulee vauvalle kolmen tunnin välein. Olis kyllä hienoa, jos sais ne yöunet pidemmiksi... Ehkä tässä pitää vain odottaa, kai se tulee ajan kanssa sitten. En jaksa ruveta tuohon unikoulujuttuun, ainakaan vielä näin pienen vauvan kanssa.

Miten muuten niiden niskalihasten kanssa, ootteko jumppauttanu vauvalla niitä? Meillä vauva kannattelee päätään, kun häntä pidetään olkapäällä röyhtäytyksen aikana, mutta vatsallaan ei vielä nosta päätään. Emme pidä vauvaa muutenkaan paljoa vatsallaan, kun hän ei tunnu siitä tykkäävän, menee itkuksi. Mulla on jotenkin huono omatunto siitä, että saako vauva jumpattua noita lihaksia tarpeeksi. Vai treenaako vauva niitä itsestään? Minkä ikäisenä vauva ylipäänsä pystyy kannattelemaan päätään ilman tukea?

Pitääpä kokeilla tuota ceridal-öljyä taipeisiin, se voisi toimia. Meillä taipeet tuntuu punoittavan lähes koko ajan, vaikka niitä kuivaa ahkerasti.

Meilläkin on alkanut nukkumaan nyt yön yli. oon huomannut, että kun annan illalla tissin lisäksi vielä pullosta niin on jaksanut sitten nukkua koko yön. Iltasin tissittelee koko illan mutta silti vielä menee pullosta 100-120ml.
miten te muut laitatte lapsen nukkumaan? mä yleensä odotan, että tyttö nukahtaa syliin tai tissille ja siirrän sitten vasta sänkyyn. kun tuntuu, ettei hän nukahda itekseen sänkyyn. eilen illalla ekan kerran siirsin tytön sänkyyn vielä kun oli hereillä ja nukahti vasta noin puolentoista tunnin jälkeen kamalan ähinän ja kitinän ja hikottelun jälkeen..

Voi kun meilläkin joskus päästäisiin paremmille yöunille!!! Meillä on koko ajan etenkin alkuyöt olleet hankalia, vauva itkeskelee illan ja puoliltaöin usein alkaa huuto, joka yleensä on jatkunut 2-3 asti. Toissayönä ei huuota, mutta vauva hulinoi 00-04, oli aivan virkeenä, kakki ja pissi mun päälle (ja toki omat vaatteensa) kahdesti ja lopulta vielä vaippa falskas jättipissat suoraan meidän sänkyyn...Oli hieman pinna tiukalla kun kolmen aikaan vaihdoin yksin lakanoita. Yritin antaa miehen nukkua viereisessä huoneessa, mutta sitten ei enää jaksanut. Neljän jälkeen poika nukahti, mutta ähki ja möhki unissaan, sylki tuttia, minkä jälkeen ähkinä aina paheni ja itkun alkua alkoi tulla, niin en sitten saanut nukuttua tippaakaan. Eilisen olikin sitten sellainen olo, että ranteet auki, en oikeasti jaksa tätä valvomista. Univelan myötä tulee aivan massiivi päänsärky (jumittavat niskat ei auta asiaa) ja olo oli aivan karmea. Viime yö oli sitten ihan aallonpohja, poika itki puoi viiteen, tosin mies valvoi, mä olin niin tajuton väsymyksestä, että sain onneksi itkusta huolimatta melko hyvin pätkissä nukuttua. Ei poika koko aikaa huuda, hiljenee, kun hyppyyttelee sylissä seisaallaan, mutta se kumpi vauvan kanssa yön on ei kyllä nuku, huutoa tai ei. Mies sitten nukkui kaksi tuntia ja lähti töihin. Ei kivaa sekään. Ensi yöksi menen omille vanhemmilleni, lupasivat valvoa meidän puolesta, niin saadaan nukkua. Oma mieli tänään on kyllä jo ollut paljon parempi, kun sai nukuttua, päänsärkykin onneksi meni nukkumalla.

