Marraskuun mölinät

Mä en oo nyt varsinaisia vaunulenkkejä tehny räkiksen aikana mutta ollaan käyty kaupassa ja eilen kaupungilla asioilla yms. Kyllähän se tekee hyvää saada raitista ilmaa ja itekki homehtuu jos ei pääse ulos!

Kiva kuulla että porukka alkaa jo parantumaan päin! Melkein kaikilla ollu tää räkis samaan aikaan, hassua:O Meilläki jo selkeesti vähemmän yskii ja räkää joten taidetaan selvitä ilman lääkärikäyntiä... kop kop!
 
ohhoijaa kela on sieltä ja syvältä. Ei voi muuta sanoa. On se kumma ku ihmisille joille ei tuu oikeesti rahaa lasketaan että he saa hitosti rahaa ja niille joille tulee rahaa niin lasketaan ettei tuu tarpeeksi rahaa. jne. huoh.

Illalla en antanu tytölle suppoa yötä vasten ja sen huomas. koko yö kitinää joka jatkui aamulla kun ei saanut tahtoaan läpi syödä mummon kenkiä tai televisiota räplätä tai lehtiä syöden. HUoh.

Ja nyt meinoon ite tulla kipeeksi ku alko mua tirskittämään ja tuntuu päässä painetta.

Synkkä ilma ulkona vaikka ei sadakkaan. jos lähti käveleen.mut taidan oottaa mummin eka että jos porukalla lähtis käämään.en tiiä.tekis mieli kyl painua vaa päikkäreille pinjan seuraksi..kuha se nyt suostus nukahtamaan eka. 80leveellä sängyllä ku yöllä nukuttii vierekkäin nii o paikat aika jumissa nimittäin.
 
Tervehdys [:)]

Aava alkaa pikkuhiljaa paranemaan räkätaudista (sitä on selkeesti ollu liikkeellä joka puolella suomea)..
Kovasti löytyy omaa tahtoa myös täältä, huh sitä huutoa, kun ei tahtoaan saa läpi... äitiinsä tullu... [:D]
Täällä on nyt menkat todella kadonneet jonnekin, raskaana en apteekin testien mukaan ole, mut ei ol menkkoja ollu site elo-syyskuun vaihteessa.. en ymmärrä..
Vaihdettiin kiinteistövälittäjääkin, josko kämppä menis nyt kaupaks...
Masentaa, ettei kämppä men kaupaks, tää jatkuva pilvisyys ja sade ja ja ja.. AARGH!

Saatiin vähä huonoja uutisia, miehen kaveri on saanu tänään aivoverenvuodon.. On viety Hämeenlinnaan sairaalaan.. TYKS tai TAYS ois parempi, ku tuolla on vähän sydänongelmia (sydänkohtaus v -06), diabetes ja ku sitä viunaa ottaa ja polttaa. Puhekyky osittain menny, luku ja kirjoitustaito vissiin kokonaan..
 
huomenna mennään neuvolaan!! ihanaa saada taas uudet viralliset mitat! ja huomenna on 10kk "synttärit"

mietin et jos pyytäis typylle sen influenssarokotuksen... mites meinaatteko muut rokotuttaa lapset?

Niisuneiti: harmi juttu tuo teidän tuttu... mun äiti on saanut samanlaisen kohtauksen jokunen vuosi sitten. meni kans puhe mut se onneks palautui melko pian. ainoat pysyvät haitat on huonontunut näkö ja muisti pätkii.
 
Ciao !

Meilläkin on tänään 10kk neuvola [:)]
neuvolan jälkeen mennään muskariin.

Iiihan hirveä yö takana...poika itki ja huusi,ei nuku tuntia pidempää...
Annoin päivällisellä mm.kesäkurpitsaa.Voiko se aiheuttaa jotain masuvaivoja ?

Mulla on tänään auto käytössä,taidan poiketa kans kirppikselle [:)]

Ihanaa päivää kaikille,niin ja kivaa viikonloppua !
 
