Marraskuun mussukka-pulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamma_76
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä toinen Zombie!
Ja hyvää lasten oikeuksien päivää [;)]

Minzkuli: Kuulostaa niin tutulta, joten en anna enään velliä, lisämaitoa annan 2 kertaa päivässä, ja illalla tankkauskieroksella. (80-100mm - Nan) Ihan se ja sama, meillä heräillään kuitenkin pitkin yötä. Mieluummin kuitenkin yöllä koitan antaa rinnasta, kuin nousta lämmittelemään pulloa. Mulla kun on hankaluuksia sitten nukahtaa uudestaan, ja sitten ei ole enään kellään kivaa. (varsinkaan muilla taloudessa asuvilla)
Mä niin odotan Joulua, jo ihan senkin takia että mies on kotona 2 viikkoa, eli ottaa vapaaviikon päälle vielä sen yhden isyyslomaviikon [:)] Onneks ei ole enään pitkä aika! *Huoks*

Mua on alkanu mietityttämään rahatilanne [&o] Tahtoisin kovasti jäädä kotiäidiksi, mutta minä en sais kuin korkeintaan sen minimi lastenhoitotuen. Vaikka saisin kuntain lisää n.200e, niin ei hyvältä vaikuta [&:] (Mies ei oikein tykkää just tuon rahatilanteen vuoksi,eikä nyt ole kyse sun/mun rahasta,kun meillä on yhteiset..)Tosin jäisin työttömäksi varmaankin samantien, kun äippälomat on lusittu, enkä sais liitoltakaan kuin pari kuukautta, ja tippusin taas kelan hömpötyksille. Tahtoisin kovasti nautiskella iltatähdestä sinne 3v asti, enkä tahtois laittaa pikkusta hoitoon minnekkään. [:(][&o]
Ymmärtääköhän kukaan mun pointtia? En siis tuomitse ketään, joka on päättänyt muuta. Itse henkilökohtaisesti tahdon olla lapseni kanssa niin kauan kuin vain mahdollista, nähdä kun kasvaa ja kehittyy. Askarrella ja touhata, viettää laatuaikaa. [:D] Lapset on niin vähän aikaa pieniä...

Tulipahan taas vuodatusta...
ja nyt syömään ja ehkä meibii pääsen tänään saunaan ihmisten ajoissa [:)]

Mamma: tiedän tarkalleen mistä puhut. Haluaisin kanssa kovasti jäädä kotiin, tehdä toisen lapsen parin vuoden sisällä, hoitaa lapsia kotona siihen asti, että pienempi on 2-3v, mutta todennäköisesti joudun menemään töihin jo toukokuussa[X(] Mulla on tosin ansiosidonnaista oon käyttänyt vasta 20 päivää, joten sitä on ihan riittävästi jäljellä, jos en töitä heti löydä. Hoitovapaalle jääminen ei tällä hetkellä ole mitenkään päin mahdollista ja työttömyyskorvauksella elelykin olisi melkoista kitkuttamista. Mutta laitoinpahan 5viikon kestoloton, jos siitä saisi helpotusta[:D] ja tietty vaan yhden rivin[;)]

Minzkulille parempia öitä.. ei täälläkään mitään pitkiä pätkiä nukuta. Ensimmäinen pätkä on sellainen max.4h, mutta sen jälkeen n. 2h. Lisämaitoa tai velliä en oo antanut, kun pikkuinen kasvaa +1 käyrällä, niin ei ainakaan nälkä pitäisi olla.

Onkos Purrin vointi parempi? Entäs PojanÄidin isompi poika? Kuis Kaikan bileet meni?

Purri: mää tein meidän pikkuisesta sellaisen ensimmäinen kuukauteni -kirjan ifolorin kautta. Otan sen näytille ensi treffeille, jos vaan muistan..

Käytiin tänään Thildan kanssa kaksin ikeassa, sain jopa ostettua melkein kaiken mitä pitikin. Sitten oon vääntänyt ristiäiskakkuun koristetta. Ensi viikosta taitaa tulle melkoisen kiireinen, kun pitää tohinalla laittaa kämppä kuntoon, anoppi tulee perjaintaina suomeen ja lauantaina tulee mun mutsi ja vauvan kummitäti auttaan ja sunnuntaina onkin sitten täysi tohina. Alkuviikosta siis kämpän järjestelyä, puolessa välissä alan leipoon pipareita... Puuhh.. hiukkasen stressaa, mutta eiköhän tää tästä.

jahas pitää mennä..

Hani: Voiton puolella voisin väittää olevani.. Kurkku ei oo enää nii kipee ku aiemmin, eikä oo nii tukossakaan.. ja saan jo hengitettyä nenän kauttaki [:D][:D][:D] Vähä viel huippaa ja päätä särkee noustessa, mut muuten ihan jees...

Mä oon tässä ohimennen kattellu noita juttuja mitä tarttee ottaa huomioon, jos me sinne Kanadaan lähdetään.. Tai siis lähinnä oon niitä lupia kattellu.. Tiesittekste, et sit ku Kanadassa on asunu 3 vuotta ni voi hakee kansalaisuutta???? [:-][:-][:-] Suomessa pitää asua, tapauksesta riippuen, 6 vuotta yhtäjaksoisesti... Poikkeuksena avioliitto saman henkilön kanssa, sit tarttee asuu vaa 4v.. Mut jos oot ensin naimisissa puoliso nro.1 kanssa vaikka 3v ja sit eroot ja haet kansalaisuutta ni se asuminen "nollaantuu" ja joudut silti asuu sen 6v [:D][:D][:D][:D] Että ei oo vaikeaks tehty ei [:D][:D] Hitsit, mun mieshä pystyis hakee kansalaisuutta[:D][:D][:D] Tosin ei se sitä sais, ku ei suomea puhu, mut muuten[:D][:D][:D][:D] Joh, ei sais puolkuntosena kattella näitä juttuja...

