Marraskuun möläytykset

S_uski

Puuhakas puhuja
Moikka kaikille, pitkästä piiitkästä aikaa! :)

Meidän neiti on tässä jo muutaman viikon kävellyt ja koko ajan vauhti vaan näyttää kasvavan. Jos kaatuu niin nousee heti ylös ja jatkaa kävelemistä. En meinaa pysyä itse perässä ollenkaan :D Muutenkin motorisesti kuulemma lahjakas, ainakin neuvolatädin mukaan. 10 kk neuvolassa kun käytiin oli tytön paino noussut 2 kk vain puoli kiloa mut sanoivat sen johtuvan siitä että Nelli liikkuu koko ajan niin paljon. Pituutta tosin oli tullut se huimat 5 cm lisää! :)

Mutta olispa se arki sitten muutoin ihanaa... En oo vieläkään saanut neitiä syömään karkeita soseita vaikka muutoin soseet maistuvatkin. Hedelmä soseet tosin maistuu vaikka karkeita ovatkin. Sormiruokailu on pop! Hyvä kun soseet maistuu edes siinä samalla... Nokkamukista juodaan itse, mutta tosin vaan pelkkää vettä sillä maitoahan siitä ei missään nimessä voi juoda.

Päikkäreille nukahtaa pullon avulla ja jos pullo ei riitä nukahtamiseen niin sitten silittelen poskea ym. ja odotan että neiti rauhoittuu sänkyyn. Sitten lähden huoneesta pois ja palaan jos kuuluu itkua tai kuulen että neiti touhuaa jotain omia. Öisin nukkuis varmaan parhaiten jos sais nukkua meidän välissä mutta oon nyt tehnyt niin että laitan aina omaan huoneeseen nukkumaan ja 3-4 kertaa yössä käyn laittamassa tuttia ja peittoa ja viimeistään 4 aikaan otan sitten viereen nukkumaan. Eli yöt on ihan katastrofaalisia... Mutta joskus öisin ei herää ollenkaan vaan nukkuu 6-7 asti. Ja vaikka iltarutiinit tehdään aina samalla tavalla niin ei sekään oikein auta.

Ja kaiken tämän lisäksi ei mieheni osallistu lapsen hoitoon millään tavalla. Ja kun koitan asiasta keskustellla niin tulee vaan että kyllä hän sitten oppii kun on tarve... Meillä siis neiti aloittaa 2.1.15 ryhmäperhepäivähoidossa ja mä kun teen 2-vuorotyötä ja mies yötöitä niin välillä arkisin ja vkl miehen täytyy laittaa neiti nukkumaan ja muutoinkin hoitaa ja antaa ruokaa... Ja kun mies ei sitä nytten tee ollenkaan ei neiti kyllä häntä tuu päästään helpolla. Kun sen syömisen kanssa on muutoinkin ongelmia. Ja mun miehellä kun on ehkä maailman lyhin pinna, varsinkin töiden jälkeen kun hän on ihan väsynyt.. Niin voin vaan kuvitella ettei hänellä tuu olemaan helppoa ja hän kokee aikamoisen shokin siinä vaiheesa kun mä palaan takaisin töihin. Oon tästä asiasta koittanut sanoa jo monta kertaa, että nyt ois hyvä alkaa harjoitella että mä voin lähteä vaikka tapaamaan kavereita pariks tunniks että hän saa olla rauhassa. Mut aina silloin ei kuulemma ole hyvä hetki.. Muta mies saa kyllä itse lähteä kalastusreissulle ym... Alkaa olla suht väsynyt fiilis kun saa 24/7 olla koko ajan tytön kanssa yksin.
 