Kai se siis alkaa jo koliikkia olla. Lueskelin tosin, että tämän ikäisenä (6 vko) vauvat on muutenkin itkuisimmillaan. Päivisin nukkuu sitten yleensä suht hyvin, mä vaan olen tosi huono sitten nukkumaan päivällä. Muuten poika tuntuu voivan hyvin, syö ja pissii, hymyilee ja "jokeltaa". Mutta täytyy myöntää, että mä kyllä odotan kovaa, että tämä pikkuvauvavaihe menee ohi, jos sitä myötä saataisiin vähän enemmän unta öihin. Tämänhetkinen tuntuu lähinnä hitaalta kidutukselta. Onneksi on kuitenkin apua lähellä.

Huokaus...

Nika Jaksamis haleja sinnepäin :)

Jenna Meillä nukutetaan poika omaan sänkyyn, syömisen jälkeen yleensä nukahtaa syliin josta kannetaan sänkyyn. Joskus herää kun siirretään sänkyyn mutta yleensä mukisematta nukahtaa sinne. Jotain pientä ähinää ja puhinaa saattaa esiintyä yleensä on sitä unikitinää mitä kuuluu..

Tiikerilinja ei meilläkään nukuta koko yötä, meillä vedetään ensin tissiä molemmista ja korviketta perään se 120ml ja herää syömään kerran yössä. Ei tässä koe olevansa väsynyt kun nukkuu kuitenkin hyvin, ja yöllä syömisen jälkeen samantien ilman mtn kitinää tms..En sitä sano etteikö koko yö olisi kiva nukkua mutta menee näinkin ihan hyvin! Meillä poika kannattelee jo päätää hyvin vatsallaan kun on, pidän kyllä kättäni siinä ns. tukena kun välillä heiluu molempiin suuntiin että hakee hieman vielä. Mutta hienosti kannattelee myös sylissä kun pystyasennossa on.

Marraskuu vaihtunut ja aika se rientää kovaa vauhtia etiäpäin! Pitkästä aikaa kirjoittelen, olen kyllä ahkeraan lueskellut teidän muiden kirjoituksia mutta ei vaan ole saanut mukamas aikaseksi istua ja raapustella kuulumisia, mutta nyt otan sen takaisin :)

Meillä menee hyvin mitä nyt pojan vatsavaivat jotka ovat parina iltana valvottaneet poikaa itseään sekä meitä vanhempia. Onneksi siihen on lääkettä saatavissa ja helpottanut oloja, pumppaaminenkin on oiva keksintö ja parhaat paukut pääsee :) Yöt nukutaan edelleen hyvin, ilmavaivatkaan eivät häiritse nukkumista kun vaan nukahtaa. Kauheaa katsella kun toinen kärvistelee masuvaivojen kanssa, kaikkensa koittaa helpottaakseen pojan oloa mutta silti vaan tuntuu että ei onnistu siinä. Nyt tosiaan on lääkettä hankittuna eli rauha maassa ja meillä kaikilla hyvä mieli :)

Ristiäiset ovat parin viikon päästä, kutsut haemme tänään ovat olleet teetettävänä valokuvaamossa, ideana pojan kuva missä kutsu. Näimme koevedoksen kutsusta ja hienot ovat. Muutenkin kaikki ristiäisiin ovat kunnossa, nyt kun kutsut vaan saadaan vetämään vielä.
Olen askarrellut pojasta kirjaa, missä on kuvia, runoja jne..samalla siitä saa vieraskirjan juuri ristiäisiin ja muihinkin pojan juhliin. Vaikka itse sanonkin niin hieno tuli kirjasta, kyllä vaan itse tehty on aina itse tehty.

Isänpäivä olisi ensi sunnuntaina, mitähän sitä miehelle ostaisi? Mitä te muut olette keksineet? Hakusessa hieman että mitä sitä sitten, jos askartelisi jonkun kortin. On ihmeellistä ajatella että mieheni on isä, tuntuu hassulta :) Varmasti myös toukokuussa äitienpäivänä sana äiti minusta myös. Vaikka kotosalla pojalle puhellessa sanon äiti sitä ja äiti tätä.

Joulukin tulossa, IHANAA! Olen niin jouluihminen. Ei kyllä siltä tunnu että joulu olisi tulossa kun katsoo pihalle, aurinko paistaa ja on lämmin.