Täällä kanssa kotiäiteys houkuttaisi. Vaan en saa vauvatekosyyllä olla pois koulusta kuin 2vuotta tai menetän paikkani,
sen 2wee kuitenkin luultavasti olen kotosalla... we´ll see!!

Hanimami Tekstari on joskus niin ylitsepääsemättömän vaikea saada aikaiseksi [>:]
niin tällain ihan julkkisesti kysyn että käykö teille keskiviikko ilta? Kello jotain?[;)]
poika voi jo paljon paremmin, yllättäen jätti pussi karkkia lääkärin jälkeen poisti kaikki mielipahat ja korvasäryt[:D].

Purri mä kans oon nähny läheltä näitä suomen kansalaisuus touhuja ja ne on kyllä välillä olleet perseestä!
Kaippa se joka maassa on hankalaksi tarkoituksella tehty ettei mitään satiaisia ala rajanyli puskemaan[:)][;)]

Otavalla taas tehoimentää (musta tuntuu että kokoajan!!!) Roikkuu tissillä tunnin-puolentoista välein.
Kuinka muilla juodaan päivisin? Tisseistä tai pulloista? Otava on kuitenkin jo reilusti yli 6kiloinen (oman vaakan mukaan painoi 6kg jo parikolme viikkoa sitten) joten voiko olla ettei sen kokoisella enään nälkä pysy tisseillä? Tosin kyllä öisin nukkuu rintamaidolla 5-6tuntia putkeen...
Revi nyt sit tästä...?? Äidinvaistokan mitään sano...

no mut öitä.

Sunnuntaita!

Ompas täällä ollut hiljaista, kaikki viettelee ihanaa viikonloppua! [:)]

Mamma: Täällä myös olisi haaveissa olla lapsen kanssa kotona mahdollisimman pitkään, mutta haaveiksi taitaa jäädä. Rahatilanne on täälläkin semmoinen, että hoitovapaalla ei töistä pysty olemaan kovin kauaa. Sen olen kuitenkin päättänyt, että ainakin siihen asti, että poika on vuoden olen kotona. Jospa sitä sitten olisi sen pikku kakkosen aika parin vuoden päästä ja saisi olla taas kotona.. [;)]

Mamma&Minzkuli: Toivottavasti viime yö sujui teillä paremmin. Olen huomannut, että kunhan yöllä saa nukuttua vähintään yhden 3,5 tunnin pätkän ja sen päälle pari 2 tunnin pätkää niin päivällä jaksaa mitä vaan.

Purri: Vau, Kanadaan muuttoa olette siis suunnitteleet. Aikaisemmin olen huomannut, että muutto on ollut mielessä, mutta tuo kohde jäänyt epäselväksi. Hienolta kuulostaa! Toivottavasti siellä flunssa helpotti!

Pojanäiti:
Täällä ollaan tissillä päivisin 1,5-2 tunnin välein. Olen yrittänyt 3 tunnin väliä saada aikaiseksi, mutta harvemmin onnistuu. Olen yrittänyt myös sellaista kikkaa, että tarjoan tissin päälle vielä lisämaitoa, että saataisiin tuota väliä pitemmäksi. Ei vaan onnistu sekään ku pullo ei tissin päälle kelpaa kuin iltatankkauksella. [:D] Täytyy siitä siis uskoa, että tissimaidolla nälkä on lähtenyt. Yöllä mennään täälläkin sitten eka pätkä 4 tunnin unilla ja toiset pätkät 2-3 tunnin välillä. Itselläkin välillä usko horjuu, että riittääkö tissimaito mihinkään, mutta siihen on vaan luotettava, kun poika kuitenkin hyvin kasvaa. Kun teilläkin poika on tyytyväinen ja hyvin kasvanut niin uskon kyllä teilläkin sen tissimaidon riittävän. [:)]

Omaa: Eilen pääsin vihdoin shoppailukierrokselle ihan yksin. Löytyi sitten se ristiäismekko itselle sekä vihkisormus. Melko viime tippaan jäi tuo sormuksen osto, mutta sen kuitenkin halusin, kun muuten ei vihkiäisiin panosteta sen enempää. Hieno sormus löytyi, maksoin tosin enemmän kuin oli tarkoitus, mutta sitähän on tarkoitus loppuelämä katsella, joten mieleinen sen täytyy olla. [:)] Täällä yö meni taas pojan nukkumisen osalta hienosti, siitäkin huolimatta että 04 syötöllä huomasin, että oli tullut hieman ohivuotoa. Nukutan poikaa unipussissa ja sen huono puoli onkin ettei ohivuotoa välttämättä heti huomaa. Nyt oli tullut sen verran rutkasti, että paksu unipussikin oli kostea. Eipä auttanut muu kuin yöllä vaihtaa pojalle vaipat ja yökkäri. Onneksi poika ei virkustunut tästä isommin ja sain nukutettua uudelleen kun käärin peittoon ja otin tissille. Oma uni vaan karkasi ja sitä sai odotella jonkin tovin. Olenkin huomannut tässä parin viime yön aikana, että vaikka olen pojan saanut nopeasti syötettyä ja nukkumaan niin oma uni karkaa. Tosi ärsyttävää! [:@] Oho tulipas pitkä sepustus, kun poikaa yritän sitterissä samalla heijata unten maille. Tiukassa uni tuntuu taas olevan, pitäisi päästä jo itsekkin aamupalalle.. huoh!

