Marraskuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bofink
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voimia massiivisesta pahoinvoinnista kärisiville!!

Onko muut huomannu, että hajuaisti ois parantunu huomattavasti?
Mulla varmasti tupakoinnin lopettaminen osasyynä, mut ehkä raskauskin osaltaan vakuttaa Tuntuu siis että haistan aivan kaiken= liikaa.
Miesparka, oppi muutaman kerran jälkeen että vaihtaa ahkerasti sukkiaa ja käy jalkapesulla. Koirien ruokakupit piti tänään käydä siirtämässä kauemmas, kun hais nenään koko ajan häiritsevästi ym ym ym. Mä en tykkää olla näin hyvällä hajuaistilla varustettu :D
Ihmeen harvakseltaan on nälkäkin nyt. Tänään syötiin joskus kahen jälkeen tonnikalasalaattia kotona ja seuraavan kerran ysin aikaan illalla, kun raflassa käytiin. Ei edes ollu nälkä, eikä pystyny paljoa syömään. Mutta eiköhän se tästä ala kiihtymään tuo ruuan tarve. Onneks on aina ollu sellanen tapa että syön vaan vähän kerrallaan, niin ei toi napakaan vedä kun sen tietyn verran vaikka kuin ois nälkä.
Yks mitä oon huomannu vielä, niin unet on vähän kadoksissa. Heräsin tänäkin aamuna ennen viittä ja ei vaan saa enää unen päästä kiinni. Ainakin 3-4 yötä nyt nukkunu huonosti ja heränny tosi aikasin. Toivottavasto ohimenevä ilmiö, vaikka kuuden pintaan meillä tavallisestikkin noustaan poja kanssa.
Tulipahan pitkät hölinät näin lauantai-illan ratoks ;)
Mukavaa vkl kaikille!

moni onkin valitellut nukkuvansa huonosti ja heräävänsä aikaisin niin onko jollain niin että ei meinaa millään nukahtaa? Mä olen ihan poikki mutta en saa unta ollenkaan :D ja jos herään kesken unien niin on vaikea saada unen päästä kiinni uudelleen!

mä en onneks oo oksentanu hetkeen mutta aamusin on sellanne olo ettei pysty aamukahvia juoda,se on aamun paras hetki ja nyt se ei maistu! :/ joutuu syödä ensin!
mä' kans arvelin tyttöä ku on niii erilainen raskaus..

mä taas aattelin et joku ratsastus ei oo hyväks ku laukkaamisessaki tärähtää?

mulla parani pari vuotta sitte hajuaisti ku lopetin tuoakanpolton ja tulin raksaaks ku haisto tuoreen leivän olkkariin asti! <3

Minua alkaa väsyttää aikaisin, mutten pääse niin aikaisin nukkumaan. Heräänkin aikaisin, joten en saa tarpeeksi unta öisin. Hajuaisti on niin terävä, että useimmat asiat ja ihmiset kuvottavat. Onneksi allergia tuli nyt avuksi tuomalla kahdeksan kuukauden nuhan.

Mä en oo huomannu hajuaistissa vielä mitään, mutta nenä on tukkosempi ja kun niistää, niin mukana tulee vertaki. Kertoneeko kuivista limakalvoista nenässä, mutta sinänsä erikoinen oire :D Normaalisti alkaa nenästä verta tuleen niistettäessä jos on käyttäny nasolinia vähän liian pitkään, ei muuten oo niin ärtyneet...

Mulla kanssa alkaa hirvee väsymys jo 7 aikaan illalla. 8 on jo pakko mennä nukkumaan kun ei pysy hereillä. Pitkin päivääkin on tosi väsynyt olo. Ja maatessa tulee pahoinvointia, ei oikein missään asennossa helpota. Ja nännit on kipeenä joka päivä. Siinä nyt muutamia oireita täältä suunnalta. Minusta on mukava kun on oireita, silloin tulee turvallisempi olo. Tulisi vaan lisääkin niin oisi todellisempi olo :D

Ensimmäinen neuvola käynti on 16.4. Rupesin miettimään mitä kaikkea siellä silloin tehdään? Kun ensimmäinen raskaus on. Rv on 8-10 välillä tuolloin?

