Marraskuun mölinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Heqq
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Raskauskuvaus oli tiistaina ja oli tosi kivaa! Koevedoksetkin tuli jo ja laitan jonkun rajatun mahakuviin.

Miehellä valitettavasti jatkuvasti joku remontti tai auton korjausprojekti menossa ja olo aika yksinäinen sen vuoksi. Voi kunpa olisi varaa teettää työt jollain firmalla vaan! Mut ei.

Puuh, vielä olis 9 työpäivää jäljellä. Toisaalta niin vähän ja toisaalta tuntuu ettei ne lopu ikinä. Oisin ihan kypsä jo jäämään kotiin, motivaatio on kadonnut kyllä hyvin kauas..
En olis kyllä uskonut, että vielä tässä vaiheessa töissä vaapun, meillä kun monet jää jo melkein kuukautta aiemmin saikulle, kun työ on niin raskasta.

Tj 7. Töissä menee ihan ok, kunhan ei rehki liikoja. Karvas pettymys tipahti eilen postiluukusta. Kela oli laskenu mun vanhempainpäivärahat 6kk tulojen mukaan, eli kesä-marraskuut ja oon elokuussa alottanu vasta esikoisen jäljiltä tässä omassa työssäni kuukauspalkkaisena. Näpyttelin nyt muutoksenhakupyynnön ku eihän mulla ollu tuloja kesä-heinäkuussa juur yhtää ja nyt ne kuukaudet alentaa tuntuvasti tota vanhempainrahaa :sour: Jotenki en vaan jaksa optimistisesti odottaa mitään muutosta tapahtuvan koska kela.. :depressed:

Tj 7. Töissä menee ihan ok, kunhan ei rehki liikoja. Karvas pettymys tipahti eilen postiluukusta. Kela oli laskenu mun vanhempainpäivärahat 6kk tulojen mukaan, eli kesä-marraskuut ja oon elokuussa alottanu vasta esikoisen jäljiltä tässä omassa työssäni kuukauspalkkaisena. Näpyttelin nyt muutoksenhakupyynnön ku eihän mulla ollu tuloja kesä-heinäkuussa juur yhtää ja nyt ne kuukaudet alentaa tuntuvasti tota vanhempainrahaa :sour: Jotenki en vaan jaksa optimistisesti odottaa mitään muutosta tapahtuvan koska kela.. :depressed:
Minkä mukaan sä alunperin hait? Esikoisen äipprahojen mukaan? -14 tuliken mukaan vai minkä?

Näiden nykyisten tulojen mukaan. 2014 vuoden vahvistetut tulot oli niin pienet koska olin hoitovapaalla, joten halusin laskettaa ne näillä nykyisillä. Itse en saanut niitä ilmoittaa, vaan työnantaja ilmoitti ne suoraan. Mun työsuhde on alkanut 2006, joten kela ei ilmeisesti katso mua omaan työhöni palanneeksi elokuusta alkaen vaan otti 1.6 alkaen tulot ja kertoi sen 6kk kahdella, jotta sai koko vuoden tulot. Ja tuohan ei pidä paikkaansa kun 1.8 alkaen, ellei äitiysloma sitä nyt keskeyttäisi mun tulot olisi kuukausipalkka jokaiselta kuulta. nyt kela tavallaan otti huomioon 4kk palkat ja kertoi ne kahdella, jotta sai koko vuoden tulot. Eli 8kk palkka*2 laskettiin koko vuoden tuloksi ja tuosta summasta laskivat vanhempainrahan.

Osasinkohan nyt selittää yhtään.. :D Mutta siis mun vuosituloksi on laskettu vain 2/3 vuotta jonka perusteella määräytyi tää vanhempainraha. :sour:

Mutta kelahan laskee nimen omaan edeltäviltä 6kk ennen äitiyslomaa, jos olet ollu työttömänä, kotihoidontuella ym. Niin ne otetaan huomioon tuloina, vaikka olisivatkin pienemmät kuin palkka. Eli jos olet jäämässä vaikka 1.12 äitiyslomalle niin tulot otetaan huomioon 1.6-30.11 väliseltä ajalta, eli edeltävältä 6kk.

"Päivärahasi voidaan laskea vähintään kuukauden työtulojen perusteella, jos olet aloittanut uuden työn tai palannut juuri työhösi niin, että työsi olisi jatkunut vähintään 6 kuukautta, ellei uusi päivärahakausi olisi alkanut." Mitä tää sitten tarkottaa kelan sivuilla?

Olen samaa mieltä, että Kela on hyvin mustavalkoinen tässä laskenassa. On kolme tapaa: 1. toissavuoden tulojen mukaan (2014) tai 2. viimeisen puolen vuoden keskimääräisten tulojen mukaan. 3. edellisen perhevapaan summa, jos väli on alle 3vuotta. (tämä mulla, eli 2012 tulojen mukaan, koska viimeksi äitiysloma alkoi 2014)

En tiedä mitään poikkeusta näistä laskentatavoista valitettavasti.

Mun kaveri meni töihin nyt marraskuun alussa, esikoinen täyttää hänellä kolme kuun lopussa ja jää uudestaan äitiyslomalle helmikuussa. Hänelle kaksi eri kelaihmistä oli sanonut, että korvaukset lasketaan näiden kolmen työssäolokuukauden mukaan. Mäkin luulin, että on vain nuo Anjuskan luettelemat tavat. Saa nähdä miten kaverille lopulta käy, kun laskelmat tehdään.

