Marraskuu syntymäkuukautena

Mustekurki

Jostain jotain jo tietävä
Marraskuiset 2021
Joulukuiset 2021
Mitä olette mieltä marraskuusta syntymäkuukautena? :happy8

En ollut itse ollenkaan miettinyt syntymäkuukautta, koska ajattelen ettei lapsia tehdä vaan he tulevat jos ovat tullakseen. Yllätyin järjettömästi, että raskaus alkoikin nopeasti ja että minusta tulee äiti vielä tänä vuonna. Mutta en silti ollut ajatellut koskaan, että lapseni syntyisi juuri loppuvuonna.

Olen tietenkin todella onnellinen raskaudesta ja ei kuukaudella ole väliä, mutta väkisin tulee mieleeni, että:

- lapsella ei tule koskaan olemaan kesäisiä ulkosynttäreitä
- on pimeää ja loskaista kun vauva syntyy ja pahentaakohan se potentiaalista baby bluesia?
- hukkuuko vauvan syntymäpäivä pikkujoulukauteen ja joulutohinaan?
- miten myöhäinen syntymäaika vaikuttaa sitten aikanaan kouluun mennessä vai onko sillä mitään merkitystä?

Me olemme onnekkaita marraskuisten tulevia äitejä, mutta tässä tällaisia vähän neuroottisen ensiodottajan ajatuksia :laughing002
 
Itekään en oo koskaan oikeen aatellu sitä mutta mun mies on aina sanonu haluavansa alkuvuoden vauvan. Ollaan molemmat ite synnytty heti alkuvuodesta, en tiiä vaikuttaako se tähän hänen ajatukseensa :D. Toki sitten kun kasvaa niin mopokortit, ajokortit, yms. tulee myöhemmin kun ikätovereilla. Toisaalta aattelen että siihen marraskuun harmauteen sopiikin jotku synttärit kun ei oo siihen hetkeen odotettavissa muutakaan juhlaa.:wav
 
Mun pitää nyt tulla vähän helpottaan sun huolia :wink

Itsellä taustalla vuosia kestänyt lapsettomuus, jonka myötä kyllä kaikki viimeisetkin ajatukset jostain "kivasta syntymäkuukaudesta" haihtui ilmaan ja JOS tän marrasvauvan saisin syliin asti niin olisin ikionnellinen -kuten toki varmasti kaikki meistä.

Mutta olen siis itse syntynyt joulukuun alkupuolella, enkä ole koskaan joutunut kärsimään syntymäajankohdastani (no ehkä vähän sinä vuonna kun odotteli täysi-ikäistymistä).

Synttärit on aina olleet mahtavat ja odotetut, eikä mitenkään "osa joulua". Itse asiassa loppuvuosi on aina ollut mun lempiaikaa, eli kun muut masentelee niin oon vaan innolla odottanut. Ja koulu- sekä urheilumemestys on kyllä enemmän kiinni muista jutuista kuin syntymäkuukaudesta, taskussa pari nuorten mestaruutta ei-toki-niin-suositusta-lajista, aina ollut ns. kympin tyttö koulussa, sittemmin käynyt yliopiston ja ihan suht hyvin edennyt työelämässä. Ja tämän ei olllut missään nimessä tarkoitus olla mikään itsekehupuheenvuoro, vaikka nyt näyttää pahasti siltä :hilarious:

Mutta pääpointtina siis, että mielestäni marraskuu (kuten se joulukuukin) ovat oikein hyviä ajankohtia syntyä, eikä tästä ainakaan liikaa kannata huolehtia!
 
Itselläkin taustalla lapsettomuutta jo pidempään ja tietenkin tärkeintä on saada lapsi...

Olen silti sallinut itselleni vähän tällaisia hömppäjuttujakin

Marraskuu on mielestäni ankea kuukausi syntyä. Pimeää ja synkkää... Synttärivieraat tulee värjötellen, tuuli tuivertaa. Sisällä ollaan.. Toista kautta, kivaa, että pimeään aikakauteen tulee kiva juhla Ja jos lapsi olisi aikuisena kovin matkustelevainen, on hyvä syy lähteä viettämään synttäreitä ulkomaille✈️
 
Meillä esikoinen on loppukesän lapsi, oli ihanaa mennä vaunulenkeille vielä suht lämpimässä. Mutta loppuraskaus meni kesän kauheissa helteissä.