Huomentaa!!

Ihanaa, Pikatsu on saanut sormuksen! Ja kyllähän sen mieleinen tulee olla[;)]
Koskas se teidän virallinen hääpäivä onkaan?

Kotona olosta: Täällä on jokseenkin poikkeuksellinen tilanne, koska isä on lähes 100% etätöissä ja mä olen opiskelija ja voin ottaa virtuaalisesti osan kursseista. Ens keväänä näin ja mun tarvii mennä koululle vain 1-2 päivänä viikossa ja silloinkin pariksi tunniksi..Kesällä ehkä otan yhden kurssin sekä opintoja edistääkseni ja saisin opintorahaa kodinhoidontuen päälle.
Mies pitää isyyskuukauden täytenä.
Sitten syksyllä katsomme tilanteen uusiksi, jos mies vaikka tekee 4 päivästä viikkoa tjt- rahahommathan tuon ratkasee, koska mä en saa muuta kuin opintorahaa[&:]

Vauvan syömistiheydestä: Täällä menee n. 3 tunnin välein ja pidemmilläkin väleillä joskus. Illalla sitten menee velli+tissi ja parin tunnin sisään toinen tissi ennen nukkumaan menoa. Yöt menee todella hyvin ja 6 tuntia on ihan normaali aika nukkua putkeen ja sen jälkeen menee 4 tuntia ihan helposti. En siis voi valittaa[:)]

Omaa: Bileet on bilettetty ja hauskaa oli: jaksoin kuin nuorikko konsanaan ja palauduimme nukkumishommiin vasta viiden jälkeen- nelisen tuntia unta ja suihkuun ja junalla kotiin. Olin kotona puolenpäivän jälkeen.
Isällä oli menny hienostii (tietty) ja teki terää meille molemmille[;)]. Isä sanoi, että illan aikana oli kolahtanut oikein kunnolla isän-rakkaus-ja olen-nyt-vastuussa-tästä-vauvasta- tunteet päälle. ?????
Täytyy kyllä sanoa, että olin huomaavinani ihan uutta varmuutta tytön hoidossa perjantain jälkeen[;)].
Mä pumppailin maitoa pois illalla ja aamulla ja vielä päivälläkin. Imetin vasta, kun oli 12 tuntia kulunut viimeisimmästä drinkistä.
Eilinen oli mässäilyä ja ryytymistä, mutta 11 tuntia nukkuneena ei voi tänään valittaa[;)].
Tänään sitten ryhdistäydytään fudistreenien ja ulkoilun parissa[:)]

PÄ: khyllä keskiviikko-ilta sopii, puolen päivän jälkeen ei pitäisi silloin olla mitään.

Mukavaa sunnuntaita!
Myöhemmin lisää..

PojanÄiti: Meillä poika lähenee 8 kiloa ja kyllä hänelle tulee painoa vaikka tissillä vaan menee ja tyytyväiseltä vaikuttaa.. Olen neuvolasta kysynyt onko ok että tuon kokoinen poika syö tissiä vaan, niin sanoivat että on mutta sitten joku kaveri sanoi minulle "Voi olla että poju saa painoa hyvin, muttei saa omaan tyydytykseensä sitä." Meillä oli eilinen aamu pelkkää tissiä, tissiä ja sitten vastaavasti illalla on joskus vaan syömässä eikä muuta tee.. Hmm, munkin pitää taas kysyä neuvolasta.
Ja teillä ainakin hyvin nukutaan tissimaidolla [:D] Meillä syödään edelleen öisin 2-3 h välein, mutta päivällä nukkuu kyllä välillä 4 h pätkiä.

Rytmit: Herätään 6-7 aikaan. Poika on alkanut nukkumaan "päikkärit" klo. 9-13-14! Ja minä en osaa lähteä kärryilemään noin aamusella, kun alan yleensä touhottamaan pyykkejä, aamupalaa ja muuta. Eilenkin mentiin sitten vielä klo.16 kauppaan, kun mun oli pakko saada vähän raitista ilmaa.. Pitäisiköhän taas yrittää itse säädellä tota rytmiä.. Olisi aika herkkua, jos saisin nukuttua yöllä tuon 4-5 h pätkän!
Ennen lähdettiin aina 12-13 liikenteeseen ja se oli just hyvä aika.

Mamma_76: Joo, täällä myös olisin mieluusti sen 3 vuotta kotona.
Sukulaiseni vaan jostakin syystä kauhistelivat "ethän sä nyt niin pitkään voi olla, kun pitää töitäkin tehdä!" <-- Eli luulevat minun olevan laiskapaska, joka haluaa viettää "lomaa" kotona? Sanoinkin heille etten tehnyt lasta sen takia, että jättäisin sen muiden hoidettavaksi ja juurikin tuo kun lapset kasvavat niin nopeasti..