Mulla on eka neuvola 22.4, kysyin että mitä siellä tehään. Terveydenhoitaja sano että mittaillaan hemoglobiinit, verenpaineet, painot ym. ja jutellaan ravitsemuksesta ja elämäntavoista ja sellasista, tarkemmin en tiedä eikä aiempaa kokemustakaa oo :) Ja sit varataan ekaan ultraan aika.

Oon kyllä miettiny nyt että kävis varhaisultrassa, selvittelin vähän oulun hintoja niin yhdessä paikassa maksais vaan 50€, se ei kyllä taloutta kaatais :)

Voimia pikkukakkoselle! Harmi juttu... :(

Täälläkin pahoinvointi vaan pahenee, tuntuu ettei oikein ole sellaisia ruokia mitkä maistuisivat hyvin. Tällä hetkellä lähinnä ruisleipä tuntuu menevän hyvin alas. Todella aaltomaista on kyllä tämä pahoinvointi, välillä pystyy jopa syömään jotakin ja välillä taas tuntuu, että alkaa oksettamaan jo ajatuskin esim. jostakin makeasta ruoasta. Mutta käytännössä lähes koko ajan oksettaa, silti en ole vieläkään oksentanut.

Päänjomotusta täälläkin havaittavissa, ei ole samanlaista kuin normaalisti kun päätä särkee. Mulla oli maha sekaisin ihan alkuvaiheessa raskautta, ennen plussaa.

Liikunnasta sen verran, että itselläni on hieman nyt jäänyt liikkuminen siitä mitä se normaalisti on ollut, koska on ollut niin voimaton ja huono olo. Mutta joka päivä olen pitänyt kiinni siitä, että käyn vähintään tunnin tai puolentoista tunnin lenkin koirien kanssa. Lenkit koirien kanssa ovat toimineet mulla aina henkireikänä. Salilla olen käynyt nyt vaan harvakseltaan. Mutta jos vaan tämä pahoinvointi tästä helpottuisi, niin tarkoitus on kyllä jatkaa liikkumista niin pitkälle kuin mahdollista. 

Ultraketjuun päivitinkin jo, että viime viikolla käytiin varhaisultrassa ja kaikki näytti olevan masussa hyvin, tosin ihan niin pitkällä raskaus ei ollut kuin mitä oireet selittäisivät. Mutta siellä se pieni sydän löi jo reippaasti. <3

Okei, mietin vaan että kannattaako ukkoo sinne ottaa jos ei ultraa kerran oo. :D 

Mene ihmeessä jos on noin halpa ja jos ei jaksa ootella ;)

Vauva3 / 26v / kolmas / 15.11.13 / Keski-suomen keskussairaala

Mulla ei oikeastaan ole muita oireita ollut kuin väsymys ja kovan nälän tullessa huonoaoloa. Mutta ei mulla ole koskaan aiemminkaan ollut sen kummempaa pahoinvointia, tosin kerkeäähän tuo vielä tulla.
Toivottavasti ei tulekkaan niin saa töissä kauemmin salattua asian :D
Eka neuvola ois tiistaina. Mä en muista yhtään miten meni noi riskiraskaus seurannat..yms.. Millon se eka ultra olikaan siinä ja lääkärit ja kaikki mahdollinen. Mutta ehkä sielä taas selviää kaikki ja ei tartte päätänsä enää vaivata.

Meillä ei vanhemmat lapset tiedä vielä mitään, enkä halua kertoa ennenkuin olen itse varma että kaikki on hyvin ja ollaan suhteellisen turvallisilla viikoilla. Muutama läheinen tietää.

Muokattu viimeksi:
Minä aattelin ukon ottaa silti mukaan, ei se varmaan haittaakaa tee jos vaan pystyy mukaan lähteen :) Tietääpähän seki sitten että mitä siellä on puhuttu, ei tartte sitten suu vaahdossa ite kertoo :D

Tekis kyllä kovasti mieli varhaisultraan, tietäis ainaki onko siellä kaikki kunnossa ja kehittymässä, muaki on alkanu pelottaa tuo tuulimunaraskauden mahdollisuus, ni selviäispähän ainaki mahdollisimman nopeesti. Tympiä olis riemukkaasti ootella mahollisesti ekaan ultraan ja luulla selvinneensä ekasta kolmanneksesta ja todeta ettei täällä koskaan oo mitään ollukkaa.