Moi!
Kiva, että pienet potilaat pikkuhiljaa paranee... Täällä ei ole pariin iltaan nostanut lämpöä. [:)] Jos ei ole kovaa kuumetta, niin estettä ulkoilulle ei ole. Itse olen varmaan liiankin "varovainen". Pakko on vähän käydä happihyppelyllä, jos ei muuta niin viemässä roskat ja hakemassa postit...
En meinannut ottaa rokotuksia, vaikka kyllä sitä pneumokokkirokotusta mietin...
Elämä on arvaamaton, sen kun aina muistais ja osais elää täysillä joka päivä... jaksamista niisuneidille!
Täällä ei vieläkään kuukautisia [8|] kai ne alkaa vasta sitten kun lopetan imettämisen... Pikkuhiljaa olen alkanut miettiä, että toinen lapsi olis tervetullut... Vaikka kyllä se oma jaksaminen vähän mietityttää... Antaa ajatuksen nyt vielä kypsyä, vaikka ei tuolla isännällä taitais mitään toista lasta vastaan olla... Se on jännä miten aikansa asiaa kun pohtii niin sitten jossain vaiheessa tulee sellainen tunne, että nyt on sen aika... ainakin tän ensimmäisen kohdalla meni jonkun aikaa pohtiessa, sitten kun puoliso sanoi varmalla äänellä että olis valmis iskäksi, niin se oli menoa sitten [:D]
Nopeasti se Minton raskauskin vaan etenee ja kohta oletkin synnyttämässä. Oltiin vasta ristiäisissä, niin vitsi kun se pieni Lenni poika tuntu pieneltä, vaikka oli nelikilonen syntyessään. Nopeasti se unohtuu miten pieniä ne on syntyessään...
Lissu
 
Voimia Niisuneidille!!! Kauheeta tommonen ku tapahtuu ystävälle :(

Joo kyllähän tää raskaus on menny tosi vauhdilla! kohta jo puoliväli! nyt vaan ootan niin kovasti rakenneultraa! enää pari hassua viikkoa [:D] Ja raskausuutisia vaan satelee kavereilta! nyt on jo kaks kaveria, toisella LA maaliskuussa ja toisella kesäkuussa! Eli samanikäsiä lapsia tulossa [:)]

Me päätettiin miehen kanssa ettei oteta influenssarokotetta Nuutille, en aio sitä itsekään ottaa. Kuitenkin ollaan niin paljon kotona eikä Nuutti käy kerhoissa tms jossa sen sais. Ja jos jostain saa ni sit sairastetaan. Sit harkitaan asiaa uudemman kerran ku alkaa joskus päivähoito mistä varmasti saa kaikki taudit heti. Tää räkis mikä Nuutilla nyt on, on sen ensimmäinen 10kk aikana joten terveenä on pysytty ja toiv jatkossakin.

Mul on ihan törkeä KOIRAKUUME!!!!!!!!! Kaveri ottaa ennen joulua labradorinpennun, kyllä meillekki mahtuis toinen mokoma [:)] argh onneks mies on meillä se järjenääni....... mutku mä HALUUUUUUN!

Mulla on eka joululaatikko, porkkana, uunissa just valmiina! :P Aattelin sitä syöttää Nuutille vaik siinä onki vähän suolaa ja siirappia.. Ei kait se niihin kuole jos vähän antaa. Meillä on maitotuotteet maistunu tosi hyvin ja ei oo tullu masuoireita.
hei onks olemassa sokerittomia lastenjugurtteja kaupassa?! Ku jostain kuulin et on mut prismasta en löytäny. Oon tehny nyt sellasia välipaloja että sekotan luonnonjugurttiin noita marjasoseita sitten, hyvin maistuu.