PojanÄiti No noi ulkkiasiat on muutenkin ihan peestä tässä maassa, mutta eipä siitä sen enempää tai paastaan niistä sellasen tekstin et luet vielä ens vuonnaki [;)] Mut tosta tissittelystä.. en tiiä onks Edithillä kans joku kausi vai eiks mun maitoni vaan enää oikein pelitä.. neiti pärjää päivällä sen tunnin ku juo yhen tissin, mut esim. eilen illalla vetäs molemmat ja vielä 100ml nania päälle[8|] Yötä vasten mä annan vellimaitosekotusta silleen, et velliä on 40ml ja maitoa 60ml.. Mut eipä sekää pidä sitä nälkää ku sen 4h [&:][&:][&:] Mut jotenki en ihan pelkkää velliä haluis vielä antaa...

Pikatsu jep, sinnepä sinne [:D] Tosin se on ollu suunnitteilla viimeiset 3v, että saas nähä kuis kauan vielä ollaan täällä [:D][:D][:D]

Mulla toi flunssa jo helpottaa... tekis mieli lähtee lenkille, mut voipi olla, että lepäilen tän päivän ihan vaa varmuuden vuoks, ettei iske uudestaan.. Huomenna voisin käppäillä vanhempien luo ni saisin ees vähän ulkoiltua [:)] Kun tuskin sieltä kotiin kävelen kuitenkaan[;)][;)]

Meiä neiti sinnittelee hereillä vielä [:-] Yleensä se siis nukahtaa siinä 10:30-11 mut ei nähtävästi tänään.. noo jos näyttää ettei meinaa nukahtaa ni sit on pakko tän mamman lähtee lenkille, että tyttö saa nukuttua[;)]

Pikatsu: mulla kanssa välillä katkeaa omat unet yöllä, sitten mietin kaikenlaista taivaan ja maan välillä, eikä uni tuu[:@]

Ette ikinä usko, mutta neiti nukkuu nyt viidettä tuntia päikkäreitä[:D] Kumpa nukkuisi yölläkin näin. Viime yönä tosin nukkui kaksi neljän tunnin pätkää ja kyllä sen huomaa omassakin olossa, kun on saanut nukkua sen mitä tarvitsee. Heräsin yöllä odottelemaan, koska neidillä olisi nälkä[:D]. Nytkin alkaa tissit huutaa jo kipeinä, että olisi sitä ruokaa tarjolla[:D]

Sunnuntait on olleet hyvin pitkään mulle kaikista vaikeimpia päiviä viikosta. Siis ahdistaa, ei saa mitään tehtyä... Kummallista ja mies teitty harrastaa yleensä sunnuntaisin ja neiti nukkuu pitkään[:D][:D] Nyt sitten täällä yksin ahdistukseni kanssa yritän pärjätä, meillä kun ei oo edes telkkaria vielä, kun se tulee netin kautta ja vasta ensi viikolla saadaan kiinteä netti tänne. Ja sitten vielä tää ihana pimeä suomen talvi[:@] Vali vali, mutta pakko jonnekin jotakin tehdä, kun ei kestä olla täällä..

Aha.. nyt käy kutsu..

Moks!

Mä selasin eilen imetystukisivuja 1:teen asti yöllä
ja otin sitten tänään ihan asiakseni katsoa tuon imemisasennon ja imuotteen.
Noh- ollaan tänään syöty 3-4 tunnin välein[:)]... Eli oliskos kuitenkin jotain vikaa siinä ollut!?!
Mutta silti koputan puuta *kopkopkop*

Isolla pojalla meni nyt korvien lisäksi silmätkin!! Voi kultaisinta, mamman pikkuista rakasta!!!
Silmät alkovat rähmiä ja kuulemma myös kutisevat.
Ei saatu minnekään lääkäriaikaa enään näin myöhään
joten vedettiin "lääkärikummisetä" kortti esiin.
Nyt mies ja esikko lähtivät tuohon ostarille
jonne kummisetä lupasi tulla katsomaan silmät ja samalla saavat sitten reseptin siellä olevaan apteekkiin.

Kiloja ei nyt kamalasti ole kerinnyt vknloppuna miettimään
joko sitä on tissittänyt pienintä tai sitten hoivannut ja rutistellut isompaa.
Ja vieraitakin on jouduttu kestitsemään...[&o]

Otava Goijaa liinassa, on päättänyt jäädä sinne asumaan.
Yöllä on suostunut omaan sänkyyn ja hereillä leikitään mieluusti muuallakin,
mutta tirsat siis tässä sykyssä.

Nyt pyöri jutut tuossa omassa kraaterissa jota navaksi kutsutaan, mut näillä mennään.
Hanimamille palaan asiaan kellonajoista myöhemmin!
Tsemppejä sinne, laitappa vaikkas pari kynttilää palamaan ja glögiä lämpenemään
voipi apatioida sitten edes tunnelmavalaistuksessa[;)]

Iltaa arvon mammat!

