Marraskuu

Hilla83

Vauhtiin päässyt keskustelija
No niin, aika kuluu ja nyt on jo Marraskuu! :) Jokohan meistä joku synnyttää tässä kuussa?
Itsellä laskettuun aikaan vajaa kuusi viikkoa ja koko ajan ajattelen että jos tehdään sektio niin vain 5 viikkoa. Se on jo ihanan vähän se :)
Huomenna on viimeinen työpäivä, joka on outoa. 3,5v ollu tuossa samassa firmassa samojen seinien sisällä ja yhtäkkiä jääkin vuodeksi pois.. Toisaalta ihanaa ja toisaalta hyvin outoa.
Vauva antaa minun onneksi nukkua ja nukunki pitkiä yöunia välillä heräten, mutta nukahdan pian uudestaan. Vieläkään ei ole tarvinnut kertaakaan käydä yöllä vessassa! Päivällä kyllä vauva painaa rakkoa ja vessassa pitää juosta, mutta yöllä se nukkuu sellasessa asennossa ettei onnekseni tarvi pissalla käydä. Muutenkin olo on ihan ok, välillä erittäin tukala ja oksettaa ja välillä ei edes huomaa että on raskaana

Mites muilla alkaa olot olemaan?
 
Itellä on nyt iskeny se tosi kova jännitys ja vähän pelottaakin, kun laskettu aika on niiin lähellä! Ihan kunnolla on iskeny tajuntaan se, että hitsi vie, kohta tässä ollaan vauvan kanssa! Toodella outoa, välillä vieläkin tuntuu, että mihinkähän soppaan sitä on lusikkansa pistänyt, mutta eiköhän tästä selvitä.. Synnytyskin jännittää nyt aikaisempaa enemmän ku se alkaa olla aika todellista tässä vaiheessa!

Ite nukun aika huonosti nyt, selkäkivut vaivaa ja herään supisteluihinkin keskellä yötä. Ja siihen, että johonkin pistää/mahanahka venyy kun vauva möyryää. Potkuihin en yleensä herää, mutta sitten pissahätään ja noihin supisteluihin kyllä. Muutenkin olen koko ajan ihan naatti, sitten kun menen sänkyyn illalla, niin ei kuitenkaan meinaa saada unta! Sitten se uni on muutenkin aika katkonaista, onneksi on enää pari-kolme viikkoa töitä, ja sit pääsee mammalomalle! Ihanaa :)
Mielikin on välillä aika herkkänä, varmaan kun niin väsyttää ku ei saa nukuttua kunnolla. Mut kyllä toi viikon loma tossa lokakuussa teki ihan hyvää! :) Ja tuli just oikeeseen saumaan. Ehkä sitä jaksaa nää pari viikkoa vielä töissä olla ja sit voi ilolla jäädä töistä pois!
 
Mulla anto viiminen ultra sillon joskus kesällä lasketuksi ajaksi 26.11 mut ei kuitenkaan lähetty muuttamaan kun oli niin pieni ero, et saas nähdä tuleeko jo tämän kuun puolella :) Mulla menee yöt aika vaihtelevasti, kokonaisia öitä en ole nukkunut enää pitkään aikaan, kun pissattaa ja närästää, supistaa ja vauva möyrii. Tälläkin viikolla yhtenä yönä heräsin neljältä enkä sitten enää sen jälkeen saanu nukuttua. Kyllähän se vetää aika kiukkuseksi sitten kun on niin väsynyt. Muuten mulla on kyllä olo ollu ihan normaali, oikeestaan kaikkia hommia pystyy tekemään kuten ennenkin. :) Mua ei synnytyskään jännitä yhtään, ajattelin et olis alkanu viimistään synnytysvalmennuksessa jännittämään, mutta ei onneks. Saa sitten nähä miltä alkaa tuntumaan sen jälkeen, kun ollaan menossa ens viikolla tutustumaan synnärille, se voi olla sellanen paikka et alkaa jo vähän ne asiat mietityttämään. Toivottavasti ei, kun ei se ainakaan hommaa sitten helpota et sitä etukäteen miettii ja pohtii, kun kyllä se sieltä jollakin konstilla varmasti pihalle tulee :D Eikä asiat kuitenkaan mee suunnitellusti niin en ole koko asiaa halunnut etukäteen edes pohtia et mitä konsteja sitten haluaa siellä kokeilla. :)
 