Toinen kysymys mikä heräs.. Missä vaiheessa maidosta, siis korvike tai äidinmaito, luovutaan kokonaan?! Eli siis ne ketkä on lopettanu just imetyksen ni antaako he korviketta vai ihan tavallista maitoa? Ku mietin että koska pääsis korvikkeesta eroon... en jaksa enää sekotella noita maitoja plaah! kuinka tarpeellinen siis on se iltapullo tms.. Ku Nuutti syö tosi hyvin kiinteitä, juo vettä yms. Tavallinen maito ei niin hyvin maistu vielä ku on niin kylmää.. Täytyy kysyä asiaa myös neuvolasta ensi viikolla, vaik tuskin se idiootti eukko sitäkään tietää [&:]

Onnea Miltsu 10kk! <3
 
Hei BTW tietääks joku sen YÖSYÖTTÖ-kirjan????
Sellanen sinikantinen... mietin et onkse hyvä, olisko hyvä isänpvä lahja;) tai sit annan sen ennen synnytystä [;)]
 
Minä luin sen yösyötön ja siihen jäi ihan koukkuun. En ois millään viihtiny lopettaa lukemista [:D] Sen ku saiski miehen lukemaan niin tajuais välillä ettei tää niin yks selitteistä oo. Oon tosi sosiaalinen luonne ja ukko ei tajua että pitäis koko ajan olla johonki menossa kylään. Minkäs teet ku se ite on ennemmin erakko ku sosiaalinen [:'(]

Meille ei mitään "ylimääräisiä" rokotteita laiteta. Ihan ne perus setit neuvolasta ja pneumokokkitutkimusrokote.

Käsittääkseni 10 kk:n iässä voi alkaa vähitellen lisäämään oikeaa maitoa ruokavalioon. Käsittääkseni viili+piimä on hyviä alotukseen ja sit ruuan kans kuumennettua maitoa. Ja vuoden iässä ois sitte kokonaan normimaidolla. Täytyy itekki kysellä ens viikolla neuvolassa. Joona on pieniä määriä saanu maitoa maistella + viiliä ja ei ainakaan vaikuta että oireita tulis. Saas nähä.
 
suositushan on että vuoden ikään mennessä olisi siirtynyt täysin normaaliin maitoon. mutta kyllä moni on jo 11-12kk ikäsille jo antanu normi maitoo jos o jo kerta kestäny. Ite oon saanu pienestä pitäen sellasta sekote litkua ja sitten 10kk iässä jo juonu normi maitoo ku en tissiä enkä korvikkeita ole suostunu juomaan.
 
Miltsu on tosiaan jo 10kk!! siis kauheata... 2kkk ja sit on 1v synttärit! alkaa nyt jo tulla paineita niiden juhlien järjestämisestä!!
neuvolassa käyty. neiti oli taas oma sosiaalinen itsensä, höpötti ja touhusi. pituus himpun vajaa 75cm. pipon koko 46,1cm ja painoa 8950g. pituuskäyrä hyvä mut paino käyrä reilusti alakanttiin. mut ei neuvolan täti ollu huolissaan, sanoi et kun on noin energinen tapaus niin kuluttaa paljon. ja kyseli tarkkaan et mitä ja milloin syödään ja sanoi et kuulostaa hyvältä. käski lisätä aamu ja iltapuuroon öljyä 2tl kumpaankin ni saa pehmeitä rasvoja.
ja maitotuotteita kuulemma vaan kehiin. jos ei aiheuta ongelmia niin niitä voi ihan rauhassa antaa. itse olen ajatellu niin et imetän ainakin sinne vuoden ikään asti et saa sit jättää ne korvikkeet kokonaan antamatta. kai sit kun ei enää imetä niin pitää vaan ruokajuomana antaa maitoa? riittääkö se sit päivittäiseks kalsium lähteeks?

ja otettiin flunssapiikki. ei tullu yhtään kipeäksi siitä, ainakaan vielä.

tein tänään kauhean satsin miltsun ruokaa. kana-riisiä, jauhelihakastiketta ja kasvismössöä. ja viel bataattimuusia. tajusin yhtenä päivänä et voin olla niinkin säästäväinen et kaikki kasvisten jämät esim porkkanan kannat voin raastaa koiralle!! meillä siis koira syö raakaruokaa ja kasviksia. joten siinä samalla sai koirakin sit ison satsin kasvismössöä.

minto: meillä olis sellanen tooosi söpö karvanalle vielä vailla kotia![:D]
 
yaw:mitä paineita muka 1v synttäreiden järjestämisessä on?? Ei se lapsi siitä vielä muista juurikaan nimeksikään tapahtumia.