Tuohon vanhenpainvapaaseen voin vain todeta, että omat siskoni ovat olleet kotona juuri sinne asti kunnes nuorin on 3 v. ja vaikka talous on vetänyt välillä todella viivalle - ovat he selvinneet. Toki kukin perhe joutuupi tätä pohtimaan mutta liikaa stressiä ei pidä itselle ottaa - oma jaksaminen ja päätöksen mielekkyys ovat tärkeitä asioita (hoitoon viemis- tai rahastressistä), jotta pystyy elämään sujuvasti asian kanssa. Onneksi meillä kaikilla on hetki aikaa tätä pohtia. Itse tosin kaipailen töihin jo nyt, joten saa nähdä mikä mieli on kun vanhempainvapaa loppuu... ;0)

Tissittelystä; meillä todellakin 99 % tissitellään ja vielä äidinmaidolla. Neiti on on nyt 4800 g ja vielä pärjätään. Ihana kuulla, että teillä on riittänyt maito noin hyvin vielä 7-8 kg:hen asti. Kyselin jo nimittäin hieman peloissani neuvolasta miten kauan "tissit" riittää - joten kommenttinne luovat uskoa äidinmaidon voimaan.

Neidin imu vaihtelee rankasti viikosta toiseen. Toisella viikolla pystyin pumppaamaan miltei päivittäin 150 ml muutamassa minuutissa ja tällä viikolla on kitkuteltu puolen tunnin pumppauksella 30 - 180 ml välillä. Muutenkin kun aikaisemmin lussuteltiin piiii-itkähkö tovi niin nyt on imuutetaan het' ja sukkelaan. Päivällä neiti saattaa nukkua 4-5 h päikkärit mikäli olemme liikkeellä (asioilla), 2-3 h hyvänä päivänä kärryttelyn jälkeen mutta mikäli ulos ei mennä - ei nukuta kuin n. 30 -60 min kunnes halutaan touhuta ja olla sylissä.

Nyt kun neiti on kova seuraamaan perheen tapahtumia on tästä nukahtamisesta meinannut tulla mörkö. Äidille ei nukahdeta kuin tissille - isille ei kuin pystyasentoon syliin, josta ei sitten lasketakkaan. En ole imettänyt häntä uneen mikäli hän on hetki aikaisemmin tankannut täyteen mutta miul' hän ei iltaisin rauhoitu edes syliin jos oikein itketyttää - vaan isi tulee ja pelastaa. Muutamana iltana ei ole toiminut mikään vaan olemme itkeneet / huutaneet uneen - tähän lääkärimme tuumasi, että taitaisi olla ne hampaat jotka nyt häiritsevät nukahtamista... Onneksi nämä ovat vielä harvassa ja jokainen viikko on todellakin erilainen. Luin aikani kuluksi netistä tassu-menetelmästä ja ajattelin sitä tässä lähteä iskostamaan itselleni, että sitten 4kk paikkeilla, mikäli nukahtamisongelmia vielä on, niin olisi hieman eväitä käytössä. Kysyisinkin, että kuinka teillä nukahdetaan rauhallisesti? Hyviä vinkkejä otetaan vastaan. :0)

Nyt pitäisi alkaa opettamaan myös tuota korviketta, siltä varalta jos aivolisäkeadenooman takia joudun uusiin lääkkeellisiin tutkimuksiin. Viime viikon magneettikuvaus kun meni hieman "penkin alle" kun meinasivat laittaa varjoainetta mutta siinä imetyslakko olisi ollut 24h ja tästä ei ollut ennakkomainintaa ja hoitajat varmistivat tämän vasta paikan päällä. Toivotaan, että kuvat olivat riittävän selkeät eikä moiseen tarvitsisi lähteä - mutta varaudumme kuitenkin, ettei isäntä jää ihan heikoille jäille jos näin käy. Te joilla korvike on jo käytössä - tuliko teille kuinka paljon mahaitkuja mistäkin valmisteista?

No, tämä oli jälleen kovin omanapaista, pahoittelen tuota. Käyn lueskelemassa juttujanne mutta en juurikaan saa aikaan mitään fiksua kirjoitettavaa. On kuitenkin mukava seurata perheidenne etenemisiä. Toivottelen kovasti pikaisia paranemisia kaikille sairastelijoille ja toivotaan, että muut pysyisivät mahdollisimman pitkään terveinä.

Iloista alkavaa viikkoa Teille kaikille!

Iltoja täältäkin.

Purri oli kommentoinut tuohon mun pojan käytökseen, niin en mä usko että isänsä olisi tommoista sanonut, mutta kaikki on teoriassa mahdollista sen ihmisen kohdalla.

Meillä Aada on ollut tosi kärttyisä nyt pari päivää ja tänään siis ihan kamalasti nyrkkiinsä on syönyt. Otin jo purulelun esiin sille ja tarjosin[:D] Hampaita en oo viel tuntenut, joten en tiedä sitten mikä oikein vaivaa. Tää viikko on mennyt kyl aika huonosti, kun olen huonosti nukkunut ja sitten kun mies on ollut yöt töissä. Mulle jäänyt sitten kaikki hommat[&o]
Meillä sitten on käännytty mahalta selältee ja selältee mahalle[:-][:D]  Kaveri facebookis nauroi että viikon päästä istuu kirjahyllyn päällä.

PojanÄidin esikoiselle paljon parantumisia ja kiva että on tommoinen kortti käytettävissä.

Purri hyvä että flunssa on helpottumassa.

Olen koittanut alkaa antaa Aadalle enemmän rintamaitoa, kuin korviketta että ei ihan toi maidon tulo lakkais.
Kuitenkin olisi kiva mukava imettää pitkään. Esikoista imetin 8,5kk. Olihan tuossa sitten korviketta, mutta aika hyvin rintamaidolla mentiin.