Tosiaan marraskuu! Kyllä se aika menee vaan nopeesti :) Mä olen töistä sairaslomalla jo, ja eihän tässä olekkaan enää kun alle kaksi viikkoa äitiysloman alkuun!
Synnytystä olen miettinyt jonkin verran ja lukenut siitä. Mutta en osaa pelätä tai jännittää sitä, kun ei ole aikaisempaa kokemusta. Kaikkia hurjia synnytyskertomuksiakin olen kuullut/ lukenut.. mutta eihän sitä voi etukäteen tietää millainen se oma synnytys tulee olemaan.
Sen näkee ja tuntee sitten, kun aika koittaa :) Tai voihan se olla, että se jännitys vasta kohta alkaakin ? Vauva möyryää ja vatsa alkaa olemaan aika iso, mutta silti monta kertaa on ihan epätodellinen olo, kun puhutaan lähestyvästä synnytyksestä ym.Tuntuu, että siihen olis vielä pitkä aika, vaikka todellisuudessa siihenhän ei ole enää pitkää aikaa! Sen varmaan tajuaa vasta sitten, kun vauva on oikeasti sylissä <3 .. tai synnytys käynnissä!

Supsituksia tulee aina välillä, mutta nyt tuntuu, että on alkanut helpottamaan :) Öisin saan vielä hyvin nukuttua, kerran tai kaksi pissalla pitää käydä. Hilla83 - vauva varmasti on tosiaan öisin sellaisessa asennossa siellä, ettei paina virtsarakkoa :) Mäkin oon nyt kahtena yönä nukkunut tosi pitkään, ennen kun on tarvinut pissalla käydä. Oon lukenut myös, että vasemmalla kyljellä nukkuessa virtsarakkoon kohdistuva paine on vähäisin.
 Närästys vaivasi jossain vaiheessa enemmän, nyt harvemmin. Maitotuotteet on auttanut tuohon vaivaan aika hyvin!
 
Ensimmäinen äitiyslomapäivä! On aika hämmentynyt olo, että mitäs nyt pitäs tehdä ja miten aika on mennyt näin nopeesti. Tosin tekemistä riittää vielä paljon. Meillä on miniremontti kesken ja tavaroita ostamatta, vaatteet pesemättä jne... eli kyllä mulla päviin tekemistä riittää..
Kohta saa taas alkaa elää vähän vapaammin kun viikkoja on jo niin hyvin kasassa.. Vajaa kaks kuukautta sitten sain rasituskiellon kun alkoi supistelemaan. Sen jälkeen ei oo tullut kuin harjotussuppareita. Niitä tosin päivittäin, mut sehän on normaalia.
Pari viikkoa sitten väsytti, mut tän viikon oon ollut hirmu pirtee, hyvä vaan niin jaksaa tehdä vielä kaikenlaista. Vaivoja ei juurikaan ole eikä oo ollutkaan. Tukivyötä menen ensiviikolla sovittamaan apuvälinevuokraamoon. Sain lähetteen sinne kun lantio oli viime perjantaista eteenpäin tosi kipeä. Se on nyt helpottanut onneksi. Ja tiedän kyllä rasittaneeni sitä liikaa niin siitähän se kipu johtui....
 
