Marraskuun jännitykset

Moi!

Täällä ollaan kipeänä, oon päivän aikana käynyt muutamana otteeseen lueskelemassa juttunne, mutta eihän tässä istualteen kestä olla, kun tuntuu pää niin hötöltä... Onneks ei oo kuumetta kovasti, mutta toisaalta ei sit ihan tajua, et mikä nyt taas muka voi olla ku vetää näin veteläks. Eli ei tullut helsingin plikoillekaan ulkoiluiltaa tälle päivää, jäipi pikkujoulumekot tulevaisuuteen :(

Mutta niin, tossa iltapäivällä alkoi sitten vauvakin jo ahdistaa ja puristaa ja hengitys oli hankalaa. Minähän sitten päätin, että vaikka tässä kuinka on paikat kipeenä ja flunssat päällä, niin nyt seksiä, jotta se vauva tajuis tulla ulos. Ei ehkä paras mahdollinen idea, sillä kivut on olleet ehkä jopa kovemmat nyt sen jälkeen! Kertokaa fiksummat, johtuuko tää nyt siitä, että vauva on niin alhaalla? Kun jos eilen lääkärisetä sormillaan sen pään "tunsi" tuolta, niin kai se nyt miehen pippelikin sinne asti ylttää...? Ekaa kertaa tuli itelle vähän hirvitys, että sitäkö nyt tuli sörkittyä, kun miehen kliimaksivaiheessa oli jo aika kovaa ratsastusta, vaikka mua sattuikin jo - en vaan voinut kertoa, koska sittenhän katkeis kaikki seksi oikeesti vauvan syntymään asti.

En nyt osaa muotoilla selkeää kysymystä, mutta pitääkö tässä nyt pelätä sitten omaakin lähtöä, että saattoiko tuo pökkiminen (hihih) vaikuttaa jotenkin johonkin?

SannaKoo Juu mie ajattelin tosiaan seisomis- ja kävelemiskivuistakin huolimatta vietellä ton mieheni tänään juurikin siitä syystä, että alkas jottai jo tapahtuun... Huomenna ois sitten se neuvolalääkäri, elikä toivon, että tosiaan jotain alkais tapahtua kun laskettuunkaan ei ole ennää ko sen 17 pvää!!! Neuvolassakin aina kysyvät että onko ollu supistuksia ja noh mie , että eipä niitä kivuliaita ole oikeen ollunna. Ja niitämuitahan ei kait lasketa oikeen miksikään... Itekin tosiaan mietin näitä alavatsa/selkäkipuja (ollu nyt 2 pvää) et voisko olla suppareitaki mutta kaikkien muiden kuvailujen mukaan sit ilmeisesti ei kai olekaan...[:-]

Moikka naiset!

Yritän vastailla ja kommentoida eilisestä tulleisiin juttuihin. Ensiksi, kiitos paljon onnitteluista!<3

Kuumemittarit, synnärillä mitattiin sekä pepusta reilun rasvan kanssa, että kainalosta niin että pidin itse kainaloa kiinni. Tuli luotettava mitta.

Amppu epäolennaista tai ei, mutta kiinnostaahan tuollaiset jutut. Voin kyllä sanoa, että sitten kun vauva on sylissä, ei tuollaisia mieti ollenkaan. Keho on kantanut ja kasvattanut arvokkaan nyytin ja saattanut uloskin sen turvallisesti, se tuntuu olennaiselta.
Kävin just puntarissa ja nyt on tipahtanut kuusi kiloa. Viisi lähti synnytyksessä= istukka, vesi ja vauvan paino. Mahaa on tietysti vielä, mutta hirmu vauhtia se on alkanut vetäytyä. Ei roiku, se on sellainen pehmeä vauvamahan oloinen, mutta kiinteähkö. Sinäkin olet kuitenkin ollut hyväkuntoinen ja liikkunut, niin en usko että tulee mitään ongelmaa palautumisen kanssa[:)] Minä en aio edes ottaa mitään kuuria itselleni, eikä näin aikaisin varsinkaan pidä edes ajatella sellaista. Luonto hoitaa homman ja tekee minusta sen kokoisen kuin tarvii. Hienoa on se, että rinnat on todella ihan eri luokkaa kuin ennen. Yhdessä yössä sain kunnon tissit! Kävimme tänään saunassa eri aikaan ja vuorottelimme vauvan hoidossa, joten mies näki minut vain alusvaatteissa, hiukan silmät loistivat [:D] Ei uudet muodot hirvittäneet ollenkaan, päinvastoin. Vielä vain ei ole puhettakaan mistään petihommista. Alapää on toki arka, mutta olisin olettanut että olisi kipeämpi. Viisisatasta panadolia otan kun muistan ja se on riittänyt. Ompeleet ovat sisällä, joten nekään eivät kirvele esim pissatessa. Alapään lihakset ovat synnyttäessä kovilla, kuin olisi treenannut ja rasittanut jotain paikkaa erityisesti. Mutta nekin tuntuvat jo pehmenneen, sauna teki hyvää!