Itse en viel vellejä ole ajatellut antaa Aadalle, kun ainakin viel tuntuu riittävän toi Tutteli ja rintamaito.
Toivon mukaan toi flunssa helpottuis jo Aadalla ja tänään oli 37,4 astetta lämmintä, mutta vasta 38 on kuumeen raja, niin ei lähetty lääkäriin. Huomenna lähen yksin viemää esikoista Tampereelle, niin isäntä voi käyttää Aadan lääkärissä jos siltä tuntuu.

Huomenta,

se olisi sitten taas yksi viikonloppu takana ja ens viikonloppuna olisi vauvan juhlat ja virallisen juhlan jälkeen tulee kaverit rääppiäisille, saunomaan ja iltaa istumaan. Siispä viikko tulee olemaan siivoilua, siivoilua, siivoilua ja leipomista. Perjantaina pääsen pitkästä aikaa kampaajalle ajattelin repästä ja leikkaa aika paljonki pois, katsotaansitten perjantaina huomaako mies tällä kertaa mitään muutosta. Yleensä vaikka mitä tekisin niin se ei huomaa mitään, tosin viimesimmän värjäyksen kyllä huomas kun tuli todella tumman ruskea.

Viikonlopun yöt meni meillä kivasti yhdellä herätyksellä ja tämä äiti kiittää ja kumartaa. Meillä nukutaan päikkärit parhaiten jos ulkoilulla aloitetaan, sitten voi kyllä vaunut vetästä sisälle mutta jos päikkärit nukutaan omassa sängyssä niin herää vähän väliä kitisemään. Yö unille ei oikein enään sylissä nukuttaminen onnistu vaan kun on raivonnut ja syönyt tarpeeksi niin laitetaan sänkyyn tutti suussa ja kaikkein tärkein on että peitto on naamalla eli näin meillä.

Meillä on äiti ja siskot tulossa meille jouluksi ja nyt meidän mies on päättänyt että kun olen kutsunut jouluksi vieraita niin meille pitää ostaa uusi (isompi 60cm) liesi ja koska liesi on isompi niin puuliettä pitää siirtää ja siihen taas pitäisi hommata uusi putki missä on mutka ja ja ja... se on lähes koko viikonlopun surffaillu netissä, mittaillut ja pähkäillyt. Sitten kun oltiin kaupassa katselemassa liesiä niin tuumas että kyllä pitäisi uusia tiskikonekkin ja kyllä se olis hyvä samalla ostaa niin sais tingittyä paremmin pakettina. Katotaan nyt sitten mihin herra päätyy, se on kyllä sen verran tulisilla hiilillä että kai se jotain päättää pian [:D]

Kotona haluaisin olla mahdollisimman pitkää mutta voi olla että syksyllä joutuu jo palaamaan töihin että asuntolainat saadaan maksettua. Meille kyllä meidän pankkitäti sanoi että 2v. voidaan maksaa vain korkoja. Olis kivaa jos vois olla vielä ens vuoden joulukin ja sitten pojan lomien jälkeen palata töihin. Esikoisen kanssa olin kaks vuotta kotona.

Pitänee mennä ruokkimaan juippinen, vaihtamaan yöpuku pois ja lähteä kävelylle.

Niin ja pikaista paranemista kaikille sairasteleville.

Huomenta!

Maya_L: Meillä annettu Semperin ja Nutrilonin ykköstä. Semperiä enempi, koska halvempaa.[;)]
Ei ole kummastakaan tullu vatsanväänteitä. Pojille annoin Nania, eikä siitäkään ollut sivuvaikutuksia havaittavissa.
Tuttelista mun kokemuksen mukaan pulauttelut lisääntyi ja ne pulautukset haisi oksennukselle eikä lähteny vaatteista pois.

Nukuttamisesta/itsekseen nukahtamisesta: Meillä siitä ei tule mitään, jos on liian väsynyt/mahakipuinen, mutta viime aikoina on tuokin alkanut sujumaan näin:
* illasta valaistus himmeemmäksi
* vauvan ollessa vielä niin virkeä, että yrittää seurustella, imetän, jonka jälkeen mieheni vaihtaa vaipan ja laittaa yöppiksien
* vauvan kapalointi edesauttaa nukahtamista (meillä tyttö nukkuu kapaloituna. ainakin alkuyön )
* joka ilta sanon: Kea on nyt väsynyt ja nyt on aika mennä nukkumaan, jotta oppii yhditämään iltatoimet ja -sanat nukahtamiseen.

Ja sitten on niitä iltoja, kun mikään ei suju ja huutoa riittää[&o]

Mammaliinalla kans hätäinen lapsi[:D] Meillä kans vänkäs itsensä selältä mahalleen. Tosin todistin yhden kerran tämän ihmeen..

: Paska! Mä pitelen sormet ja varpaat ristissä, ettei muihin tartu ja poika parantuu pian.

HaniMami: Onko tuo ahdistus vakaavaa? Tai siis helpottaako se esim. kävelyllä tms?

Kotona olemisesta: Viimeksi unohdin laittaa meidän ajatukset asiasta; jos siis mahdollista, niin minä aloitan jo tammikuussa opinnot ja sitten syksyllä 2012 olisi tarkoitus hakea osa-aikaista hoitopaikkaa läheisestä tarhasta.