Viikko takana äitiyslomaa ja kylläpä tuli tarpeeseen. Kovin katkonaista on uni ja päivisinkin saa istua alas, jotta jaksaa puuhastella normiarkihommat. Hassua, kohta sitä taas on pikkuinen sylissä ja ihmetellään millainen tyyppi sieltä oikein tulikaan.. Toisaala yhteys lapseen ja sen persoonaan on muodostunut jo ja odottaa, että saa tavata tuon myllertäjän ihan livenä <3
Toivottavasti poitsu ei ole ihan yhtä kova riekkumaan kohdun ulkopuolella :D
 
Joo, on se aika jännä ajatella, että kohta tuo vauva on pois masusta siinä omassa sylissä! Ja sitten näkee, että minkä näköinen se on, kumman piirteitä on missäkin kohtaa ja tottakai sit varmaan huomaa niitä samoja juttuja, mitä on huomannut jo kun vauva on ollut masussa! Kyllä tää tosi oudolta välillä tuntuu, minustako on tulossa äiti? :D Haha miten outoa! Apua :D Mutta sitten kyllä pitää vauva-ajasta ottaa kaikki irti, kun aika menee niin kauhean nopeasti sen pikkunyytin kanssa ja sit kohta se jo käveleekin!
 
Tasan kahdeksan viikkoa laskettuun aikaan ja kaksi ja puoli viikkoa töitä ennen äitiyslomaa. Yöt on aika levottomia. Vessassa joutuu ainakin kerran yössä käymään. Välillä närästää, joskus vetää suonta jalasta, yleensä vauva innostuu oikein kunnolla öisin riehumaan ;-) Viimeiset pari yötä oon nukkunut todella huonosti, ei mitään varsinaista syytä, on vaan ollut tosi levoton olo. Odotan kyllä äitiyslomaa todella kovin. Pomo on laskenut sen varaan, että oon varmasti viimeiseen asti töissä ja aivot huippuvireessä ja keksinyt mulle yhtä sun toista puuhaa. Viime viikolla taisi tosin pudota maanpinnalle, kun jouduin olemaan pari päivää poissa töistä epämääräisten kipeiden supistusten tai vatsakivun takia. En ihan täysin tiedä, oliko ne supistuksia vai jotain normaaleja vatsanväänteitä, kun oltiin synttäreillä. Parin tunnin ajan oli älyttömän kipeä maha ja se kipu tuli niinkuin aaltoina. En muista vastaavanlaisia tuntemuksia, kun odotin esikoista kuusi vuotta sitten. Saattaa tosiaan olla jotain normaaliakin vatsavaivaa, kun tuli pitkästä aikaa syötyä kakkua ja muuta herkkua. Vähän kyllä pelotti ja mietinkin siinä yöllä, että pitäisikö soittaa sairaalaan tai jotain. Se meni onneksi ohi. Päivisin oon kyllä jaksellut ihan hyvin, mikä sinänsä on ihmeellistä, kun yöt on niin katkonaisia. Onpa ihana nähdä, millainen söpöliini täältä onkaan tulossa eikä tosiaan oo enää pitkä aika :-)
 
Miulla kanssa tänään nyt ollu tässä jotain tosi omituisia vatsanväänteitä. Nää kyllä alko ruokailun lomassa, mutta samalla tuli sitten niitä mahan kovotuksia. En oikein tiedä, että mitä nää on, mutta pitänee ottaa puheeksi neuvolassa tänään iltapäivällä, jos tää vielä jatkuu. Ite on saanu taas ihan mukavasti nukuttua vaikka vauva riehuukin yleensä öisin ja sillon ku ite käyn levolle. Vessassa tietty pitää juosta vähintään kerran yössä, mutta oon ollu nyt päiväsaikaan yllättävän pirteä siihen nähden, miten väsynyt olin pari viikkoa takaperin. Eli eiköhän se loppuraskauden pesänrakennusvietti ja pirtsakkuus vielä ehi mukaan :) Tosin nyt mulla ois enemmän jouluaskartelu ja lahjainspiraatio ku mikään kodin siivous ja vauvan tavaroiden hankinta. :D (Jokajouluinen kirous tämä hullaantuminen hehe)
 