Mä aloitin elokuun 8. työt ja jään äitiyslomalle 15.12 ja mulla lasketaan näiden työssäolokuukausien mukaan. En silti rikastumaan pääse, kun teen 4 päiväistä viikkoa mut onhan se nyt parempi kuin muilla tavoilla laskettuna :)

Taapero 1v11kk on kuumeessa ja räkätaudissa ja omatkin unet ihan sekaisin. Mietin viime yönä kun neiti nukkui vieressäni (vain kipeänä) että nythän tää on vielä helppoa kun pienimmäinen on mahassa eikä imetystä vailla tai muuten itkuinen tuossa toisella kyljellä...

Mutta onhan tuo likka nyt niin supersuloinenkin kun haluaa olla paljon sylissä ja halailla ja pusutella. Se ihana vauvan sylivaihe menee niin hujauksessa ohi, eikä normaalisti tämä parivuotias enään rauhoitu syliin kuin lukemisen ajaksi.

Moni tässä ryhmässä on jo tosi pitkällä. Mutta minulla vielä n.10viikkoa. Siis 10!! Niin meillä on vauva. Uskomatonta! Se on ihan kohta <3 mitä lähemmäs LA tulee, sitä enemmän pelottaa, että osaanko hoitaa meidän vauvaa.

Moni tässä ryhmässä on jo tosi pitkällä. Mutta minulla vielä n.10viikkoa. Siis 10!! Niin meillä on vauva. Uskomatonta! Se on ihan kohta <3 mitä lähemmäs LA tulee, sitä enemmän pelottaa, että osaanko hoitaa meidän vauvaa.

Ihmeellisesti vaan se taito hoitaa jostain ilmestyy viim kun vauva on syntyny :) luota vaan ittees :)

^What she said :grin Oman lapsen osaa kyllä hoitaa. Ymmärrän kyllä fiiliksen, itse olin ihan paniikissa kun esikoista odotin! Koskaan ollut sen kummemmin vauvojen kanssa ollut tekemisissä, niin yhtäkkiä piti olla kokonaan vastuussa yhdestä! Mutta ihan kelpo poika tuosta on tullut :love7 vaikka äitee onkin vähän tällänen :rolleyes:

Nyt stressaa, parin tunnin päästä ultra jossa katsotaan onko beibi jatkanut kasvuaan alemmalla käyrällä...:nailbiting: lapsiparkani kun oli vähän rääpäle, ahdistaa jos on tippunut käyrältä kokonaan/saanu jonku oudon kasvukohtauksen, mitkä olivat vissiin ne ei-suotavat vaihtoehdot.
Ois nyt kaikki normaalisti, vois ehkä joskus alkaa hengittää vapaammin:smiley-angelic001

Nyt stressaa, parin tunnin päästä ultra jossa katsotaan onko beibi jatkanut kasvuaan alemmalla käyrällä...:nailbiting: lapsiparkani kun oli vähän rääpäle, ahdistaa jos on tippunut käyrältä kokonaan/saanu jonku oudon kasvukohtauksen, mitkä olivat vissiin ne ei-suotavat vaihtoehdot.
Ois nyt kaikki normaalisti, vois ehkä joskus alkaa hengittää vapaammin:smiley-angelic001

Tsemppiä!

Kaikki oli hyvin, mukelo edelleen pienenpuoleinen (painoarvio 1324g/rv. 30+1) mutta kasvanut normaalisti alemmalla käyrällä. Ei enää kontrollikäyntiä!:happy:

Helpottavaa kun ultrataan vielä tässä vaiheessa ja näkee samalla ite et kaikki kunnossa, koska mulla on ollut tapana kehittää aina joku kamala pelko liittyen lääkkeisiin/ruokaan/mihin tahansa + vauvaan. Viimeisin kauhu iski kun aloin pohtimaan omaa rytmihäiriölääkitystäni ja ahistuin et oon pilannu vauvan munuaiset :rolleyes::grin
Pahinta on jos alan googlettelemaan aiheeseen liittyen, oon pian varma et lapsella on kolme silmää jne.
Onneks miehellä järki päässä, vaikka sekin on ollut tosi hämmentynyt mun käytöksestä, joka poikkeaa melkoisesti tavallisesta. Raskaana ollessa loogisuus jää vissiin hyvin jalkoihin..

Onko nämä ihme vainoharhat kovinkin tyypillisiä odottaville äideille vai meneekö tää vaan mulla yli kovaa ja korkealta?:woot:

Kaikki oli hyvin, mukelo edelleen pienenpuoleinen (painoarvio 1324g/rv. 30+1) mutta kasvanut normaalisti alemmalla käyrällä. Ei enää kontrollikäyntiä!:happy:

Helpottavaa kun ultrataan vielä tässä vaiheessa ja näkee samalla ite et kaikki kunnossa, koska mulla on ollut tapana kehittää aina joku kamala pelko liittyen lääkkeisiin/ruokaan/mihin tahansa + vauvaan. Viimeisin kauhu iski kun aloin pohtimaan omaa rytmihäiriölääkitystäni ja ahistuin et oon pilannu vauvan munuaiset :rolleyes::grin
Pahinta on jos alan googlettelemaan aiheeseen liittyen, oon pian varma et lapsella on kolme silmää jne.
Onneks miehellä järki päässä, vaikka sekin on ollut tosi hämmentynyt mun käytöksestä, joka poikkeaa melkoisesti tavallisesta. Raskaana ollessa loogisuus jää vissiin hyvin jalkoihin..

Onko nämä ihme vainoharhat kovinkin tyypillisiä odottaville äideille vai meneekö tää vaan mulla yli kovaa ja korkealta?:woot:
Lääkäri on varmasti raskauden suunnittelu vaiheessa/ alku odotuksessa tarkistanut ton sun sydänlääkkeen et se on ok käyttää odotusaikana ja et siitä on vähemmän haittaa kun et rytmihäiriöitä ei hoidettaisi. Monia lääkkeitä voi tosiaan käyttää odotusaikana turvallisesti.

Takaisin