Ite tossa mietin että järkkään kakun ja voileipä kakun ja parit keksit ja siinä on sitten se homma enkä muuta tee enkä koristele mittää. Sitte ku täyttää 2v nii vähä isommat pirskeet.


Miksi tavan maito ei riittäisi kalsiumin lähteeksi? Sitä kun saa myös tavan ruuasta muualtakin eikä pelkästään maidosta. jos juo maitoo nii kyl riittää eri asia sitten jos ei juo eikä käytä mitää maitotuotetta päivän aikana.

Voiha voiha voiha VEHNÄ sanon minä. Pinja sai siitä sitten kunnon oireet. Naama punanen ja pylly ja masu pipiks. HUOH. eikä syöny ku pienen palan leipää jossa oli vehnää. Ei oo aikasemmin naama menny punaseksi. Hieman huolestuttaa. PInja ollu ilta viidestä lähtiin tosi väsy..toisaalta ei kyl suostunu toisia päikkäreitä nukkumaan joten se vaikuttaa. Seiskan aikaan kopsautti päänsä lattiaan kun horjahti selälleen. rauhottu itkultaan niin otti tissiä nii nukahti. 45min nukku. sen jälkeen sylissä tosi rentona oli. puuro piti syöttöö isin ku tyttö istu mun sylissä. just ja just jakso syödä. kuumetta ei ollu ja mittari näytti vaa alilämpöö mutta selvästi koski häneen ja oli tukala olo. annoin supon. laitoin omaan sänkyyn niin pari pientä vinkasua päästi ja nukahti. TOsi väsyny siis. toi flunssa hieman vaikuttaa. Välillä aina kitisöö. ävlillä ite tuolla rauhottuu ja äsken piti käävä ottaa vähäks aikaa syliin että rauhottus. en antanu tittiä etät oppis rauhottumaan muullakin tavalla. Naapuri tykkää huudoista. melkein alan jo haaveilla toisen kylän talosta vaikka en halua iisalmesta pois mutta tässä tilanteessa melkein olisin valmis uhrautumaan asua pari vuotta muualla. tosi ihana kämppä olis kyl siel tarjolla ja oikeesti ihmeen halvalla. Nojaa..en tiiä..mitä tässä tekis ja mihi repeis.
 
Perkeleen issias ku jäi vaivaamaan raskaus ja synnytys ajalta. aina ku teen jtoain enemmä nii koskemaan alkaa ja just ja just helpottaa 1g panadol 800gm burana yhistelmällä hetkeksi. Nyt siivonna hirveetä kyytiä täällä ku on tuossa kolomen aikaan tääl mulla Evelacen alusvaatekutsut. jote nyt saa sit tosta issiaksesta kärsiä. Pinja nukku yön loppujen lopuksi niin hyvin että söi vasta neljä aikaa tissiä ja toisen kerran kahdeksan. pari kertaa piti raahottee sylissä. Nokka ei oo tänää vuotanu ku pari kertaa aivastaessa vaa tullu räkää. eli tyttö lähtee yöksi mummolaan, että saan yhden yön nukkua PIIIIIIITKÄSTÄ aikaa kunnolla. Olen sen tarpeessa ja kovasti.
 
kaylies: älä nyt ota niin vakavasti näitä mun juttuja. En mä nyt mitään synttäreitä jännitä. Mut onhan siinä oma järjestämisensä kun sukulaiset kumminkin haluaa tulla juhlimaan. Ja mä en nyt ole mikään keittiöihme...

ja tarkoitin maito-juttua vielä et kyllähän tavallinen maito riittää kalsiumin lähteeksi mut riittääkö se jois juo maitoa vaan ruoalla eikä ole muita maitotuotteita? et onko noilla 1v. jotain suoditusta kuinka paljon maitoa päivässä pitää mennä kurkusta alas?

oltiin viikonloppu mummilla ja vaarilla. Oli mukavan rentouttavaa ku oli koko ajan apulaislapsen vahteja paikalla. Ja ei tarvinnu itte laittaa ruokaa!!