Onpa kurjaa :sad001 Ootko s_uski ikinä koittanut et jos vaan sanot miehelles että lähden nyt esim. kaverin kanssa kahville ja että miehesi saa olla tytön kanssa sen aikaa? Mitä hän siihen sanoisi? Onhan se yhtälailla teidän molempien lapsi ja kummankin pitäisi olla hänestä vastuussa etkä vain sinä... Tsemppiä! Toivottavasti saisit itsellesi myös omaa aikaa järjestettyä :Heartred
 
Meillä mä oon alusta asti hoitanu lapsen. Mies auttelee hyvinkin harvakseltaan. Töihin lähdin kuukausi sitten, ja siinä kohtaa oli miehen pakko opetella meidän iltarutiinit. Yllätyksekseni kaikki sujui ekasta illasta alkaen hyvin :) Ja siis teen 1-2 iltavuoroo viikossa, jolloin mies hoitaa tyttöä.

Yöt on meilläkin tosi rikkonaisii ja maitoo menee koko pullollinen. Ylös noustaan yleensä 5-6 välillä, yleensa kuitenki lähempänä 5. Harvinaista herkkua jos saa herätä herätyskelloon klo 6.

Mies harjotteli ehkä 2 iltaa ennen mun töihin lähtöä ja nekin muutamaa viikkoa ennen. Pääosin mä sovitan menoni sen mukaan et millai olis hoitopäivä (eli kaikki menot ennen iltavuoroa) tai sitten otan lapsen mukaan. Välillä hiukan väsyy tähän touhuun, mutta huomannut että mies ottaa enemmän vastuuta (oliskoha oikee sana....?) mitä isommaks tyttö kasvaa.

S_uski, tiedän miltä homma tuntuu...
 
En mä kato voi noin vaan yks kaks lähteä mihinkään kahville että asiasta pitää ilmoittaa hyvissä ajoin... Ja jos vaikka sovin jonkun kanssa kuukauden pähän jotain menoa että mies olis tytön kanssa kaksin niin kun hetki lähestyy niin mies sanoo ettei hän voikkaa jäädä tytön kanssa kaksin. Luulen että pitkälti on kyse siitä ettei mies uskalla olla tytön kanssa kaksin eikä tiedä mitä tytön kanssa pitäis tehdä. Hän on ainoa lapsi perheessään eikä serkkuja ym. ole. Heidän lähipiirissään hän on ns. ainoa vauva. Nelli on ainoa vauva jota hän on koskaan pitänyt sylissään tai jonka kanssa on tutustunut vauva-arkeen. Ymärrän että häntä pelottaa mutta mua sitten taas alkaa ahdistaa kun en ikinä pääse minnekkään yksin.

Mä oon kanssa koittanut sanoa että tää on meidän yhteinen lapsi ja yhdessä päätettiin hankkia lapsi, että nyt on myöhäistä katua. Ja hän kyllä sanoo ettei kadu ja rakastaa tyttöä yli kaiken. Sen jälkeen kun tyttö on syntynyt niin mies on kerran ollut tytön kanssa kaksin kun kävin kampaajalla. Muutoin jos olen jossain käynyt niin joku muu on tyttöä katsonut. Ja kaiken kaikkiaan olen ollut 5-6 kertaa syntymän jälkeen erossa tytöstä.

Kauhun sekaisin tuntein odotan että mitä siitä tulee kun tyttö menee hoitoon kun ei ole juurikaan ulkopuolisiin tottunut... Ja miten se mies uskaltaa ottaa vastuuta vuoden alusta kun nyt tuntuu ainakin ettei häntä yhtään kiinnosta...
 
S_uski: sulla on kyllä hankala tilanne. Toivottavasti löydätte ratkaisun tohon ja sun mies kokee jonkin heräämisen sen vastuunoton kanssa, pakkohan sen kohta on. Itse tekisin kyllä niin, että ilman mitään ennakkovaroitusta, ottaisin ja lähtisin vaan johonkin, tyrkkäisin tytön isälleen ilman mitään ohjeistuksia ja jättäisin kotiin ihan reilummaksi ajaksi ja kattosin, et herättääkö se sen miehen tajuamaan, et miten pärjätä ja mihin tarvis kysyä apua jne. Saattaa kuulostaa aika rajulta, mut auttaako tossa tilanteessa enää mikään lempeämpi keino, kun aika käy vähiin.