Marraskuusta ajattelen, että on tosi ihanaa, että koko loppuraskautena ei pitäisi olla lunta! Ja kesä menee aina nopeasti. Eikä kesällä ole vielä se tuskaisen iso maha, vaan voi tehdä vielä jotain kivaa. Ekat kuukaudet vauvan kanssa menee ihan sumussa, aika kiva, että se pimeä aika menee juuri siihen ”kotona pesiytymiseen”. Sitten kun alkaa itsellä olla energiaa ja vauva kasvaa, niin onkin kevät ja siitä tulee kesä. Eniten harmittaa vaunulenkit, joita raskauden jälkeen kyllä kaipaa.
Vauvaa ei saa viedä kylmällä ensimmäiseen 2 viikkoon ulos eikä myöhemminkään kovilla pakkasilla. Toivotaan lauhaa talvea!
 
Minä ja mies olemme molemmat marraskuun lapsia. :grin Olihan se 18-vuotiaana vähän tylsää olla loppuvuodesta syntynyt, ja näiden pinnallisten hömppäjuttujen takia ajoitimmekin ensimmäiset kolme keväälle ja kesälle. Olen saanut arpajaisissa niin onnelliset geenit, että tämä oli mahdollista. Neljäs sitten ilmoitti tulostaan niin aikaisin, että osuikin tammikuun sijaan joulukuulle. Oikein ähäkutti. :hilarious: No, en mielellään halunnut seuraavalle yli kahta vuotta kouluvuosia eroa (vaikka ei sekään oikeasti niin tärkeää ole), ja imetys laittoi vähän kapuloita hedelmällisyysrattaisiin, joten olin oikein onnellinen, kun tärppäsi marraskuulle tämä viimeinen.

On mukavaa, kun juhlat jakautuvat tasaisesti pitkin vuotta. Marraskuusta muistan lapsuudessa äidin järjestämiä ihania lastenkutsuja herkkuja notkuvine pöytineen, ei siinä ulkoilmaa ajatellut. Lisäksi muistan säälineeni kesälapsia, kun koulussa ei siihen aikaan laulettu lomilla syntyneille. :grin
 
Mulla ollut hyvin samanlaisia ajatuksia! Miehen kanssa ollaan molemmat alkuvuoden lapsia ja kyllä se kevätvauva oli ajatuksena kiva, muttei mietitty sitä sen enempää, kun hommiin ryhdyttiin, kun jotenkin sitä aatteli, että prosessi ottaa aikansa, että ei tuollaisen asian takia nyt aleta jossittelemaan. No ehkä oisin kierron taikka kaks jossitellut, jos olisin tiennyt, että kerrasta tärppää. :grin Vaan mikäpä senkään sanoo, että oisko tilanne ollut sama sitten enää. Nyt kun la osuu marraskuun loppuun, niin toivonkin sitten, että tulis nyt marraskuun puolella, että on se parempi kuin joulukuu. laughing7 Vaikka eipä silläkään loppupeleissä oo mitään väliä.

Onhan se toisaalta lapselle kurjaa noiden mopokorttien sun muiden kannalta, mutta eipä niihin kenenkään maailma kaadu. Enemmän ehkä säälin kesälapsia, kuullut, että kaverisynttäreitä hankala järjestää, kun kaikki on kesälaitumilla? :scratch

Tuo baby blues mua ehkä eniten huolettaa ja sen koen ihan todelliseksikin murheeksi, mutta Gemmalla olikin hyvä pointti, että mukavampihan se sillon on vauvan kanssa kotona möllöttää kuin sitten kun on taas valoa ja hyvät kelit. :thumleft
 
Mä oon loppuvuoden lapsi eikä siitä ole paljon haittaa ollut, mutta oon silti käynyt samantyyppisiä ajatuksia läpi. Unelmatilanteessa vauva olisi syntynyt mielessäni kesäksi, mutta näin ei käynyt. Toisaalta hänen syntymä juuri jouluksi ja pimeään aikaan on ihana ajatus :Heartred
 
Mun pitää nyt tulla vähän helpottaan sun huolia :wink

Itsellä taustalla vuosia kestänyt lapsettomuus, jonka myötä kyllä kaikki viimeisetkin ajatukset jostain "kivasta syntymäkuukaudesta" haihtui ilmaan ja JOS tän marrasvauvan saisin syliin asti niin olisin ikionnellinen -kuten toki varmasti kaikki meistä.