Olihan tässäkin taas tekstiä pitkästä aikaa :)

Oi oi, ihanaa, alkaa vihdoin tuntua siltä että talvi saapuu (tosin mittari näytti kyllä +6 astetta..).
Tänään aateltiin mennä vaihtaa talvirenkaat ni mun ei tarvi aamusin sit huolehtia et mies ajaa varovasti :) Kunhan vaan noi mun unikeot nyt jaksais herätä

Nyt on pakko valittaa kun mun nännit on niin kipeet että huh huh... Tai no vasen on vielä siedettävä mut oikee on aika hurja, varsinki illalla kun on koko päivän joutunu koville.
Tytsy on alkanu tekee välillä sitä et puree ikenensä yhteen siinä tissillä ollessaan ja aijai ku tekee gutaa... Sitten sillä on vielä tapana niin suurpiirteisesti kiskasta itsensä irti siitä tissiltä (luja ote tissistä ja sit tempasee päänsä taaksepäin) että äiti-parka on kovilla :)
No, haavoja ei sentään oo tullu et sillee on hyvä tilanne. PureLan on kovassa käytössä ja toivo elää et pikku hiljaa paranis. Aika nopsaan mulla sillon alkuaikana parani haavaset nännit PureLanin avulla :)

Alice: sinähän asuit Tikkurilan suunnalla...? Finnbody vaihtui vasta vähän aika sitten Elixiaan..siellä ei kaikki nyt oikein tunnu sujuvan niinkuin ennen..itse olen ollut "tauolla" sieltä raskauden ajan..maaliskuussa aloitan taas. mutta tosiaan vähintään 1 vuoden jäsenyyteen pitäisi sitoutua. Siinä Elixian lähellä, postin vieressä on joku sali missä menee myös jumppia, siellä ei ole mitn pakkojäsenyyttä. olisiko se sinulle parempi? :) mielestäni sinne on ihan 10 kerran korttejakin..ohimennen olen mainoksia katsonut..

Ceridal öljy on mahtavaa. hyvin toimii myös liberon vauvaöljy mikä tuli synnäriltä saadusssa vauvalaukussa.

Tällä meidän pojalla on kyllä hurja kasvuvauhti! 5 viikon iässä oli pituutta tullut 7cm ja painoa 2kg syntymästä. Tätä menoa kaveri ei mahdu vaunukoppaan enää lopputalvesta :D heh. no, eiköhän tuo kasvutahti tuosta hiljene :D

Palsta tuntuu hieman hiljentyneen viime aikoina, keskustelu näyttäisi siirtyneen enempi tuonne naamakirjan puolelle :) Pistänpä nyt tänne kuiteski kuulumisia.

Olemme taas palanneet arkeen, kun häät ja nimiäiset ovat ohi. Nyt saan paremmin unen päästä kiinni, kun iltaisin ei pyöri kaikenmaailman asiat päässä. Muutenkin unenlaatu on parantunut, eivätkä kolmen tunnin väliset yösyötötkään tunnu haittaavan. Vauvakin on muuttunut siten, ettei hän virkoa yösyötönkään aikana täysin, vaan imee pulloa puoliunissaan. Sitten kun siirrän olalle röyhtäilemään, niin neiti sammuu lähes heti. Lisäksi osa syöttöväleistä venyy siihen neljään tuntiin, mikä on myös hienoa. Yhtenä yönä nukuttiin lähes kuusi tuntia putkeen, kun illalla masuvaivat olivat pitäneet neitiä hereillä useamman tunnin ajan. Eli toivoa on :) Olen nyt kuitenkin päättänyt mennä lapsentahtisesti näiden yösyöttöjen kanssa, kun saan kuitenkin nukuttua niistä huolimatta hyvin. Olisihan se yhtäjaksoinen yöuni hienoa, mutta sekin tulee sitten ajallaan. Näin ainakin oletan :D

Nyt kun oli nuo häät ja nimiäiset, en ehtinyt pumppailemaan rintamaitoa tavalliseen tahtiin, ja niinpä maidon määrä on lähtenyt laskuun. Olen vielä yrittänyt lisätä maidon määrää tiheimmillä pumppauskerroilla ja mammateellä, saa nähdä, miten käy. En ota tästä suurta stressiä, otan lähinnä kokeilun kannalta. Ja onhan se pienikin määrä kai plussaa, jos sitä kerta tulee. Tänään ajattelin ostaa kaupasta kokeen vuoksi mämmiä ja herkutella sitä kerman kanssa :P Mämmistä en pidä, mutta kerman kanssa voisi mennä alas. Kunhan ei jää kerma roikkumaan lantiolle...