Itse kun olen ollut jo reilun kuukauden töissä niin, voin lohduttaa sen verran, että siellä sä saat sen pikku breikin siitä lapsiarjesta ja sit se kotona vietetty yhteinen aika sen oman muksun kanssa onkin paljon mielekkäämpää. Kyllä sitä ihan odottaa sitä iltaa ja niitä viikonloppuja.
 
Onneksi olkoon Mininen ja voimia raskaushommeleihin! Mulla on aika kullannut muistot ja haaveilen uusintakierroksesta mutta tädin paluuta ootellessavielä eletään. Kreisiä että pitää jo alkaa järjestää 1v synttäreitä! Vastahan oli joulukuu!
 
Onnea Mininen raskaudesta, toivotaan, että pääset tällä kertaa helpommalla pahoinvoinnin kanssa. Mä en tiedä onko täällä kuinka monta muuta raskaana olevaa, mut mulla on kyllä menny tosi hyvin. Liian hyvin, kun ei oikein meinaa itsekään uskoa olevansa raskaana, kun ei tunnu missään. Niitä liikkeitä odotellessa...meillä ehtii olla rakenneultra just ennen joulua, et silloin näkee sit pikkusen ja parin viikon päästä on seuraava neuvola, et josko niitä sydänääniä kuulee, niin sekin tekee tätä asiaa sit taas pikkusen todellisemmaksi.

Mulla on kyllä kans ollu mies alusta asti tosi hyvin mukana kaikessa ja siksi uskalsi tämän toisen tehdä näin pian esikoisen jälkeen. Tiedän, että voin luottaa miehen apuun ja hän varmasti ottaa esikoisesta sitten aikanaan vielä hiukan enempi vastuuta, kun mun täytyy keskittyä vauvaan (imettää tms.). Mut joo, vaikkei ole vaikea tämä mun toinenkaan raskaus niin kyllä tämä on sit kuitenkin se viimeinen ja oon yrittäny nyt kovasti nauttia kaikesta mitä tähän kuitenkin liittyy, kun tiedän, etten tule niitä enää kokemaan.
 
Onnea kaikille raskautuneille! :) Meilläkin on jo haaveissa toinen, vaikka ensimmäisen synnyttyä taisin sanoa ettei toista enää tulisi, tai aikaisintaan viiden vuoden päästä :grin Niin se mieli vaan muuttuu...
 
Onnea kaikille raskautuneille! :)
 
Muokattu viimeksi:
Ohhoh, onpas täällä paljon jo raskautuneita... Alkaa itelläkin vauvakuume nostaa päätään :wink. Onnea kaikille:love7 . Toivotaan kovasti, että teillä ois kaikilla helppo raskausaika ja vieläkin helpompi vauva-aika kahen pikkusen kaa :smiley-angelic003.

Mä en kerkee nyt enempää päivitteleen (bb finaali alkaa :grin), mutta täytyy taas kirjotella joku päivä enempi. Kaikki kuitenkin oikein mainiosti meillä... :)
 
No niin, joko teillä kohta muilla kohta juhlitaan yksivuotissynttäreitä? Mä täällä pähkäilen, millaiset kekkerit järkkäisi ja mitä keksisi lahjaksi tuolle kohta 1-vuotiaalle pallerolle. Saa kertoa vinkkejä! Tulee jotenkin haikea olo, kun muistelee vuoden takaisia juttuja. Tässä vaiheessa niin kuumeisesti jo odotettiin niitä vauvoja saapuvaksi.
 
Muokattu viimeksi:
Sanoppa muuta, samoja asioita täälläkin pohditaan! Ja ei kyllä yhtään auta asiaa, että koko suku on kysymässä, että mitä synttärilahjaksi ja sit perään et mitä joululahjaksi.

Kyllä on vuosi menny ihan siivillä, mut toisaalta tuntuu, et synnytyksestä ja odotusajasta on MUKA kulunu jo ikuisuus. Nyt tän toisen raskauden kanssa on muka unohtanu monia asioita edellisestä raskausajasta, vaikka siitä on niin vähän aikaa.
 
