Marraskuun jännitykset

Huomenta!
Ja oikein lämpimät Onnittelut Pranametrille täältä minunkin suunnaltani!

Voi mikä tunnekuohu tuosta jutusta tulikaan.
En päässyt koneelle illansuussa, kun mies linnottautui puuhaamaan omiaan töiden jälkeen.
Ja kun pääsin kurkkaamaan (miehen mennessä tupakkatauolle), niin olihan ne uutiset vihdoin tulleet, ja tekstiä oli niin paljon, että hyvä kun en täällä itkua vääntänyt, kun en ehtinyt kaikkea kerralla lukemaan, ja piti pätkissä lueskella useaan otteeseen ja nyt vielä kertaalleen...
On se vaan niin hienoa, kun siihen pisteeseen pääsee, että siinä se odotettu ja kaivattu oma pieni ihminen tuhisee...en voi edes kuvitella reaktiota, jonka hetki saa aikaiseksi...pasmat menevät sekaisin varmalla [:)]...Onnea ja iloa.

Täällä on nyt käyty tuota kuumemittarikeskustelua, ja olenpa itsekin miettinyt, että korvakuumemittarin hankin...
Tuli vain mieleen, että ihan pienellä on kyllä niin pieni korvakäytävä, että saako tuollaisella mittarilla edes mitattua, vai onko niitä jopa eri kokoisia? [8|]
Olen mitannut 3-vuotiaasta ylöspäin kyllä ja hyvin on toiminut...Hmmm...nyt kun oikein muistelen, niin olen tainnut aikoinani mitata myös 9kk. vanhalta pieneltä...hyvin toimi.

Nykyään on vähän joka lähtöön noita erilaisia, mutta se oli uutta ettei tuota pyllymittaria enää käytetä...hyvä tietää [:)]
Pitänee pyörähtää apteekissa, ja noutaa samalla Bepanthenit valmiiksi.
Muutakin pientä hankintaa vielä pitäisi tehdä, että lähikaupan vauvantarvike hyllylle vaan...nyt olisi aika, kun aiemmin olen vaan käynyt ihmettelemässä ja vertailemassa ja ihastelemassa kaikkea rompetta...

Minulla on kovasti mielessä aina ulos lähtiessäni, että pitäisi kantaa tuota Äitiyskorttia mukana menossa joka suunnalla, jos vaikka tulee lähtö kesken matkan....ja jossain vaiheessa kannoinkin sitä mukana (varmuuden vuoksi), kunnes aloin pelkäämään hävittäväni sen..Nyt taas olo, että mukana kulkee [:D]

Eipä tässä auta valittaa, mutta olo on jo muutaman päivän ollut tukala. Nytkin jo aamuyöstä oli "oksettava"olo...ja närästää ilkeästi. Vauva potkii/muljauttelee kipeästi kylkiin, ja istuminenkin tuntuu ilkeältä, kun tuo vatsa on tuossa, ja rintojen ja vatsan väliin tulee kiva vako, joka hikoilee koko ajan...ei ole taas helppoa.

Jaksaisinkohan tänään siivoilla hiukan...on sekin hommaa jäänyt nyt taka-alalle, ja kissat on saaneet "sotkea" rauhassa.
Siinä onkin sellainen Puuha-Pete kaksikko ettei paremmasta väliä...joka päivä keksivät jotakin uutta ja milloin nauretaan ja milloin räyhätään.
Eilenkin toinen nukkui, ja toinen oli hiukan villillä tuulella, ja koitti sitten yllyttää minua riehumaan kanssaan...minä siinä sohvalla istuskelin ja Jouluaskarteluja väsäilin sohvan ja pöydän välissä mahoineni.
Kun kisu ei saanut minua leikkimään ja riehumaan, niin haki sitten tahallaan huomiota "kielletyin keinoin", ja teroitteli antaumuksella kynsiään stereon kaiuttimeen [X(]
En päässyt ylös sohvalta, ja siinä komensin ja räyhäsin ("Ei saa..lopeta"...)ja yks vaan jatkoi, niin nappasin pöydältä liimapuikon ja heitin sen siihen suuntaan, niin johan lopetti ja säntäsi eteisen puolelle...ja tuli kohta haistelemaan, että mikäs se oli [:D]...tarvitsee apuvälineitä...
Ja aina kun jotakin roskaa tai muuta putosi lattialle, niin jouduin pyytämään miestä apuun, että nostaisi mulle...