Jatkan myöhemmin- meillä herättiin[:)]

Tissittelystä: Onko kenellläkään käynyt niin, että maidon heruminen on vähentynyt nii ettei paidat/suojukset enää kastu? Täällä on tähän asti AINA toinen tissi vuotanut kun toisesta on syöty.. mutta ei enää. On saanu liivinsuojukset heittää hiiteen. Onkohan tämä nyt sitten sitä että kysyntä/tarjonta on löytänyt yhteisen sävelen? Vai loppuuko maito? [:-] Hope not! Syömisväli täälläkin (niinkuin PojanÄidillä ja Pitkasulla) melko tiheä.. päivisin 1,5-2,5 tunnin välein. Yöllä eka syöttö 3-4 tunnin päästä nukahtamisesta, sitten tissitelläänkin 2 tunnin välein.

Korviketta meillä syödään tissin lisäksi iltaisin (määrä vaihtelee 80 ml-120 ml), sen takia tieten tuo eka unipätkä onkin pidempi. Yöllä poika syö yhestä tissistä (n. 10 min), irrottaa otteensa ja nukahtaa. Eli luultavasti tulee kylläiseksi sillä nukahtaa tyytyväisenä. Mutta tämä tosin pitää kylläisenä "vain" sen kaks tuntia.

Kateellisena täällä lueskellut niiden äitien juttuja, jotka saavat yöllä nukkua paaaljon paremmin [:)] Ei sillä, että täällä nyt niin kovin väsyneitä oltaisiin, mutta ainahan pidemmät/paremmat yöunet houkuttaa [:D]

Maru: on vähentynyt. Päivisin en enää käytä kotona suojia, mutta matkoilla/kaupoilla tms. kyllä. Päivisin heruu enää toisinaan. Öisin on alkanut herumaan oikein urakalla, mutta sekin vähän vaihtelee.

Kaika: on tää ahdistus aikaste vakavaa, ei auta enää kävelyt, vauvan kanssa puuhailu tms.. ajatuksen pois vienti ahdistuksesta. Ylihuomenna on aika psykolle, että ehkä se siitä sitten. Ja huvittavinta on, että se ahdistus on yleensä vain silloin sunnuntaisin, nytkin on ihan ok olo, vaikka vauva nukkuu ja mies töissä. Mutta silti pakko ottaa vakavasti, kun taustalla on kuitenkin vakava masennus, ettei vaan uusi.

Nukahtaminen: ei meillä mene ruusuisen rauhallisesti todellakaan. Iltaitku kestää sellaisen 15min-2h. Vaihtelevasti kestää, riippuen onko masu kipee vai vaan väsymys. Itketään sylissä, sitten sängyssä. Äiti tai isi pitää tiukasti kiinni pikkukätösista ja toinen käsi on pään päällä silittämässä hellästi. Vähitellen suora huuto siitä sitten laimenee sellaiseksi yyyhh-yyyh, kunnes loppuu. Samoja keinoja kuin Kaikalla, isi tekee aina ilta toimet (iltapesu, vaipan vaihto, yöpuku) hämärä valo, vauva hierontaa, jos masu kipristelee. Jos vauva taas on virkeä, niin sitten luetaan illalla hetki, joku satu ja sitten äiti lukee yleensä naisten lehtiä tms[:D] Kun vauva väsyy, niin alkaa itkettään ja sitten viimeistään valot pois. Muutaman kerran on nukahtanut ihan ilman itkua, mutta ne kerrat on harvassa, ehkä kerran tai 2 viikossa. On vaan niin vaikea havaita, koska vauva väsyy. Päivisin Thildan silmät alkaa lurpsuttaa sillain hassusti, mutta iltaisin ei tietookaan, vaan heti alkaa itkettään. Mutta ei tosiaan yritetä edes nukuttaa syliin vaan suoraan sänkyyn ja ollaan siinä vauvan lähellä.

Päiväunista: ei meilläkään sisällä nukuta kuin pikkupätkissä. Vaunuissa nukutaankin urakalla, nytkin jo 2,5h ulkona nukkunut. Usein jatkaa myös sisällä vielä reilun tunnin, kun otan aina 3h jälkeen sisälle. Varsinkin näin pakkasella. Saas nähdä mitä sitten, kun tulee tuo pakkasraja vastaan, niin pakko aina lähteä jonnekin ostarille heiluun. Onko se minkä ikäiselle asti sen 10 astetta? Ootteko aikoneet pitää isommissakin lukemissa ulkona?

PÄ: ilmoittele vaan kellon aikoi, kun tiedät. Laitan muuten osoitteen tekstarilla, en kuitenkaan sitä viitsi ihan näin julkisesti[;)] Niin ja nuo silmät-korvat-poskiontelot kulkee käsikädessä. Jos yhdessä paikassa on tulehdus, niin se tulee usein toisiin. Mulla on ihan aikuisiässä ollut poskiontelo-silmätulehduskierre ja kummitytöllä silmät-korvat. Toivottavasti teillä ei usein ala toistumaan. Pikaista paranemista!

Uninen: meillä on kanssa ensi viikonloppuna juhlat, joten samanlainen viikko-ohjelma ku teillä[;)]

Mammaliina: teillähän jo kovasti pyöritään[:)]

Täytyypi ottaa pikkuinen sisälle, kun mami pelkää, että toiselle tulee liian vilu[:D]

Sitten siivousurakka jatkuu.. Oon tänään muuten saanut aikaiseksi varmaan yhtä paljon ku viimeisinä parina viikkona. Johtuneeko siitä, että anoppi tulee pe ja mutsi+ kummitäti la ja ristiäiset on su. Hassua pitää ristiäiset, kun nimi on jo tiedossa melkein kaikilla..