Diza otin rokotteen eikä ole vaikuttanut mitenkään vauvaan. Tyytyväisenä köllöttelee isin rinnalla sohvalla. Ja meidän vauvan kaikkia on mitattu sitten urakalla, että varmasti olisi jotain tullut esiin näin pienellä. Tänään oli tällä erää viimeinen bilirubiiniverikoe ressukalla, helpottavaa. Ressukalla ollut kantapäät mustana verikokeiden ottamisesta.

Sairaalakassista, voi ottaa omiakin siteitä mukaan, mutta esim jälkivuotoon ei sitten riitä mitkään tavalliset. Pakko oli käyttää niitä sairaalan vanhanaikaisen vauvanvaipan näköisiä ja -kokoisia isoja. Ja vaihtaa usein... Vähän myöhemmin ja nyt riittää ne maarisenkin mainitsemat yösiteet ainakin neljällä pisaralla merkityt. Sairaalassa oli myös tuollaisia yömalleja, kannattaa hyödyntää paikan varastoja kun siellä on. Itse käytin sairaalanvaatteita, ettei tarvinnut olla vaihtokamppeita mukana. Kaapit ovat melko pienet ja aika helppokäyttöisiä nuo retkut siellä oli.

Muistakaa pakata musiikkia, jos haluatte kuunnella salissa!
Meillä oli pari kolme cd:tä ja mies laittoi soimaan Eva Dahlgrenia ja se pyöri koko ajan. Tänään istuimme saunan jälkeen sylikkäin sohvalla, poika vieressä ja mieheni laittoi soimaan saman levyn. Itkimme liikutuksesta yhdessä, kaikki tunteet ryöpsähtivät päälle kuin olisimme salissa synnyttämässä vauvaa uudelleen. Levy alkaa kappaleella "Ängeln i rummet". Kaunista, kaunista. Kaunista kuin itse syntymä. Niisk* Olemme saaneet olla rauhassa nyt ja olemme jutelleet synnytyksestä useasti ja totutelleet vauvaelämään. Tuntuu hyvältä ja arvokkaalta olla keskenämme. Liika vierailijamäärä ei tuntuisi hyvältä. Ottakaa aikaa itsellenne vauvan tultua kotiin! Jokainen ensihetki on ainutlaatuinen.

Ponnistusasennoista pitää kommentoida. Sali johon meidät ohjattiin, sisälsi ainoastaan synnytyssängyn ja säkkituolin. Pallosta oli jossain vaiheessa puhetta, mutta epäilin etten pysty kyllä istumaan ollenkaan. Avautumisvaiheessa lämmin suihku oli aivan ykkönen! Se vei kivulta terän niin kauan kuin suihkun alla seisoin. Hienoa jos muualla on vaihtoehtoja. Meillekin niistä valmennuksessa puhuttiin, mutta itsepä ponnistin sängyllä polvet miehen ja kätilön kainaloissa ja pidin sukista tai miehestä kiinni. Sinänsä hyvä, koska kätilö näki hyvin ja pystyi avittamaan paikkoja että tilanne hoitui nopeammin kuin muuten ehkä olisi tapahtunut. Mies on minulle kertonut jälkeenpäin mitä kaikkea se siellä päässä operoi.

Muuten, milloin se rumba alkaa?[8|] Siis kamala kiire ja kaikki. Meillä on niin rauhallista ja kotoista. Vauva on niin uskomattoman tyytyväinen oloonsa. Vähän vikisee jollei tissi tule tarpeeksi nopeasti esiin tai pyllyä pestessä. Ja sairaalan ohjeista poiketen olen ensin syöttänyt ja sitten vaihtanut vaipan, pääsee vähemmillä vikinöillä ja välillä rusahtelee syöttäessä. Eilen kävi suloisesti: pesin kakkapyllyn ja olin sideharson kanssa tuomassa paljaspyllyistä hoitopöydälle, kun vauva päästi löröt käteen, onneksi oli harso välissä [:D]
Yöt meillä nukutaan perhepedissä, ettei minun tarvitse kokoa ajan hyppiä kuuntelemassa joka inahdusta ja vauvakin on rauhallisempi sängyssä meidän kanssa.
Tällaista tänään, tuli varmaan paljon tekstiä, hyppikää yli vaan!
Kovasti myötätuntoisena symppaan olojanne, ei ole herkkua kun vauva painaa jo alhaalla ja vielä olisi viikkoja edessä. Osastolääkäri muuten tutki synnärillä ennen kunnon tohinoita aika rajusti alapään tilan siksi, että edesauttaisi tapahtumia, että kyllä tuo pökkiminen jotain varmasti tekee, kuka sitä miettikin.
Jaksakaahan mahojenne kanssa[:)]

Pulu, huhuu...?