Noista jumpista sun muista vielä. Meillä on kotona tuo PS3, ja vuosi sitten mieheni osti mulle sellaisen pelin kuin EA Sports Active 2. Se on siis sellainen personal trainer -jumppaohjelma. Siinä käsiin ja toiseen jalkaan tulee sellaiset "rannekkeet" joiden kautta pleikkari lukee pelaajan liikkeitä ja sydämen sykettä. Pelissä on erilaisia kunto-ohjelmia, jumppia sun muita, ja ohjelmia voi muokata myös omien toiveiden mukaisiksi. Hauskan pelistä tekee se, että siinä voi esim. pyöräillä vuoristossa, skeitata, heitellä koripalloa ja nyrkkeillä. Itse olen koukuttunut ohjelmaan täysin. Sillä saa hyvin hien pintaan eikä tartte lähteä pois kotoakaan, voi jumpata vaikka lapsen päiväunien aikana. Lisäksi ohjelma antaa viitteellisen arvion siitä, paljon kukin treeni on kuluttanut kaloreita, mikä on hyvin kannustavaa. Suosittelen, mikäli kaipaa hikitreeniä :) Tää peli tulee mun mielestä pitkässä juoksussa halvemmaksi kuin nuo Elixiat sun muut. Toisaalta joskus sitä kaipaa pois kotoakin omien harrastusten pariin, sitähän ei tuo peli korvaa.

Pitäisköhän meillekki ostaa toi peli :)
Noh, eipä tässä sillee kiirettä oo jumppailla ku oon siinä onnellisessa asemassa et multa vaan lähti kiloja eikä missään vaiheessa tullu mitään :)

Niin ja kovasti paljon onnea Tiikerililja naimisiinmenon johdosta

Juu onpa ollut syyskuisten keskustelut hilijasempana...

Kerronpa kuulumisia lyhyesti:

Meillä päästiin jo parina yönä nukkumaan 8,5 tunnin yöunet - siis niin että poika saattoi kiljahtaa itsensä hereille, kun tuli pissa vaippaan tms. mutta että syömishommiin alettiin vasta oikeasti aamulla. Ja olin NIIIIIN kiitollinen ja iloinen. Päivällä poika oli sitten sosiaalisempi ja nukkui vastaavasti vähemmän. Päästiin "leikkimäänkin" kunnolla. Mutta nyt!

Hän on löytänyt kätensä. Ja on asiasta niin innoissaan että huitoo, viuhtoo, hakkaa, riehuu yöt läpi. Meillä sänky heiluu kun poika sätkii innoissaan. Ja silmät rähmii, kun käsiä pitää työntää joka paikkaan ja sitten kaivaa suuta ja silmiä.

Ja sitten tuntuu että päivisin on itkuherkempää hommaa ja niitä käsiä pitää työntää syvälle, syvälle suuhun... minä jo olin bongaavinani jonkin valkoisen kohdan sieltä ikenestä, mutta toivon että se oli vain puklua eikä oikeasti hammas. Ei vielä. Ei ihan vielä. Eihän?

Oli aika mahtavaa käydä ulkona, siis rehellisesti sanottuna BAARISSA kaverin kanssa viime viikonloppuna. Kyllä, sorruin ja poltin sen yhden tupakan, mutta eipä jääny päälle, hähää ei ees tee mieli, enkä halua haista röökille kun oon vauvan kanssa. Eikä se maistunu niin hyvälle kuin odotin. Eli turha kokemus sen osalta. Tuli nautittua ahhhh ihanaa punaviiniä jota on ollu ikävä ja käytiin miehen kaa kahdestaan (!) välimeren ravintolassa lammasvartailla, oi slurps. Ja peittoa heilutettiin, herran jee, useampaankin kertaan, vaikka oli äitini poikaa hoitamassa koko viikonlopun! :D oisko tuo isänpäivän juhlinta tehny semmosen miehekkään olon :D

Mää luin nuita neuvolajuttuja, ja aloin nyt huolestua että kuinka meijän vauvan paino ei noussu nuin reilusti kuin muilla, eikä meillä ees oo semmosta 2 kk neuvolaa, kun vasta 3 kk iässä niin jos se ei nousekaan tarpeeksi niin määki tiiän vasta kuukauden päästä! Pitää varmaan alkaa käyttää poikaa lähikaupan hedelmävaa'alla niinku jo miehen kanssa naurettiin ja suunniteltiin :)

Mukavaa vauva-arkea kaikille!