Heips!

Tyttönen vetelee partsilla päikkäreitä jo pian neljättä tuntia ja minä sain ensimmäisen asuntohakemuksen lähetettyä [:D] Tosin tuohon pääseminen ois aikamoinen ihme kun jo valmiiksi ilmotettiin että hakijoita on tullut hirvee määrä ja meilläkun on nuo koiruudet niin huonontaa varmasti asemia lemmikkieläimettömiä vastaan.

Tässä vähän joulua laitellut neidon nukkuessa, piparkakkutalo leivottu, muutamat vähäiset koristeet kaivettu esille, ikkunoita jynssätty, verhot vaihdettu.. Sitten ei muutakun tuikut palamaan ja glögiä nauttimaan, olispa jo joulu!

Kotona olemisesta... Meillä kun on nyt molemmat ollut kotona ja mä oon minimirahoilla on alkanut kieltämättä olemaan sen verran tiukkaa et oon haaveillut josko tuossa helmi - tuokokuussa palailis työhön mikäli mahdollista niin osa-aikaisena parina kolmena päivänä viikossa se 6h, tekis sekin jotain taloudelle ja ei ois niin kova pala ku kokopäivätyössä.. Mut täytyy nyt katsoa, tilanne on muuttumassa täällä kovasti töiden, asumisten suhteen ja mahdollisesti sen paikkakunnankin suhteen joten ei voi suunnitella vielä mitään.. Tahtoo vaan olla sellanen luonne että ei malta odottaa vaan aina pitäis etukäteen suunnitella ja tietää mitä tekee ja milloin ja kuinka [:D]

Meillä nuo nukutustoimet samantyylisesti kuin Kaikalla, eli valaistusta himmennellään ja ollaan rauhassa tässä, sit vaihdellaan yövaippa ja yöppäri ja suoraan sänkyyn missä saa parikymmentä milliä pullosta.. Isänsä opettanut että sängyssä saa vielä pienen iltapalan ja ei tyynny ennenkuin sen saa mutta on neito pikkuhiljaa jo on ymmärtäny että tämä tarkoittaa nukkumaanmenoa. Siinä syödään ja samalla silittelen masusta tai pidän kädestä kiinni ja usein syötyään nukahtaa, joskus vaatii tutin (mitä en mielellään halua antaa koska joskus tästä seuraa se tutti pullahtaa ulos - itku - 5min - sama - 5min - sama ja tätä rataa seuraava tunti [&:] onneksi harvoin kuitenkin. )

Mutta nyt täytyy lähteä herättämään tytsyä syömään kun ei taas itse ymmärrä herätä (ei liian pitkiä päikkäreitä ettei mene rytmi pyllylleen.

Palailen taas!

Heipsan...
Kiva lukea muiden iltatoimista =)
Meillä tykätään nukkua lämpimässä sängyssä..
-kaurapussi mikroon ja sänkyyn, yöpöydän valo päälle
-poika vaipanvaihdolle ja pymppikseen
-käärästään poju isomummin tekemään pikkupeittoon
-iltaeväät (velliä tai maitoa tai velli-maitoa)
-nukahtaa yleensä syömisen aikana syliin
-kaurapussi pois ja poika tilalle peittoineen päivineen.
-peittely vielä kunnon peitteellä
Toisinaan yöllä potkutellaan peitot pois, välillä niitä vedetään ihan nassulle saakka..
Nyt on öisin tullu sellasta ihme venkoomista.. pää menee puolelta toiselle ja kädet hiutoo ja on naamassa ja vaikka missä.. sitten kun laittaa kädet peiton alle ja pitää kevyesti kiinni niin nukahtaa.. Tänään tosin herättiin 5.30... syötiin, ja sen jälkeen löydettiin sormet. Uni oli kuulemma tullu vasta 8 jälkeen.. mä nukahdin 7 aikaan kun isi otti poitsun valvomaan olkkariin.

Aamulla heräsin vatsakipuun. Alkoi sitten menkat.. tosi kiva.. Aloin syömään minipilsuja reilu viikko sitten ja serkkutyttö jolla on samaa merkkiä sanoi että ensimmäisen ja toisen kk aikana oli tullu menkat ihan normaalisti ja sen jälkeen olikin vuotoa ollut 3 kk putkeen... Voihan rähmä aattelin..

nyt alko taas huuto.. pakko mennä..

Kysymys, josta puhuttiin joskus aiemmin jo eli milloin olette lähteneet ekaa kertaa ulos vauvan syntymän jälkeen?
Mulla olisi tammikuussa siskoni 30-vee synttärit.. Poju silloin 4 kk:ta. Tämä tosin sotisi aika pahasti sitä mitä toivoin, eli etten jättäisi sitä yöhoitoon kuin vasta 1-veenä! Mietin miten pärjäisin, kun tänäänkin alkoi tulla ikävä poikaa kun se nukkui 4 tunnin päikkärit! [:D] Saa nähdä pystynkö lähtemään, olisi ihana pyörähtää ulkona ja rentoutua mutta jos olen samoissa fiiliksissa kuin tänään niin sitten en kyllä pysty poikaa mitenkään jättämään.. [&:]

Maidon heruminen: Välillä ei heru ollenkaan.. Tänään herunut, kun poika vetänyt vaan yhden tissin per syönti!

HaniMami: Ai teillä "vasta" nyt ristiäiset [:D]

Takaisin