Olipas kiva lukea Paranametrin kirjoitusta. Vaikka itekkin on jo synnytykset yms. kokenut niin kyllä mulla on taas ihan semmonen fiilis ku ekaa odottas. Jotenki ne vaan tuppaa unohtumaan ajan kuluessa. Tottahan sitä on jo jonkinlaista kokemusta siitä mitä haluaa synnytyksessä ja mitä kannattaa hankkia vauvalle yms. mutta silti joka kerta voi olla ihan erilainen ja onkin. Vauvat on erilaisia, synnytys on erilainen ja itsekin on paljon muuttunut siitä mitä oli vielä 19-20 vuotiaana kun eka synty. Joten ihan kiva kun saa lukea muiden kokemuksia ennen omaa h-hetkeä.
Toi teidän vauva-arki kuulosti aivan ihanalta, juuri noin sen pitääkin mennä. Yhdessä ja ihan rauhassa. Meillä tietty arkeen kuuluu lisäksi nuo kaksi viliskanttia jotka täytyy myös huomioida, mutta onneksi meitä on kaksi ja asiat ovat nykyään sillä tolalla että selvitään varmasti! [:)]

Tosta mahasta vielä piti kommentoida että mun mies viimeksi sano että voi että sä näytätkin hoikalta. Mutta täytyy pitää myös mielessä toi Paulamaijan kokemus myös. Se vaan tuntuu siltä ainakin alkuunsa. Mut laihsuttaa ei kannata jos haluaa imettää. Tietysti kaiken makean yms. muun ylimääräisen voi jättää pois mutta sekin on vaikeeta kun on vaan kotona eikä käy töissä. Mikä ihanampaa kun vauvan saa päikkäreille niin istahtaa juomaan kahvia ja sen kanssa tietty jotain. [:)]
Aattelin kyllä alottaa jonkinlaisen kevyen liikunnan kun vauva syntyy. Oon miettiny jos menis semmoseen vauvajumppaan. Liikutaan yhdessä vauvan kanssa ja avulla. Sitä olis ihan kiva kokeilla.

Meillä on rauha palautunut kotiin ja ei voi muuta kun sanoa että rakastan miestäni valtavasti. Se on ollu niin huomaavainen ja rauhottava nyt mua kohtaan kun olen käyny "vähän"ylikierroksilla. On ihanaa kun toinen ymmärtää eikä ota itteensä ja hermostu ihan pienistä. Tänään on hyvä olla. [:)]

Mä lähden katsomaan tänään kaverin pari kuukautista vauvaa! [:)]
Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

Huomenia, sateisen aamun odottajat!

Kyllä osaakin olla harmaata! Täällä tehään lähtöä neuvolaan, toivottavasti viimeiselle reissulle siihen osoitteeseen. Hämmmentää tuo tikkerin kiiruhtava lukema tuossa viestien alla... Ei sitä oikeen osaa uskoa itelle todeksi!

Kiitokisa Pranametri tämän aamun myötätunnon synnyttämät hellyyskyynelet on siis tirautettu jo. Tuommosta sen pitää ollakin. Rauhaa ja hiljaista eteenpäin ihmettelyä! Suukko sadetta sinne!!!!! Ei siis hypitty tekstien yli!

Pulu..... vieläkö pidetään peukkuja?

Täytyiskö meidänkin avata vastaava sivu kuin nuo TAMMIKUUNN ODOTTAJaT syntyneille pienokaisille? Mitä mieltä?

SannaKoo. PÖKKIMISTOUHUT! luulempa, että, jos synnyttää piankin haluat, niin parasta on vaan sietää sitä pökkimis tuskaa..... (nauraa retkottaa hän) Meijän mies ei raaski, ainaskaan tällä viikolla, yksisilmäistä tunneliin laskea, sillä kun on niin paljon tuota esivalmistelua vielä ennen vauvan tuloa. Ihan sormipelillä lirpukoidaan mammalle hekumalliset huohotukset. Ja sitte se huonosti lausuttu ruottalainen puhelin (687) numero on aika jees.... Ööööhöm! (oma poski punottaa) Ehkä sitä sitte lähempänä laskettua aikaa konttaillaan tämän torpan lattiat, kiimassa tei ei...