Tuo Tiikerililjan mainitsema peli kyllä kiinnostaa täälläkin, olisi ainakin edullisempaa kun noi kuntosalit ja saa tehdä silloin kun huvittaa/on aikaa.

Hele, meillä poitsun ikenissä näkyi valkoista heti syntymän jälkeen ja neuvolassa sanoi että hampaanaluthan ne, joillakin näkyy tosi aikaseen. Toivottavasti ei hampaiksi puhkea pitkään aikaan.

Kädet on löydetty meilläkin, hurja viuhtominen päällä. Teo on tainnut myös keksiä että jalkoja potkimalla saa sitterin ja siinä edessä roikkuvat lelut heilumaan. Vai onko vaan sattumaa, ken tietää. Mutta hauskaa näyttää olevan. 2 kertaa poitsu on jo vahingossa kääntynyt vatsalleen. Tällä viikolla ensin oppi kyljelleen menon ja eilen ekaa kertaa kääntyi kyljeltä vatsalle, kun sohvalla oli kahden istuintyynyn välinen kohta himpun verran alempana, eli lievään alamäkeen. Sitä ei kai vielä lasketa "oikeaksi" kääntymiseksi? Yhtä hymyä on naama jatkuvasti (kunhan ei ole nälkä, väsy tai vaippa märkänä). Mies löysi hyvän leikin pojan kanssa, ison peilin edessä mennään (poitsun naama peiliä kohti) hitaasti taaksepäin ja sitten nopeesti takaisin peilin eteen, Teo hymyilee suu auki, pari kertaa on ääntäkin kuulua. Muuten ei naura vielä ääneen. Mutta on se vaan niin ihana :)

Itsekin olen miettinyt, että olisi syytä aloittaa kuntoilu. Äitivauva jumppa alkaa tammikuussa, mutta kotona olisi hyvä tehdä jotain pientä tytön päiväunien aikana. Meillä on Kinetic ja ajattelin ostaa siihen zumban tai jonkun muun jumppaohjelma. Saas nähdä tuleeko käytettyä vai jääkö hyllyyn pölyttymään.

Aina vaan yllättää kuinka erilaisia nämä päivät ja etenkin yöt voi olla. Meillä nukuttiin jo tasaisesti vähintään 6h putkeen kunnes taas toissayönä neiti heräs 1,5 tunnin välein ja ei meinannut rauhottua millään. Nukahtaminen muutenkin illalla on aina pitkä prosessi. Yöllä tosin onneksi nukahtaa heti syötön jälkeen, ainakin yleensä. Just juttelin kaverin kanssa jolla on 2v lapsi. Hän lohdutti sanoi, että kannattaa aina muistaa kun on raskasta, että kaikki on vaan väliaikaista. Yritetään pitää se mielessä...

Sen verran hyvin on kuitenkin mennyt, että uskaltauduin lähtemään tytön kanssa parin päivän visiitille Ruotsiin. Isä jäi kotiin juhlimaan varpajaisia ja me tytöt lennettiin ystäviä moikkaamaan Tukholmaan. Lento jännitti etukäteen, mutta tyttö nukkui matkan molempiin suuntiin. Menomatkalla syötin lentokentällä, mutta takasin tullessa heräsi vasta kun oltiin jo päästy omalle autolle. Meillä ei viihdytä rintarepussa, joten kentällä jouduin kanniskelemaan tyttöä. Eipä tullut ainakaan tuhlattua rahaa tax freessä kun oli kädet täynnä. Olemme suunnitelleet helmikuulle reissua lämpimään ja tämän kokemuksen perusteella uskaltaa jo lähteä lippuja varailemaan.

Myös meillä on kova hitti tunkea nyrkki mahdollisimman syvälle suuhun. Sitä on ihan mahdotonta estää. Muutenkin kädet on vielä aika hakusessa. Kovasti niillä viuhdotaan, mutta logiikkaa siinä ei ole. Liikkuminen etenkin öisin on vilkasta. On muutamana yönä onnistunut kääntämään itsensä kokonaan toiseen sängyn päätyy. Jokeltelu lisääntyy päivä päivältä ja naureskelu siinä lomassa on kyllä parasta.