No uskon täysin! Ja paljon onnea raskaudesta! :love017
 
Itse Marraskuussa syntyneenä nuorena ärsytti olla aina ”se nuorin” kaikesta ja etenkin silloin kun itse olin 17 ja muut kaverit täytteli keväästä 18 :wink

Nyt tässä iässäpä sillä ei ole mitään metkitystä:hilarious:

synttärijuhlia pidettiin aina sisällä, se ei kyllä koskaan haitannut menoa. Lapsena muuten ankeana kuukautena yksi piristyksen aihe oli omat synttärit.
Onneksi Marraskuussakin on välillä talvista, lunta maassa niin ei tarvitse loskakeleistä ja liiasta pimeydestä niin kärsiä. Ja koulukaverit oli helppo pyytää juhliin mukaan kun ei ollu kesä tai joululomia :happy: kuukausi kuin kuukausi.
 
Meillä esikoinen on loppukesän lapsi, oli ihanaa mennä vaunulenkeille vielä suht lämpimässä. Mutta loppuraskaus meni kesän kauheissa helteissä.

Marraskuusta ajattelen, että on tosi ihanaa, että koko loppuraskautena ei pitäisi olla lunta! Ja kesä menee aina nopeasti. Eikä kesällä ole vielä se tuskaisen iso maha, vaan voi tehdä vielä jotain kivaa. Ekat kuukaudet vauvan kanssa menee ihan sumussa, aika kiva, että se pimeä aika menee juuri siihen ”kotona pesiytymiseen”. Sitten kun alkaa itsellä olla energiaa ja vauva kasvaa, niin onkin kevät ja siitä tulee kesä. Eniten harmittaa vaunulenkit, joita raskauden jälkeen kyllä kaipaa.
Vauvaa ei saa viedä kylmällä ensimmäiseen 2 viikkoon ulos eikä myöhemminkään kovilla pakkasilla. Toivotaan lauhaa talvea!


Tää on niin totta :) mulla kaksi lasta, marras- ja joulukuussa syntyneet. Mun mielestä ihan loistavat kuukaudet olla vastasyntyneen kanssa :)
 
Mulla on kaksi heinäkuista lasta ja kukaan ei koskaan pääse synttäreille.. Siis ennen koronaakaan :laughing001 koska kaikilla on kesäloma juttuja.. Lisäksi neuvolatäti on aina sijainen.. Lisäksi sä oot niiden sun äiti läskien kanssa hikoilemassa samaa aikaan kun jäätävät tissit valuu ylen paljon maitoa ja itkettää ja hikoiluttaa eikä ruokamaistu mut pitää syödä kun muute ei tuu maitoa.. Lisäksi oot niin löysä fäti ettei mikään kaapu näytä hyvältä ja sun miehesi vaatteet on slimfittejä mut sä et nii joudut ostaa jäätävän tpaidan hm miesten osastolta :laughing025 oon itsekin syntynyt kesällä ja harvoin luokkakaverit pääs sun juhliin.. Mun koko suku on syntynyt Touko-elokuussa lukuunottamatta mun äitiä ja pappaa jotka on/oli syntynyt marraskuussa ja voin kertoa että mulla on iso suku.. :laughing001 oon onnellinen että voin verhoutua säkkiin ja ulkona on pimeää etttei kukaan nää mua 3 ekaan kuukauteen :laughing025
 
Kesävauva olisi kyllä ihana, mutta oikeasti ei ole yhtään väliä missä kuussa on syntynyt :Heartbigred
 
Ei syntymäkuukaudella niin väliä, marraskuussa hyvä aika syntyä :happy: saa käpertyä vauvan kans kotiin pariks ekaks kuukaudeksi.