Tälläistä tänne rauhaan...

Ite olen kuullut komentteja, että maha on sellanen taikinainen löllö synnytyksen jälkeen, siskokin sanoi, että on varmaan kiva pitää alussa mahan yli vedettäviä alushousuja, niin ei tunnu välttis niin kummalliselta. Tietysti tämäkin varmaan on aika yksilökohtaista...? Mutta vähän voi ehkä kuvitella kun nyt on niin pinkeenä toi mahanahka ja sit yhtäkkiä siittä lähteeki sellaanen noin kolmikilonen mötikä poies... mielenkiintosta, sittenpäs sen näkee... Ja imettäessähän se kohtu supistelee ittensä pienemmäksi, näin mä ainakin olen antanut itseni ymmärtää [:)]

Oon kuullut myös, että joillain jää se 10 kiloa sinne synnärille ellei enemmänki, riippuu niin tapauksesta, vauva yms ja turvotus (nesteet). mene ja tiedä... Tosin synnärikäynnillä, tää esittelijä sanoi, että joillakin vaaka saattaa näyttää enemmän kun tullessa, kun maito nousee rintoihin ja niissä voi joillain tulla ihan järjettömän suuret!!?? [:D] eli HUH HUH!?! Jos tissit alkaa painaa siin yli 3 kiloa enemmän kun tullessa??? Whaaaaat??? Hjälp!!?? [&:][:o][&o][:D]

Vihdoin ihania vauvauutisia!!!! Tuhannet onnittelut Pranametrille ja koko perheelle! [:D] Voin kuvitella, että miehesikin on ihan vauvasta sekaisin. Kummasti se vaikuttaa isukkiinkin, vaikka olisi miten "tosimies" ennen lapsen syntymää. Veljestäni tämän huomasin... [;)]

SannaKoolle vielä tuosta korvakuumemittarista, kun totesit, että ei anna luotettavaa vaikutelmaa, jos korvakuumemittari antaa eri tuloksen kuin tavallinen. Näiden mittareiden antamat tulokset perustuvat jo eri mittausmenetelmiin, joka vaikuttaa niiden antamiin tuloksiinkin. Ja ohjekirjasessa kyllä kerrotaan, kuinka tavallisella mittarilla ja korvakuumemittarilla saadut tulokset suhtautuvat toisiinsa. Tuo peruslämpöhän vaihtelee muutenkin ihmisten välillä, vaikka samalla mittarilla mittaisikin... [:D] Joo, en jauha enää tästä! Työssäni joudun opettelemaan jatkuvasti uusien laitteiden käyttöä ja toimintaperiaatteita, niin tuppaa jotenkin jäämään päälle... [;)]

Teekupponen odottaa! Ja tänään on sitten 35. viikko täynnä. Uskomatonta, että jäljellä oleville viikoille riittää yhden käden sormet! Äitini oli tosin sitä mieltä, että tällä mahalla ei mennä loppuun asti... [:D]

ONNEA ONNEA ONNEA PRANA JA KOKO PERHE!!! <3<3<3
Luin sinun viestin eilen ääneen miehelle ja molemmat liikutuksen tunnetilassa huokailtiin syvään ja mietittiin että milloinkohan
sen oman nupun saa syliin.... Jotenki tuntuu taas niiiin paljon todellisemmalta kun sie sait jo omas [:)]
Kiitos kertomuksesta, tuntu ku ite olis ollu siellä punnertamassa [:D]
minäki olisin kiitollinen jos kertoisit kuinka kipeä olet repeämän takia?

Saparo82: minkä merkkinen korvamittari sulla on?

huomasin tuossa eilen ku yritin nukkumaan että olispas kiva semmonen tyyny jalkojen välissä ku oon kylellään.
Mies sitten haki tyynyn ja voi jestas että nukuin hyvin! Tosin aina kun vaihto kylkeä, piti tyyny laittaa uudestaan mutta sain silti
nukuttua paremmin... suosittelen!