Kiva lueskella muidenkin arjesta, toivottavasti ketju ei ihan kokonaan täällä hyydy.

Heippa!

Meillä yöt on edelleen vaihtelevasti hankalia. Viime yö meni lähes itkutta, mutta kunnon uni tuli vasta viiden jälkeen. Iltaisin poika ei suostu nukahtamaan mihinkään muualle kuin syliin eikä myöskään nuku muuaalla kuin sylissä. Jos laskee omaan sänkyyn, nukkuu max 15 min ja herää itkemään. Sylissä sitten vetää paremmin sikeitä.

Meillä mies on vauva-vuorossa alkuiltaa ja -yötä, mä yritän nukkua ja syötän välillä. SItten yöllä tehdään vaihto. Viime yönä vaihdettiin kahelta ja jätkä heilui ihan hereillä vielä viideltä. Välillä vähän kitisi, mutta muuten ei tuntunut olevan mikään hätänä, heilui vaan. Meilläkin on ne kädet löydetty. Välillä käy työstä vaihtaa tutti sinne suuhun, kun molempia nyrkkejä ängetään mahdollisimman syvälle kitaan apinan raivolla. Muutenkin viuhtoo menenmään aivan mahdottomasti etenkin yöaikaan, eikä sitten saakaan rauhoituttua...

Päivisin sitten taas nukkuu oikein makeat päiväunet, ensin yleensä aamupäivästä sisällä pari tuntia ja sitten iltapäivästä kolmisen tuntia vaunuissa. Nytkin neljättä tuntia jo vetää pihalla sikeitä. Oon alkanut miettimään, että onko pojan vuorokausirytmi vaan niin sekaisin, että päivisin nukkuu rauhallisia yöuniaan ja yöllä sitten riehuu menemään...? En vaan tiedä voiko/pitäisikö sille jotain tehdä. Yöllä ei seurustella, valaistus on hämärä, yritetään vaan rauhoittua, mutta kun ei. Päiväunille sitten nukahtaa melkein yrittämättä. Ehkä poika on vielä liian pieni, että kannattaisi sen ihmeemmin alkaa tarkoituksella rytmiä muuttamaan...? Muistelisin jostain lukeneeni, että näitä unikouluja voisi 4-6 kk iässä alkaa ajattelemaan. Olisi niin kiva saada välillä poika nukkumaan yöllä eikä vaan päivällä. Onko muilla yhtään samanlaisia ongelmia tai mitään vinkkejä?

Muuten arki sujuu hyvin. Hymyä tulee ja jokellusta. Koskas vauvat nauraa ihan ääneen? Ne kädet on tosiaan löytynyt ja kertaalleen jo sitterin lelukaaren leluja hakattiin innoissaan, varmaan puolivahingossa kylläkin. Eniten änkee suuhunsa oikeaa kättään, voiko nyt jo alkaa näkymään kumpikätinen tulee...?emoticon Mitään kääntyilyn merkkejä ei meillä ole. Sellainen "ongelma" kyllä on, että poika tahtoo kääntää päänsä selällään ollessaan aina vain oikealle vaikka mitä tekisi. On tietysti varmaan syliasennostakin kiinni, on tottunut katsomaan meitä aina oikealle. Alkaa vaan mielestäni näkyä kallon muodossa, että aina tahtoo nukkua pää oikealle kääntyneenä. Mutta kun nukkuminen on muutenkin hankalaa, niin ei millään haluaisi alkaa sitä asentoa muuttamaan aina kun poitsu vihdoin nukahtaa.

Huoh, tulihan tekstiä. Vinkkejä otetaan vastaan. Nyt takaisin hommiin, ristiäiset meilläkin vihdoin huomenna!

Tiikerililja Onnea, Onnea :)

On kyllä kovin hiljentynyt tämä palsta, sääli! Itse tykkään enemmän täällä vaihtaa kuulumisia ja muutenkin lueskella muiden kirjoituksia vauvaelämästä yms..