Mitä vielä...eilinen  turvokki on naamasta yön aikan haihtunu. Niin ja tuo liukkaankelin vamma vasemmasta jalasta alkaa pikkuhiljaa helpottaa. Kävelimet toimii siis!

Jee. Meen tekemään yksinäisen rutiinin omaisen tappelun tuonne garderoobin kulmille, ennen lähtöä....

Sateista ja sumuista keskiviikkoa mammoille!

Piipahdin tuossa neuvolalääkärissä. Ihan hyvältä näytti. Verenpaine - siis alapaine - noussut hiukan ja kehottivat seurailemaan kotona, että ei lähde nousuun. Lääkäri kyllä sanoi, että paineet hyvät... [8|] Sf oli 31 cm, eli mennään keskikäyrää. Painoa on tullut nyt 10 kg lähtötilanteesta. Lääkäri totesi, että maltillista nousua. Vauveli oli edelleen pää alaspäin, eli rt, ja tullut jonkin verran alaspäin. Tulossa kuulemma yläkanavassa. [:)] Kohdunsuusta sanoi, että tilanne on ensisynnyttäjälle ideaali, eli kohdunkaula noin 2,5 cm ja ulko-osa sormelle auki, mutta sisäosa tiukasti supussa. Kuulemma erittäin hyvä! [:D] Hyvä, jos on hyvä... [;)] Lääkäri naureskeli mahan pinkeydelle... Se on pinkeä!!! [:@][:D]

Seuraavaksi olisikin sitten se paljon pelätty viimeinen ultra. Ja nyt sain sitten neuvola-ajat laskettuun aikaan asti! [:)] Mutta sanoivat, että jos vauva tulisi nyt, niin keuhkot olisivat jo kehittyneet ja pärjäisi hyvin. Helpotus!

Ihana oli kuulla Pranan hehkutuksesta vauva kainalossa. Tulisi vielä Pulu kertomaan kuulumisensa. [:D]

Nälkä! Pakko saada ruokaa...

prana: kiva kuulla ettei myöskään rokotuksesta mitää ilmenny, senki suhteen voi hengittää nyt [:)]

pökkimiset: joop, en tiä mikä siinä on mut sattuu nii ettei oo koskaan sattunu!
Yritin silti kestää mut kipu oli niin raju ettei pystyny jatkamaan eikä mieskään kauheesti nauttinu ku naamaani irvistelin...[&o]
Se ei oo ees kirvelyä, semmosta outoa kirvelyn ja kivun sekotusta eikä liukkarikaan auta.
mies alkaa olemaan aika turhautunu ja mä oon turhautunu ku en pysty antamaan [&o]

maarinen: miten mulla tuli heti mieleen et EIEIEI ku ehotit uusien syntyvien palstaa joulukuisiin. Heti tuli joku
taikauskon ukko taas koputtaa takaraivoon [:D] hajoaisko se jutustelu sitten vähän liikaa....

Elegia: voi miten pieni vauva tammikuisissa! Toivottavasti kaikki menee hyvin [:o]

Eilen oli meillä toinen valmennuskerta, aiheena synnytys. Kesti tunnin ja voin sanoa ettei mitään uutta tullu ilmi!
Aivan ajanhukkaa! Semmonen dvd näytettiin synnäriltä et mimmosta siellä on mut ei siinäkään oikeestaan näkyny ku se amme missä saa kelliä. Aijoo, no se oli uutta et miehiä kehotettiin ottamaan uikkarit mukaan et pääsee ammeeseen.
Mies heti et "mitä helvettiä mä siellä ammeessa teen" nojoo, sanoin et kato pääset uimaan sitte jos on tylsää... uuuuh!
hemmetti noita miehiä! Eilen pidin palopuheen muutenki et on sit mun tukena ja passaa ja palvelee mua niin paljon ku mahollista siellä synnärillä eikä ala valittaa esim tylsyyttä [:D][:D]

Iiih tänään on serkun tyttöystävän laskettu aika! Pääsisköhän sitä vielä näkemään vastasyntyneen ennen oman punnerrusta <3

diudiu!

Vaatteet tapeltu päälle. Odottelen miestä kuljettajaksi...

Amppu ja Diza, siitä jakautumis palstasta. Kun oon tämmönen turvallisuushakunen immeinen... Niin tuli pelko,että mistä me toisemme löyvetään, sitte? Että, jos minä en älyä kuukauteen synnytyksen jälkeen kirjpottaa..öööö.. niin mistä mä teijät löyvän? Äh... ei tätä osaa kiiressä selittäää. Keksikää jotakin! Kirjotanhan minä kuiteski.

