Marraskuun höpötykset

Kyllä joo tandem-imetys tarkoittaa juuri taaperon ja vauvan yhtäaikaista imettämistä. Se oli ihan mielenkiintoinen ohjelma se -imettäjät-. Jatkossakin haluan katsoa, jos vain muistaa. Mä oon niin huono kattoo mitään säännöllisesti. Must se oli yllättävää, et silikonit ei vaikuta imetykseen. Olin jotenkin aina ajatellut et se ei onnistu. Joo ja siis itse en näe ongelmana et imettää pitkään, mut yli 3v on jo ISO. :s. Itse oon imetyksen kannattaja ja kivaa et tälläinen ohjelma nyt tulee.
Sit asiasta viidenteen. Vitsi miten te, jo joilla on lapsia selviitte päivistä. Hohh hoijaa sanon minä. Pahoinvointi, 2v ja 3v (erittäin energisiä sellaisia) ja miehen tyhmät työvuorot ja arjen pyörittäminen alkaa jo väsyttää. Mä oon ihan zombien näköinen. Ja meillä siis pojat kotihoidossa, ku koen et lasten kuuluu olla ainakin 2-3v kotihoidossa.

Muoks: voiko joku tehdä meille kesäkuisiin ketjun "potuttaa" yms. Mä en voi kännykällä ja kone ei oo käytössä viruksen takii. Välillä ku ottaa päähän ois kivaa aukoo päätä tänne eikä yleiseen ketjuun. Minä kiitän ja kumarran!

Mammamaria neuvolassa kysellään jo hirmu aikašessa vaiheessa nimiä lapselle mut meillä ihan alkutekijöissään koko nimien pohdinta.... Mut nyt kun järjellä aattelen niin olisko niillä viikoilla kun lapsukainen voi jo selvitä jos syntyy??? Onko tarkempaa tietoo?

Tän päivän saavutukset: tiskikone päällä ja kävelin meidän kadun päästä päähän...

Harmony: mä katoin yle areenasta kun oon niin huono valvon mä meen jo kasilta nukkuun enhän mä mitään muuta kun salkkarit näkiskään telkkarista kun kaikki tulee niin myöhään.

Voi Mira voimia sulle sinne! Mua virkistää kävely välillä. Auttaako sua raikas ilma? Jos on ihan vuodepotilas ja painoa tippuu niin kyllä pahoinvointiin saa lääkettäkin. Mutta usein määrätään muistaakseni jos painoa tippuu "liikaa" ja kuivuu. No mut joo toivotaan et sulla ei noin paha pahoinvointi.
Niin ja miks neuvolassa ollaan kiinnostuneita nimistä? En oikein ymmärtänyt.

Täh, tää oli ihan uus juttu mulle, että neuvolasta kysellään nimiä lapselle??!! Ei meillä kyllä kertaakaan esikoisen aikana kysytty nimeä! Vasta sitten, kun nimi oli jo annettu.

Niin siis lapsen nimiä. :D Oonko jotenkin tyhmä tai jotain...Siis ei meiän tarvinnut nimiä sanoa ja osittain siksikin, ettei lastamme kastettu. Se sairaalan kysymys on siis hätäkastenimi. Mutta siis se on sellanen joku lomake, mikä lähtee sit sinne synnytyssairaalaan (ja siihen törmää sit ku menee synnyttää, meillä siinä oli mm. perhehuonetoive) ja ite synnytin siis viimeks huhtikuussa ja muistaakseni toi lomake tuli vastaan kyllä tammi-maaliskuussa. Ja siis on jo ihan järkevillä viikoilla silloin, oliko just viikon 25 jälkeen jo 90% mahikset selvitä. (vau-kirjasta näitä faktoja joskus lukenut). Ja mulla oli toi 25 kyllä silloin jo täynnä.

Ja mulla kotona nopeasti konttaava puolivuotias, jolla ei oo järjen hiventäkään siis päässään ja eilen tosiaan otin mukaan vessaan, kun oksetti. Siinä sit tapitti ihmeissään. Leikit siis siirty vessaan ja olihan sekin ihan jännä paikka (karsittu lapsiturvalliseksi) ja vessa on meillä aika iso, ei mikään koppi. Sit tietty makkariin leikkimään ja ovi kiinni. Pakko kuitenkin olla toinen silmä aina auki...

(niin ja hätätapauksessa laitan ton muksun vaikka sitteriin, jos en kykene vahtimaan, vaan pitää mennä oksentaa/hakea lääkkeitä yläkerrasta tms., ei kuitenkaan kiukutteluitkuun kuole)

Mun ei kyllä vuonna 2013 tarvinnu antaa edes mitään hätäkastenimeä.