Nika meillä yöt menee todella hyvin, edelleen mennään sillä yhdellä syötöllä ja jatketaan unia aamuun asti. Meillä on alusta asti poika mennyt illalla yhdeksän aikaan nukkumaan, nyt kun hieman on ikää pojalle tullut olen huomannut että tämä rytmi on jo hänelle tuttu juttu, rupeaa selvästi tankkaamaan seitsemän aikaan ja kahdeksan jälkeen on jo kanttu vei. Nukahtaa syliin myös heti, mutta kannan omaan sänkyyn jossa herää mutta sammahtaa sinne itsekseen. Joskus kaipaa tuttiaan avuksi mutta ilmankin nukahtaa. Onhan se varmaan niinkin että ihan pieni vauva ei niistä rytmeistä tajua vielä mitään, mutta meillä se aloitettiin heti. Toivotaan että rytmi pysyys jatkossakin kun kasvaa jne..mutta sitten asian toinen kääntöpuoli, poika ei oikein tahdo enää nukkua päiväunia ollenkaan, ja jos nukkuu ne on maksimissaan sen tunnin. Niitä pätkiä se vetää päivässä parit kolmet. Vaunuissa saattaa mennä pitempäänkin mutta heti kun vauhti loppuu niin simmut aukee! Kuitenkaan en huomaa että olisi mitenkään liian väsynyt illalla. Tämä sopii siis meille! Tulipas pitkä sepustus asiasta, voihan sitä yrittää sitä uutta rytmiä löytää, kyllä sen varmasti huomaa vauvasta jos se ei sille sovi.

Meillä menee arki myös todella hyvin, paljon on kehitystä pienessä ajassa tapahtunut. On hymyä ja naurua, jokellusta ja tosiaan ne kädet on meilläkin löytynyt :) On ne vaan hauskat!
Tänään tapahtui jotain uskomatonta, köllöteltiin sängyllä poitsun kanssa ja yhtäkkiä se kääntyi kyljeltä mahalleen! Oli se vaan aikamoinen hetki, siinä se oli ja nosteli päätään ilme juuri sellainen että hei, mä opin uuden jutun :) Ei enää meitin pieni poika!

Aloitettiin eilen vauvakerho, muistuttaa aika paljon muskaria tapahtuu nlan tiloissa. Meitä on siinä sellainen pieni ryhmä äitejä, suurinpiirtein samanikäiset vauvat. Lauletaan ja leikitään, ja jutellaan ja vaihdetaan kokemuksia jne..Todella virkistävää :) Poika ainakin tykkäsi lauluista ja leikeistä, hymyä riitti.

Ristiäiset ensi viikon sunnuntaina, niitä tässä ollaan järjestelty kovin. Pappi kävi kotosalla ja nyt on sitten kaikki ns. valmiina sitä suurta päivää varten kun poika saa nimen. Kerron sen sitten tuonne omaan ryhmäänsä.

Oli tänään jälkitarkastus, kaikki hyvin. Painokin oli tippunut huomattavasti vaikka ei niitä kiloja hirveesti tullutkaan, kyllä tuo imetys vaan vie sitä painoa vaikka syönkin kuin hevonen :)
Alapääkin parantunut nopeaan, ne ekat menkatkin olivat jo. Ei kyllä hirveen runsaat, kun moni on sanonut että voivat olla runsaatkin mutta kuitenkin. Voi sanoa että omia itseään taas ollaan.

Marraskuun loppua kaikille :)

Pakko se on tännekin kirjotella ettei ihan hyydy meidän keskustelut :)

Meidän pikkanen täytti tänään sen 2 kuukautta, johon vielä kuvittelin olevan aikaa mut hups, tässä ollaan :)
Tytsy on kyllä ollu nyt viime päivinä oikee neiti aurinkoinen että ei mitään rajaa :) Kaikki asiat hymyilyttää ja yhtenään tulis juttua. En vaan pääse yli siitä et vastahan se oli semmonen onneton pieni rääpäle joka vaan oli, nyt meillä on "iso" tyttö joka on sosiaalinen olento :D
Maanantaina on neuvola ja Luna saa sen rotarokotteen, toivon vaan kovasti ettei aiheuta mitään ikävää vaivaa. Multa otetaan samalla näytteet jälkitarkastusta varten joka on sitten keskiviikkona. Pääsenpä minäkin vihdoin selvyyteen ton alapääni kanssa x)

Luna päättiki viime yönä nukkua 7 ½ tuntia putkeen, sit otti pienet välimaidot ja jatko uniaan vielä neljän tunnin ajan :)
No on tuo neiti muutenki nukkunu hyvin mut ihan yllätti ku vasta puol kasin aikaan kuulu ekan kerran semmosta nälkä-ähinää :D

Takaisin