YÖSYÖTTÖ kirja on ihan huippu. Olen lukenu sen 2 kertaa ja täytyy kohta lukea uudestaan!
 
En mä ainakaan ol kuullu suosituksia... Hmm.. onkohan sellasia tosiaan..
Meillä menee vaihtelevasti 2-3dl maitoa päivässä (puolet korviketta, toinen puoli rasvatonta) ja aamu- sekä iltapuuro tehtynä maitoon (korvike tai maitojauhe) eli 2dl ja sit välipalana banaanijugua (1 bansku ja 2tl turkkilaista jugua).
Kyllähän niitä 1 vuotis synttäreitä on tullu mietittyä, mut enpä tiedä mitenkä suuria juhlia sitä sit järkätään, päivät ku sattuu oleen tiistaina ja tullaan sillo lontoosta, joten tod näk pippalot on sit viikonloppuna.

Tuo Yösyöttö kirja on ollut mielessä ja ois kiva lukee se, mut ei ol tullu hankittua.

Mitä ihmettä?!? Onko teillä 10kk neuvoloita??? Meillä vasta seuraava vuoden ikäisenä. Edellinen oli 8kk.
Kotikonstein mitattuna tuo likka oli 74cm ja 9,6kg viikko sitten.

Täällä on koko aamu siivottu, ku uus välittäjä tulee ottaan kuvia kämpästä. Saatiin vihdoinkin vaihdettua välittäjää.. josko tää kämppä täst saatas myytyy.

Se pipari puku tuli postissa ja samoin mulle mekko [:)] Pääsen väsäämään Aavasta sitä joulukorttia, niin saa ne tilattuakin! Jee jee!!
 
Yösyöttö on Eve Hietamiehen kirjoittama kirja..

Pipru puvun hankkisin ellokselta.. Mut kaylies sano et jotain sen tyylisiä ois myös kapphaliisssa..

Synttäreistä, onhan se ihana järkätä synttärit pikkuselle [:)] jahka niit alkaa toteuttaan, niin karkaa varmaan käsistä [:D] mut en ol kerenny niit viäl aatteleen...
 
Kapphalissa oli vaan niitä isompia kaks osasia piparipukuja ja sitte velourkankaasta oli vaan tonttupukuja. Eli jää Nuutilta piparkaakkupuku tänä vuonna väliin:(
Ellokselta kandee katella, ne on ihania!
 
typy löysi tänään itselleen loistavan kävelytuen! pyykkikori kodinhoitohuoneessa! sitä rallattiin ees taas ja levee hymy naamalla.[:D]

niisuneiti: söpö kuva Aavasta vauva-lehdessä!!

ja lopettakaa heti puhuminen kaikista kakuista! tulee nälkä ja hirveä himo.. vaiks ei mulla niin väliä vaikka söiskin. Taas viikossa tippunu paino kilolla vaikka olen syöny niin paljon ku jaksaa... mä alan kohta jo huolestua. Mä olen tällä hetkellä -4,5kg mun normaalista painosta. Kiva kun kaikki ilkkui mulle silloin raskausaikana et kyllä ne kilot sit alkaa karttua sullekin lapsen saannin jälkeen, mut kyllä tässä nyt näyttää käyvän ihan toisella tavalla.[:o]
Ainut mitä mä vaan mietin et jos olenkin sit raskaana taas? voiskohan se aiheuttaa tota painon putoamista? kun imettääkin vielä. Ei kyl mitään muita oireita ole... ja yhden testinkin tein tässä joku 3vkoa sitten ja se näytti negaa.
 
Takaisin
Top