Esikoisella on 2v-neuvola 22.4. ja ajattelin koittaa saada oman ekan ajan samalle päivälle. Olen nimittäin jo sopinut sen vapaapiväksi, joten se olisi kaikin puoli helppo. Muuten on kyllä sellainen olo, että ei kiinnosta neuvolakäynnit yhtään. Se oli niin turhaa ekallakin kierroksella, ja nyt pitäis vielä ottaa palkatonta vapaata töistä niiden takia. Ei kiinnosta ei.

Voimakkaat raskausoireet ei kyllä oikeastaan todistaan mitään "turvallisuudesta". Syksyisessä tuulimunaraskaudessa mulla oli tosi kovat oireet, pahemmat kuin ekassa raskaudessa. Nyt oireet on taas selvästi lievemmät. Esim. tässä vaiheessa mua jo yökötti kaikki, nyt tekee mieli jopa kahvia, joka on ollut yks ekoista yökötyksistä. Ainut on esikoisen pissavaipat. Niiden haju saa voimaan todella pahoin. Onneksi esikoinen ei kakkaa vaippaan, kakkavaippojen kanssa en ehkä selviäisi :)

Olen kertonut raskaudesta äidilleni, yhdelle (äitiyslomalla olevalle) työkaverille ja yhdessä suljetussa fb-ryhmässä. Kerron lähimmille ihmisille sitten, kun olen itse sinut asian kanssa. Viime raskaudessa kerroin siskolleni melkein heti, ja onneksi, sillä sain häneltä vertaistukea keskenmenon aikaan.

Sen verran vielä ultrasta, että toivoisin mieheni tulevan mukaan, sillä viimeksi oli siellä kahdestaan esikoisen kanssa, ja kokemus oli melko kaoottinen, kun selvisi, että kyseessä on tuulimuna.

Nyt pitää lähteä ulos hakemaan pajuja, että saadaan askarreltua virpomisoksa :)

junni, meillä on samana päivänä ensimmäinen neuvola! :) Meillä täällä ainakin ihan pyysivät ensikäynnille miehen mukaan, nyt on tosin eri juttu kun alle puoli vuotta ensikäynnistä ja menen vaan käynnistelemään homman uusiksi :D

deona, ihanaa jos pikkuisen sydämen olet nähnyt/kuullut!<3

vauva3 saako tiedustella mikä riskiraskaus seuranta? onko sun omaa seurantaa? :) mulla tulee myös tiukka seuranta ja lääkäri+ultra kerran kuussa.

Pikkukakkonen olen todella pahoillani! :( Toivottavasti suru helpottaa pian, mutta ajallaan ainakin. Voimia!

Näkeekö muut unia? Ite ainakin nään ihan ihme unia. Yksikin yö että esikois tyttömme oli siepattu vanhasta hoitopaikasta ja silloin paikalla ei ollut hoitajia ollenkaan. Sieppaajia oli hunnutetut naiset. Jne. Ihan jäätäviä. Taitaa nää levottomat yöt kuulua asiaan. 

Voi ei millään malttais oottaa ensi viikkoa ku eka neuvola niin pääsee tietämään millo eka ultra ja oottamaan sitä. :)

Rv 8+2 <3

Onnea kaikille uusille, jotka on tullut mukaan ja tervetuloa joukkoomme! :)

Pikkukakkoselle osanotot tätäkin kautta! <3 Niin ikävää, kun ryhmästä joutuu jotkut lähtemään.. Sitä ei toivoisi kenellekään!