Meillä ei vielä ole kovinkaan synttäreitä mietitty... Kunhan nyt ensin tulisi 11 kk täyteen :) Mutta lahjoja oon kyllä ehtinyt miettiä, koska leluja ei nyt olla juurikaan hankittu. Listalla on ainakin hakka ja se laatikko missä laitetaan oikea palikka oikeasta reiästä. Sitten olisi kiva saada sellaset pinottavat kupit. Soittimia esim. marakassi, kehärumpu, klaveesit, tamburiini, kellopeli ja guiro. Niin ja keinuhevonen. Sitten on ne kirjat ja muut. Ei nyt varmastikaan koko tuota arsenaalia laiteta hankintaa, mutta ehkä joku sai ideoita :) Itse hankin neidille lahjaksi pienen repun, kun alottaa sitten tammikuussa päiväkodissa.
Kotoa löytyy jo nukke ja perässä vedettävä etana, jotka on kovin mukavia pienen mielestä. Erityisesti tuo etana vedetään nykyään perässä joka paikkaan.
 
Hyviä vinkkejä annushkalla! Meiltä noista osa löytyykin jo, kun ollaan saatu niin paljon käytettynä sukulaisilta. On kyllä yhden käden sormilla laskettavissa meidän itse ostamat lelut. Pinottavat kupit ovat olleet hitti jo monta kuukautta. Hakkavasaralla poika tykkää hakata huonekaluja :eek: ja palikkalaatikkoon osaa laittaa pyöreän palikan jo itse! Ja ostettiin muuten kummipojalle synttärilahjaksi Mini Kånken -reppu. :) Olisi kyllä kiva saada semmoinen meillekin.

Mä mietin myös jotain soitinta, kun meidän poika rakastaa kaikkea musiikkiin liittyvää. Joku loruilukirja olisi myös kiva. Ja mopo tai vastaava, jolla voisi rullailla pitkin lattioita. Taaperokärry ollaan myös jo saatu käytettynä. Poika käyttää sitä nykyään lähinnä potkulautana, kun kävely sujuu ilman tukeakin. Mutta uskon että, käyttöikää on vielä taaperokärrylläkin jonkin verran, koska siihen tykätään myös lastata leluja ja kuljetella niitä pitkin poikin.

Esim. tämmöinen olisi ihana: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/21641/dmgnc/BRIO-Ride-On-Mayrakoira

Meiltä semmoinen pieni Brio-mäyris löytyykin. :)
 
Muokattu viimeksi:
Hyviä vinkkejä tuli teiltä, etenkin tuo viimeisin laulukirja :) meillä tuo oikeat palikat laatikkoon on ihan hitti! Myös samanlainen missä laitetaan heliseviä eri muotoisia palikoita pallon sisään, sitä voisi toistaa vaikka sata kertaa.

Olisi tosiaan kiva kuulla jos joillain muillakin on vielä hyviä leluvinkkejä, kun meillä tyttö tykkää lähinnä kaikesta muusta kuin leluista. Kuten esim.johdoista, kännyköistä, läppäreistä, kaukosäätimistä, stereoiden nappuloista, telkkarin nappuloista, lämpöpattereista…..oikeastaan kaikesta tekniikasta :D meillä kun oli tikkaat yhden päivän olkkarissa (kun asennettiin lamppua lähes 5m korkeuteen), niin tytöllä meni koko päivä niitä tikkaita ja tikkaiden muttereita tutkiessa, huoh :D

Kun noi kännykät niin viehättää, niin ajateltiin ostaa sellainen lasten "älypuhelin", missä on jotain muumi-aiheisia soittoääniä ja oliko pelejä..?
 
Me saatiin jo synttäri/joululahjaks ruskovillan välipuku ja kypärämyssy. Pyydetty ollaan pulkkaa ja ajateltu pyörän istuinta. Meillä on kiinnostuttu eniten ääntä pitävistä leluista. Sen tarkemmin ei olla viel 1w juttui mietitty.
 
Takaisin
Top