Eilen oli kyllä pieni paniikkipäivä!
Töitten jälkeen menin lidliin kauppaan ja siellä alko ihan käsittämättömästi sattumaan vasempaan masun puoliskoon.
Yksin sitten itkua väänsin kaupassa ku ei voinu enää liikkua eikä tehä mitään, paniikki iski!
Jotenki sain itteni ährättyä autoon istumaan ostosten kanssa ja sit hätäpuhelu miehelle et tulee ulos hakemaan auton ja ostokset.
Onneksi taas on toi doppleri, voin kertoa et aika monelta huolelta on välttyny! Eilenkin ei muutako rasvaa masuun ja kuuntelee
sydäntä ja siellähän se paukkas, syke about 140....
En tiä sitten kivusta, mikähän lie oli.... toivottavasti ei ainakaan istukan kans mitää brobleemaa...

mut mukavaa päivää kaikille! [;)]

PULU tuu jo kertomaan uutisia!!

Huomenta huomenta!

Ja IIIIISOT ONNITTELUT Pranalle ja miehelle myös pikkusesta nyytistä! <3
Pien itku tuli ku loppuun asti luki jutun. Ihanaa [:)]

Sitä omaa nyyttiä nyt sitte vaa ootellessa.. Justii tulin kontrollikäynniltä taas. Nyt oli kohdunkaula 2cm. vähä lyhentyny taas siis. Sano että luultavasti syntyy iha hyvissä ajoin vaavi. jihuu. Tosin eipä niihi aina oo luottamista lääkäreitte arvioihinkaa [:D] Pitää nyt kuulemma viel muutama päivä ottaa iisisti, sittepä saa pikkune syntyäkki jos on jo tullakseen. Mahtavaa. Ei jaksais enää oottaa nyt ku täällä palstallakii jo on vauvauutisia [:)] Pitää nyt jo vissii oikeesti yrittää se sairaalakassi pakata [:o]

Ainiin. Ja paljon puhuttanu synnytystapa-arvio. Kauhuissani olin ku ekaks lääkäri sillä sauvalla paino nii syvälle ko sai (emättimee siis) mutta sano että ei pääse tarpeeks syvälle. Sano että kokeillaa sit käsinee. Se käviki sitte vaa nii että pisti käen nyrkkii ja paino tuosta peppu- ja pimppireikäsen välistä.. Huh... se niistä kauhukuvista. [:D] Ja pitäs mahtua syntymää.

Ja tulipa ekan kerra tuolla pohjanmaalla pikkasen kivuliaampi supituskii. Ajomatkan jälkee yöllä vissiin kahtee otteesee supisteli vähä kipeemmi. Mut eipä niitäkää oo sen jälkee kuulunu..

Hmmmm, milloha se Pulu tulee kertomaa uutisia [:)]

Voi ihanaa!!! [:)][:)][:)] ihan hirmuisesti onnea Pranalle ja koko perheelle!!!![:)][:)][:)]

On kyllä tunteet pinnassa. Olin eilen siellä synnärillä tutustumassa. Oli mukava reissu, vaikka viereisessä salissa joku olikin just tosi toimissa. [;)] pientä huutoa oli ilmassa.
Mutta sain tosi paljon uutta tietoa itse synnytyksestä, kivunlievityksistä ja sitten vielä siitä loppu ajasta osastolla. Ja mä kyllä ehdottomasti toivon että saadaan semmonen perhehuone. Päästiin käymään yhden tuoreen perheen luona. Siellä oli lauantaina syntynyt pieni tyttövauva. Voi että se oli sulonen!! [:)] Heti tuli semmonen olo että nyt äkkiä tää meidän manta ulos täältä masusta ja mun kainaloon! Synnytyskivuista viis!

Mut nyt on onneks pikkasen huojentuneempi olo synnytystä ajatellen. Saa nähdä iskeekö se paniikki sitten kuitenkin kun H-hetki koittaa. [:o]

Aika kuumana käy toi kuumemittari keskustelu. Mä oon kyllä ihan perinteisen mittarin kannalla. Sillä on aina ennekin pärjätty, niin miksi ei nyt? Turhaa pistää rahaa erikoismittareihin jotka näyttää mitä sattuu. Sit saat kiikuttaa vauvaa lääkärinvastaanotolle joka viikko kun mittari näyttää pari astetta pieleen. Ei kiitos!!!

Se olis sitten tänään päiväreissu oman mummin luokse. Siellä odottaa vauvalle kudottu villanuttu, pöksyt ja hattu [:)] tulee kyllä tarpeeseen! Ite kun en ikinä sais semmosia tehtyä [&o] En siis ole TODELLAKAAN mikään käsityö ihminen. Mutta nyt suihkuun niin päästään masun kanssa matkaan [;)] Heips vaan!