Mun on tosi hankala käydä täällä vaun sivuilla kännykällä, kun aina se jostain syystä pätkäisee mun yhteyden, jos yritän kirjoittaa tänne jotain, joten siksi kirjoittelen tänne harvakseltaan, silloin kun kone on käytössä. Facebook-ryhmässä kirjoittelenkin sitten ahkerammin, kun siellä on helppo käydä kännykällä nopeesti lastenhoidon jossain välissä. :)

Mutta kyllä mä käyn kuitenkin täällä lukemassa teijän muiden kuulumisia ja yritän päästä kirjoittelemaankin. :)

Täällä menossa nyt rv 8+0, toisaalta tuntuu, että aika on mennyt nopeasti, mutta silti ei millään jaksaisi odottaa sinne ekaan ultraan, että näkee onko kaikki kunnossa.  Eka neuvolakäynti on 2.4. saa nähdä kuinka usein siellä on käyntejä näin kolmannessa raskaudessa. Toisaalta, en mä koe tarvitsevanikaan niitä kovin usein.

Raskausoireita ei oo oikein muita kuin arat rinnat ja etovaa oloa.. Ja selkeästi oon herkistynyt, pienet jutut tuntuu hirveen suurilta ja saa itkun aikaan. Ja huomaan kaipaavani rauhaa ja seesteisyyttä. :)

Eihän raskausoireet ole mikään turvallsiuuden tae, mutta mikään ei ole. Koska vaan voi käydä mitä vaan! Mutta kyllähän oireet tuovat raskauden jotenkin konkreettisemmaksi (mulla ollut väsymystä, aikaisin heräämistä, etomista, levottomia jalkoja...).

Ekan neuvolakäynnin pärjää kyllä ilman miestä tai kumppania, koska ei siellä vielä kuunnella ääniä tms, vaan on "haastattelukäynti" pääasiassa. Ultra on tietysti eri juttu, siel on kiva että molemmat on mukana :).

Mietin vaan tuota Tussilagon kirjoitusta, kun kerroit siitä, kun löytyi tuulimuna. Mielestäni on hyvä, jos pystyy olemaan edes jossain määrin realistinen tässä vaiheessa (keitä meitä nyt on vielä sellaisia, jotka ei oo ultrassa käynyt). En nyt sano, että pitäis henkisesti varautua siihen, että kaikki ei oo kunnossa, mutta onhan sellainen mahdollisuus hyvä ottaa edes ajatuksen tasolla huomioon. Ei putoa sitten niin korkealta, jos onkin vaikka tuulimunaraskaus kyseessä.

Joshie, mä kävin just siellä yhessä paikassa oulussa varhaisultrassa, maksoi vaan sen 52 e (korttimaksu +2e) ja oli nopea tutkimus, hyvät laitteet ja kuvat lähetti vielä sähköpostiin :) Tulipas mainos... :) Meillä ei mies lähde tällä kertaa mihinkään neuvolaan. Viimeksi oli mukana vain ekalla kerralla ja muistaakseni sen piti täyttää myös sellainen kysely alkoholin käytöstä, kuten minunkin. On ne käynnit vaan muuten niin äitipainotteisia. Hyvää palmusunnuntaita kaikille. meillä on käynyt vasta yhdet virpojat toistaiseksi. kotipuolessa virvotaankin vasta viikon päästä lauantaina. MUOKS tuleepa yhteen pötköön kappaleet kun kännykällä kirjottelee :(

Varovasti ilmottaudun mukaan porukkaan. Elikkä toinen ois tulossa jos kaikki menee hyvin :) Yksi keskenmeno takan vuosi sitten. Esikko nyt reilun 1,5v. Torstaina kävin varhaisultrassa ja kaikki oli niin kuin piti, koko vastas viikkoja. Ens Torstaina ois sitten jo eka neuvola :)

laurushka

Mulla on sellainen kohdunlihaksistonheikkous. Elikkä kun vauva alkaa yhtään keräämään painoa niin kohdunsuu aukeaa. Viimeks päästiin onneks ihan hyvin 21+6 ja sit alko vuodelepo. 33+4 saatiin pidäteltyä. Esikon kanssa meni 2kk sairaalassa, mutta täysaikaiseksi saatiin.
Suurin toive on että sais olla töissä 20 viikolle asti. Mutta vauvan hyvinvoinnin vuoksi kaikki käy. ja kunhan ei tarttis olla sairaalassa niin paljoa, kotona lepäillä.

Takaisin