Minä lähen köpettelee auton kyytiin, joka vie mut suoraan neuvolan oven eteen, josta köpöttelen sisään....

Huomenta masut!

Voi että oli mukava lukea Pranan hetkistä kotona. Tosi hyvä olo tuli [:)][:)][:)][:)] KIITOS!! Oon kyllä onnellinen teidän puolesta. Olispa itekin pian samassa tilanteessa.

Mies ehdotti eilen että mentäis tänään ulos syömään. Ihnana ajatus, mutta jotenkin on vaan kivempi olla ihan kotosalla. Liikkuminen on niin hankalaa ja jotenkin mitkään ihmisvilinät ei nyt vaan hirveesti innosta. Toivottavasti ei suutu kun en halua lähteä. Hyväähän se vaan ajattelee kun haluais mua vähän hemmotella [;)]

Viime yö meni taas ihmeen hyvin. Vaikka joka kerta kylkeä kääntäessä herääkin kipuiluun. Semmosta kummaa poltetta mitä ei päivisin ole ollenkaan. Mitä lie? On niin monen näköstä kipua ja kolotusta joka vuorokauden aikaan että mikähän mahtaa sitten olla sitä todellista kun synnytys alkaa.
miks ei saa sitä tarkkaa päivää ja kellonaikaa!?!? [:o] Olis niin paljon helpompaa!!

Oon muuten huomannu että tulee nykyään päivittäin semmosia heikotus/huimaus/huono olo kohtauksia. Ihan kun pyöryttäis ja olis ihan kipee olo. Sit ne aina menee ohi.. Outoo.. Kenelläkään muulla samaa? Johtuisko jostain verenkierto jutuista jos vauva sopivasti painaa jonnekin.. Mut tuntuu että alkaa niinkun tosissaan heikottaa ja ihan kädetkin välillä vapisemaan. Eikä ainakaan johdu ailhaisesta verensokerista koska syöminen on ihan säännöllistä tällä rintamalla. Pitää viikonpäästä kysellä neuvolassa jos ei mene ohi. Inhottavaa vaan kun tuntuu että pökrää jonnekin [&o][&o][&o][&o]

Nyt tarttis raahautua lähikauppaan maito-ostoksille että saa aamukahvit [:@]

Sinttu täällä sama juttu! Yhtenä päivänä kaupassakin oli ihan pakko istua tikkaiden askelmalle, kun tuntui, että taju lähtee!!! [&o] Ja kotona on monesti tullut sellainen olo, että ahdistaa, eikä saa henkeä. Painaisko vauva palleaan ja jotain verisuonia...

maarinen: apua, aloin nyt ressaa tätäki [:D] *ressipesäke*
No mut... onhan tuolla vielä laskettu aika: toukokuu 2009 elossa ja eikö ne ollu luvannu ylläpidolta et joulukuun palstaa ei poisteta niin kauanku asiaa on. Pitäiskö vielä mennä yhdessä "joulukuun porinat"-palstalla ja sit avata tyyliin "joulukuun äippäliinit" tms...??
Mitä mieltä te muut ootta?

Sinttu83: mä oon ainaki huomannu noita heikotus/paha olo/kuume-olotiloja... ja ne menee yleensä yhtä nopeesti ohi ku tuliki mut
ihan outoja... Välissä kävelen seiniä päin ja aattelin kans et johtuu jostai verenkiertohäikästä.
Välissä sydän hakkaa ku viimestä päivää, tuntuu ettei telkun kattomisesta tuu mittää ku välissä sydän paukuttaa.
välissä huomaa ku vauva on tosi ylhäällä, ni tosi vaikee hengittää!

Äh, meenpä taas täältä häiriköimästä...

Uiih, Prana taas käynyt kertomassa vauva-arjesta. Ihanan seesteiseltä kuulostaa, ja mua pelottaa aina vain vähemmän noita juttuja lukiessa.

Täällä ei ole olot sinnepäinkään että mitään olisi tapahtumassa. Ei oo ollu suppareita, ja seksikin sujuu ihan normaalisti, ilman sen kummempia kipuja tai mitään. Toisaalta ihan hyvä vaan, saa vauva pysyä vielä masussa jos on pysyäkseen, mun olokaan kun ei ole mitenkään tukala (ellei niitä jumalattomia sormikipuja öisin siis lasketa mukaan).

Oijoi, mahdottoman pieni vauva on jollain tammikuisella sitten tullut jo maailmaan! Tsemppiä heillekin sinne...