Onnea miljoonasti Pranametrille! Ihanaa kun jaksoit kertoa synnytyksen kulustakin. Voi, että on varmaan ihan mieletön olo olla kotosalla pienen hartaasti odotetun nyytin kanssa. MItes teidän kisumisu on tulokkaaseen suhtautunut?
Tulis se pulunen kertomaan kuulumiset. Taitaa sielläkin olla jo nyytti kainalossa! :)

Täällä ei mitään uutta. Ei juurikaan supistuksia, eikä mitään tuntemuksia/kipuja yms. On se kivaa kun laskettu aika lähenee ja kaikki oireet vähenee...

Paljon Paljon ONNEA Pranametrille ja koko perheelle <3 Ihanaa, että olette jo päässeet kotia pienokaisen kanssa :)

Ja Pululle paljon tsemppiä ja voimia! <3

Hyvää huomenta, sanoo hän ja katsoo kelloon!
Mukavaa ja erikoista kun on saanu TOSI poikkeuksellisesti nukuttua peräti kolme yötä ilman hätästä pyörimistä.

Kolmas kuppi kahvia ja maha rallattaa iloisesti. Että sekin tulppaongelma sitte hoitui luomusti... Tosin mies on nyt huolissaan, kun olen kuulema turvoksissa naamasta asti. Hm? Sormet tuntuu vähän pinkeältä... Täytyy yrittä veden juomisella ja suihkuttelulla pistää nestettä liikenteeseen. Oisko eiline pekonigrilli-saunamakkaran syönti jättäny suolaa kudoksiin?

MAHANAHKASTA. Niin semmonen kengurupussihan tohon väistämättä jää, hetkeksi aikaa. Niikui PaulaMaijakin
tuossa jo kertoili, samoin. Perinnöllistä ja yksilöllistä sekin homma on. Kilot mitä mulle viimeks jäi kotiin tuotavaksi, lähti kyllä ihan liikunnan riemusta nauttimalla. Se on niin jippijaejee, kun jalka nousee ja kroppa taipuu. Ipana vaunuun ja mamma raitille. TISSIT LÄMPIMÄÄN ja tuulelta suojaan. Muistaa syödä terveellisesti ja juoda reippaasti! Niin ja vauvan kanssa on mukava leikkiä ja jumppailla!

Nautitaan tuo joulu herkkuineen hyvällä mielellä ja katotaan niitä kiloja sitten.... Niin ja jep,hei taitaapa tuo TIPATON TAMMIKUUKIN ekaa kertaa onnistua! Hurlumhei!

LOPUNAJAN HEPAUKSET: miehelle tuli hirvee kiire tuolla puusepänverstaalla... Hoitotasot on valmiit ja SIKAHIENOT! Samoin kylppärin hyllyt, ne enää seinälle. Mutta viimehetken askartelu - kun kerta vielä on aikaa!!! Se pikkuruinen isin tekemä ensivuode! Eilisen illan se sitä saunassa silmät sirrillään suunnitteli ja aamun on puhunut ja piirtänyt kuvia. Hyvältä näyttää, kunhan kerkii!! Tuossa se kaivaa tikua sormesta työhousut jalassa. Lähössä hommiin! (minä kyllä petasin sen pakkauksen pahvilootan, varuiks)

LAKANAONGELMA edelleen ajankohtainen. Yritän ite rassata tuon Singerin semmoseks että saisin pari suoraa saumaa aikaseks. Voisin yrittää ommella jotakin... Saattaa tulla raivokohtaus...

No niin, Hellssinkin leidit , se on teillä mekkojen tuuletus edessä tänään. Ottakaa kuvia ja pankaa tänne, jos kehtaatte! Minä piän peukkuja täällä metän suojassa, ettei kukaan sais portsaria kätilöksi! Tai tulis kevennystä illan kymppi-uutisiin: vedet menneet loppuraskauden pikkujuolujuhlijoilla! HAUSKAA ILLANVIETTOA! Kilistelkää kulkusia ( vaikka sitte illemmalla kotona...)!!!