Voi hitto vie, mulla nyt sitten epäillään raskausmyrkytystä. Eilen oli neuvolassa paineet koholla ja tänä aamuna vieläkin enemmän (max. 151/98!), pissassa oli proteiinit +.. Tänään sitten akuutille neuvolalääkäriajalle ja PLV:n tarkistus (4 tunnin virtsanäyte). Toivotaan, että tää ois jotain muuta, mut nää oireet kyllä vahvasti viittais raskausmyrkytykseen. Mulla ei oo koko raskausaikana ollu kertaakaan pissassa proteiinia ja nyt kun otin niihin putkiin sen, niin siihenki jäi semmosta valkosta "sakkaa" reunoille mitkä ei lähteny pois, eli ei oikein ilmakupliksikaan sopine.. Sitten on tää ällöttävä pahoinvointi ja päänsärky. Ja väsyttää. 

Sormet ja varpaat ristiin, että ei tulis ainakaan mikään vakava raskausmyrkytys! :(
 
Voi ei! Kurja juttu :(
nyt vaan täyslepo, pidetään peukkuja ettei menisi pahemmaksi!
 
Voi ei :(
Kerrohan sitten miten kävi. Toivotaan, ettei ainakaan kovin pahasta ole kyse vaan menee hoidolla ohi.
 
Huh! Ei ainakaan ollu nyt siinä PLV:ssä proteiinia ja lääkäri laitto tänään äitipolille tutkimuksiin. Siellä ne katto verikokeet, laitto käyrille, otti verenpaineet ja ultras. Edelleenkin oli tunnin pötköttelyn jälkeen paineet koholla, vielä enemmän ku aamulla, mutta verikokeet ei näyttäny mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa, onneks! Mut sairasloman se lääkäri sitten kirjotti äitiysloman alkuun, lepoa vaan, ettei paineet nouse, mitään rankkaa ei saa tehä. Ja sit huomenna pitäis soitella neuvolaan ja varata jo ens viikolle uus aika, lääkäri määräs, et pitää vähän useemmin nyt käyä neuvolassa ku normaalisti tarkistamassa se pissanäyte ja muut. Mut nyt vielä ainakin kaikki hyvin! Pääsin onneks kotiinki sieltä äitipolilta eikä tarvinnu jäädä yön yli seurantaan tai mitään semmosta.
 
No meillä masuasukki on päätänyt nyt olla perätilassa ja eilen olin äitiyspolilla ja yritettiin kääntää mutta eipä suostunut kääntymään. Lisäksi oli lapsivettä hieman vähemmän kuin normaalisti tulisi olla. No magneetikuvissa kävin samalla joilla katsotaan mahtuuko syntymään alateitse  vaikka on perätilainen. No tänään soitti lääkäri että eipä mahdu syntymään alateitse jotta ens viikon kotrollissa sovitaan sektio aika. että sittenpähän tietää milloin saa vauvan  ulos :) ellei nyt sitten etukäteen päätä lähteä syntymään...  hieman harmittaa kun olisin mieluumin alateitse synnyttänyt mutta parempi että otetaan varman päälle eikä sitten jää jumiin tai muuta... :)
 
Saa nähdä miten täällä, kääntyykö asukki enää oikeinpäin. Kivahan tuota päätä on silitellä tuossa tissien alla, välillä painaa itteään tosi kovasti ylös niin että meinaa läpi tulla, ihana <3
Jotain hyvää tässä perätilassa, ei pissata kun vauvan pää ei paina virtsarakkoa!
Pitkältä tuntuu tämä aika odotella ensi viikon lääkärikäyntiä, että mitä se sanoo, saako synnyttää vaiko ei. On niin epätietonen olo ja en ole oikeastaan ollenkaan ajatellut koko synnytystä vieläkään.
 
Jei, täällä poksuu rv 34+0!! :) Ihanaa, että ollaan näin pitkälle päästy jo. Viimeset viikot menee varmaan tosi hitaasti. Suurinpiirtein kaikki tarvittava on hommattu vauvaa varten ja tänään ajattelin illalla koota pinniksen. Tulee makkariin meidän sängyn viereen, jonkin verran pitää järjestellä huonekaluja uusiksi että mahtuu. Kaikki vaatteet ja petivaatteet oon pessy tällä viikolla, enää ei oikeestaan puutu ku jonkinlainen vaipparoskis. Siitäpä puheen ollen, kannattaakohan ostaa normaali kannellinen roskis vai olisko parempi ihan kunnon vaipparoskis?
 