Kiva kuulla, että maarisen turvotukset oli vaan väliaikaisia! Ei tarvitse sitten varmaan olla huolissaan. Mun yksi kaveri on ihan järkyttävän turvonnut ollut jo pidemmän aikaa, ja neuvolassa vaan sanoivat, että kyllä se laskee sitten vauvan tultua. Eivät siis alkaneetkaan tarkistelemaan edes mitään virtsan proteiineja sun muita. Olin vähän järkyttynyt. Ei se nyt niin kauhea vaiva varmaan ois tarkistella että kaikki on kunnossa...

Diza: komppaan sun ideaa noista keskusteluketjuista! Eli pysyttäis vaan yhdessä siihen saakka että kaikki ollaan saatu vaavit kainaloon, ja vasta sitten perustetaan ketju äideille. Mitä mieltä muut ovat?

Nyt kahviakahviakahvia!

Voi ei taas tätä tuuria. Rakas mieheni meni tänään ottamaan sikainfluenssarokotetta, olin ihan innoissani kun laitto viestiä että saa sen nyt kun ei ollu siitä ihan täyttä varmuutta että onko oikee päivä, mutta siis laitto viestiä että makaa nyt tk:ssa baareilla tarkkailussa kun oli vähän valahtanu veteläksi rokotteen jälkeen...[:(] Toivotaan että pääsee pian pois kun piti vielä lähtee kohta ajamaan Kuopioon porukoille loppuviikoksi. Minä varmaan pääsen sitten autonrattiin...[:D]

Saparo: voi ei! Pidän peukkua, että mies olisi pian jo taas kunnossa! Päivittelehän tilannetta kun tiedät enemmän. Haleja!

Mun piti vaan tulla äkkiä tänne huutelemaan, että äitiyspakkaus saapui vihdoinkin! Kauheastihan siellä on tavaraa! Ehdottoman positiiviset fiilikset on mulla tuosta paketista. Erityisen innostunut olen noista kestovaipoista, en malta odottaa, että pääsen niitä testailemaan! Ja tuota ryppypukua vaan ihmettelen, että onpas jännän näköinen...

Mutta siis jee!!! [:)]

Saparo, kääk kuulostaapa ikävälle, toivottavasti ei tule mitään muuta miehelles!!

Keskusteluketju, mieki kannatan yhessä pysymistä!!

Ja oma napa, mtn pehmenemisiä ei ole tapahtunut lääkärin mukaan ja tiukasti ollaan kiini vielä, jahas, jos sitä alkais oikeen hornyanimaliksi tässä ja laittas juttuun vähän potkua yhessä ukon kanssa... [:)] Alakertaosastoa tosiaan kolottaa kävellessä ja liikkuessa kyllä, vaivalloiseksi menee[&:] noh jospa se tästä ku liikku mahd vähän nii ei kärsi...

Mä oon kanssa sitä mieltä että pysytään täällä vaan niin kauan kun kaikilla on kääröt sylissä!!!
Kirjotellaan sitten enempi tai vähempi. Jokainen mieltymystensä mukaan. Mutta varmasti tuun tarvitsemaan tätä palstaa ja TEITÄ vielä vauvan syntymän jälkeenkin!!! [:)][:)][:)]

Kiva. postiluukusta kolahti just ajoneuvovero+ dieselvero 600 euroa!!!! APUA!!![&:][:@][&:][:@]
Millä ihmeellä mä maksan ton? Onneks pystyy hoitamaan neljässä erässä, mut silti!!! ei toi päiväraha oikein joustais näin joulun tienoilla kun on vielä miljoona muutakin rahareikää... uuuuuhh...

PaulaMaija, ootpas supernainen, kun et noilla suppareilla jo sairaalaan lähtenyt! Mä oisin varmaan hätäpäissäni jo sinne tukka putkella rynnännyt! [:D] Mä oon kanssa ajatellut, etten ala stressailee noista mahamakkaroista, uskon, että kyllä tuo mies jaksaa mua vähän muhkuraisenpanakin katsella. [:)] Ja kun aina oon ollu vähän tukevampi, niin eiköhän ne makkaratkin oo ihan sitä samaa tuttua tavaraa... [:D] Ajatuksena on ollut, että sitten kun imetystä lopetellaan, voi alkaa kunnolla laihduttelemaan.