Vautsi, löysin netistä sivun missä voi ite mittojen perusteella saaha painoarvion vauvasta!! :O
Tuon oisin kyllä tahtonu jo aikasemmi löytää ko ei se typerä lääkäri oo voinu kertoo sitä vaikka oon kysyny!
Painoarvio ois täl hetkellä 2945g [:)]

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=70

Älkääkä sanoko että kaikki ootte tuolla aina laskeskelleet painot sun muut keskiarvot!! [:D]

Täältä myös miljoonasti onnea Pranalle ja miehelle. <3

Jospa kohta tekis saman perässä. Alle viikko synnytystapa-arvioon. Apua.[:D]

Prana: piti vielä kysyä et otitko sä sen sikarokotteen? Ku en muista... aattelin vaa et miten vaikuttaa vauvaan...

Tuiks: ihan kiva tommonen laskuri, vieläkö jostain sais tommoset mitat ni ois vielä kivempi [&o]

sairaalakassista... mie ostin sinne hammastahnan ja uuden hammasharjan.
sit löysin semmosen minidödön ja minirasvan jotka ostanu thaikusta vuosi sitten.
Äippäpakkauksen rättipaketin kans laitoin kassiin. Mitäköhän sinne sitten vielä?
Aattelin ellokselta tilata semmoset lököhousut toiset et saan tonne kassiin kans....

Hei kaikki kassinpakkajat.... Seuraavana MAARISEN OPETTAVAINEN TARINA:

Muistakaa ne ISOT alushousut. Että menee mahan yli. Mä viimeks unohin. Otin hienostellakseni kotiinpaluuvaatteksi liian pienet farkut mukkaan. Survoin niihin ihteni ja vetäsin housut vauhilla kiinni. Samperi... sinne meni vetoketjun väliin se ohut löysä mahanahka. Pieniä punasia pullukoita vaan pursuili farkkujen paksun metalliketjun välistä... Ei auttanu kun piättää hengitystä ja rastaa auki. Arvaa sattuko?

Pranametrille lämpöiset onnittelut sinulle ja koko perheelle!!! On se vaan niin ihanaa, että kaikki tästä vuorotellen lähdetään vauvanhaku reissulle..jippii..vielä kun kestäis vähän aikaa...Ja kiitos kun jaoit synnytyskokemukset kanssamme..se toisaan sai minut ainakin hieman rauhallisemmalle mielelle tulevaa synnytystä ajatellen. Nyt vaan tsemppiä ja ihania hetkiä siihen vauva-arkeen [:)]

Mä oon taas niin väsynyt, ettei jaksa edes ajatella...perjantaina pitäisi mennä naistenklinikalle tutustumaan..mitenhän sitä jaksaa...

Voikaa kaikki hyvin!!

Nyt alkaa mennä taas ihan sekasin mun nukkumisrytmit. Yöllä en saanu nukuttua, en tiedä miksi. Hyörin ja pyörin vaan sängyssä. Ja podin vuoroin noita kipeitä sormia, ja vuoroin rokotuksesta kipeytynyttä käsivartta. Jouduin sit ottamaan "päiväunet", ja heräsin vasta vähän yli 11.

Tuosta rokotuksesta vielä sen verran, että onneks otin sen oikeeseen käteen, että sain vasemmalla kyljellä maata sängyssä. Pistokohdassa näkyy ja tuntuu hyttysenpiston kokoinen punainen patti, mutta siihen sattuu aika paljon. Jopa se tekee kipeetä, kun paidan hiha hipaisee ihoa... No, teillä suurimmalla osalla on se rokote jo otettuna, joten turhaanpa mä tässä tuota kuvailen. Mutta mööh: joudun 14.12. hakemaan sen kakkosrokotuksen! Sama ruljanssi siis edessä silloinkin, ja vielä pienen vauvan kera. Jos hän on siis suvainnut saapua maailmaan siihen mennessä, tietenkin. (Vauva muuten tuntuu voivan oikein hyvin vielä tuon rokotuksen jälkeenkin, liikuskelee kuin hyrrä nytkin, ja hikkakin toisella tuntuu olevan)

Tuiks: olisi joo kiva toi laskuri, mut mullakaan ei oo noita tarvittavia tietoja missään. Mistä nää nuita mittoja oikein oot saanu?