Ajaa no ilmeisesti eri kunnilla eri käytäntö. Koska meille on tullut kotiin maistraatista, kun muksut olivat noin 1kk vanhoja. Lähetettiin takas ku rustattiin nimet siihen miehen kans ja thats it. Siinä se oli. Ja neuvola näki sit suoraan koneelta, ku nimi oli päivittynyt.

Joo, ei meilläkään mitään nimiä kyselty (edes mahdollista hätäkastetta varten) v 2013. Enkä usko, että nytkään tullaan kyselemään.

Imettäjien alkujuonnossa oli pätkä, jos näky mamma imettävän taaperoa ja vauvaa.

Itsellä ei onneksi vielä oksentamista ole, niin ei tarvii olla kaappaamassa tota vuosikasta vauhdilla mukaan vessaan (häntä odottaessa lensi yrjö kyllä niin vauhdilla, etten olis voinutkaan ketään nappailla mukaan). Mutta hieman poden huonoa omatuntoa, kun en jaksa kovin tehokkaasti leikkiä. Onneksi on suht tyytyväinen, jos vaan makaan vieressä lattialla ja päristelen autolla.

Mulle lääkäri sano et lääkkeet ei oo tehokkaita pahoinvointiin. Nyt menee pieniä määriä mehukeittoo, jukurttia, mehua ja toivottavasti sitä äidin tuomaa kasvissosekeittoo.

Kun äiti ja sisko just niistä nimijutuista kyseli viikonloppuna. No sukunimi on sentään jo selvä. Mutta siis vaihtelee kunnittain...

Ulkoilu virkistää joskus mut voi tulla huonokin olo tai alkaa väsyttää nii en mä ainakaan kauas voi lähtee...

Joo muistan itsekin, kun aloin odottaa meijän pienempää ja esikoinen oli 6kk niin, kyl sitä jakso sillo enemmän. Yhden kans oli helppoo lähtee minne vaa lähes. Ja ku ei jaksanu/voinu tehdä itse vauvaruokaa niin pysty antaa purkkiruokaa. Lisäx sillo esikoinen nukku 2 pidemmät päikkärit ja itsekin sai sillon nukuttuu. Mut nyt 2 touhukasta, jotka syö vain kotiruokaa ja pitää olla jatkuvasti mielekästä tekemistä. Plus uhma/kiukkukohtaukset. Ja mieskin poissa lähes koko heidän hereilläoloajan. Nytkin kinuvat sadun lukemista :)

Me saatiin loppuraskaudessa sellanen lappu, johon piti mm kirjoittaa toiveita synnytyksestä ja sairaalassaoloajasta. Siihen piti myös täyttää lapselle nimet juurikin hätäkastetta varten, mutta itse jätin sen tyhjäksi kun jotenkin tuntui väärältä päättää nimi ennen kuin oli edes nähnyt koko lasta... Onneksi sitä ei olisi edes tarvittu :)

Multa meni se alkujuonto siis ohi, koska vasta viittä yli aloin katsoa. :)

Ja eikai se hätäkastenimi sitten tarvi oikee nimi ees olla, jos tulee siis toisiin aatoksiin. Ja siis sitä kysytään vain jos on siis toi kastehomma tulossa lapselle eikai silloinkaan pakosti.

Isomman lapsen imetys lähtee lapsen tarpeesta ja halusta, voin kertoo että monet äidit oikeestaa äidintahdistaa imetystä lapsen kasvaessa, ei varmastikaan tarjoa. Lapset myöskin vierottuu itse keskimäärin 2-4 vuoden iässä. Mie aattelin ennen etten todellakaan imetä enää ku lapsi osaa ite pyytää, hahaha! Toisin kävi ja mun osalta äitiys muutti arvot ja asenteet ihan päälaelleen :) Eli lapsentahtisesti edelleen, 2v tavotteena ja jos tandemiin päästään niin jes! Tää on niiiiin helppoo :) Toki ei kaikkien juttu pitempi imetys, mut tietoutta on hyvä jakaa että väärät luulot hälvenee pikkuhiljaa.

Muutamaan päivään ei ole yksinkertaisesti jaksanut edes täällä käydä kirjoittelemassa. Jos sais taas vähän petrattua. :) Tuli tänään äitiyspoliltakin vihdoin kutsu ultraan, tosin se on vasta 5.12 :)

Eikö se isompi lapsi sitten vie vastasyntyneen vauvan tärkeät ensimaidot? o_O Vai miten se sit toimii? Tuleeko vauvalle laimeempaa maitoa?

Maito tulee pienemmän tarpeisiin, eli on just sellasta mitä vastasyntyny tarvii, hormonit pitää siitä huolen. Isompi ei vie pienen mölöjä vaan tilaa sitä imiessään lisää :) Monet kyllä vierottuu puolivälissä raskautta kun maidontulo vähenee/loppuu, että saa nähä miten meiän käy.

Takaisin