Kesä helteet, iso maha ja kroppa löllönä ei kauhiasti houkuttele laughing7
Vaikka nytki maha on ku pallo, niin pääsee nyt ja kesällä onneks paremmin liikkumaan (kunhan raskaudessa kaikki menis hyvin).
 
Kunhan pienen syliin asti saisi, ei kuukaudella niin väliä! :)Ehkä saattaisi harmittaa hiukan jos lapsi syntyisi jouluna tai juhannuksena. Parempi marraskuu siihen nähden. Meilläkin miehen kanssa oli ajatus joskus, että ihana jos alkuvuodesta syntyisi, mutta hyvä jos edes syntyisi. On tää tyyppi kyllä niin kaivattu, että ihan toissijaisia lopulta jotkut syntymäkuukaudet. :binkybaby:happy:
 
Ei syntymäkuukaudella niin väliä, marraskuussa hyvä aika syntyä :happy: saa käpertyä vauvan kans kotiin pariks ekaks kuukaudeksi.

Kesä helteet, iso maha ja kroppa löllönä ei kauhiasti houkuttele laughing7
Vaikka nytki maha on ku pallo, niin pääsee nyt ja kesällä onneks paremmin liikkumaan (kunhan raskaudessa kaikki menis hyvin).

tää! Ihanaa tosiaan et ehtii jo vähän pistää itteensä kesäksi kuntoon. Mulla ei raskauskilot varmaan taaskaan jää viiteentoista joten ehtii saada edes jotain pois talven pimeimpinä kuukausina :) tää olikin paras syy saada lapsi loppuvuodesta. Esikoinen syntynyt helmikuussa joka musta ollut ihanaa, mutta kun vain syntyy. Moni yrittää sitä kuukautta miettiä etukäteen mutta eihän sitä voi päättää. Jos mullakin olisi kaikki mennyt hyvin olisi syntynyt jo lokakuussa 2020. No ei syntynyt. Eikä myöskään maaliskuussa 2021. Joten pääasia että terveenä saisi vauvan itselleen.
 
Marraskuussa hyvää se, ettei ahdista möllöttää sisällä vauvojen kanssa, kun tuskin keli ja pimeys houkuttelee ulos. Mutta lasten vaatettaminen + kura tuo oman mielenkiintonsa alkuvaiheen arjesta selviytymiseen. Vauvoille hyvä, kun eivät pihalla läkähdy helteeseen.
Mutta tuleva kesä osuu mun kokemuksen mukaan huonoon kohtaan. Vauvat on silloin 7-8 kk ikäisiä. Eivät osaa kävellä, mutta haluavat liikkua. Kuinka se toimii ulkona?? Mulla kaksi ekaa lasta oppivat just kävelemään toiseksi kesäkseen, eka kesä meni vastasyntyneenä/pikkuvauvana vaunuissa (paisti jos polttava helle), niin se oli äärimmäisen kätevää. Kolmas syntynyt helmikuussa, joten eka kesä meni myös vaunuissa ja toisena osasi sujuvasti kävellä. Mutta tää ajoitus aiheuttaa mulle päänvaivaa.

Se myös plussaa, ettei tarvi raskauskilojen kanssa olla kesävaatteissa. :grin
 
Edellisessä elämässäni kun aloin silloisen mieheni kanssa yrittää lasta (jota emme koskaan saaneet), niin ajoitimme aloituksen niin että vauva syntyisi aikaisintaan tammikuussa. Eipä silloin arvattu ettei sitä raskautumista ala kuulua vuosiin. Sittemmin olen heittänyt naiivit ajoitus ajatukset menemään ja toivonut lasta syntyväksi mille kuulle tahansa.
Ja niinkuin moni on tässä ketjussa todennutkin, raskaana olemisen kannaltahan tämä on täydellinen ajoitus. Kesällä ei ole vielä niin tuskaiset oltavat ja vauvan synnyttyä on mukava olla kotona.
 
Takaisin
Top