Amppu: mä kun en saanu sairaalakassia miehen mielestä tarpeeksi ajoissa pakattua, niin mies pakkasi sen mun puolesta. [:D] Laittoi sinne vielä kaikkea ekstraa mitkä ei itselleni tulleet edes mieleen, esim. puhelimen laturi, korvakuulokkeet iPodia varten, yms. On mulla viisas mies. [;)]

Maarinen: Auuuuts! Otan varmana kunnon mammakalsarit siis kassiin vielä mukaan! Kiitos kun muistuttelit!

Minä menen keittelemään kahvia taasen, ja salaa nappaan tuolta sairaalakassista suklaapatukan. [;)]

Tosiaa, Ailime ja Diza. Empä tullu aatelleeks että eipä kaikilla noita mittojakaa oo :D höhhöh.

Ite siis oon joutunu tuolla kontrolliultrassa tuon kohdunkaulan takia käymää ni siellä on aina mitannu nuo pään ja keskivartalon ja reisiluun, mutta ei oo painoarvioo antanu.. Olimpas hölmö.. [&:]
Anteeksi typeryyteni. Mutta, no, ne jotka ultrassa on käyneet useemmi tai saaneet noita mittoja ni pääsee laskemaa..

Tuiks: Ei tuossa mitään hölmöä ollut. Mä vaan aattelin, että oonko missannut jotain, tai että oisko mun pitänyt pyydellä jotain mittoja mukaan. :) Kivaa, kun sait ees itse painoa arvioitua, kun lekuri ei oo sitä tehny! Mehän saatiin se vähän pelottava painoarvio kätilöltä jo, eli poitsu ois viikon 40 kieppeillä n. 4-kiloinen.... Kääk!

Ailimelle: Suomessahan on käytössä se sikarokote, jossa on tehosteaine ja sen vuoksi meille riittää vain yksi rokote. Jotain hyötyä sentään siitä... [;)]

Mammakalsareista: ostin viikonloppuna juuri tuollaisia "mammamallisia" housuja. En kyllä suostunut ottamaan mitään puuterinväristä maxi-mallia! [:'(] Malliltaan korkeampia, mutta materiaaliltaan ihan seksyjä sitten valitsin. Ja vastikään synnyttänyt sukulaiseni kuvaili mahaa synnytyksen jälkeen juuri pullataikinaksi!!! [:D] Hankalahan sitä on saada tungettua mihinkään pikkuruisiin narustrigeihin... [:@] Ja tuosta nahkan palautumisesta sen verran, että huomasin veljeni vaimokkeesta toisen lapsen jälkeen, että palautuminen kesti noin vuoden. Ensimmäisensä saaneella tutullani oli palautumista taas selvästi havaittavissa jo kuukauden jälkeen. Että toivoa on... [;)]

hennas: täällä on sama rokote käytössä kuin Suomessa. Eli adjuvantillista sain minäkin. Lueskelin muuten jostain, että Suomessakin saatetaan riskiryhmät rokottaa kahdesti, jos siltä alkaa vaikuttamaan. Täällä ne vaan seuraa niitä vanhempia suosituksia edelleenkin, eli kaikki riskiryhmäläiset saavat 2 rokotusta.

PaulaMaija: Kiitti vinkistä! [:D][;)]

Joo, hyvät kanssasisaret, kehotan teitä niinkuin itseänikin unohtamaan sen mahanahkan ja keskittymään muihin asioihin, kyllähän se minuakin huolettaa mutta liikaa jos miettii niin alkaa tulla paha mieli ja katkeruus miehiä kohtaan kui "helppoa" se niillä tuo lapsen saaminen onkaan, ei tartte kehoa laittaa peliin ko sen reilut kymmenisen? senttiä ja senkin tapahtuman luulisolevan nautintoa pelkästään [8D].

Juu, no ei vaines, asiaan! Mulla on tässä mennyt toissapäivänä tää käveleminen aika hankalaksi, alavatsa kipuilee joka askeleella ja jalan nostolla, samoin selkäpuolella tuntuu kipua... supistustahan tuo ei voine olla, koska istuessa tai maatessa sitä ei tunnu!? Vain liikkuessa...? Kuulunee siis asiaan, lisäksi luita kolottaa "kolosta" asti kun puristaa polvia yhteen, että kyllä sielä jotain valmisteluja tapahtuu... huomenna neuvolalekuri, toivottavasti se ronkkii multa vähän kalvoja, että pääsis iteki jo toimeen [:)]

Takaisin