Hoopoli: Kiitos kysymästä, kyllä noita käsiä - tai siis sormia - edelleenkin vaan särkee. Toissapäivänä kävin apteekissa kyselemässä rannetukien hintoja, mutta ne maksaa melkein 40 euroa! Siis yksi sellainen tuki! Ja molempiin ranteisiin pitäisi saada... En raaski ostaa. Taidan koittaa jostain ideaalisiteistä värkätä jonkinlaiset rannetuet, jos edes vähän helpottaisi. Heti raskauden jälkeen pitäis kuitenkin kätilön mukaan helpottaa, eli kai mä vaan kärvistelen siihen saakka. Mutta koska tämä on mun ainoa pahempi vaiva, ei sais valittaa!

Uuh, muuten, Spice Ice kelpais mullekin! Nami! Turkinpippurirouheella! Mulla muuten on turkinpippurirouhetta täällä kotona jossain jemmassa, ostin edellisellä Suomen reissulla pari pussia sitä. Se on kyllä uskomatonta herkkua vaniljajäätelön kanssa! Päihittää Hollannin jädet 1-0!

Nyt on pakko alkaa valmistautumaan iltaa varten, me mennään ystävien kanssa pizzalle tänään! Vihdoinkin jotain tekemistä! [:)]

Voi hyvänen aika tuota tammikuista vauvaa! Miten uskomattoman pieni.

Jos vain sopii, niin minä ainaki kävisin mielelläni kirjoittelemassa täällä. Ja jatketaan kukin niiden itseä koskevien asioiden puimista. Nyt olisi vielä aika yksinäistäkin toisilla sivuilla... Sopiiko että jatketaan vaan tässä ja jutellaan sulassa sovussa odotuksesta ja vauvoista?

Voin vain kuvitella teidän muiden olotiloja enää. Miten tukalaa sen täytyy olla mitä pidemmälle menee. Syvää myötätuntoa teille<3
Olo on heti synnytyksen jälkeen aivan toinen. Vesien mentyä jo helpotti hirveästi, kun mikään ei painanut samalla lailla kehkoja esim. Tänään mieheni passitti minut aamupuuron jälkeen pikkulenkille, kun vauva oli just syötetty. Miten ihanaa! Happea, kävelemistä ilman lonkkakipuja. Mahtaakohan raskausajan vaivat unohtua nopeasti? Raskausaika oli niin ihanaa, että toivon pysyvän mielessä pitkään. Ihanaa se on tämäkin[:)]

Sinttu83 noista huimaus-huono-olo-kohtauksista yksi teoria: Kuulin osastolla kun kätilö kertoi toiselle odottajalle, että jotkin asennot painavat reisivaltimoita niin, että joillekin tulee tosi nopeasti huono olo vähänkin selällään maatessaan esim. Toisilla ei tunnu missään. Koitapa seurata onko sinulla jossain tietyssä asennossa enempi huono olla. Tuli vain mieleen..

saparo voi hurja! Jokin allerginen reaktio? Toivottavasti ei muuta tullut ja meni nopeasti ohi.

PaulaMaija kiva kuulla kokeneemman kommentteja. Nuo d-vitamiinitipat juuri on kanssa mietityttänyt. Äitini kertoi että oli lopettanut ne minulta kokonaan (olen syntynyt helmikuun alkupuolella) vatsavaivojen takia ja hyvin kasvoin ilman puutteita! Täytyy pitää mielessä, kiitos [:)]

Sitten päivän hehkutuksia: Eilen tuumailin milloin se rumba alkaa ja pientä esimakua tuli yöllä kun poika oli pissannut vaatteensa märiksi, aamulla sama juttu. Nyt on oikeaa vauvapyykkiä roikkumassa! Kakkapyllyä pestessä voi sitten tarvita kaksikin ihmistä. Minä aloin pesemään ja odotin että veden lämpö tasaantuu, vauva oli siinä käden varassa peppu paljaana. Nostin jalkaani niin että hänen pikkukinttunsa käpertyivät reittäni vasten ja vauva pieraisi kunnon tavarat pitkin lattiaa vielä. Minä pesin pyllyn ja mies konttasi lattialla siivoamassa roiskeet [:D] Yhdessä naureskeltiin, että kyllä miestäkin tarvitaan.
Tisseistä ja maidon tulosta: Kokeneemmat, kommentoikaa! Minulta tulee maitoa kunnolla jo ja tuntuu että välillä oikein kivistää tissit. Illalla ne oli niin kovat, että aloin jo käsin tyhjentämään kun vauva vain nukkui. Voiko näitä tyhjennellä, tai kannattaako, itsestään. Mitä jos vauva sitten just herää ja tissi onkin tyhjä? Lypsänkö varulta pulloon,vai mitä teen. Illalla oli niiiin kipeät ja kovat jo, että voi ihme. Olen saanut käsityksen, että niitä kovia patteja ei pitäisi antaa olla.... Aina helpottaa kun saa syötettyä. Mieheni muuten imaisi eilen maistiaisia kanssa! Maistui kuulemma makeahkolta ei mitenkään pahalta. Hän yllättyi kuinka sitä oikein ryöpsähti kun annoin imemisohjeet. Kyllä sitä kuulemma kerran maistaa, mutta ei ravinnokseen enää ottaisi.