Mä sain eilen vihdosta viimein äippäpakkauksen ja tuli se uudempi niin kuin toivoinkin. Olin itse asiassa positiivisesti yllättynyt sen sisällöstä, vaikka tietty kaikki tuotteet olinkin jo nähnyt kuvissa. Ne vaatteiden materiaalitkin oli niin ihanan pehmeitä!

Mulla on enää kolme päivää töitä. Jippii! Oon kyl innolla odottanut lomalle pääsyä ja sitä, et pääsee järkkäileen noita hankittuja vauvakamoja. Pinnis meiltä vielä puuttuu, mut saatetaan saada perintöpinnis, jossa mies on nukkunut, jos sen vaan saa tuolta pohjoisesta tänne etelämmäksi.

Alle kuus viikkoo laskettuun... hui

Ai niin - kyselin kaverilta tosta vaipparoskis asiasta ja hän sanoi, että heillä oli ollut käytössä ihan normaali heiluriroskis ja se oli toiminut ihan hyvin. Tärkeintä heille vissiin oli ollut, että vaipan saa roskiin yhdellä kädellä. Olin itse ajatellut ostaa sellaisen poljin roskiksen, mutta nyt päätin, et kokeilen ensin tuolla jo olevalla heilurilla ja menen sitten vasta kauppaan, jos tuntuu, ettei meillä toimikkaan.
 
Mulla on tähän asti raskaus edenny kohtuu kivuttomasti... nyt on 33+5 päivää  Viime viikol jouduin jäämään saikulle supistelujen takia. Neuvolas oli sijainen, joka vatsakivuista povaili mulle vaan mahatautia. Eilen oma terkkari varas ajan lääkäriin ja tänään määrättiinkin sit lepäämään loppuaika. Työt loppu siis puoltoist viikkoa ennen äitiyslomaa :/

 Kohdun suu oli pehmenny ja lyhentyny 2,5 cm. Onneks ei ollu auennu kuitenkaan. Tyttö laskeutunut kuitenkin TODELLA alas ja lääkäri sano et ois hyvä jos pystyisin "pidättelemään" ainakin pari viikkoa. Pitäis välttää kaikkea mikä aiheuttaa supistelua, eli sohvalla köllöttelyä nyt ainakin viikko kaks :(  meillä laskettu ois vasta siis 27.12. ja valmistelut kyllä vielä vaiheessa, kun aattelin et äitiyslomallahan sit on aikaa touhuta.
 
Ruppuruusa, nyt vaan paljon lepoa ja rentoa oleilua! Uskon kyllä, että on varmasti tosi mälsää vaan maata pari viikkoa! Mut nyt sit vaan isot kasat hyviä lehtiä ja jotain muuta mitä vois levossa tehä, niin eiköhän sen ajan saa jotenkuten kulumaan! :) Ite jouduin kans n. 1.5 viikkoa ennen äitiyslomaa jäämään saikulle verenpaineiden takia, mutta onneks ei sentään vuodelepoa määrätty.. 

Toivottavasti teidän vauveli malttais nyt vielä pysyä siellä masussa siihen asti, että saisitte kaikki valmistelut tehtyä! :)
 
Baais:
älä tuhlaa rahojasi heiluriroskikseen. Ostin meille aikoinaan sellaisen ja se oli hurjan hankala yhdellä kädellä käytettäväksi. Hyvä jos kahdella kädellä sai mitään sisälle!

Vaipparoskista meillä ei ole mutta jos olisin sellaista hommaamassa niin ostaisin tuollaisen poljinroskiksen joka meillä on keittiössäkin. Sen kanssa ei ole mitään ongelmia vaikka kädet olisivatkin "lopussa".
 
Takaisin
Top