Seksistä odottavalla on omat jännityksensä ja synnytyksen jälkeen omansa. Vielä ei tietenkään voi, mutta haluja alkaisi yllättäen olla. Ihanaa kun voi mennä kainaloon ilman mahan varomista. No, sitä päivää odotellessa.

Vauvaa katsellessa maailma pysähtyy<3 Siinä on kokonainen elämä edessä. Tuoksuva ja pehmoinen. Tällä on vielä sitä lanugokarvaakin, hassua höytyvää harteissa ja poskissa. Miten pehmeä ihokin. huokaus*

Jaksamista päivään ja yöhön!

Haloo!

Täys päivä takana ja se neuvola. Sain enää yhden ajan ja senkin jälkeen lasketun. Todettiin, että toivottavasti ei tarvi käyttää sitä !!!

Noooo, kuulumiset. Sitähän se meikäläisen turvotus tiesi, että vaaka kilahti yli yheksänkympin. Ekan kerran elämässäni! Viuh, helposti 91,4kg.  Tullu siis kilo viikossa. Kaiken kaikkiaan 17 kg yhteensä. Käski alkaa juomaan vettä ja makaamaan. Ja makaamisen ja juomisen välissä kävelemään. Muuta arvot oli ihan kuosissa. Ei siis pelkoa raskausmyrkytyksestä. Kuuluu vaan näihin viimehetken ihanuuksiin! Sf oli pudonnut ja muksu jysähtänyt tuonne kuopille. JA niinku Hoopoli sanoi, muakin oikeen ärsyttää nuo ketterät mammat tuolla neuvolan nurkilla. Ite on vaappunu jo viikkotolkulla.

MUODOISTA. Aaah. Saan laittaa piakkoin korkkarit jalkaan! Ihanaa! Peppulihaksetkin täytyy nostella paikoilleen. Maha survotaan siihen säkkiin ja jumpataan keväällä. Minä oon, anteeksvaan, semmonen että haluan olla nätti vaikka vauva onkin kainalossa. Tuon joulun aion vedellä herkkuja tyytyväisenä. Mulla on kyllä kilot huvenneet luomusti joka kerta melkeen pelkällä imetyksellä. Että empä siis pelkää nyttenkään.

prananmetri. Alukshan sitä maitoo voi tulla reilusti ylikin. Yleensä se kyllä tasaantuu vauvan tarpeisiin. Mutta, jos tulee niitä kipeitä patteja, niin tyhjennä pumpaten ja pidä tissit LÄMPIMÄNÄ. Ylimäärämaidon isi voi pakastaa. Jos maitoa tulee pitkäänkin yli oman tarpeen, kysy omasta neuvolasta tai synnäriltä mahdollista rintamaidon luovutusta. Minä luovttelin semmoset puol vuotta tyttären imetyksen yhteydessä, kun rupes olee hieman ylitarjontaa. Maksavat siitä vähän enempi kun kermalitrasta. Ja muutama desikin viikossa riittää!

HEIKOTUS, TYKYTYS JA HUONO OLO. Tuolla jossain vau´n kirjoissa oli sille hieno nimikin... En nyt muista, mutta kohtu joteski painaa hermoja ja suuria verisuonia ja siitä tulee nää olot. Ja keuhkot ja sydän kun on kokoajan ääriolosuteissa, niin ei kait se oo mikään ihme. Nuo kauppojen hyllytäyttöjakkarat on tosiaan ollu monen heikotuskerran pelastaja. En ole vielä päässy pyörtymään!

Saparo, hei! Mites sinun miehesi reaktio sitten eteni? Onhan kaikki hyvin! Tuolla neuvolassa tänään
kerrottiin näistä shokki reaktioista. Viimekerralla siellä yks odottava äiti pyörtyä pötkähti pitkin pituuttaan siihen aulan lattialle, heti piikin jälkeen. Kyllä se siitä sitten levolla virkoili ja sai punaa poskilleen. Joillekin vissiin tulee helpommin tuo heikotus rokotteista. Toivottavasti teillä arki jatkuu normaalisti ja pääsette reissuun.

SYÖMÄÄN!

ps. jatketaan vaan jutustelua täällä. sopii mulle!

Takaisin